Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Murhasta Tuli Totta
Harjunpää

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Murhasta Tuli Totta »

Tuosta lehtijutusta, jonka luin Laudalta eikä sitä olla tänne kopioitu, jäi mieleen:

"Tikkanen antoi Nikolle henkilökohtaisen WhatsApp-numeronsa ja kehotti laittamaan aina viestiä, kun siltä tuntuu. Niko kertoo laittaneensa terapeutilleen varsin usein viestejä WhatsAppissa. Tikkanen vastaili viesteihin aina ehtiessään.

– Mulla oli hänelle suora numero ja WhatsApp-yhteys, mikä ei kai ole ihan tavallista. Roope sanoi, että periaatteessa mun pitäisi soittaa Terveystalolle ja varata aika, mutta että meidän tilanteessa voi aina laittaa WhatsAppia, jos joku askarruttaa."

"Yksi terapiasuhteen erityispiirre oli, että Tikkanen auttoi Nikoa antamalla tälle henkilökohtaista alennusta hoidoista.
– Hän jeesasi minua siinä mielessä, että hän ei veloittanut minulta aina täyttä hintaa. Hän tiesi, että mulla oli huono rahatilanne ja näin, niin sitten ne veloitukset olivat välillä aika pieniä."

"Sillä oli mulle iso merkitys, että hän oli silloin tällöin se, joka otti minuun yhteyttä eikä toisin päin."

Ammattieettisesti rajatonta, kun vielä ottaa lukuun, ettei kantakirjauksia ole tehnyt, ei edes diagnooseja aina, jutun mukaan.
Murhasta Tuli Totta
Harjunpää

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Murhasta Tuli Totta »

Yleensä en Yliksellä vieraile, mutta nyt jäin lukemaan Tikkasesta ja silmiin pisti erittäin mielenkiintoinen teksti, jossa bongattu C-moren sarjasta kiinnostavia havaintoja:

"Jänniä yhteensattumia. Cmoren 2021 julkaiseman suomalaisen Pahan väri -sarjan oikeuspsykiatrina toimivalla toisella päähenkilöllä ja Ullanlinnan surmaajalla on hämmästyttäviä yhtäläisyyksiä. Se mikä tekee tästä vielä enemmän mielenkiintoisen on, että murhatapaukset joita sarjassa käsitellään on oikeita ja tekijöiden mukaan sarja perustuu laajaan taustatutkimukseen.

Tässä jo alkujaksoista esiin pompanneet yhteneväisyydet
>oikeustieteen asiantuntijana toimiva psykiatri
>tutkinut rikollisuuden ja perimän yhteyttä
>menestynyt nuorena näiden tutkimuksien takia
>omaa taipumuksia psykopatiaan
>ajaa huolettomasti
>ulkonäkö sama
>huono isäsuhde
>on asunut kantakaupungissa ja leveilee sillä
>nimessä jopa vielä sama määrä kirjaimia." :

Tuon sarjan käsikirjoittaja on Mira Karhula eli sama, joka kirjoittanut opiskelijalehteen aikoinaan myös Roopesta (ruumiinavausartikkeli). :idea:
Mikisu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Mikisu »

TYC kirjoitti: La Tammi 07, 2023 4:26 pm
Minä en kirjoittanut lehteen, kun kirjoitin tänne.
Kirjoitin kuten puhuisin/höpöttäisin/muistelisin.

En tiennyt että tänne pitää kirjoittaa kuten lehteen.

Tyylini kirjoittaa(vapaasti) on ollut sama 7v-10v -20v ja 30 vuotiaana. En usko että se tulee muuttumaan, paitsi silloin kun kirjoitan analyyseja tai esseitä tai esitelmiä. Tai esitän lyhytsanaista.
Vastaan nyt tähän, vaikka en ole lukenut tämänhetkistä ketjua loppuun enkä tiedä, mitä muuta keskustelua tämän jälkeen on käyty. Haluan vain sanoa, että kirjoitat taitavasti. Tyyli on omasi. Tyyli on se, mistä muutamat täällä eivät selvästi pidä. Minä pidän.

Hieman ihmettelen, että ihmiset, jotka itse eivät osaa kirjoittaa erityisen mieleenpainuvasti, kuitenkin kärkkäästi arvostelevat sinun tekstiäsi.

Nykymaailma on täynnä paskaa kirjoittamista ja jäljittelyä. Siitä varmaan johtuu, että omaperäisyyttä ei tunnisteta tai arvosteta, kun sellaiseen törmätään.

