Pitbull tappoi naisen Sardiniassa

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

^ Minä olen kävellyt elämäni aikana varmasti satojen koirien ohi, samoin kun olen muutenkin ollut tekemisissä koirien kanssa, eikä yksikään ole purrut. Merkillistä, kuinka useampi koira on käynyt saman ihmisen kimppuun, joka ei ole kuitenkin tehnyt mitään muuta kuin kävellyt ohi... Siinäpä sattumaa kerrakseen :wink:

Parahin tohtori,
Kuten varmasti ymmärsit; kehottaessani koiria ymmärtämättömien pysymään koirista erossa, tarkoitin tietysti tilanteita joissa kontaktin ottaminen tapahtuu ihmisen aloitteesta. Kuitenkin - jos sinun kimppuusi lenkkipolulla hyppää remmistään karannut rottweiler, sinä voit käytökselläsi vaikuttaa siihen, miten tilanne etenee. Ihminen pystyy aina koiran kanssa toimiessaan vaikuttamaan omalla käytöksellään koiran käytökseen.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5192
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Päteekö hyökkäävään koiraan sama kuin karhuun? Käy makaamaan ja leiki kuollutta???
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
serialist
Olivia Benson
Viestit: 746
Liittynyt: To Touko 22, 2008 9:53 am

Viesti Kirjoittaja serialist »

Marsalkka kirjoitti:
serialist kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti: En alkaisi heti osoittamaan poikaa syyttävällä sormella, jos minulla ei ole mitään faktaa asiasta.
En minäkään ennen kuin saan lisätietoa. Tuossa uutisessa vain lynkattiin koko koira heti ensimmäisenä. :)
Tuossakin tapauksessa poika ei varmaan ole tottunut koiriin eikä tajunnut ettei niitä voi kiusata ja koirakaan ei välttämättä ole tottunut lapsiin.
Et silviisii...

Siinä oli sana varmaan ja esitin vaihtoehdon, ettei se välttämättä ollut koiran vika.:)
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5192
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Ei olis Pittiksestä uskonut! Niin mukava palstalainen..Olihan hänellä kyllä ongelmia naisten kanssa, mutta..
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

serialist kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:
serialist kirjoitti: En minäkään ennen kuin saan lisätietoa. Tuossa uutisessa vain lynkattiin koko koira heti ensimmäisenä. :)
Tuossakin tapauksessa poika ei varmaan ole tottunut koiriin eikä tajunnut ettei niitä voi kiusata ja koirakaan ei välttämättä ole tottunut lapsiin.
Et silviisii...

Siinä oli sana varmaan
No kyllä sitä varmaan sitten voi kehitellä erilaisia vaihtoehtoja ilman kunnollisia tietoja asiasta. Vähän niin kuin lämpimikseen.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

mareritt kirjoitti:nuo lainaukset meni vituralleen, mutta vastaan nyt mike mannerin kysymykseen järjestyslaista...

tietysti oisin voinut suoraan laittaa tuon järjestyslain pätkän tuohon aikaisempaan viestiin :oops: mutta tässä tulee:

http://www.intermin.fi/intermin/hankkee ... 9B00252534
Järjestyslaki
14 §

Koirakuri


Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.
näin sanoo järjestyslaki..
mareritt kirjoitti:käsittääkseni uusi järjestyslakikin jo kieltää koiran viemisen torialueelle...
...Eli siis koiran viemistä torialueelle ei kielletä missään kohdin.
Tää asia olikin jo tiedossa, mutta ajattelin lain muuttuneen hiljattain ilman, että olisin asiaa huomannut.

EDIT!!!
Minä ja minun lukihaira yhdistettynä väsyneisiin aivoihini...
Kyllä. Olin väärässä. En ole tiennyt tuollaisen kohdan olemassa olosta ennen tätä hetkeä, vaikka kuin luulin tietäväni ko. pykälät läpikotaisin.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
epäilys
Nikke Knakkertton
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 4:36 pm
Paikkakunta: Tyly Kaupunki

Viesti Kirjoittaja epäilys »

...Jos koira tappaa lapsen, se lopetetaan, mutta rattijuoppo joutuu vain vankilaan. Onko tässä mitään järkee minä kysyn vaan, kai koiraakin sentään puolustaa saa? Tule apuun Anja!... (joku rallatus 80-luvulta)

