Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Loka kirjoitti:Tietääköhän kukaan, mitä näille sormenjäljille tapahtuu? Jääkö ne rekisteriin vai hävitetäänkö?
Lain mukaan poliisin tulee hävittää ne kun esitutkinta valmistuu.
Noinhan se lain mukaan menee, mutta en kyllä jotenkin jaksa uskoa tohon ollenkaan.
Vähän sekä että...
Ei poliisi säilyttele kaikkia sormenjälkiä mitä saa haalittua, varsinkaan kun tuollaisen hämärän rekisterin pitämisestä kiinni jäädessään voi tyyliin lähteä etsimään uutta duunia esim. raksalta...
Sen sijaan mieliteko pistää ne tiedot jemmaan odottamaan mahdollista käyttöä on varmasti kova, jos puolivahingossa saa jostain jonkun entuudestaan arkistoimattoman venkulan sormenjäljet jne...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Loka kirjoitti:^No mutta eihän niitä voida käyttää mua vastaankaan mitenkään kun niitä ei "heillä ole." Ainoastaan mun suuntaan voidaan alkaa epäillä, jos mun tappamasta miehestä löytyy sama jälki joka heillä on rekisterissä laittomasti.
Niin, en tiedä miten toi Suomessa menee. Että jos poliisi kertoo, että löysivät sattumalta arkistoistaan sinne "inhimillisen virheen vuoksi unohtuneet" sormenjäljet ja niiden avulla ratkaisevat jonkin isomman rikoksen, niin eiköhän syyttäjä ja tuomari ole hyvillään vaan.
Tsekkasin muuten tota biopassi-hässäkkää, jonka Yhdysvallat pakotti luomaan, niin Ylen teksti-tv sanoo, että "sormenjälkiä aletaan kerätä passeja varten viimeistään ensi kesänä. Sen jälkeen passia ei enää saa ilman sormenjälkien antamista".
Poliisin sivuilla taas lukee, että "21. elokuuta 2006 lähtien Suomessa myönnetään uudenlaisia passeja. Biometrisen tunnisteen sisältävä passi on aikaisempaa turvallisempi matkustusasiakirja.". Huomatkaa muuten toi boldattu kohta, hahahah!
Eli osaako joku sanoa, että vieläkö Suomessa saa passeja ilman sormenjälkien luovuttamista?
VoDKa kirjoitti:Kaikki tuntuu ottavan rikosten kannalta tuon asian nyt. Entäpä niissä tapauksissa, kun päädytte ns. hain ruoaksi ja sormenpäät on tyyliin ainoat jäljellä olevat, josta voisi erottaa että kukahan Petteri se tässä makaa mössönä. Hammaskartat tietty on aina olemassa ja Suomen kokoisessa maassa on vaikea kuolla ja kadottaa identiteettinsä täysin samalla hetkellä.
Jos katoan, käytäköön siinä vaiheessa asunnostani hakemassa sormenjälkiä. Löytyy kyllä tiskipöytäpintoja ja muita esineitä, joista luulisi irtoavan. Ja tunnistamatta jääneistä ruumiista toki myös sormenjäljet talteen ja rekisteriin tällaisia tapauksia vertailtavaksi.
Minusta SORMENJÄLKIÄ ei tulisi tallentaa poliisin rekisteriin niiltä, jotka eivät ole rikoksia tehneet. Mutta, mielestäni olisi järkevää ottaa kaikilta ihmisiltä sormenjäljet talteen ja tehdä niistä ja muista henkilötiedoista (satunnaisella 256bit suolalla höystettynä) kryptografinen tiiviste sähköiseen henkilökorttiin luotettavan tahon digitaalisesti allekirjoitettavaksi. Sormenjälkeä ei siis säilöttäisi mihinkään paitsi henkilökorttiin.
Miksi näin?
Silloin voitaisiin ihmiset tunnistaa luotettavasti. Siis todellakin luotettavasti. Ihan jokainen. MUTTA, ei voitaisi kuitenkaan tarkistaa rekisteristä, kenelle mikäkin sormenjälki kuuluu. Kun henkilö X pitäisi tunnistaa, hän yksinkertaisesti laittaisi sormensa lukijalaitteeseen. Lukija tarkistaisi, onko kortin digitaalinen allekirjoitus pätevä, mikäli se on, tiedetään, että kortin tiedot ovat aidot...sitten lukija vertaisi ihmisen antamaa sormenjälkeä kortilla olevaan sormenjälkeen, jos ne täsmäävät, voidaan olla 100% varmoja että sormena lukulaitteeseen laittanut ihminen on sama, jonka nimi kortissa (ei siis kortin päällä vaan sirussa) on.
