Sitten asiakas soittaa poliisille joka tekee henkilötarkastuksen vartijalle jos kokee sen tarpeelliseksi. Varmasti tarkastettu vartija saa konstaapelilta hymyn ja kiitoksen hyvin sujuneesta yhteistyöstä kun homma on tehty ja kaikki on kunnossa.jmit kirjoitti: Ma Tammi 09, 2023 4:08 pm 'Eikö juuri se oikeusturva tässä toteudu. Vartija tulee, tarkistaa kassin, toteaa että kaikki OK ja shoppailu jatkuu. Mitään seuraamuksia ei tästä perättömästä epäilystä tule.'
Niin, mitäpä, jos asiakkaalla on epäilys että vartijalla on piilossa vaikkapa huumeita tai laittomia voimankäyttövälineitä, niin toimiiko homma myös toiseen suuntaan yhtä jouhevasti? Ja matka jatkuu hymyillen...![]()
Minulla taas yksityshenkilönä ei ole mitään asiaa vaatia kenenkään tavaroita nähdäkseni, ei siviilin sen paremmin kuin vartijan. Sitä varten on ne järjestystä ylläpitävät henkilöt jotka tekevät työtään.
-- lisäys --
Enkä tarkkaan ottaen edes tiedä olisiko minulla velvollisuutta näyttää mitä repussa on jos vartija sitä edellyttää. Mutta kieltäytyminen todennäköisesti johtaa siihen että paikalle kutsutaan poliisi jolla tuo oikeus sitten on. Ja vartija / järjestyksenvalvoja saa estää minua poistumasta paikalta. Joten helpommalla pääsee kun avaa sen repun ihan kiltisti ja homma minuutissa ohi. Tämä on taas sitä osastoa että jos haluaa tehdä asiat hankaksi itselleen niin se onnistuu.