Mitä luet tällä hetkellä?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
MEG
Jessica Fletcher

Mao

Viesti Kirjoittaja MEG »

800-sivuinen Mao kirja on luettu.

J.Changin ja Jon Hallidayn Mao-elämäkerta kumoaa myytit ja piirtää kuvan julmasta johtajasta, joka juonitteli, myrkytti ja kiristi saadakseen haluamansa. Maon valloitettua Kiinan v.1949 hänen salaisena päämääränään oli maailmavalta. Haaveitaan toteuttaessaan hän aiheutti historian suurimman (ihmisen aiheuttaman) nälänhädän ja 38 miljoonan ihmisen kuoleman. Kaikkiaan Maon vallan alla kuoli rauhan aikana yli 70miljoonaa kiinalaista.
Olen lukenut myös paljon Maon aikalais diktaattorista Josef Stalinista.
Kaikessa julmuudessaan ja petollisuudessaan Stalin vaikuttaa jollain tasolla uskoneen ideologiaansa ja pitäneen itseään ja puoluettaan, historian kehityksen toteuttajana.
Maolle politiikka ja kommunismin aatteet olivat pelkkiä välineitä oman narsistisen vallanhalun toteuttamiseksi.
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Simenonin Maigret ja aave.

Olen lukenut tuon ^ Mao-kirjan ja jonkun muun Mao-elämäkerran (en muista nimeä). Suosittelen kaikille, avaa silmät Kiinan kommunismin todellisuudelle ja sille mitä ulos näytettiin. Onhan sen tiennyt, mutta hyvin kuvattu kuitenkin.
Nothing is quite what it seems
Bombay
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Ton Muumipappa ja Meri-kirjan innoittamana oli pakko käydä ostaa myös Vaarallinen Juhannus ja Taikatalvi, mahtavia :D
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Yritin nuorempana noita Maigreteja (vai mitenkä tuo pitäisi tavata), mutta en päässyt mitenkään sisälle. Kannattaisiko yrittää uudelleen? Lähes kaikki muut kuuluisat paperisalapoliisit ovat minulle tuttuja. Eilen lukaisin Seppo Jokisen Hiirileikin, hyvä oli, nyt aluillaan Jo Nesbon Veritimantit.

Nykyään luen kaunokirjallisuutta tosi harvoin, kun on muuta aktiviteettia niin paljon. Mutta tänä kesänä olen pitänyt loman lomana.
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

^ Näin myös minulla. Nuorempana yritin Maigreteja, ei innostanut, kaikki muut luettuna. Isäni usutti lukemaan Maigreteja, ja nyt vanhempana osaan kiinnostua, lähinnä sen ranskalaisuuden takia kai mikä niissä on. Lisäksi pienet kevyet kirjaset mukavia kesälukemisia ja muutenkin oikeastaan kevyttä tavaraa. Mullakin vasta toinen tuo "Aave" näistä Maigreteista.
Nothing is quite what it seems
Arlene
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Arlene »

"Missä kuljimme kerran" tuli luettua. Luettava, mutta ei tajuntaa räjäyttävä lukukokemus. Senjälkeen meni Kjell Ola Dahlin "Pikku rumpalipoika". Uusi tuttavuus, pitää lukea loputkin.
Westön kirja kuitenkin innoitti lukemaan lisää 1920-luvusta, kieltolaista ja sisällissodan jälkeisestä ajasta, nyt Eeva Joenpelto: Vetää kaikista ovista.
Solmu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Teemu Mäki : Näkyvä pimeys- esseitä taiteesta, filosofiasta ja politiikasta
On juuri tällähetkellä lukemisen kohteena.
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

Stephen Kingin Kuoleman käytävä (Green mile)
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Monet Kingin kirjoista ovat tosi hyviä, mukaanlukien tuo sarja. Piina, Doloreksen tunnustus, Hohto, Carrie, Rita Hayworth – avain pakoon, näin äkkiä mieleen tulleina. Useissa varsin uskottavaa tekstiä ihmisen pimeämmästä puolesta. Minusta häntä aliarvioidaan joskus "parempien kirjailijoiden" kustannuksella aivan suotta. Omia suosikkejani ovat Tukikohta ja Musta torni -sarjan kolme ensimmäistä osaa, sen jälkeen tuon sarjan tarina levisi liikaa.

Itse luen parhaillaan Helene Turstenin Lasipaholaista. Tylsä ja väkisin tehty dekkari.
Howler
Axel Foley

^ Itse rakastuin Vihreä maili elokuvaan ja sen jälkeen päätin lukea kirjan, mutten ole ihan varma olenko sen jo joskus lukenut, vaikuttaa vähän tutulta... Lisäksi halusin lukea sen siksi, että tiedän onko hommaamisen arvoinen kirja (tähän mennessä on).
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Luen Jim Thompsonin Pimeän tullen, rakkaani-kirjaa.
Mariella
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Mariella »

^^Kirjaa en ole lukenut, mutta elokuva on yksi suosikeistani!

Luen Bret Easton Ellisin "Paljastajat". Kiehtovaa kuvailua 80-luvun Los Angelesin elämästä, ryhmästä ihmisiä siellä heidän välisistä suhteistaan. Porukkaan kuuluu rakastajia, kuolleita, seksiobjekteja, bisnesmiehiä, alaikäisiä, diivoja ja rikkaita näyttelijöitä ja loppuun palaneita rocktähtiä. Kaupungin teennäisyyden ja materialistisuuden keskeltä kaivellaan oikeita, tukahdutettuja tunteita ja todella hyvin kuvailtua ja eloisaa tekstiä.
Nerot hallitsevat kaaoksen
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Mistä te ihmiset revitte noita kirjoja? Kun ei meinaa löytyä mitään ainakaan itse hakemalla kirjastosta. Onko joku hakukone netissä, mistä löytyisi juuri tiettyyn aihepiiriin liittyviä kirjoja. Jim Thompsonin löysin kun joku tässä ketjussa suositteli. Tuo Mariellankin kertoma kirja kuulostaa mielenkiintoiselta aiheeltaan.
Howler
Axel Foley

loneliness kirjoitti:Mistä te ihmiset revitte noita kirjoja? Kun ei meinaa löytyä mitään ainakaan itse hakemalla kirjastosta. Onko joku hakukone netissä, mistä löytyisi juuri tiettyyn aihepiiriin liittyviä kirjoja.
Varmasti löytyy hakukone netistä, mutta esim. itse lueskelen tosi tarkkaan suosituksia ja kuulostelen tuttujen kertomuksia lukemistaan kirjoista ja lisäksi harrastan paljon kirjastosukeltelua (eli poukkoilen randomisti hyllyjen välissä ja nappaan käsiini sitä mikä voisi kiinnostaa tietyiltä osastoilta).
PaulaDrew
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Minä suosittelen myös Kingin salaniemllä Richard Bachmann tekemiä kirjoja. (Mm. Pitkä marssi, Raivo, Juokse tai kuole.) Yleensä en uskalla lukea Kingin "yliluonnollisaiheita" (Kolkuttajat, Uinu, uinu lemmikini jne.) mutta nuo ovat enemmänkin Piinan tyylistä jännitystä.

Itse luen tällä hetkellä Hannes Markkulan kirjaa Murha rikostoimittajan silmin. Löytyi Kirjatorilta viitosella, jos jotakuta kiinnostaa. Sisältää lyhyitä, parin sivun juttuja rikostoimittajan työstä suomalaisten rikosten parissa. Ihan mielenkiintoisia tarinoita.
Vastaa Viestiin