Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla 2008

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

Tässä voi tietysti tehdä kaikenlaisia olettamuksia.
Voi olla että tekijä on vaikka sairastunut siinä esim skitsofreniaan, jonka vuoksi viihtynyt omissa oloissa/maailmoissa.

Kuitenkin on jossain määrin näin jälkiviisana peräänkuulutettava vanhempien vastuuta, joille tämä, kuten sanottu, tuli täydellisenä yllätyksenä ja shokkina. Nuori mies on siis ollut kotona 3 vuotta putkeen, ei kavereita, harrastuksia, ei työ- tai opiskelupaikkaa. Miksi heidän herätyskellot eivät ole soineet?.

Mitä tuohon Martinin isän viestin tulee - joka voi olla ns täyttä puppua - mutta jos näin on käynyt, niin ehkä Jaska on kohdistanut kiukkunsa heikompiin. Esim kun Martin on ollut ulkomaalainen, niin Jaska on ehkä kokenut että hän on heikommassa asemassa.
Poliisin mukaan hän etsi nimenomaan uhria, joka olisi häntä heikompi eli pystyisi mahdolliseman vähän tekemään vastarintaa.
Voi olla että Jaska on pitänyt vuosia kulisseja yllä ja vetänyt kiltin pojan roolia, mutta lopulta kyllästynyt.
Mutta spekulaatiota tämäkin.
GingerBird
Alokas

Viesti Kirjoittaja GingerBird »

Sen tiedän työnikin puolesta että hoitoon on vaikea päästä varsinkin täysi-ikäisenä pk-seudulla. Hoitoon pääsyyn ei riitä edes M1 lähete vaan bumerangina sairaalasta palautetaan ellei ole sitten raudoissa poliisikyydissä. Potilaita olisi tulossa sairaalahenkilökunnan mukaan jo ovista ja ikkunoista mutta resursseja ei ole vaikka apua mitä pikimmin tarvitsisikin. Nuorisopuolella tilanne ei ihan niin paha vielä ole mutta huono kuitenkin. Olisin tässä linkittänyt m1 lähetteen tarkat perusteet jos olisin löytänyt, mutta pääpiirteittään jos on vaarallinen itselleen tai muille sellainen voidaan kirjoittaa.
Ranta-Suutari
Alibin satunnaislukija

Väärä maali?

Viesti Kirjoittaja Ranta-Suutari »

Niin tietysti, mutta jotta hänen Sanomansa olisi parempi; siis kuin poliisi siitä meille kertoo? Niin hänen olisi pitänyt puukottaa ministeri Vanhanen tahi ministeri Pekkarinen?

No ehkä joku vastaava sen vielä tulee tekemäänkin? Asiat vaan vielä odottavat kohtaloaan? Mutta sellaista se vaan on; nyt Vanhanen ja Pekkarinen eivät suostu satsaamaan mielenterveyden hoidon hommin, ja jatkossa ehkä saavat veitsen kurkkuunsa?
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Harriet Makepeace kirjoitti:
Kuitenkin on jossain määrin näin jälkiviisana peräänkuulutettava vanhempien vastuuta, joille tämä, kuten sanottu, tuli täydellisenä yllätyksenä ja shokkina..
Jospa eivät ole sellaisia vastuullisia ihmisiä, jotka kykenisivät tälliseen vastuuseen.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
John Buchan
Scooby-Doo

Tavaroiden piilottelu

Viesti Kirjoittaja John Buchan »

Puukottaja oli yrittänyt piilottaa tavaroita talonyhtiön roskikseen. Tavarat olivat ainakin puukon tuppi sekä jonkinlaiset sandaalit. Nyt kun on itse päässyt seuraamaan tilannetta läheltä ja tiedän mikä on totta niin täytyy kyllä ihmetellä lehtien vääristelevää sekä sensaatio hakuista kirjoittelua, koska teko on itsessään jo järkyttävä niin lehdet yrittävät kaikin keinoin tehdä siitä vielä järkyttävämmän, turhaan. Lehdet soutaa laidasta laitaan eilen oli koulukiusaaminen tänään on sotapelit.