Roope Tikkanen on nähnyt, että olet kokonainen ja aito. Sen hän sinusta halusikin ja tarvitsi. Hän tietää vielä senkin, että olet kuitenkin hienompi kuin hän Ullanlinnoineen koskaan. Tätä en valota enempää, mutta asia on minulle kirkas kuin päivä.
padlock
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja padlock »

Deckarist_3 kirjoitti: Su Tammi 08, 2023 12:37 am @padlock ?

En jaksa nyt etsiä aiempaa kirjoitustasi (olithan se sinä?) Ullanlinnan asunnosta mahdollisesti pe-la yöllä kuuluneesta moottorisahaäänestä, mutta, mutta, olen kuullut että osa asunnosta olisi ollut hyvin verinen. En osaa sanoa, miten luotettava lähteeni on, mutta lähipiiriä. Uhria ei poliisin mukaan oltu paloiteltu, mutta ehkä sitä oli yritetty? Hyvin kevyt ja suht-hiljainen sähkömoottorisaha ei välttämättä pystyisi työhön. Jos uhri kuoli pe aamuyöstä, olisi syytetty ehtinyt saada käsiinsä sahan pe, ja yrittää pilkontaa pe-la yönä. Löytyikö pihan rakennustelineiltä siis keltainen verinen takki ja moottorisaha? Nämähän mainittiin jo kauan sitten otetun pihalta talteen.
Minä kyllä.
https://ylilauta.org/rikokset/131108365

"Kumotkoon mitä vaan, se saha soi siellä puolisen tuntia yhtä soittoa.
Se emäntä oli neljässä jätesäkissä mattojen sisällä"
Jokaisella on oikeus olla yhtä mieltä minun kanssani. - Madonna
Deckarist_3
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Deckarist_3 »

On aiemmin mainittu miten uhri olisi hullaantunut syytettyyn hyvin nopealla aikataululla. Erot haettiin molemmile vuonna 2019 ja naimisiin mentiin vauhdilla reilun vuoden päästä 2021, hääjuhlia vietettiin koronan vuoksi ’vasta’ kesällä 2022. Hyvä seksi ja jonkun aiemmin (vitsinä tai totena) mainitsema *miehen suurikokoisuus* saattaisi joissakin tapauksissa ja varsinkin hyvin käytettynä saada todellakin aikaan syvää ja nopeaa hullaantumista entiseen elämään verraten ja ehkä myös silmien vapaaehtoista ummistamista sänkykumppanin muilta, potentiaalisesti ikäviltä piirteiltä.

En ymmärrä miksi tässä tapauksessa asiasta ei puhuta?

Tuntemani muutamat sosiopaatti-/ psykopaattioletetut (miehiä, hoitosuhteissa, diagnoosioletukset ei siten minun kuvitelmaani) puhuvat ja vitsailevat ikävästi suoraan ja ääneen ’varakkaiden seinäruusu-ikäneitojen’ viettelyllä. Tätä he harjoittavat joko siinä iässä kun naisilla on viimeiset hetkensä hankkia lapsia ilman lääketieteen apukeinoja tai kun lapset on jo hankittu, mutta jolloin ’jo saavutettu feminiinivarallisuus kuin kaipaa miehistä jakajaa’. Olisiko siis mahdollista, että RT:lla olisi ollut joko vaimoonsa eli uhriinsa nähden tai jo joissakin aiemmissa suhteissaan tämänkaltaisia motiiveja?

Yllä kirjoittava @TYC (en muista miten lainata nikkejä oikein) kirjottaa, ettei hän olisi ollut RT:lle ’sopiva hillotolppa’ nuoruudestaan huolimatta, edes 10-20v sitten. Tämä lausahdus luo ainakin minulle kuvaa varakkaita, kenties vähän pyöreitä tai muiden piirteidensä vuoksi yksinäiseksi tai unohdetuksi itsensä tuntevia naisia (hillotolppia) avuillaan hallitsemaan pyrkivästä ja ehkä seksin avulla saalistavasta miehestä. Psykiatrina tai ei.

RT näytti ikäisekseen aika verevältä joissakin kuvissa ja minä saan hänestä rivien välistä häntä tuntevilta taitavan manipuloijan ja halutessaan (erityisesti vähän simppelimpiä tai ilomielisiä) naisia kovasti naurattamaan pyrkivän ja myös heitä haluavan miehen kuvan - usean kirjoittajan kautta. Ehkä vähän reppanan, mutta samalla kunnianhimoisen ja päämäärätietoisen kuvan, reppanuus ’surullisen & vetoamaan pyrkivän koiran katseineen’ kun saattaa olla myös opeteltua.