Tuli vaan mieleen kun kaveri menetti henkensä 15-vuotiaana rattijuopon takia, se kuski oli taas auton ratissa ja tuli tiellä vastaan puolen vuoden kuluttua, että elukoille on helpompi antaa anteeksi kun ne menee vaistolla, ihmisen pitäis käyttää järkeä.
Syytä epäillä.
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Tampereen Tyttö kirjoitti:Päteekö hyökkäävään koiraan sama kuin karhuun? Käy makaamaan ja leiki kuollutta???
Selän kääntäminen riittänee. Koiraa rauhoittaa myös pään kääntäminen poispäin (koirat itsekin yrittävät usein rauhoitella ihmistä siten).
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

joey kirjoitti:
Tampereen Tyttö kirjoitti:Päteekö hyökkäävään koiraan sama kuin karhuun? Käy makaamaan ja leiki kuollutta???
Selän kääntäminen riittänee.
...Ja kannattaa myös selkänsä kääntäessään kaivaa kännykkää taskusta ja soittaa 112.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

joey kirjoitti:Koirien kanssa asioimiseen on yleismaailmalliset säännöt, joita noudattaessa yksikään koira ei "naksahda".
Totta.

Mutta jätät mainitsematta, että osa koirista on voitu rassata niin kahjoiksi, että yksikin väärä -ihan normaalilta tuntuva- liike voi olla se laukaiseva juttu.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
epäilys
Nikke Knakkertton
Viestit: 190
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 4:36 pm
Paikkakunta: Tyly Kaupunki

Viesti Kirjoittaja epäilys »

Mike Manner kirjoitti:
joey kirjoitti:Koirien kanssa asioimiseen on yleismaailmalliset säännöt, joita noudattaessa yksikään koira ei "naksahda".
Totta.

Mutta jätät mainitsematta, että osa koirista on voitu rassata niin kahjoiksi, että yksikin väärä -ihan normaalilta tuntuva- liike voi olla se laukaiseva juttu.

Kukakohan niitä koiria sitten rassailee? On tossa naapurissakin semmonen "koulutettu" koira joka hyökkii ihmisten kimppuun kun raukan pitää "suojella" omistajaansa. Eli vika on aina johdossa.
Syytä epäillä.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

epäilys kirjoitti:Kukakohan niitä koiria sitten rassailee? ...
Eli vika on aina johdossa.
Oliko kysymys retorinen?
Ja olen jankuttanut tuota liki joka välissä, eli se syy löytyy sieltä johdattimen toisesta päästä, sieltä missä ei ole pantaa.
"Maailmassa ei olekkaan hulluja koiria, on vaan hulluksi tehtyjä koiria."
Tosin about % kymmenys tai pari on sitten ihan oikeasti päästään vinksallaan jo syntyessään, mutta tuo on siis erittäin pieni vähemmistö.
Pöljäksi tehtyjä koiria on sitten sitäkin enemmän...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
joey
Angus MacGyver
Viestit: 6782
Liittynyt: La Marras 10, 2007 9:55 pm

Viesti Kirjoittaja joey »

Mike Manner kirjoitti:
joey kirjoitti:Koirien kanssa asioimiseen on yleismaailmalliset säännöt, joita noudattaessa yksikään koira ei "naksahda".
Totta.

Mutta jätät mainitsematta, että osa koirista on voitu rassata niin kahjoiksi, että yksikin väärä -ihan normaalilta tuntuva- liike voi olla se laukaiseva juttu.
Ja tästä päästään taas siihen, että vika on siellä remmin toisessa päässä, vai mitä? :)
Eikä niitä täyskahjoja rakkejakaan joka tusinaan mahdu... Paitsi jos puhutaan todella pienistä koirista.
Ori Jorhonen
Lauri Hanhivaara
Viestit: 127
Liittynyt: To Maalis 27, 2008 10:56 pm
Paikkakunta: itäpuoli

Viesti Kirjoittaja Ori Jorhonen »

joey kirjoitti:^ Minä olen kävellyt elämäni aikana varmasti satojen koirien ohi, samoin kun olen muutenkin ollut tekemisissä koirien kanssa, eikä yksikään ole purrut. Merkillistä, kuinka useampi koira on käynyt saman ihmisen kimppuun, joka ei ole kuitenkin tehnyt mitään muuta kuin kävellyt ohi... Siinäpä sattumaa kerrakseen :wink:
Meinaat että valehtelen? Ekassa keississä rakki ampui pensasaidasta läpi mun kimppuun, enkä edes huomannut koko otusta ennen kuin sillä oli hampaat kiinni. Arvet mulla on yli 20 vuoden jälkeen näyttää, mutta videomateriaalia ei ikävä kyllä löydy, 80-luvulla kun ei kamerakännyjä ollut ja tilannekin tuli aika äkkiä. Sain keissistä vuosia kestäneen koirakammon, mikä ei varsinaisesti ollut kovin mukavaa. Että wink wink -hymiöt vaan sullekin.