Tietäen hieman taustoja nyt ei kannata hakea syitä mielenterveysongelmille tai teolle kovinkaan kaukaa. Puukottaja on tuttu näky varmasti kaikille Saviolaisille, siellähän polki usein pyörällä. Totta puhuen hänen ulkoinen olemus vaikutti enemmän tenukepiltä kuin 18vuotiaalta.

Mitä tulee puukottajan kiinnijäämiseen, poliisi voisi kyllä antaa täyden kunnian tälle naiselle joka antoi ratkaisevan vihjeen. Eikä puhua niinkään että se ratkesi vihjeen ja tutkinnan ansiosta. Jos 100m päästä tekopaikasta, kaukolämpö työmaan kaivannosta löytyy Mora ja roskiksesta Moran tuppi niin alkaa juttu olemaan siinä. Tietojeni mukaan tavarat löysi roskiksesta tämä nainen, kun meni katsomaan mitä sinne hirveällä kiireellä piti viedä. Puukottaja oli juossut sisään ja aivan hetken päästä tullut roskiksen kanssa ulos ja taas äkkiä sisään.

Tämä koulukiusaamis teoria on kyllä aika hatara tässä tapauksessa, tuntuu siltä että sitä viljelee keskustelupalstoilla ne joita on itse koulukiusattu. Se tuntuu olevan tämän päivän trendi. Vakava aihe kaiken kaikkiaan mutta ei sitä pidä viljellä minkään iltapäivälehden uutisoinnin takia. Totuus on aina tarua ihmeellisempää.

Toivottavasti tässä oli nyt jotain älyä.
mice
Lauri Hanhivaara

Re: Tavaroiden piilottelu

Viesti Kirjoittaja mice »

John Buchan kirjoitti:Puukottaja oli yrittänyt piilottaa tavaroita talonyhtiön roskikseen. Tavarat olivat ainakin puukon tuppi sekä jonkinlaiset sandaalit. .... ....Mitä tulee puukottajan kiinnijäämiseen, poliisi voisi kyllä antaa täyden kunnian tälle naiselle joka antoi ratkaisevan vihjeen. Eikä puhua niinkään että se ratkesi vihjeen ja tutkinnan ansiosta. Jos 100m päästä tekopaikasta, kaukolämpö työmaan kaivannosta löytyy Mora ja roskiksesta Moran tuppi niin alkaa juttu olemaan siinä. Tietojeni mukaan tavarat löysi roskiksesta tämä nainen, kun meni katsomaan mitä sinne hirveällä kiireellä piti viedä. Puukottaja oli juossut sisään ja aivan hetken päästä tullut roskiksen kanssa ulos ja taas äkkiä sisään.

Kiitos John viestistä. Kyllä tuo sopii niihin tietoihin mitä on saatu ja mitä poliisi on antanut. Tämä tukee myös sitä olettamusta että varsinainen motiivi ei ole hoitoonpääsy, koska hän yritti päästä eroon todistusaineistosta.
mice
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja mice »

John Buchan kirjoitti:... Jos 100m päästä tekopaikasta, kaukolämpö työmaan kaivannosta löytyy Mora ja roskiksesta Moran tuppi niin alkaa juttu olemaan siinä. Tietojeni mukaan tavarat löysi roskiksesta tämä nainen, kun meni katsomaan mitä sinne hirveällä kiireellä piti viedä. Puukottaja oli juossut sisään ja aivan hetken päästä tullut roskiksen kanssa ulos ja taas äkkiä sisään....
Ajattelin jossain vaiheessa että tämä tekijä on siinämäärin viisas kaveri, että suunitelmallisuutta löytyisi. Tekijä olisi tähdännyt mahdollisimman suureen julkiseen huomioon. Johnin kertoma seikka välineiden hävittämisestä kertoo ihan muuta.
chrissy666
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja chrissy666 »

