Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla 2008

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

turmion tommi kirjoitti:Nyt kun on lukenu juttuja joita ex koulukaverit ja muut kertovat lehdistä ja jos ne pitävät paikkansa niin ei voi kun ihmetellä vanhempia.Itselläni 2 poikaa ja jos ne rupeaisivat kulkemaan samoissa vetimissä päivät pitkät ja näyttämään joltain al qaida support terroristilta niin jo sois sisäinen fbi minulla.Minä olen vähän huono jäsentämään ajatustani tekstiksi, mutta tarkoitan että kyllä sitä isänä jotenkin huomaisi jos poika erakoituisi.Siis jos pitää paikkansa nuo jutut joita koulukaverit kertoo.
Jospa kyseessä ei ole ollut sellainen ihan tavallinen perhe.

Mielenkiintoista kuulla aikanaan, mitä herran mielentilasta tekohetkellä todetaan.
Viimeksi muokannut Marsalkka, Ke Heinä 23, 2008 9:45 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Tikkewtz
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Tikkewtz »

Ei voi muuta sanoa kun, että tapahtunut suuri tragedia kaikille osapuolille. Miksi tekijä ei voinut silpaista hengiltä jotakin taparikollista sen sijaan, että tappoi nuoren tytön, jolla elämä edessä. Suuria suunnitelmia opiskelun ja urheiluharrastusten parissa. Kaikki ohi sekunneissa.

Miksi nykyaikana tässä hyvinvointivaltiossa, jolla menee taloudellisesti paremmin kuin koskaan, nuoret voivat syrjäytyä jo ala-aste ikäisinä? Miten voi olla mahdollista, että nuoret voivat tippua "suojaverkosta" ja joutua täysin oman onnensa nojaan. Tämä jälkiviisaus, joka alkoi taas heti tämän tapauksen jälkeen on naurettavaa ja halveksin sitä suuresti.

Miksi Suomen menestymistä mitataan vain ja ainoastaan taloudellisilla perusteilla kuten BKT:n vuosittaisella kasvulla ja kilpailukyvyllä. Milloin näissä mittareissa otetaan huomioon esim.nuorisotyöttömyyden puolittuminen, mielialalääkkeiden vähentynyt käyttö jne... Näillä, ei taloudellisilla mittareilla voidaan mitata mielestäni parhaiten kansakunnan tilaa.
serialist
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja serialist »

^Kansalaisten hyvinvoinnilla voidaan mitata valtiota. Hyvinvointivaltio on sellainen, jossa kansalaiset voivat kaiken kaikkiaan hyvin. Jep.
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
CrissAngel
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja CrissAngel »

mice kirjoitti:Näyttäisi siltä että surmaaja olisi itsekin loukannu kätensä. Tässä kuvassa mielestäni ainakin nimetön sormi on paketissa. Ja käden asennosta voisi päätellä sen olevan kipeä. Kuvalähde Iltasanomat

Kuva
Tuo vielä mitn :!:
Odotahan kun tämä hyypelö joutuu vankilaan tai mitä todennäköisimmin johonkin Niuvaan tms, niin voi olla moni muukin paikka aikaste pipi :!: :lol:
Enkä edelleen sääli, tunne empatioita, vaik' olisi miten kiusattu jne.
Pitäisikö minun?
En vain pysty tuntemaan :!:
:x
Child Of Scythe
apollo
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja apollo »

Olaf kirjoitti:Jos olette eläneet edes suhteellisen normaalin teini-iän (ja kaikki näihin asioihin liittyvä on todellakin suhteellista!), teillä ei ole aavistustakaan siitä, kuinka vaikeaa esimerkiksi jostain fyysisestä poikkeamasta kärsivillä, epäsuosituilla nuorilla voi ollakaan....
Hieno kirjoitus Olaf,

Ihmisiä vaan on erinäköisiä, esim. tämä nuoren tytön tappaja ei olisi minussa herättänyt mitään huomiota, ellen tietäisi hänen tekoaan. Teot rumentaa ihmisiä kaikista eniten. Tottahan se kuitenkin on, että yhteiskunta eli me ihmiset luokittelemme ihmisiä ulkonäön mukaan. Sehän on kuitenkin se nopea ensivaikutelma.

