"The Toy Box Killer"

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
netzach
Aloitteleva Besserwisser
Viesti:

Viesti Kirjoittaja netzach »

Noista sen kuvaamista videoista olisi kiva saada lisää infoa. Mutta ainakin jossain kirjan mukaan työnsivät tulikuumaa rautaputkea pyhimpään siihen malliin että videolla oleva nainen tuntui kuolevan. Mutta tämäkin jäi kirjassa epäselvään valoon, kuten moni muukin asia.
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

En ole koskaan ennen tehnyt transcriptiä, joten teen sen nyt helpoimmalla tavalla itselleni. K = kertoja, D = David Parker Ray, S = Stone (tutkija), C = Cindy Hendy. Kursiivit ovat omia huomautuksiani, korostukset lukemisen helpottamiseksi.

K: Murhaajia haastattelemalla Stone yrittää ymmärtää tekijöitä, jotka luovat murhaajan. Joissain tapauksissa Stone saa vastauksia rikoskumppanilta.
S: Kun kaksi ihmistä tekee rikoksia, voi oppia paljon heidän suhteensa dynamiikasta.
K: Hän matkustaa New Mexicoon haastattelemaan Cindy Hendyä. Hän on David Parker Rayn tyttöystävä ja rikoskumppani. Hän on viime aikojen pahimpia kiduttajia. Stone haluaa selvittää, miksi Hendy osallistui rikoksiin.
S: Oliko hän tasaveroinen kumppani Rayn kamalassa maailmassa? Vai pakottiko Ray hänet toteuttamaan fantasioitaan?
(nauhalta) D: Tuntuuko hyvältä? Enpä usko. Kädet ja jalat on sidottu. Sinulla on suukapula ja side silmillä.
K: Tämä on David Parker Rayn ääni.
Samalla, kun David Parker Rayn ääni kuuluu, näkyy kuvaa tapahtumapaikasta ja sitten oikeussalista, jossa nauhaa kuunneltiin.
(nauhalta edelleen) D: Aion kertoa sinulle, miksi sinut on kidnapattu. Kerron, mitä sinulle tapahtuu.
K: Ray kidnappasi naisia tai paketteja, kuten hän heitä kutsui ja kidutti heitä kontissa takapihallaan. Itse suomensin tapahtumapaikaksi asuntovaunun, mutta kontti taitaa sitten olla oikeampi. Joka tapauksessa… Hän kutsui sitä lelulaatikoksi. Hänellä oli lista tavoista, joilla naista kidutetaan.
(edelleen nauhalta) D: Kuulostaako pahalta? Niin, ehkä ensikertalaisesta. Me tehdään sitä koko ajan. Samalla kun ääni kuuluu, näkyy Rayn listoja, piirroksia… Lisäksi myös lelulaatikon sisältöä näyttäviä kuvia, tapahtumapaikkaa...
K: Hendy auttoi Raytä toteuttamaan sadistisia fantasioitaan. Yhdessä he kidnappasivat ja kiduttivat kahta naista. Vuonna 1999 yksi uhri pakeni, ja Ray ja Hendy pidätettiin.
(uutisvideolta tai sellaiselta) C: Haluan puhua Davidin kanssa ensin. En halua joutua kärsimään.
K: Ray kehotti Hendyä olemaan hiljaa. Nyt hän aikoo puhua Stonen kanssa.
S: Haluan tietää, missä määrin Hendy oli osallinen kidutukseen. Haluan tietää enemmän heidän suhteestaan.

Hendy tulee haastatteluhuoneeseen kivassa sinisessä asussa vartijan saattelemana…
S: Milloin sait tietää kidutuksesta ja leikkilaatikosta?
C: Noin kolme viikkoa muuttoni jälkeen sain nähdä laatikon sisälle. Luulin, että se oli kontti. Hän halusi minun kuuntelevan erästä nauhaa. Hän pisti sen soimaan, ja minä kuuntelin.
(taas nauhalta) D: Sinut on kidnapattu tänne seksiorjaksi. Sinut raiskataan monta kertaa.
C: Minä nauroin sille. Minusta se oli outoa. Se oli hauskaa, koska en ollut kuullut sellaista ennen.
S: Paniko hän sinut leikkilaatikkoon?
C: Ei.
S: Hän kohteli sinua eri tavalla. Hänellä oli kaksi naislajia.
C: Kyllä. Hänellä oli leikkikaluja ja vaimo, joksi hän minua kutsui.
S: Pelkäsitkö häntä koskaan?
C: Sitä, mitä minulle voisi tapahtua. Ehkä minua käytettäisiin pakettina. David kutsui heitä paketeiksi. Kävelin kuulemma heikolla jäällä. Minulle saattoi käydä miten tahansa.
S: Se kuulostaa pelottavalta.
C: Niin. Minua seurattiin aina. Minua pidettiin kerran pakettina.
S: Mikä esti häntä?
C: David sanoi rakastavansa minua. Hän kertoi minulle naisista, jotka oli murhannut. Hän sanoi, että ainakin yhden naisen vuodessa 40 vuoden ajan.
K: Hendy astui Rayn maailmaan ja houkutteli tuttavan luokseen. He pitivät häntä vankina ja kiduttivat päiväkausia.
C: Minä säälin Angelaa, koska me olimme ystäviä. Suomennoksessa Angelica
K: He päästivät hänet vapaaksi, koska hän lupasi olla hiljaa. Rayn mielihalut kasvoivat. Hän painosti Hendyä yhä enemmän.
C: Minä olin lähdössä Washingtoniin, eikä hän halunnut olla yksin. Hän sai minut hankkimaan hänelle naisen matkan ajaksi.
K: Hendy auttoi Rayta kidnappaamaan prostituoidun nimeltä Cindy. Suomennoksessa Cynthia V.
S: Mitä sinä ajattelit siitä, mitä naiselle tapahtuisi? Mitä sinä ajattelit naisena siitä, mitä hän joutuisi kestämään?
C: En tuntenut mitään häntä kohtaan. Minä en tuntenut häntä.
S: Olisiko se vaikuttanut, jos olisit tuntenut hänet?
C: Kyllä. Minä tunsin Angelan ja säälin häntä. Minä ainoastaan piiskasin Cindyä. Hän (siis Ray) pyysi minua tuomaan tiettyjä välineitä luolaan, jossa hän piti Cindyä kahleissa. Hänet oli nostettu ilmaan.
K: Kuinka pitkälle Cindy Hendy oli valmis menemään?
S: Etkö yrittänyt estää häntä?
C: En. Hän sai tehdä, mitä halusi. Tein niin kuin käskettiin.
K: Hän piteli asetta ja katsoi, kun Ray kidutti uhriaan.
S: Etkö ollut kauhuissasi?
C: Häntä ei hakattu mössöksi. Miksi olisin ollut kauhuissani?

Haastatteluun sisältymätön kommentti:
S: Hendyllä oli suurempi rooli kuin hän antaa ymmärtää. Hän olisi voinut estää Raytä, mutta valitsi rikoskumppanuuden.

K: Tohtori Stone tutkii suhdetta löytääkseen motiivin Hendyn teoille.
S: Olitko kiinnostunut hänestä?
C: En ole varma, mitä tunsin.
S: Oliko hän sinulle isähahmo?
C: Ei siinä ollut mitään sellaista.
S: Katsoitko häntä ylöspäin, koska hän oli vanhempi?
C: Mitä iällä on tekemistä sen kanssa?
S: Minusta se oli viaton kysymys.
C: Miksi tehdä siitä isäjuttu, kun mitään sellaista ei ollut?
S: En tarkoittanut sitä.
C: Esitä vain kysymyksiäsi.
S: Mietitkö koskaan, miltä tuntuisi olla niiden naisten asemassa?
C: Olisin pelännyt kuoliaaksi.
S: Ajattelitko jättää hänet?
C: Minun olisi pitänyt lähteä. Minulla oli tilaisuuksia lähteä, mutta en tehnyt niin. Se oli kiehtovaa. En tiedä. Minä sain oppia tuntemaan sarjamurhaajan. En ollut koskaan tavannut sellaista ja olin utelias. Halusin tietää, mitä hän ajatteli. Meidän piti mennä naimisiin 4. heinäkuuta.
S: Itsenäisyyspäivänäkö?
C: Meidän piti ajaa järvelle Harleyllä ja bikineissä.
S: Jos teitä ei olisi pidätetty, olisitteko tehneet niin?
C: En tiedä. Vaikea sanoa. Minä yritin muuttaa hänen elämäntyyliään. En halunnut, että hän halusi muita naisia.
S: Et edes paketteja.
C: En. Hän sanoi, että sitä ei voinut muuttaa. Hän ei aikonut muuttua.
K: Vuonna 1999 yksi uhreista pakeni ja juoksi alasti tietä pitkin. Hänellä oli metallikaulapanta. Pian sen jälkeen poliisi pidätti David Parker Rayn ja Cindy Hendyn.
S: Uskoitteko, että jäisitte kiinni?
C: En. Hän sanoi, että hän oli jatkanut 40 vuotta jäämättä kiinni. Hän tiesi, mitä teki.
K: Ray sai 223 vuotta vankeutta. Hän kuoli vankilassa vuonna 2002. Cindy Hendy suorittaa 36 vuoden tuomiota.
S: Mitä ajattelet nyt David Parker Raystä?
C: Olen vihainen hänelle. Kiroan häntä koko ajan.
S: Minkä takia?
C: Koska olen täällä.

K: Cindy Hendy antoi tärkeää tietoa David Parker Rayn maailmasta ja rikoskumppanin ajatuksista.
S: Hendyn osallisuuteen on monta syytä. Hänellä ei ole moraalia ja hän on johdateltavissa. Hän joutui hallitsevan miehen pauloihin. Hän ei tehnyt rikoksia, mutta oli vapaaehtoinen rikoskumppani.
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Minä kiinnitän huomiotani nimien Cindy ja Cynthia erovaisuuksiin Wikipediassa ja Crimelibraryssa, vaikka kyse on samasta naisesta. Kun mietitään nimien lausumista, niin huomataan niiden muistuttavan toisiaan. Joku on siis kuullut väärin.

Joka tapauksessa karmea tapaus.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
Howler
Axel Foley

Mäsä-Masa kirjoitti:Minä kiinnitän huomiotani nimien Cindy ja Cynthia erovaisuuksiin Wikipediassa ja Crimelibraryssa, vaikka kyse on samasta naisesta. Kun mietitään nimien lausumista, niin huomataan niiden muistuttavan toisiaan. Joku on siis kuullut väärin.
Itse mietin tuota kanssa ja olin siitä hämmästynytkin, mutta lausuttuani itse ja pyydettyäni veljeäni lausumaan ne peräkkäin, en usko että virhe voi olla nimien lausumisessa, tai sitten on pitänyt olla aika erikoinen lausuminen ihmisellä. Sitten mietin, että onko Cynthia oikean nimi ja Cindy ns. lempinimi. Lisäksi voi olla mahdollista, että tekijä ja uhri ovat menneet sekaisin... Olisi oikeasti kiva tietää miksi Cindy on toisessa artikkelissa Cynthia ja toisessa ei, koska ainakin tuossa yllä suomentamassani haastattelussa hän oli ihan Cindy Hendy.
Porin

Viesti Kirjoittaja Porin »

Howler kirjoitti:The Court of Appeals (en uskaltanut lähteä tätä suomentamaan)
Vetoomustuomioistuin.
sorsake
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja sorsake »

Howler kirjoitti:
Mäsä-Masa kirjoitti:Minä kiinnitän huomiotani nimien Cindy ja Cynthia erovaisuuksiin Wikipediassa ja Crimelibraryssa, vaikka kyse on samasta naisesta. Kun mietitään nimien lausumista, niin huomataan niiden muistuttavan toisiaan. Joku on siis kuullut väärin.
Itse mietin tuota kanssa ja olin siitä hämmästynytkin, mutta lausuttuani itse ja pyydettyäni veljeäni lausumaan ne peräkkäin, en usko että virhe voi olla nimien lausumisessa, tai sitten on pitänyt olla aika erikoinen lausuminen ihmisellä. Sitten mietin, että onko Cynthia oikean nimi ja Cindy ns. lempinimi. Lisäksi voi olla mahdollista, että tekijä ja uhri ovat menneet sekaisin... Olisi oikeasti kiva tietää miksi Cindy on toisessa artikkelissa Cynthia ja toisessa ei, koska ainakin tuossa yllä suomentamassani haastattelussa hän oli ihan Cindy Hendy.
Cindy on usein Cynthia nimen lempinimi
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Howler kirjoitti:Taustatutkimukset osoittivat, että Ray oli mekaanikko valtion parkkiosastolla, joka antoi hänelle vapaan pääsyn laajalle alueelle valtion maille. Tämä itsessään ei ollut ongelma, ellei hän todellakin tappanut ihmisiä.

Valtion poliisi pikaisesti varmisti etsintäluvan niiden esineiden etsimiseen, joista uhri oli heille kertonut, kuten myös todisteisiin siitä, että hän oli siellä.
Kiitos mittavasta käännöstyöstä, joka on tuonut tämän tosi inhokkijutun myös ehkä heikommin englantia osaavien minfolaisten ulottuville. Siinä on muutamia anglisismeja, jotka voisi ehkä kääntää sujuvammallekin suomelle, mutta eivät ne ymmärtämistä toki haittaa. Eräs yksityiskohta, joka on ehkä kuitenkin syytä oikaista, näkyy yllä lihavoituna.

State parks department on osavaltion puisto-osasto, jolla eri osavaltioissa voi olla myös erilaisia nimiä. Uuden Meksikon tapauksessa kyse on nykyään tämännimisestä organisaatiosta, jolle erinäisten organisaatiomuutosten jälkeen toki kuuluu meikäläisiä kansallis- ja luonnonpuistoja huomattavasti laajempi sortimentti: http://www.emnrd.state.nm.us/main/AboutEMNRD.htm

Puistoja ja muuta julkista maata osavaltioissa on pinta-alallisesti huomattavastikin enemmän kuin parkkialueita ja tietysti usein myös hyvinkin autioita (varsinkin uuden Meksikon oloissa) ja siten paremmin Rayn tarkoitusperiin sopivia.

Vastaavasti tietysti valtion maa ja valtion poliisi tarkoittavat tässä osavaltiotason käsitteitä ja se mikä meikäläisissä oloissa paremmin ehkä vastaisi "valtiota" on Yhdysvaltojen oloissa tietysti liittovaltio eli useimmiten "federal" kuten esim. kaikkien tunteman FBI:n nimessä.
Howler
Axel Foley

^ Kiitän mitä kauniimmin, korjaan yllämainitut! Itse asiassa suomentaessani podin hirmeää dilemmaa miten suomennan kyseiset "paikat" ja päädyin suomentamaan ne niin kuin itse ne ymmärsin, mutta nytpähän osaan sitten taas suomentaa eritavalla :)
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Howler kirjoitti:^ Kiitän mitä kauniimmin, korjaan yllämainitut! Itse asiassa suomentaessani podin hirmeää dilemmaa miten suomennan kyseiset "paikat" ja päädyin suomentamaan ne niin kuin itse ne ymmärsin, mutta nytpähän osaan sitten taas suomentaa eritavalla :)
Ollos hyvä ja inspiroituneita käännöksiä! :D
JR_
Alokas

Viesti Kirjoittaja JR_ »

Kuvamateriaalia lyhyen dokumentin muodossa:

http://www.youtube.com/watch?v=050tXefiz4I (part 1)
http://www.youtube.com/watch?v=rBMS4ya_ ... re=related (part 2)

mm. äänimateriaalia nauhasta jota hän soitti uhreilleen, sekä kuvamateriaalia ¨Toy Box:n sisältä¨
ei kiinnosta
Norrelo
Armas Tammelin
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Norrelo »