Mielestäni tätä 18.vuotiasta ei voi syyttää muusta kuin murhasta, en usko että hän olisi ollut paha ihminen millään lailla. Poika kärsi nähtävästi erittäin paljon, ja luulisin että vanhemmat eivät ole olleet kovin hyviä vanhempia. Jos hän on ollut koko ikänsä syrjääntynyt ja yksinäinen, se ei pakosti johdu siitä etteikö hänellä olisi voinut olla kavereita. Vanhempien suhde poikaan olisi ollut erittäin tärkeää ja jos he olisivat huolehtineet hänestä paremmin. Näin minun näkökulmastani, Eivät he pojasta paljoakaan välittäneet, jos olisivat, niin ei hänellä niin paha olla olisi ollut, ja eipä tuotakaan pakosti olisi tapahtunut. Jos vanhemmat olisivat osallistuneet poikansa elämäänsä paremmin. Ja Murhan hän teki mielestäni kiinnittääkseen ihmisten huomion, ja jos hän itsemurhan olisi tehnyt, tuskin hänestä olisi niin paljon juttua otsikoihin tullut. Sälittää ja surettaa pojan elämä, ei kenelläkään nuorella ihmisellä saisi niin paha olla että menisi tekemään noin. Minä katsoisin ensimmäisenä minkälaiset vanhemmat hänellä on, en lähtisi syyttelemään poikaa siitä että hän teki mitä teki. Vaikka erittäin väärin se oli. Hän vain haki huomiota väärällä tavalla, mutta taisi olla erittäin epätoivoinen. Ja tosiaan halusi vain apua. Ei hän varmastikaan paha ollut.

Anteeksi, en tunne kyseisiä henkilöitä, mutta en näe itse järkevämpää selitystä pojan tekoon.
Kotoba wa iranai Kimochi ga aru kara
[Emme tarvitse sanoja Koska meillä on tunteet]
horrorpop
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja horrorpop »

Jossain lehtijutussa luki, että tekijä oli yrittänyt päästä itse hoitoon mielenterveysongelmien takia. Jotain mätäähän tässä systeemissä on jos ihminen itse tuntee hoitoa tarvitsevansa, eikä sitä saa!! Tämäkin ikävä tapaus olisi todennäköisesti voitu estää jos puukottajan avunpyyntöjä olisi ajoissa kuunneltu...Varmasti aika epätoivoisia ajatuksia pojalla mielessä pyörinyt, kun ei kukaan auta ja itse huomaa että päässä on vikaa... Ja kyllä se niin reppanalta näytti niissä lehtikuvissa!
Kyllikki S
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Tavaroiden piilottelusta kieltämättä nousee esiin kysymys, olisiko poika jatkanut tappamisiaan jos ei olisikaan jäänyt kiinni.
Tuolla metodilla ei tosin olisi muutenkaan jatkanut kovin pitkään, mutta JOS tätä silminnäkijää ei tapauksessa olisi ollut.
John Buchan
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja John Buchan »

Minulla on sellainen paha aavistus että tätä tekoa on suunniteltu jo todella kauan. Tämän pojan hoidossa olisi ehkä huostaanotto ollut tarpeellinen silloin kun mielenterveysongelmia on alkanut ilmaantua, puuttumatta nyt tällä kertaa enempää kotioloihin.
Kyllikki S
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

chrissy666 kirjoitti:Mielestäni tätä 18.vuotiasta ei voi syyttää muusta kuin murhasta, en usko että hän olisi ollut paha ihminen millään lailla. Poika kärsi nähtävästi erittäin paljon, ja luulisin että vanhemmat eivät ole olleet kovin hyviä vanhempia. Jos hän on ollut koko ikänsä syrjääntynyt ja yksinäinen, se ei pakosti johdu siitä etteikö hänellä olisi voinut olla kavereita. Vanhempien suhde poikaan olisi ollut erittäin tärkeää ja jos he olisivat huolehtineet hänestä paremmin. Näin minun näkökulmastani, Eivät he pojasta paljoakaan välittäneet, jos olisivat, niin ei hänellä niin paha olla olisi ollut, ja eipä tuotakaan pakosti olisi tapahtunut. Jos vanhemmat olisivat osallistuneet poikansa elämäänsä paremmin. Ja Murhan hän teki mielestäni kiinnittääkseen ihmisten huomion, ja jos hän itsemurhan olisi tehnyt, tuskin hänestä olisi niin paljon juttua otsikoihin tullut. Sälittää ja surettaa pojan elämä, ei kenelläkään nuorella ihmisellä saisi niin paha olla että menisi tekemään noin. Minä katsoisin ensimmäisenä minkälaiset vanhemmat hänellä on, en lähtisi syyttelemään poikaa siitä että hän teki mitä teki. Vaikka erittäin väärin se oli. Hän vain haki huomiota väärällä tavalla, mutta taisi olla erittäin epätoivoinen. Ja tosiaan halusi vain apua. Ei hän varmastikaan paha ollut.

