pikseliseli kirjoitti: Ti Joulu 20, 2022 12:59 pm
Waja kirjoitti: Ti Joulu 20, 2022 9:25 am
Jonkun verran vihjeitä mereenajon tahallisuudesta vois päätellä myös siitä missä asennossa ilmastoidussa autossa ikkunat ovat olleet.
Helsinigin kaupungin webcam-kuvasta ei varmuudella pysty sanomaan, mutta näyttäisi että ikkunat ovat kiinni kun auto liikkuu. Auton jo ollessa vedessä näkee, että sen etuikkunoista nousee hahmoja ulos ensimmäisinä (twitteriin postatussa klipissä framesta 299 eteenpäin), mutta sitä missä vaiheessa mikäkin ikkuna aukeaa, sitä ei tältä videolta näe.
Tuosta videosta ei tosiaan pysty sanomaan onko ikkunat olleet auki, mutta taksikuskin (vai oliko se joku toinen silminnäkijä) mukaan auto oli ollut pari sekuntia putoamisen jälkeen pinnan alla, kunnes nousi pintaan. Näin ollen ikkunoiden on ollut pakostikin olla kiinni veteen putoamisen aikana, koska muuten auto olisi tuskin enää noussut pinnalle kellumaan niinkin pitkäksi aikaa, että kaikki ihmiset ehtivät ulos.
Toinen asia mikä tulee mieleen aiemmin spekuloidussa kuljettajan penkin reippaasti takana olevasta asennosta (tämä näkyy MTV:n uutisessa olevasta kuvasta missä auto roikkuu nostoliinoissa) on seuraava. Tämä voi mielestäni viitata teon tahallisuuteen, jos syytetyllä on ollut mielessä pelastaa itsensä. Olen ajanut tuollaisella Volvo XC90 autolla ja vaikka se iso auto onkin, niin ei siitä kovin helposti aikuinen mies kampea itseään nopeasti ikkunan kautta ulos jos penkki on normaalilla ajoetäisyydellä ratista.
Myös miehen selittely että penkki oli jäänyt autoliikkeen jäljiltä tmv. liian kauan ratista oli mielestäni todella ontuva.
Tähän penkin asentoon disclaimer, eli en muista tarkalleen mistä tuosta olen lukenut, että mies olisi itse kommentoinut penkin asentoa. Vai oliko täällä jonkun spekutus.
Joka tapauksessa omaan silmään vaikuttaa, että satama-allas keississä mukana on ollut jotain tahallisuutta, suunniteltua tai impulsiivista.