Höblässä silminnäkijä kertoo seuraavia asioita:
"Jag gick förbi och vände mig om för att se vad som stod på. Det var tre-fyra män som tryckte ner en person. Jag såg inte personen som låg under eftersom det var så många väktare ovanpå."
Samma på finska: Kävelin ohi ja käännyin katsomaan mitä on meneillään. Kolme-neljä miestä painoivat maahan yhtä henkilöä. En nähnyt alla makaavaa henkilöä, koska päällä oli niin monta vartijaa.
Sama silminnäkijä:
"Jag noterade att mannen som var närmast den fasttagna personens huvud, tittade framåt mot mig eftersom jag mötte hans blick. Väktarens blick var riktad mot mitt håll. Han tittade inte på personen som han tryckte ner mot golvet och kunde därmed inte iaktta hur personen mådde".
På finska: Huomasin, että mies joka oli lähimpänä kiinniotetun päätä, katsoi eteen päin minua kohti, koska kohtasin hänen katseensa. Vartijan katse oli kohdistettu minun suuntaani. Hän ei katsonut henkilöä, jota hän painoi lattiaa vasten, eikä näin ollen pystynyt havainnoimaan kuinka tämä henkilö voi.
Ja jatkaa vielä:"Vakten vars blick jag mötte låg med full kraft med överkroppen på personen."
På finska: Vartija, jonka katseen kohtasin, makasi täydellä voimalla yläkroppa henkilön päällä.
Lopussa samainen silminnäkijä kertoo kuulleensa paikalla myös omituista ääntä "märkliga ljud".
https://www.hbl.fi/artikel/8806d69f-329 ... 49faeaac0b
Koko HBL:n juttu tässä:
Polisen misstänker flera för dödsvållande i Iso Omena – vittne till HBL: ”Väktaren närmast offrets huvud iakttog inte hur hon mådde”
Polisen utreder fallet där en kvinna dog i samband med att väktare tog fast henne i köpcentret Iso Omena som dödsvållande. Polisen har flera misstänkta. Ett ögonvittne uppger för HBL hur väktaren närmast offrets huvud inte tittade efter hur offret mådde eftersom hans blick var riktad åt annat håll. Securitas säger att fallet är allvarligt och upprörande.
UTREDNINGAR
En kvinna dog efter att hon brottades ner av vakter i köpcentret Iso Omena.
Maria
[email protected]
08.01.2023 11:02 UPPDATERAD 08.01.2023 17:49
Polisen fortsätter utreda väktarnas bruk av maktmedel i köpcentret Iso Omena i Esbo i går på lördagseftermiddagen. En kvinna dog i köpcentret efter att väktare tog fast henne, fällde henne till golvet och höll henne fasttagen.
Polisen utreder i det här skedet fallet som dödsvållande. Polisen misstänker flera personer för brottet.
Polisen utreder nu de enskilda personernas andel i det skedda eftersom kvinnan dog då hon hölls fasttagen av väktarna.
På platsen fanns många som bevittnade då kvinnan togs fast, fälldes till marken och dog då hon låg på golvet nedtryckt av väktarna.
Ögonvittne till HBL: Väktaren kollade inte hur offret mådde
HBL har talat med Ulrika Willför-Nyman som var och shoppade på sin lediga dag och råkade passera förbi då väktarna hade fällt ner kvinnan till golvet utanför Levi’s-affären i köpcentret.
– Jag gick förbi och vände mig om för att se vad som stod på. Det var tre-fyra män som tryckte ner en person. Jag såg inte personen som låg under eftersom det var så många väktare ovanpå.
– Jag noterade att mannen som var närmast den fasttagna personens huvud, tittade framåt mot mig eftersom jag mötte hans blick. Väktarens blick var riktad mot mitt håll. Han tittade inte på personen som han tryckte ner mot golvet och kunde därmed inte iaktta hur personen mådde, säger Willför-Nyman.
Willför-Nyman är skakad av händelsen.
– Det är förfärligt. Jag förstår att det kan uppstå farliga situationer, men hur mycket kan en kvinna ställa till med för att det ska behövas tre till fyra karlar som trycker ner henne? Vakten vars blick jag mötte låg med full kraft med överkroppen på personen.
Willför-Nyman säger att hon också uppfattade märkliga ljud från platsen.
Polisen vädjar till allmänheten: Skicka in era observationer
Polisen ber allmänheten mejla in tips eller information på adressen
[email protected] eller prata in ett meddelande på polisens telefonsvarare med numret 0295 413 031.
De som har videor från händelsen ombeds lämna sina kontaktuppgifter så polisen kan ge instruktioner om hur ögonvittnena kan sända in sina filmsnuttar.
Kriminalkommissarie Nina Kangas vid polisen i Västra Nyland är förtegen om utredningen i det här skedet. Hon kommenterar inte om de misstänkta väktarna är gripna eller på fri fot.
Hon vill inte heller uttala sig om hur situationen eskalerade så att väktarna använde maktmedel mot kvinnan.
Har fått övervakningsvideo
Utredningen har precis kommit igång, säger Kangas.
– Vi efterlyser nu videor och observationer från allmänheten. Vi har fått en övervakningsvideo, men önskar innerligt mer iakttagelser för att få en bättre bild av händelseförloppet, säger hon.
På frågan om de misstänkta redan har förhörts svarar Kangas att polisen hela tiden jobbar på saken, men hon tar inte ställning till vem som har förhörts eller i vilken ordning.
– Det är sådana saker som utredningsledaren nästa vecka informerar mer om. Det är många personer som ska höras, både ögonvittnen och de som deltog, säger Kangas.
Den rättsmedicinska utredningen om dödsorsaken kommer i gång i början av veckan. Polisen uppger att de tidigast då informerar mer om fallet.
– Vi begär självfallet att den rättsmedicinska utredningen görs brådskande. Efter det får vi möjligtvis ny information varpå vi eventuellt informerar mer om fallet, säger Kangas.
Polisen räknar med att inom några dagar ha preliminära resultat från den rättsmedicinska undersökningen. De slutliga rättsmedicinska undersökningsresultaten tar betydligt längre att fastställa, eventuellt flera månader.
Securitas: Allvarligt och upprörande
Väktarnas arbetsgivare, säkerhetsbolaget Securitas, beklagar dödsfallet. Bolaget skriver i ett pressmeddelande att fallet är allvarligt och upprörande.
”Vi förstår att det berör många människor och beklagar det skedda. Vi tar del i den omkomna personens anhörigas och vänners sorg”, skriver Securitas.
Bolaget vill nu ge arbetsro till polisen och säger att man kommer att bistå utredningen på alla sätt man kan. Bolaget ska se till att alla omständigheter och uppgifter finns till myndigheternas förfogande.
Bolaget meddelar att det vidtar interna åtgärder och har kopplat in sin företagsläkare.
”Lagstiftningen definierar användningen av maktmedel i väktarnas och ordningsvakternas arbetsuppgifter. Våra regler och processer för våldshot och maktmedel baserar sig på lagstiftning, bolagets värderingar och etiska principer”, skriver Securitas.
Bolaget uppger att alla rapporter om våldshot och maktmedel gås igenom. Interna utredningar görs i de fall där den fasttagna personens eller den anställdas hälsa eller rättsskydd så kräver, skriver Securitas.