Mutta yhteiskuntaa on mahdoton muuttaa tältä osin. Silti varmasti meillä jokaisella on kaikennäköisia ja kokoisia tuttuja. Tämä johtuu siitä, että "rumat" ihmiset ovat kuitenkin tulleet luukuistaa ulos, ja näin heihin on päässyt tutustumaan. Ja siinä vaiheessa kun ihmisen tuntee hyvin, ei ulkonäöllä ole enää yhtään mitään merkitystä.

Tajua kyllä, että toisilla ihmisillä on vaikeampi tulla ulos ihmisten ilmoille, juuri vaikka itseään haittaavan ulkonäöän takia. Mutta näin se on vain toimittava meidän kaikkien. Varsinkin nuorten.
serialist
Olivia Benson

Avainsana on 'suvaitsevaisuus'. Jos ihmiset olisivat avarakatseisempia ja ennakkoluulottomampia niin vältyttäisiin ties miltä! Koulukiusaaminen on sellainen asia, joka johtaa useasti tämän tapaisiin tilanteisiin ja siitä juurtaa hyvin moni negatiivinen asia kuten huono minäkuva yms.

Ehkä tulevaisuudessa (hyvä on toivoa kuitenkin) ihmiset alkaisivat ymmärtää enemmän toisiaan ja oppimaan suvaitsevaisuutta. Suvaitsevaisuudella en nyt tarkoita vain ihonvärin hyväksymistä vaan muitakin fyysisiä poikkeuksia kuten kehitysvammaisuutta ja vastaavia.

Tämä surmaajakin tiedosti varmasti olevansa niin sanotusti erilaisempi kuin muut. Se on ehkä osa syy miksi hän päätyi tähän ratkaisuun: viattoman ulkopuolisen puukotukseen. Hän on varmasti saanut osansa koulun suosituimpien ihmisten pilkkaamisesta ynnä muusta.

Ehkä hän tosiaan ajatteli olevansa huonompi kuin muut ulkonäkönsä vuoksi. Siitä kenties mielenterveysongelmat? Halusi pikaisesti hoitoon, koska häntä itseäänkin alkoi hieman pelottaa? No, mikäli asia olisi näin, tuskin hän olisi puukottanut noin vain. En tiedä. Odotan lisätietoa.
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
- Jack Handy -
Superi

Viesti Kirjoittaja Superi »

Minuakin on 80-luvulla koulukiusattu sekä ala että yläasteella.

Pitäisikö minunkin siis tappaa joku viaton ja vedota siihen että on ollut rankkaa joskus?
serialist
Olivia Benson

Superi kirjoitti:Minuakin on 80-luvulla koulukiusattu sekä ala että yläasteella.

Pitäisikö minunkin siis tappaa joku viaton ja vedota siihen että on ollut rankkaa joskus?
Ei tietenkään! Kuten joku täällä aikaisemmin sanoikin, jotkut pääsevät sen yli helpommin kuin toiset. Toki kaikki muukin vaikuttaa mielenterveyteen kuin vain koulukiusaus. Itse tartuin lähinnä enemmän tuohon koulukiusaamiseen, koska se johtaa valitettavan usein kamaliin tapahtumiin. Kiusaaminen muokkaa aika paljon ihmistä (toki on yksilöeroja, älä nyt ymmärrä väärin).
- Jack Handy -
Superi

kyllä mä ymmärsin,mitä tarkoitit.
TinTin
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja TinTin »

Kyllä toi puukottaja mun mielestä näyttää enemmän noissa kuvissa/videossa ujolta/eksyneeltä kun miltään ylimielisesltä. Sääliks ei käy mutta toisaalta voin ymmärtää syyt hemmon pahoinvointiin kun itseäni myös koulukiusattu. Toki mä en ole ketään tappanut/tappamassa ja muutenkin normielämää elelen.
Superi

Pitää ottaa huomioon,että jos mä olisin niin kostonhimoinen ja katkeroitunut siitä että mua on kiusattu,niin en lähtisi tapporetkelleni viattomia kohtaan vaan todennäköisesti lahtaisin kiusaajani.