Mulla ei sikälikään ole mitään syytä keksiä tuollaisia juttuja, että pidän nykyään koirista kovasti, luultavasti hankkisin itsekin jos elämäntilanne olisi toinen. Ja mulle on viikonlopuksi tulossa hoitoon 2 koiraa (vieläpä pahamainesia taistelusellaisia), jotka frendi tuo nimenomaan mulle, siksi että tietää mun pärjäävän niiden kanssa.

Miksi se on niin vaikea myöntää, että koira saattaa ihan oma-aloitteisesti hyökätä?
just just.
Aplesiini
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Huhti 08, 2008 12:22 pm
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Aplesiini »

epäilys kirjoitti:
Mike Manner kirjoitti:
joey kirjoitti:Koirien kanssa asioimiseen on yleismaailmalliset säännöt, joita noudattaessa yksikään koira ei "naksahda".
Totta.

Mutta jätät mainitsematta, että osa koirista on voitu rassata niin kahjoiksi, että yksikin väärä -ihan normaalilta tuntuva- liike voi olla se laukaiseva juttu.

Kukakohan niitä koiria sitten rassailee? On tossa naapurissakin semmonen "koulutettu" koira joka hyökkii ihmisten kimppuun kun raukan pitää "suojella" omistajaansa. Eli vika on aina johdossa.
Tuollainen tapaus on ihan selkeä johtajuusongelma. Suojeluviettinen koira kuvittelee olevansa laumanjohtaja ja puolustaa "laumaansa". Jos ihmiset vain osaisivat kouluttaa koiransa oikein, olisi koirakin paljon rauhallisempi :?

Samalla tässä voinen tunnustaa oman koirani (kääpiöpinseri) olevan juuri tällainen pikkuräksy, joka hyökkii syyttä ihmisten kimppuun ja räkyttää kaikille.
Ko. koira tosin tuli minulle 1,5-vuotiaana useamman kerran kodin vaihtaneena ongelmatapauksena.
Kastrointi auttoi useimpiin ongelmiin, mutta lapsia ja vieraita miehiä pelkää edelleen ja pelkoreaktiona on pureminen jos tulevat liian lähelle.
Oletettavasti (todisteita ei tosin ole, entisiä koteja kun en tunne) tuota koiraa on joskus lapset ja/tai miehet kohdelleet huonosti, jolloin koira kohdistaa pelkonsa kaikkiin näitä muistuttaviin ihmisiin.

Naisista sekä pitkätukkaisista miehistä tuo koira sensijaan tykkää kovasti :D Onneksi meillä tuon koiran ongelmat tiedetään, eikä sitä päästetä lapsien tai yleensäkään vieraiden ihmisten lähelle. Ikävähän sitä on jokaisen lapsen vanhemmille erikseen selitellä, ettei heidän pikku taaperonsa saa tulla silittämään minun koiraani vaikka kuinka haluaisi. Ihan vain sen lapsen turvallisuuden vuoksi.
Koirani on kerran purrut vierasta ihmistä naamaan. Kyseessä oli humalainen mies, joka ei monesta kehoituksesta ja käskystä huolimatta jättänyt minua ja koiraani rauhaan, vaan tunki naamansa koiran lähelle tilanteessa, jossa koira ei päässyt pakoon.
Kyseisessä tapauksessa vahinkoa ei tullut, pienen koiran hampaat kun eivät ole kovin suuret.
Lapsien kanssa voi sitten olla eri juttu, tuppaavat olemaan sen verran herkempiä.

Osasyynä koiran pelkoihin uskon myös olevan omistajan joko tiedostamat tai tiedostamattomat pelot. Itse pelkään myös jonkin verran vieraita humalaisia miehiä, sekä vältän kontaktia lasten kanssa, niistä kun en pidä. Ihan pelkkä tiedostamaton hihnan kiristäminen/jännittäminen koiran kanssa lenkillä ollessa saattaa laukaista koiran puolustushalun jolloin koira voi ulkopuolisen silmin vaikuttaa syyttä aggressiiviselta, vaikka pohjimmiltaan kyseessä on pelkästään omistajan aiheuttama reaktio.

Terveisin kuusi vuotta ongelmakoiran kanssa ja edelleen opetellaan. Tulevaisuudenhaaveena dobermanni, muttei puhettakaan moisen hankkimisesta ennenkuin pärjätään tuon pienemmän ongelman kanssa ihan oikeasti.
Vastaa Viestiin