No jooooo...kai se on pakko rikkoa radiohiljaisuus jo toistamiseen, kun on niin maukas aihe.
Tapahtuma on vanha, mutta ikimuistoinen. Sattuiko kukaan vahingossakaan olemaan Porvoon Nevadassa joskus vuonna 1997, kun siellä esiintyi Crazy Cavan? Tarkan päivämääränkin varmaan löytäisi keikan perusteella, mutta enpä nyt jaksa kaivaa.
Kiinnostaisi nimittäin miltä tapahtuma on muista vaikuttanut, mutta omat kokemukseni asiasta menevät about näin (kyllä, olin alkoholin vaikutuksen alaisena):
Baari oli tupaten täynnä porukkaa. Kaikki pöydät täynnä ja pöytien välissä oleva käytävä aivan tukossa. Bändi aloitti soittamaan, joka sai ihmiset hakeutumaan ylemmäs. Lopulta ihmisiä oli kolmessa kerroksessa; istumassa, seisomassa ja tuoleilla/pöydillä seisomassa. Henkilökuntaa ei ollut riittävästi, vaan joka paikka täyttyi koko ajan kasvavista tuoppipinoista. Eikä siinä väenpaljoudessa olisi mitään pystynyt blokkaamaankaan...
Seisoskelin kavereideni kanssa keskilattialla, kun olkapääni yli työntyi naisen käsi, joka alkoi kiskomaan miespuolista kaveriani hiuksista. Aluksi en edes katsonut, koska luulin kiskojan olevan joku tuttu, mutta sitten näin kaverini ilmeestä, että nyt sattuu. Kysyin tunteeko kaverini naisen, hän vastasi kieltävästi, joten irroitin naisen kaveristani.
Nainen jäi viereeni muka tanssimaan ja töni minua mukavahingossa jatkuvasti, lisäksi kuulin useampaan otteeseen hänen nimittelevän minua.
Lopulta tympäännyin tönimiseen ja heitin naisen lähimmän pöydän alle ja painuin itse perässä, istuin hänen päälleen ja annoin pari kertaa nyrkistä, kunnes paikalle riensi hänen poikaystävänsä, joka repäisi minut ylös, heitti pöytään ja löi nyrkillä, jolloin paikalle riensi minun poikaystäväni, joka löi naisen poikaystävää...sen jälkeen paikka räjähti.
Ilmiö oli oikeasti kuin räjähdys tai todella nopeasti vierivä lumipallo: sen jälkeen kun poikaystäväni riensi paikalle, olivat yhtäkkiä kaikki toistensa riveleissä kiinni, tuopit, pöydät ja tuolit lentelivät, iskuja sateli, bändi vaikeni. Tungoksessa ei päässyt liikkumaan ja koko ajan tuli iskua jostain, jossain vaiheessa huomasin valtavankokoisen järjestysmiehen roikottavan minua rivelistä ja sitten taas mentiin.
Jossain vaiheessa tappelu taukosi hetkeksi ja tuho oli valtava; hirsiset pöydät olivat kahtia, joka paikka oli kuorrutettu lasimurskalla (uskallan väittää, että siinä meni 95% koko baarin astiastosta), jopa sähköjohdot ja lamput oli revitty katosta. Minulla on joitakin valokuviakin paikalta.
Pian tappelu alkoi kuitenkin siirtymään ulos, siinä vaiheessa tosin otimme automme ja poistuimme paikalta, sillä Porvoolaisten ylivoima oli aika valtava ulkopaikkakuntalaisia vastaan.
Seuraavana maanantaina baarin ovessa oli lappu; "suljettu remontin vuoksi".
Tappelun aloitin minä, mutta olen yhä edelleen siinä käsityksessä, että baari oli otettu liian täyteen ihmisiä, joka oli omiaan lisäämään tuhoja ja aiheuttamaan sellaisen mellakan. Baaritiskille ei päässyt, eikä sieltä mitään myytykään ellei ollut tuoppia mukana, koska tuopit olivat loppuneet. Vessaan ei päässyt, eikä minnekään muuallekaan, koska joka paikassa oli ihmisiä kolmessa kerroksessa ja metrin korkuisia tuoppipinoja.
Mutta jos joku sattui olemaan paikalla, niin kertokoon oman näkemyksensä, minun näkemykseni on alkoholinhuuruinen ja perustuu siihen, että olen alimittainen, jolloin kaikki luonnollisesti näyttää suuremmalta...