Voin olla väärässä ajatuksineni ja pyydän siksi jo etukäteen anteeksi heiltä joita mahdollisesti tekstini loukkaa, se ei ole pyrkimykseni. Minusta tästä asiasta vain kannattaa puhua suoraan. Motiivi? Mielipiteitä?

Poistettu höpöä. Jätetty se mikä edes etäisesti viittaa ketjun aiheeseen
-NILS-
Viimeksi muokannut Deckarist_3, Su Tammi 08, 2023 2:19 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Elämä on fifty - sixty.
Deckarist_3
Remington Steele

AlmaR kirjoitti: Su Tammi 08, 2023 12:50 am
Deckarist_3 kirjoitti: Su Tammi 08, 2023 12:37 am @padlock ?

En jaksa nyt etsiä aiempaa kirjoitustasi (olithan se sinä?) Ullanlinnan asunnosta mahdollisesti pe-la yöllä kuuluneesta moottorisahaäänestä, mutta, mutta, olen kuullut että osa asunnosta olisi ollut hyvin verinen. En osaa sanoa, miten luotettava lähteeni on, mutta lähipiiriä. Uhria ei poliisin mukaan oltu paloiteltu, mutta ehkä sitä oli yritetty? Hyvin kevyt ja suht-hiljainen sähkömoottorisaha ei välttämättä pystyisi työhön. Jos uhri kuoli pe aamuyöstä, olisi syytetty ehtinyt saada käsiinsä sahan pe, ja yrittää pilkontaa pe-la yönä. Löytyikö pihan rakennustelineiltä siis keltainen verinen takki ja moottorisaha? Nämähän mainittiin jo kauan sitten otetun pihalta talteen.
Hyvin alkoi tämäkin sunnuntai: olisivatko kuvitellut naapurit mahdollisesti kuulleet kuvitellun sirkkelin, raamisahan tai pensasleikkurin ääntä yöllä?
Lähde ei ole naapuri. Jonkinlainen liian heiveröinen saha ja sen käyttö olisi saattanut kuulua naapuriin, ilman, että sillä olisi kyetty pienimään ruumista paljoakaan?
Elämä on fifty - sixty.
padlock
Agentti Scully

^^
Minä ymmärsin että TYC ei ollut tarpeeksi varakas ja tarpeeksi seurapiireissä jotta olisi kelvannut RT:lle.

Jos asunnossa käytettiin jotain sähkösahaa, niin veikkaan jotain oksasahan tyyppistä, tuskin mitään moottorisahaa.
Deckarist_3
Remington Steele

padlock kirjoitti: Su Tammi 08, 2023 2:08 am ^^
Minä ymmärsin että TYC ei ollut tarpeeksi varakas ja tarpeeksi seurapiireissä jotta olisi kelvannut RT:lle.

Jos asunnossa käytettiin jotain sähkösahaa, niin veikkaan jotain oksasahan tyyppistä, tuskin mitään moottorisahaa.
Niin, en tiedä sahoista kovin paljoa, mutta sen tiedän, että liian heiveröinen sähkösaha ei pysty edes kovinkaan paksuun puutavaraan, vaan se hirttää helposti kiinnni. Luu on kovaa.

TYC ei ollut siten tarpeeksi hyvä saalis, saalistavalle.
Elämä on fifty - sixty.
padlock
Agentti Scully