Tai no, melkein, iiristunnistus olisi sormenjälkeä 100x parempi menetelmä, koska sormenjälkilukijoita voi huijata (vaikka itse korttia tai digitaalista allekirjoitusta ei voikkaan).
Näin yksityisyyden suoja säilyisi - MUTTA siltikin voitaisiin luotettavasti tunnistaa kaikki ihmiset, mikä olisi helvetin suuri bonus. Nykyäänhän ongelmana on yhä se, ettei ihmisiä pystytä luotettavasti tunnistamaan. Passin biometrinen kasvokuva on yhtä tyhjän kanssa (ja sen etäluettava siru on vakava tietoturva- ja tietosuojariski).
(Okei, jos korttisi hukkuu, sinua ei voitaisi tunnistaa. Se on ongelma, mutta ei kovinkaan suuri, koska kortista voisi olla kopio itselläsi jossain tallessa, josta sen voisi hankkia. Tällöin tietysti luotettavan tunnistuksen puutteesta pitäisi seurata välitön putkareissu/talteenotto kunnes tunnistusväline on saatu hankittua ja henkilö on voinut tunnistautua luotettavasti. Tai sitten kortin kopio olisi aina viranomaisten hallussa juurikin luotettavaa tunnistusta varten.)
(Toinen variaatio systeemistä olisi tietysti se, että sormenjäljet otetaan kaikista maassa olevista ja maahantulevista ihmisistä ja talletetaan mm. tuota korttia varten. MUTTA, rekisteriin ei olisi poliisilla mitään asiaa paitsi jos A) Kyse on ei-Suomen-kansalaisesta B) Kyse on vakavasta rikoksesta (raiskaus, tappo, törkeä pahoinpitely, tms.) ja silloinkin vain tuomioistuimen luvalla.)
Kyse kai oli siitä, että sormenjälkiä käytettäisiin vain vakavien rikosten selvittämiseen. Mutta miksei samantien oteta kaikilta dna-näytteitä? Kaikki puhuu rekisterien väärinkäytön vaaroista, mutta missään ei perustella näitä vaaroja tarkalleen. Mitä ne siis ovat?
Kannattaa myös perehtyä Saksan historiaan 30- ja 40-luvuilla ja miettiä, miten DNA-rekisteriä olisi voinut tuolloin käyttää. Se, että nyt asiat ovat hyvin, eivät takaa sitä, että ne olisivat hyvin kymmenen vuoden päästä, etenkään jos ihmisten oikeuksia aletaan rikkomaan jo nyt.
Lisäksi kannattaa ottaa huomioon, että näistä rekistereistä ei ole hyötyä lain ulkopuolella kulkevia yksilöitä (kuten rajojen ulkopuolelta tulevat palkkamurhaajat ja terroristit) vastaan. Itse asiassa rekisterit ohjaavat törkeitä rikollisia suurempaan varovaisuuteen sormenjälkien ja DNA-jälkien jättämisessä.
Sisäasiainministeriö ehdottaa, että passeihin liitettävät sormenjäljet kerättäisiin kansalliseen tietokantaan.
Sormenjälkitietokanta on osa ministeriön ehdottamaan uutta passilakia.
Tulevaisuudessa passinhakijalta otetaan passia varten sormenjäljet. Keskiviikkona julkistetun lakiluonnoksen mukaan sormenjäljet talletettaisiin myös kansalliseen rekisteriin samoin kuin muut passin tiedot. Työryhmä ei ollut täysin yksimielinen esityksen sisällöstä. Lakiluonnos menee seuraavaksi lausuntokierrokselle.
Esitys antaisi poliisille oikeuden käyttää sormenjälkiä henkilöllisyyden selvittämiseksi esimerkiksi vainajien tunnistamisessa ja vakavien rikosten selvittelyssä.
Vastustan kanssa tätä sormenjälki- ja/tai DNA-rekisteriä... Alkaa haista liikaa poliisivaltiolta.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe