epäilys kirjoitti:Mike Manner kirjoitti:joey kirjoitti:Koirien kanssa asioimiseen on yleismaailmalliset säännöt, joita noudattaessa yksikään koira ei "naksahda".
Totta.
Mutta jätät mainitsematta, että osa koirista on voitu rassata niin kahjoiksi, että yksikin väärä -ihan normaalilta tuntuva- liike voi olla se laukaiseva juttu.
Kukakohan niitä koiria sitten rassailee? On tossa naapurissakin semmonen "koulutettu" koira joka hyökkii ihmisten kimppuun kun raukan pitää "suojella" omistajaansa. Eli vika on aina johdossa.
Tuollainen tapaus on ihan selkeä johtajuusongelma. Suojeluviettinen koira kuvittelee olevansa laumanjohtaja ja puolustaa "laumaansa". Jos ihmiset vain osaisivat kouluttaa koiransa oikein, olisi koirakin paljon rauhallisempi
Samalla tässä voinen tunnustaa oman koirani (kääpiöpinseri) olevan juuri tällainen pikkuräksy, joka hyökkii syyttä ihmisten kimppuun ja räkyttää kaikille.
Ko. koira tosin tuli minulle 1,5-vuotiaana useamman kerran kodin vaihtaneena ongelmatapauksena.
Kastrointi auttoi useimpiin ongelmiin, mutta lapsia ja vieraita miehiä pelkää edelleen ja pelkoreaktiona on pureminen jos tulevat liian lähelle.
Oletettavasti (todisteita ei tosin ole, entisiä koteja kun en tunne) tuota koiraa on joskus lapset ja/tai miehet kohdelleet huonosti, jolloin koira kohdistaa pelkonsa kaikkiin näitä muistuttaviin ihmisiin.
Naisista sekä pitkätukkaisista miehistä tuo koira sensijaan tykkää kovasti

Onneksi meillä tuon koiran ongelmat tiedetään, eikä sitä päästetä lapsien tai yleensäkään vieraiden ihmisten lähelle. Ikävähän sitä on jokaisen lapsen vanhemmille erikseen selitellä, ettei heidän pikku taaperonsa saa tulla silittämään minun koiraani vaikka kuinka haluaisi. Ihan vain sen lapsen turvallisuuden vuoksi.
Koirani on kerran purrut vierasta ihmistä naamaan. Kyseessä oli humalainen mies, joka ei monesta kehoituksesta ja käskystä huolimatta jättänyt minua ja koiraani rauhaan, vaan tunki naamansa koiran lähelle tilanteessa, jossa koira ei päässyt pakoon.
Kyseisessä tapauksessa vahinkoa ei tullut, pienen koiran hampaat kun eivät ole kovin suuret.
Lapsien kanssa voi sitten olla eri juttu, tuppaavat olemaan sen verran herkempiä.
Osasyynä koiran pelkoihin uskon myös olevan omistajan joko tiedostamat tai tiedostamattomat pelot. Itse pelkään myös jonkin verran vieraita humalaisia miehiä, sekä vältän kontaktia lasten kanssa, niistä kun en pidä. Ihan pelkkä tiedostamaton hihnan kiristäminen/jännittäminen koiran kanssa lenkillä ollessa saattaa laukaista koiran puolustushalun jolloin koira voi ulkopuolisen silmin vaikuttaa syyttä aggressiiviselta, vaikka pohjimmiltaan kyseessä on pelkästään omistajan aiheuttama reaktio.
Terveisin kuusi vuotta ongelmakoiran kanssa ja edelleen opetellaan. Tulevaisuudenhaaveena dobermanni, muttei puhettakaan moisen hankkimisesta ennenkuin pärjätään tuon pienemmän ongelman kanssa ihan oikeasti.