Murha-aseet
Re: Murha-aseet
Mistäpä sellainen olis pahan tekjälle ilmestynyt käteen?
Ennemmin kyllä puukko olis ollu jokaisella ja ainakin mitä itse aikoinaan raksalla olin niin alustavat ja loppu putsaukset teki ihan rakennusmiehet,muurarit vaan muuras ja lastipoika kanto tiiliä ja laastia,eivät paljon muuta touhunneet.
No se ei kyllä tähän kuulu jotenka anteekski kun vedin väärille urille...
Ennemmin kyllä puukko olis ollu jokaisella ja ainakin mitä itse aikoinaan raksalla olin niin alustavat ja loppu putsaukset teki ihan rakennusmiehet,muurarit vaan muuras ja lastipoika kanto tiiliä ja laastia,eivät paljon muuta touhunneet.
- LexVeritas
- Frank Columbo
Esimerkiksi vesilaitoksen rakennustyömaalta parinsadan metrin päästä murhapaikalta.Tessu kirjoitti: Su Joulu 25, 2022 7:50 pm Mistäpä sellainen olis pahan tekjälle ilmestynyt käteen?
Muurarilla saattoi olla esim. autossaan yleistyökaluja myös apparille, joka mahdollisesti oli samasta perheestä. Pienillä työmailla ei aina ole erikseen rakennusmiehiä, rakennusapumiehiä jne. Muurarin työmaalla saattaa olla vain hän itse.
Jottei totuus unehdu, niin murha-aseita on ainakin kaksi: ilmeisestikin puukko,veitsi tai muu pistoase, ja astalo (joka sekin voi olla terällä varustettu kuten esim. petkel on).
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
Niin olikohan tuolla kylillä sitten jossain muuraushommat käynnissä...isompityömaa.
Jos joku kotikeikka niin silloinhan voi olla kellä tahansa mitä vaan teräaseita kotonaan,tuskin teltan vieressä mitään muurattiin?
Jos joku kotikeikka niin silloinhan voi olla kellä tahansa mitä vaan teräaseita kotonaan,tuskin teltan vieressä mitään muurattiin?
Olen tästä ennenkin ohimennen maininnut, että Nils on voinut puukon sujauttaa prätkänsä tankkiin piiloon ja sen myötä tekovälinettä ei löytynyt.
- LexVeritas
- Frank Columbo
^Mikäli Nilsillä on ollut mukanaan ilmapallo, heliumpatruuna ja lierihattu, hän on mahdollisesti värkännyt ilma-aluksen, jolla lähettänyt murha-aseen tuulten vietäväksi kohti esim. Pakistania.
Sen jälkeen on ollut turvallista viedä omat ja kaverin kengät yli puolen kilometrin päähän, hävittää Sepon nahkarotsi polttamalla esim. nuotiossa ja työntää kikkapihdit jemmaan omaan peräsuoleen.
Sen jälkeen on ollut turvallista viedä omat ja kaverin kengät yli puolen kilometrin päähän, hävittää Sepon nahkarotsi polttamalla esim. nuotiossa ja työntää kikkapihdit jemmaan omaan peräsuoleen.
Jos annettaisiin tehtäväksi ottaa hengiltä teltallinen porukkaa niin ei ihan vähässä tulis mieleen koittaa hommaan kikkapihtejä.paljon noita tulee töissä käyettyä eikä ne oikein hyvin minkäänlaiseen mätkimiseen käy ainakaan että jonkun saisi hengiltä saati sitten kolmea.Kaikki on tietenkin mahdollista mutta surkea työkalu sellaiseen hommaan toisin kuin vaikka kirves.
- LexVeritas
- Frank Columbo
Olen asiasta täysin samaa mieltä kuten tietääkseni kaikki muutkin. Myöskään Sepon nahkatakki tuskin tulee kyseeseen murha-aseena, joka täten erikseen ilmoitettaman.Gaikowski kirjoitti: Ti Tammi 17, 2023 9:26 pm Jos annettaisiin tehtäväksi ottaa hengiltä teltallinen porukkaa niin ei ihan vähässä tulis mieleen koittaa hommaan kikkapihtejä.paljon noita tulee töissä käyettyä eikä ne oikein hyvin minkäänlaiseen mätkimiseen käy ainakaan että jonkun saisi hengiltä saati sitten kolmea.Kaikki on tietenkin mahdollista mutta surkea työkalu sellaiseen hommaan toisin kuin vaikka kirves.
Voisiko Bodomin murha-astalo olla isohko jakoavain. Sellainen on saattanut olla pyöräilijöillä, veneilijöillä ja prätkäjätkillä mukanaan omasta takaa huoltotarpeita varten. Jakoavain on muutenkin suht helppo ja huomaamaton kuljettaa mukanaan.
Esimerkki jakoavain-murhasta: muuan polkupyöräilevä 19-vuotias Tapio Nälli löi 17-vuotiaan Sirkka Rosenvallin kuoliaaksi useilla päähän kohdistuneilla kuusituumaisen jakoavaimen iskuilla Kokemäellä 1968.
Esimerkki jakoavain-murhasta: muuan polkupyöräilevä 19-vuotias Tapio Nälli löi 17-vuotiaan Sirkka Rosenvallin kuoliaaksi useilla päähän kohdistuneilla kuusituumaisen jakoavaimen iskuilla Kokemäellä 1968.
Voisi, yksi astaloista.
Jälkien perusteella niitä on ollut 2-4. Teräase ilmeisimpänä, sitten astalot kuten putki ja/tai kivi laakean jäljen antajana.
Kapean jäljen aiheuttajaksi on ehdotettu kirveen hamarapuolta, 90 astetta käännettynä olisi se laakea pintakin. Miksei ainakin kapean jäljen tekovälineeksi kävisi isohko jakoavainkin, ehkä laakeankin sivulappeellaan.
- LexVeritas
- Frank Columbo
^Mielestäin astaloita oli vain yksi ja se oli lähinnä kenttälapio, jonka terä mahdollisesti lukittu 90 asteen kulmaan varteen nähden, tai muu pienehkö lapio tai kuokka.
Gyllströmin mainitaan olleen intohimoinen puutarhansa hoitaja. Murhia seuraavana päivänä hänet nähtiin ikään kuin liioitellun tarmokkaasti kuokkimassa kasvimaataan.
Mopopoikiin kohdistunut kivien heittely ja jopa ammuskelu johtuivat paitsi hänen yliherkkyydestään koville äänille myös hänen huolestaan, että kovavauhtinen ajelu "hallitsemallaan" hiekkatiellä aiheuttaa maantiepölyn laskeutumisen hänen istutustensa päälle.
Gyllströmin mainitaan olleen intohimoinen puutarhansa hoitaja. Murhia seuraavana päivänä hänet nähtiin ikään kuin liioitellun tarmokkaasti kuokkimassa kasvimaataan.
Mopopoikiin kohdistunut kivien heittely ja jopa ammuskelu johtuivat paitsi hänen yliherkkyydestään koville äänille myös hänen huolestaan, että kovavauhtinen ajelu "hallitsemallaan" hiekkatiellä aiheuttaa maantiepölyn laskeutumisen hänen istutustensa päälle.
Juu ja tarkoitin tietysti että tekovälineitä 2-4, astaloita näistä 1-3. Tämä siis jälkien perusteella.
Jossain juuri täältä lukemastani kirjoituksesta (lehtijuttu tjms?) mainittiin, että telttailijat olisivat kioskilta lähtiessään oikein pöllyttänyt hiekkaa Gyllströmin mansikkamaalle joka olisi ollut varmasti ärsyke hänelle muun lisäksi.LexVeritas kirjoitti: To Elo 22, 2024 1:01 am ..... että kovavauhtinen ajelu "hallitsemallaan" hiekkatiellä aiheuttaa maantiepölyn laskeutumisen hänen istutustensa päälle.
- LexVeritas
- Frank Columbo
Kuinka moni näkee tässä nikki Kotipoliisin ns. void-alueen muotoa havainnollistavassa kuvassa kengän?

Miksi Gustafssonia koskevassa kolmoismurhan syyttessä väitettiin murha-aseeksi puukon lisäksi nimenomaan kiveä? Miksei syyttäjille kelvannut muu todennäköisempi astalo?
Gustafsson itse hypnoosissa kertoi murha-aseeksi jonkin pidemmän raudan ja, että murhaajalla oli puukko toisessa kädessä ja rautaesine toisessa kädessä. Rautaesinettä Gustafsson kuvaili putken tapaiseksi.
Miksei tällaista putken tapaista asetta hyväksytty astaloksi? Kuitenkin iskut oli tehty eittämättä painavalla välineellä.
Joka tapauksessa heitän löylyä ja ehdotan kiuaskiven astaloiden joukkoon. Sellainen kiuaskivi, mistä saa hyvän otteen!
Gustafsson itse hypnoosissa kertoi murha-aseeksi jonkin pidemmän raudan ja, että murhaajalla oli puukko toisessa kädessä ja rautaesine toisessa kädessä. Rautaesinettä Gustafsson kuvaili putken tapaiseksi.
Miksei tällaista putken tapaista asetta hyväksytty astaloksi? Kuitenkin iskut oli tehty eittämättä painavalla välineellä.
Joka tapauksessa heitän löylyä ja ehdotan kiuaskiven astaloiden joukkoon. Sellainen kiuaskivi, mistä saa hyvän otteen!
Ulf Johanssonin kirjassa mainitaan tuo mansikkamaan pöllytys. Mansikkamaa Gyllströmeillä olikin myös vuonna 1960.Tovi kirjoitti: To Elo 22, 2024 7:27 amJuu ja tarkoitin tietysti että tekovälineitä 2-4, astaloita näistä 1-3. Tämä siis jälkien perusteella.
Jossain juuri täältä lukemastani kirjoituksesta (lehtijuttu tjms?) mainittiin, että telttailijat olisivat kioskilta lähtiessään oikein pöllyttänyt hiekkaa Gyllströmin mansikkamaalle joka olisi ollut varmasti ärsyke hänelle muun lisäksi.LexVeritas kirjoitti: To Elo 22, 2024 1:01 am ..... että kovavauhtinen ajelu "hallitsemallaan" hiekkatiellä aiheuttaa maantiepölyn laskeutumisen hänen istutustensa päälle.
Rouva Gyllström on lehtijuttuun kertonut, että 5.6.1960 aamulla hän itse lähti avaamaan kioskia klo 8 aamukahvien jälkeen. Valdemarista hän kertoo, että "Hän tuli pian perässäni ja meni töihin läheiselle mansikkamaallemme". Tähän tarmokkuuteen nikki LexVeritas kaiketi myös viittasi.
Gyllström rakensi/rakennutti sittemmin isot aidat sekä gunnarlantie että erityisesti rantaojantien suuntaisesti luultavasti juuri ohi rellestävien moottoripyörien takia. Paikkatietoikkuna.fi:n ilmakuvien perusteella on rantaojantien suuntaisesti aita pystyssä vuonna 1964. Tätä aiempi ilmakuva on vuodelta 1961, siinä ei aitaa vielä näy. Näin ollen aita mansikkamaan viereen on pystytetty 1961-1964 välillä.
Rouva Gyllström: "Aitaa ei rakennettu vahvaksi ihmisten pelosta, vaan siksi, että maantieltä ei laskeudu pölyä kasvimaalle".
Jos Gyllström oli murhamies, niin aidan rakennus saattoi olla hänen ratkaisunsa (katumuksen osoituskin) siihen, ettei jatkossa ketään tarvinnut tappaa samoista syistä kuin helluntaina 1960.
- LexVeritas
- Frank Columbo
Käsittääkseni, koska putki ei sopinut syyttäjän narratiiviin, jonka mukaan "paikalla ei voinut olla ulkopuolista murhaajaa, joka olisi tuonut käyttämänsä astalon mukanaan".veikkonen kirjoitti: Ke Syys 18, 2024 10:39 pm Miksi Gustafssonia koskevassa kolmoismurhan syyttessä väitettiin murha-aseeksi puukon lisäksi nimenomaan kiveä? Miksei syyttäjille kelvannut muu todennäköisempi astalo?
Putken jättämät jäljet olisi varmaankin kyetty hahmottamaan mm. Mäen päävammoista. Käytetty astalo on ollut pinnaltaan osin laakea, mutta siinä on ollut yksi tai useampi terävä kulma. Ehdotan ja lanseeraan uuden käsitteen: Mansikkamaalapion. Jokainen voi itse päättää, miltä sellainen mahtaisi näyttää. Sanoisin, että se saattaa olla kenttälapion ja puutarhakuokan välimuoto.