Anteeksi, en tunne kyseisiä henkilöitä, mutta en näe itse järkevämpää selitystä pojan tekoon.
En tiedä paljonko tunnet itse henkilökohtaisesti teini-ikäisiä ja heidän perheitään, mutta voin vakuuttaa, että on paljon teinejä jotka elävät ns hyvissä perheissä ja joista todella välitetään ja rakastetaan. Heitä viedään terapioihin ja hoitoihin, vanhemmat ovat poissa töistä lapsensa masennuksen takia jne.
Ja silti kaikki menee päin persettä.
On tapauksia joita ei vain voi auttaa niillä inhimillisillä keinoilla joita vanhemmilla on käytössään.
chrissy666
Jack Taylor

Poika näytti todella reppanalta kuvissa, en usko että olisi jatkanut tappamista, odotti vain että jää kiinni ja pääsee hoitoon, tavaroiden piilottelulla ehkä vain halusi pitkittää etsintöjä, että hän saisi kaiken sen huomion ja tietäisi että häntä etsitään, jos hän olisi vain jäänyt palloilemaan siihen tytön viereen, ei olisi muuta kuin rautoihin ja autoon.
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

mice kirjoitti:
John Buchan kirjoitti:Puukottaja oli yrittänyt piilottaa tavaroita talonyhtiön roskikseen. Tavarat olivat ainakin puukon tuppi sekä jonkinlaiset sandaalit. .... ....Mitä tulee puukottajan kiinnijäämiseen, poliisi voisi kyllä antaa täyden kunnian tälle naiselle joka antoi ratkaisevan vihjeen. Eikä puhua niinkään että se ratkesi vihjeen ja tutkinnan ansiosta. Jos 100m päästä tekopaikasta, kaukolämpö työmaan kaivannosta löytyy Mora ja roskiksesta Moran tuppi niin alkaa juttu olemaan siinä. Tietojeni mukaan tavarat löysi roskiksesta tämä nainen, kun meni katsomaan mitä sinne hirveällä kiireellä piti viedä. Puukottaja oli juossut sisään ja aivan hetken päästä tullut roskiksen kanssa ulos ja taas äkkiä sisään.

Kiitos John viestistä. Kyllä tuo sopii niihin tietoihin mitä on saatu ja mitä poliisi on antanut. Tämä tukee myös sitä olettamusta että varsinainen motiivi ei ole hoitoonpääsy, koska hän yritti päästä eroon todistusaineistosta.
Mielenterveysongelmaiselta ei välttämättä sellaista ihan selkeää motiivia löydy teolle.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
chrissy666
Jack Taylor

Kyllä, olen itsekin ollut teini, asunut äitini, että isäni luona, että myös lasten ja myös nuorten kodissa. Vanhemmat eivät ole olleet aina parhaimmillaan, mutta pitäneet huolta kuitenkin, ja puuttunut jos on ollut jokin huonosti. Voi tietenkin olla että kyse on muustakin pojan kohdalla, mutta näin minun mielestäni on järkeenkäypää että kun vanhemmat ei ole ulkonäköönkään tai mihinkään muuhunkaan puuttuneet, syy voi tosiaan olla vanhemmissa. Jos poika istuu päivät pitkät kotona, niin eiköhän se ole vanhempien työ passittaa poikaa ulos. Voi olla teinejä joilla menee hyvin koulussa ja kavereiden kanssa, ja kotona näyttäisi kaikki olevan kunnossa ja että vanhemmat ovat rakastavia mutta jos he eivät silti välitä tarpeeksi tai puutu lapsen elämään. En minä tiedä, nämä ovat vain minun näkemyksiä asioista.
Vastaa Viestiin