Ei ole osaamisesta kiinni. Palautuksiin on säännöt, jota en voi rivimyyjänä noin vain muuttaa. Reklamaatiotilanteessa, eli jos tuotteessa on virhe, niin tietenkin palautetaan rahat vaikka ei olisi kuittia. Tuotepalautustilanteessa ei ole samat säännöt. Jos asiakas on palauttamassa virheetöntä tuotetta, saa liike kuluttajasuojalain mukaan itse päättää palautuskäytännön. Eli esimerkiksi vaaditaanko kuitti, saako rahat tilille vai lahjakorttina, saako avattua/käytettyä tuotetta palauttaa.sikajoakim kirjoitti: Ma Tammi 09, 2023 10:55 amRutisija kirjoitti: Ma Tammi 09, 2023 10:41 amKuten mitä? Mielellään kuulisin näistä.Mkors kirjoitti: Ma Tammi 09, 2023 10:30 am Myyjällä oli muitakin työkaluja käytettävissä kuin gorillojen paikalle kutsuminen!
Olen itse Ompussa pienessä vaateliikkeessä töissä. Vuoroissa ollaan 90% täysin yksin. Ei esimiestä paikalla, joka voisi antaa esim erillisvapauksia reklamaatioiden suhteen. Omat vaihtoehtoni haastavassa reklamaatiotilanteessa on tasan nämä: otan asiakkaan yhteystiedot ylös ja pyydän esimiestä olemaan yhteydessä mahdollisimman pian. Jos ei tämä kelpaa, niin voin jatkaa pahoittelua, mutta muuta en voi tehdä. Jos asiakas ei tätä usko, voin jatkaa töitä ja muiden asiakkaiden palvelemista hänen "ohitse", joka ei ole asiakasystävällistä eikä hyvää palvelua, sekä varmasti saa asiakkaan hiiltymään vielä enemmän. Tai sitten voin pyytää vartijat paikalle, jos asiakas uskoisi heitä minua paremmin.
Eli kerro ihmeessä, mitä muuta voisin tehdä?No esim. voit rauhoitella kiihtynyttä asiakasta, katsoa täsmääkö palautettavan tuotteen tiedot asiakkaan esittämään korttiveloitukseen ja kassajärjestelmään ja palauttaa tuotteen hinnan asiakkaan antaessa palautettavan tuotteen sinulle. Se on sitä asiakaspalvelua, jota moni myyjä ei ilmeisesti enää nykyään osaa vaan kutsuu paikalle vartijat, kun joku yrittää palauttaa tuotetta heidän kauppaansa, johon ei selkeästi ole tyytyväinen, mutta josta on maksanut.Silminnäkijöiden mukaan naista pidettiin maassa useita kymmeniä minuutteja. He kertovat, että paikan päälle sattuneet kaksi ohikulkijaa kiinnittävät huomiota tilanteeseen ja elottomaan naiseen.
Yhden silminnäkijän mukaan paikalle sattuneet ohikulkijat olivat terveydenhuollon ammattilaisia, joko lähi- tai sairaanhoitajia. He aloittivat naisen elvytyksen havaittuaan tämän elottomuuden.
Yhden silminnäkijän mukaan tässä vaiheessa kuitenkin ”oli jo myöhäistä”.
Iltalehden näkemän videomateriaalin perusteella vartijat eivät aloittaneet elvytystä, vaan paikan päälle sattuneet kaksi ohikulkijaa.
Yksi Iltalehdelle puhunut silminnäkijä kertoo havainneensa noin keski-ikäisen naisen kauppakeskuksessa useamminkin. Hän kuvailee naista tutuksi kasvoksi kauppakeskuksessa ja vaarattoman, rauhallisen oloiseksi persoonaksi.
Kysymys: Montako vartijaa tarvitaan raudoittamaan pieni nainen?
Vastaus: 5 kpl ja siihen menee kymmenen minuuttia ja asiakas kuolee.
Miten tälläiset Veetit voivat toimia vartijoina?
Esimerkiksi meidän kassajärjestelmä ei edes anna tehdä palautusta ilman kuittitietoja. Eli mielestäsi minun pitäisi tuossa tilanteessa avata kassalipas ja antaa asiakkaalle käteistä ihan oman mieleni mukaan, vaikka tämä on kiellettyä. Saisin siitä potkut. Ei rivimyyjä voi noin vain päättää antaa rahoja takaisin mistä tahansa syystä. Ja kassajärjestelmä ei todellakaan anna mahdollisuuksia mihinkään omiin sooloiluihin.
Voin ja usein rauhottelenkin asiakasta niin kauan kun on tarve, pahoittelen ja pahoittelen uudestaan. Kerron, että esimies, jolla on enemmän oikeuksia tehdä päätöksiä näissä tilanteissa ottaa yhteyttä mahdollisimman pian. Mutta en voi silti rikkoa sääntöjä tai hakkeroida kassajärjestelmää hyväksymään palautuksia ilman kuittitietoja.
Nyt mediassa on myös se tieto, että myyjä ei itse vartijoita kutsunut, vaan heidät kutsui toinen asiakas. Joten jos nyt viimeistään tässä vaiheessa voitaisi jättää nämä myyjien syyttelyt pois.