Deckarist_3 kirjoitti: Su Tammi 08, 2023 1:52 am
Tuntemani muutamat sosiopaatti-/ psykopaattioletetut (miehiä, hoitosuhteissa, diagnoosioletukset ei siten minun kuvitelmaani) puhuvat ja vitsailevat suoraan ja ääneen ikävästi ’varakkaiden seinäruusu-ikäneitojen’ viettelyllä. Tätä he harjoittavat joko siinä iässä kun naisilla on viimeiset hetkensä hankkia lapsia ilman lääketieteen apukeinoja tai kun lapset on jo hankittu, mutta jolloin ’jo saavutettu feminiinivarallisuus kuin kaipaa miehistä jakajaa’. Olisiko siis mahdollista, että RT:lla olisi ollut joko vaimoonsa eli uhriinsa nähden tai jo joissakin aiemmissa suhteissaan tämänkaltaisia motiiveja?
Minä näen tuon ainoana motiivina tähän liittoon Roopen puolelta.
Rahoista yritettiin päästä hyötymään heti pari viikkoa avioliiton solmisen jälkeen, ajamalla koko perhe mereen. Oltiin mukamas etsimässä uusioperheelle uutta autoa. Miksi juuri vasta häiden jälkeen, kun oltiin oltu yhdessä jo pari vuotta uusioperheenä. Avioehdosta huolimatta olisi leskenä saanut asumisoikeuden asuntoon, ja jos perilliset olisivat hukkuneet, ehkä perinyt vaimonsa, saanut ehkä tasinkoa ainakin, ehkä korvaukset mahdollisesta henkivakuutuksesta, jos juttu olisi mennyt läpi vahinkona kuten nyt meni.
padlock
Agentti Scully

Deckarist_3 kirjoitti: Su Tammi 08, 2023 2:13 am

Niin, en tiedä sahoista kovin paljoa, mutta sen tiedän, että liian heiveröinen sähkösaha ei pysty edes kovinkaan paksuun puutavaraan, vaan se hirttää helposti kiinnni. Luu on kovaa.

Kiinnostaa mikä oli se asia jonka TYC:n kaveri ilmoitti RT:lle ja sai RT:n häipymään kuvioista välittömästi ja täydellisesti. Ilmeisesti kaveri näki RT:ssä jotain mikä sai hälytyskellot soimaan.
Deckarist_3
Remington Steele

padlock kirjoitti: Su Tammi 08, 2023 2:18 am
Deckarist_3 kirjoitti: Su Tammi 08, 2023 1:52 am
Tuntemani muutamat sosiopaatti-/ psykopaattioletetut (miehiä, hoitosuhteissa, diagnoosioletukset ei siten minun kuvitelmaani) puhuvat ja vitsailevat suoraan ja ääneen ikävästi ’varakkaiden seinäruusu-ikäneitojen’ viettelyllä. Tätä he harjoittavat joko siinä iässä kun naisilla on viimeiset hetkensä hankkia lapsia ilman lääketieteen apukeinoja tai kun lapset on jo hankittu, mutta jolloin ’jo saavutettu feminiinivarallisuus kuin kaipaa miehistä jakajaa’. Olisiko siis mahdollista, että RT:lla olisi ollut joko vaimoonsa eli uhriinsa nähden tai jo joissakin aiemmissa suhteissaan tämänkaltaisia motiiveja?
Minä näen tuon ainoana motiivina tähän liittoon Roopen puolelta.
Rahoista yritettiin päästä hyötymään heti pari viikkoa avioliiton solmisen jälkeen, ajamalla koko perhe mereen. Oltiin mukamas etsimässä uusioperheelle uutta autoa. Miksi juuri vasta häiden jälkeen, kun oltiin oltu yhdessä jo pari vuotta uusioperheenä. Avioehdosta huolimatta olisi leskenä saanut asumisoikeuden asuntoon, ja jos perilliset olisivat hukkuneet, ehkä perinyt vaimonsa, saanut ehkä tasinkoa ainakin, ehkä korvaukset mahdollisesta henkivakuutuksesta, jos juttu olisi mennyt läpi vahinkona kuten nyt meni.
Niinpä.
Tykkään usein sanonnasta ’Follow the money’ kun etsitään motiiveja. Erityisesti näissä jotenkin jo päällepäin epäsuhtaisissa liitoissa, joissa toisella on enemmän omaisuutta ja toisella ehkä lähinnä sitä ulkonäköä, hauskuutta ja seksitaitoja (jotka jo niin TYC kuin jokunen muukin mainitsi). Sinälläänhän tällainen liitto saattaa olla todellinen match made in heaven, mutta jos toinen osapuoli on sosiopaatti-/ psykopaattioletettu, saattaa lopputulos olla isolle joukolle ihmisiä hyvin surullinen ja ikäväkin.
Elämä on fifty - sixty.
Deckarist_3
Remington Steele

padlock kirjoitti: Su Tammi 08, 2023 2:21 am
Deckarist_3 kirjoitti: Su Tammi 08, 2023 2:13 am