3.8.2009 MTV3 Faktalta klo. 00:15 Raakaa rakkautta (K13)

"Erämaan paholainen. Tositarinoita sadistisista seksuaalirikollisista ja naisista, jotka ovat viehättyneet heihin. Sadistinen suhde heikon naisen ja vahvan miehen välillä saa heidät jopa murhaamaan, jotta saisivat tyydytystä. Sarjassa esitetään tositarinoita pariskunnista, jotka ovat yhdessä syyllistyneet raakoihin rikoksiin. Neljännessä jaksossa tutustutaan New Mexicon osavaltiossa naisia sadistisesti kiduttaneen miehen ja tämän naisystävän tapaukseen."

Hieman myöhäinen muistutus mikäli tuo on tämä tapaus.

Edit: Sama tapaus kyseessä.

Dokumentissa sanottiin ohimennen, että "Cindy joutui nuorena isäpuolensa hyväksikäyttämäksi eikä hänen äitinsä uskonut tätä, vaan isäpuolta, joten Cindy heitettiin ulos asunnosta." Sitä ei mainittu, että kuinka nuori Cindy oli tuolloin ja mitä sittemmin kävi asian tiimoilta.

"Lelulaatikon" sisälle näytettiin sekunnin ajan, mutta still-kuvia oli useampikin kappale mitä olen netistä kaivaessa tähän mennessä edes löytänyt. Myös ensimmäisen naisen raiskausvideosta näytettiin suttuista pätkää ja aitoa ääntä 20min kasetista jonka uhrit kuulivat ensimmäisinä.

Nimet pisti silmään; dokumentissa sanottiin, että Cindy Hendy ja myös että Cindy Vigil. Cynthiaa ei mainittu lainkaan.

Editoin lisää jos silmiin osuu jotain mitä täällä ei olisi mainittu.
Transtyttörakkaus on kaunista.
netzach
Aloitteleva Besserwisser
Viesti:

Re: "The Toy Box Killer"

Viesti Kirjoittaja netzach »

^ olisikohan joku tuon saanut nauhalle ja saisi pistettyä levylle? Olisin kiitollinen.
Norrelo
Armas Tammelin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Norrelo »

netzach kirjoitti:^ olisikohan joku tuon saanut nauhalle ja saisi pistettyä levylle? Olisin kiitollinen.
Näyttää tulevan kyseinen sarja tähän aikaan joka arkipäivä, että ei muutakun pelit ja pensselit tulille. Siitä en sitten tiedä kuinka monta osaa tuosta on jäljellä enää.

Pientä edittiä: 15.8 näyttäisi tulevan viimeinen osa tuosta, joten vielä kerkiää näkemään monta tuttua tai vähemmän tuttua juttua. Alkamisajat 0:25 - 1:15 kyseisen vuorokauden puolella MTV3 Faktalta.
Transtyttörakkaus on kaunista.
mikodeus
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja mikodeus »

vai koko olevansa tuo nilkki jonninlainen johtaja toivottavasti yritti leikkiä linnassakin sellasta !:D ha mahtoi olla kivat oltavat joko oli yksin koko ajan taikka sitten koko ajan sitä hakattiin tai uhkailtiin sais tollasille sairaille ihmisille tehdä samanlailla kun he tekevät uhreilleen! :D
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

mikodeus kirjoitti:vai koko olevansa tuo nilkki jonninlainen johtaja toivottavasti yritti leikkiä linnassakin sellasta !:D ha mahtoi olla kivat oltavat joko oli yksin koko ajan taikka sitten koko ajan sitä hakattiin tai uhkailtiin sais tollasille sairaille ihmisille tehdä samanlailla kun he tekevät uhreilleen! :D
Mielestäni on sairasta osoittaa myös riemua ja jopa intoa tälläisen seurauksena. Ihmismielen musta aukko.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Vastaa Viestiin