Kähmintää, alkoholia ja naisten vähättelyä: Kokoomusnuorten entiset aktiivit kertovat järjestön ”myrkyllisestä” kulttuurista
HS:n selvitti kokoomuksen nuorisojärjestön kulttuuria haastattelemalla toistakymmentä puolueen entistä aktiivia. He kertoivat naisten ahdisteluun ja vähättelyyn liittyvistä kokemuksista kokoomusnuorissa.
-----
HELSINKILÄINEN kaupunginvaltuutettu Sini Korpinen toimi kokoomusnuorissa aktiivisesti vuosina 2007–2010. Hän luonnehtii takavuosien toimintakulttuuria kokoomusnuorissa toksiseksi eli myrkylliseksi.
”Se perusvire, että miten naisista puhutaan ja miten niitä kohdellaan. Jälkikäteen vasta tajuaa, että oli kaksoisstandardit. Miehiltä hyväksyttiin mitä tahansa käytöstä ja naiset saivat helposti kevytkenkäisen maineen.”
Korpinen kertoo, että juoruilua ja seksuaalisuutta käytettiin myös politiikanteon välineenä, ”aseena naisia kohtaan”.
”Minunkin poliittista uskottavuuttani yritettiin vahingoittaa puhumalla siitä, kenen kanssa minä ehkä harrastan seksiä.”
Vuonna 2007 Korpinen oli ehdolla järjestön varapuheenjohtajaksi.
”Minun vastustajani selittivät joka paikassa, että Sini panee ketä vaan saadakseen ääniä. Tosiasiassa minä tapailin pidempään niihin aikoihin yhden piirin puheenjohtajan kanssa.”
----
”Siellä oli tietyt ihmiset – lähinnä miehiä tai poikia – joista varoitettiin oman piirin uusia naisaktiiveja etukäteen matkalla tapahtumiin.”
Ahdistelusta ei Korpisen aikaan juuri puhuttu.
”Enemmän se oli seksuaalisuuden ja seksuaalimoraalin kontrollointia. Oli tiettyjä tyyppejä, joista nuoria tyttöjä varoitettiin. Ei välttämättä ajateltu sen pojan jotakin tekevän väkisin. Kyse oli enemmänkin maineesta, jonka tyttö saattoi saada.”
Korpisen mukaan ahdisteluun on vaikea puuttua niin nuorisojärjestössä kuin puolueessakin, sillä ahdisteluun syyllistyvät ovat usein ”näkyviä hahmoja”, joiden toiminnan kyseenalaistaminen on vaikeaa.
”Poliittisessa liikkeessä voi olla tosi vaikea lähteä katkaisemaan sitä puuttumattomuuden kulttuuria, koska voi olla, että jossain vaiheessa se , jonka toimintaan pitäisi puuttua, onkin näkyvä ja vaikutusvaltainen ihminen.”
------
ERÄS haastateltava kertoo kokemuksestaan kokoomusnuorten tapahtumassa 2010-luvun puolivälissä.
”Olin yksin omassa sängyssäni ja [nimi poistettu] yritti tulla harrastamaan seksiä minun kanssani, vaikka nukuin. Onneksi pääsin siitä sitten pois, kun tajusin, että hän ei lopeta, vaikka yritän esittää nukkuvaa.”
”Onneksi se yritti raiskata minut eikä ketään alaikäistä siellä. Minä olin jo aikuinen ja pystyin kestämään kokemuksen paremmin kuin joku lapsi.”
Häirintäyhdyshenkilöitä tai anonyymiä ilmoituskanavaa ei Kokoomuksen nuorten liitossa vielä ollut käytössä.
”Sanoin muutamalle kaverille, mutta en olisi ikinä voinut ilmoittaa siitä mihinkään. Liittojohto oli silloin eri blokkia kuin minä olin. En olisi luottanut, että minua olisi otettu vakavasti. Eikä ollut mitään anonyymiä lomaketta, jonka avulla ilmoittaa.”
”Edelleen koen niin, että jos sun kaveri on se, joka häiritsee, siihen ei puututa. Sen sijaan jos se on joku epämiellyttävä, siihen puututaan kyllä. Näin se menee.”
Tapahtuneesta ei tehty rikosilmoitusta. Mies oli silloin puolueen työntekijä.
HÄIRINTÄYHDYSHENKILÖNÄ järjestössä toiminut henkilö kertoo, että hänelle on ilmoitettu toisesta tapauksesta, johon liittyy sama mies. Asian hoitaminen jäi kokoomusnuorten pääsihteerin tehtäväksi.
Vuotta myöhemmin mies kuitenkin ilmestyi jälleen kokoomusnuorten tapahtumaan, koska työskenteli puolueessa. Tästä häirintäyhdyshenkilö on edelleen vihainen.
”Meillä oli silloin jo tosi hyvät säännöt ja painotettiin nollatoleranssia. Sitten ulkopuolinen ihminen tulee ja antaa meidän osallistujalle tällaisen kokemuksen.”
-----
”Itse olen päässyt vähällä. Kun olin alaikäinen, silloinen piirin työntekijä kouri minua yhdessä tapahtumassa. Se oli ohimenevä tilanne, mutta selvä fyysisen koskemattomuuden loukkaaminen.”
”Toisella kerralla eräs eduskuntaryhmän työntekijä oli todella tiukasti minussa kiinni koko illan ja ehdotteli, että lähdetään hänen huoneeseensa. Torjuin hänet, mutta hän jatkoi yrittämistä. Pääsin hänestä eroon kertomalla asiasta häirintäyhdyshenkilölle. Tiedän, että samana yönä hän lähetteli kuvia itsestään eräälle ystävälleni.”
-----
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008899353.html