Kiinnostaa mikä oli se asia jonka TYC:n kaveri ilmoitti RT:lle ja sai RT:n häipymään kuvioista välittömästi ja täydellisesti. Ilmeisesti kaveri näki RT:ssä jotain mikä sai hälytyskellot soimaan.
Ehkä TYC löytäisi tämän kaverinsa kuultavaksi tai todistajaksi tähän caseen, vielä jostakin? Hänellähän on saattanut olla jotakin todella ikävää ja/ tai konkreettista ollut tiedossa RT:sta.
Elämä on fifty - sixty.
padlock
Agentti Scully

Myös Victorian kaveri joka työskenteli ravintolassa, varoitti RT:stä. Jotain syytä tällekin oli. Ehkä nähnyt RT:n ravintolassa muussa naisseurassa. Harva nainen kertoo kaverilleen jos naisen mies pettää tai epäilee sellaista. Yleensä viestintuoja vaan ammutaan, ja välit menee poikki.
Deckarist_3
Remington Steele

padlock kirjoitti: Su Tammi 08, 2023 2:27 am Myös Victorian kaveri joka työskenteli ravintolassa, varoitti RT:stä. Jotain syytä tällekin oli. Ehkä nähnyt RT:n ravintolassa muussa naisseurassa. Harva nainen kertoo kaverilleen jos naisen mies pettää tai epäilee sellaista. Yleensä viestintuoja vaan ammutaan, ja välit menee poikki.
Luin asiasta. Olen itse elänyt tilanteessa jossa tiesin sosiopaatti-/ psykopaattioletetun miehen puhuvan jo etukäteen hyvin varakkaasta seinäruusumorsiamestaan rumasti ja rahanahneesti ja sain lopulta toimittua tavalla jossa morsian kuuli asiasta ennen häitä. Kuten kirjoitit, myös tässä tapauksessa morsian ei halunnut kuulla edes puhuttavan aiheesta, koska ’hän tuntee miehensä maailman parhaiten, kuin sielunkumppaneita kun ovat, tällaista rakkautta mies ei ole koskaan ennen kokenut!’

Myös he olivat tunteneet toisensa alle vuoden ennen häitä.
Näiden miesten/ naisten tapa on kiinnittää tulevat puolisot erilaisilla lupauksilla ja seksillä itseensä mahdollisimman nopeasti.
Naiivi ei siksi kannattaisi olla, eikä liian kiireinen.
Elämä on fifty - sixty.
feverlag

Viesti Kirjoittaja feverlag »

Murhasta Tuli Totta kirjoitti: Su Tammi 08, 2023 12:52 am Tuosta lehtijutusta, jonka luin Laudalta eikä sitä olla tänne kopioitu, jäi mieleen:

"Tikkanen antoi Nikolle henkilökohtaisen WhatsApp-numeronsa ja kehotti laittamaan aina viestiä, kun siltä tuntuu. Niko kertoo laittaneensa terapeutilleen varsin usein viestejä WhatsAppissa. Tikkanen vastaili viesteihin aina ehtiessään.

– Mulla oli hänelle suora numero ja WhatsApp-yhteys, mikä ei kai ole ihan tavallista. Roope sanoi, että periaatteessa mun pitäisi soittaa Terveystalolle ja varata aika, mutta että meidän tilanteessa voi aina laittaa WhatsAppia, jos joku askarruttaa."

"Yksi terapiasuhteen erityispiirre oli, että Tikkanen auttoi Nikoa antamalla tälle henkilökohtaista alennusta hoidoista.
– Hän jeesasi minua siinä mielessä, että hän ei veloittanut minulta aina täyttä hintaa. Hän tiesi, että mulla oli huono rahatilanne ja näin, niin sitten ne veloitukset olivat välillä aika pieniä."

"Sillä oli mulle iso merkitys, että hän oli silloin tällöin se, joka otti minuun yhteyttä eikä toisin päin."

Ammattieettisesti rajatonta, kun vielä ottaa lukuun, ettei kantakirjauksia ole tehnyt, ei edes diagnooseja aina, jutun mukaan.
Musta tuossa Nikon tapauksessa ei oo välttämättä muusta kyse kun siitä että tuo Nikohan oli aika väkivaltainen ja aina kun hermostu vähänkin niin alko mättää turpaan, niin RT piti tästä tyypistä jotenkin erityisesti(tämän väkivaltaisuuden takia) ja. halusi sitten näinkin henkilökohtaisen hoitosuhteen,
mikä on itse asiassa hyvin epäammattimaista, vaikka tämä asiakas kokikin sen positiivisena.
Vastaa Viestiin