Miksi tämä tapaus ei siis tappanut kiusaajiaan vaan viattoman koulutytön?
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Superi kirjoitti: Miksi tämä tapaus ei siis tappanut kiusaajiaan vaan viattoman koulutytön?
Jep. Jos minä olisin kostamassa, niin tappaisin kiusaajat ja niiden tukijat, enkä raukkamaisesti viattoman sivullisen. Turvasäiliö on oikea paikka tälle raukalle.
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
Kyllikki S
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

CrissAngel kirjoitti:"Iltis" tänään:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008072 ... 2_uu.shtml
"Keravan surmaajan leikkitoveri: Hän pelasi vain sotapelejä
23.7.2008 4:37

Puukottajan vanhan naapurin mukaan nuorukainen syrjäytyi jo lapsena.
Jo lapsesta saakka erakoksi kuvailtu nuorukainen on myöntänyt puukottaneensa 14-vuotiaan tytön lauantaina. (RONI REKOMAA)
Olisiko Keravan tragedia ollut estettävissä?

14-vuotiaan Emilia-tytön surman myöntänyt 18-vuotias keravalaisnuorukainen oli lapsena harvinainen näky kotitalon pihaleikeissä. Noin kymmenen vuotta tekijän naapurina asuneen, samaan ikäluokkaan kuuluvan pojan mukaan tekijä viihtyi jo tuolloin lähinnä omissa oloissaan.

- Meitä oli kerrostalomme kotipihalla muutamien poikien porukka. Ihan pienenä hän osallistui pihan leikkeihin, mutta aika nopeasti hän sitten erakoitui, kertoo tekijän kahdeksanvuotiaasta tuntenut poika.

Entisen naapurin mukaan nuorukainen vietti aikaansa lähinnä sisätiloissa. Erityisiä harrastuksia hänellä ei ollut, mutta kotosalla hän viihtyi tiiviisti pelikonsolin ääressä.

- Kerran kävin hänen luonaan pelaamassa sellaista sotapeliä. Hänellä oli kyllä paljon pelejä, mutta ne kaikki olivat räiskintäjuttuja, ei ollenkaan mitään autopelejä tai sellaisia.

Joutui kiusatuksi

Yleensä surmaaja nähtiin lapsena pihamaalla ainoastaan matkalla kauppaan.

- Sieltä hän kävi hakemassa Coca-Colaa ja käveli sitten takaisin kotiinsa. Tuntui siltä, ettei hän edes halunnut kavereita. Lähinnä vain yksi poika tunsi hänet vähän paremmin.

Outo käytös kiinnitti muiden lasten huomion jo varhain. Jo entuudestaan syrjäytynyttä poikaa sorsittiin muun muassa kotipihan leikeissä.

Lue lisää Keravan surmaajasta ja mahdollisesta motiivista keskiviikon Iltalehdestä.

RIINA JUSSILA
[email protected]"
Sori pitkä lainaus.

Mitenkään haluamatta yleistää em. piirteitä ihmisessä, niin jotenkin nyt tuntuu, että tuohan on ilmiselvä aspergeroireyhtymä.
Autistisia piirteitä lista täynnä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtym%C3%A4
mice
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja mice »

CrissAngel kirjoitti:
mice kirjoitti:Näyttäisi siltä että surmaaja olisi itsekin loukannu kätensä. Tässä kuvassa mielestäni ainakin nimetön sormi on paketissa. Ja käden asennosta voisi päätellä sen olevan kipeä.
Tuo vielä mitn :!:
Odotahan kun tämä hyypelö joutuu vankilaan tai mitä todennäköisimmin johonkin Niuvaan tms, niin voi olla moni muukin paikka aikaste pipi :!: :lol:
Enkä edelleen sääli, tunne empatioita, vaik' olisi miten kiusattu jne.
Pitäisikö minun?
En vain pysty tuntemaan :!:
:x
En mielestäni viestinyt empatiaa tai muuta sellaista. Viestini fokus oli itse tekoon ja tekohetkeen viittaava ja sitä pohtiva.
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Superi kirjoitti:Pitää ottaa huomioon,että jos mä olisin niin kostonhimoinen ja katkeroitunut siitä että mua on kiusattu,niin en lähtisi tapporetkelleni viattomia kohtaan vaan todennäköisesti lahtaisin kiusaajani.

Miksi tämä tapaus ei siis tappanut kiusaajiaan vaan viattoman koulutytön?
Todellisuudentajun järkyttyä pahasti ei välttämättä kykene ajattelemaan yhtä kristallinkirkkaan selvästi kuin sinä.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Vastaa Viestiin