Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Inehmo
Olivia Benson

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Inehmo »

MLV kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 6:44 pm Jos RT kirjoittaisi täällä, niin varmasti jotain kaunista ja ystävällistä jollekin. Jotain, josta kävisi ilmi, miten hirvittävän traaginen tapahtuma on hänen mielestä tämä ollut ja kuinka pahoillaan hän on, että näin kävi. Itsetunnon päälle saattaisi kuitenkin käydä se, jos läheiset ja exät alkaisivat repostelemaan vaikka hänen homomaisuudesta tai paljastelemaan faktoja, jotka olisivat liian vaikeita sietää. Tarvittaessa hän voisi upottaa tekstiinsä jonkun uhkauksen, jonka TYC tai joku muu hänet ehkä tunteva voisi käsittää, muut eivät huomaisi mitään. RT on toki älykäs. Hän tietää, ketkä kaikki täällä ainakin lukevat, siksi ajattelen, että hän tekisi sen, mikä hänen kannaltaan olisi nyt edullisinta. Luultavasti se olisi vaikeneminen.
Kauniisti kirjoitettu, Roopen kannalta. Toivottavasti näin on. Kirjoittaja lie joku Roopen tunteva tai muuten hyväntahtoinen ihminen.

Käyköön Roopelle hyvin kaikesta huolimatta.
Aumura
Susikoski

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Aumura »

Jarmomurha kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 1:21 pm
Joko sinä et nyt ymmärrä yhtään mistä minä kirjoitan, tai et vain halua ymmärtää.

Tämä olkoon osaltani tässä, koska vaikuttaa, että toinen meistä puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä.
Jatkakaa aiheesta! 8)
En tosiaan ymmärrä mistä norsunluutornista sinä tätä asiaa lähestyt, mutta itse lähestyn asiaa niistä käytänteistä, joita käypä hoito-suosituksissa ja psykiatrialla on. Myös neurologiasta minulla on hieman enemmän kuin vähäistä kokemusta, sillä urani alkuvaiheilla halusin ymmärtää myös neurologisia sairauksia. Pian kuitenkin huomasin, että se on todella kaukana psykiatriasta ja palasin omalle tontilleni. Potilaan itsensä, tämän saaman hoidon ja hoitotyön näkökulmasta alat ovat täysin erillisiä ja se, että on olemassa moniammatillinen epilepsiakirurginen työryhmä, ei poista sitä tosiasiaa, että neurologia ja psykiatria käsittelevät asioita eri näkökulmista ja ne määritellään aivan eri erikoisaloiksi. Näiden erityisten työryhmien tarkoitus nimenomaan on tiivistää eri erikoislaojen yhteistyötä sellaisten sairauksien hoidossa, joiden hoidossa se nähdään riittävän tarpeelliseksi. Tätä tarkoitin lääketieteen erikoisalojen vuoropuhelulla. Hoitajana olen sitä mieltä, että tätä vuoropuhelua pitäisi käydä paljon enemmän, sillä ihminen on kuitenkin psykosomaattinen kokonaisuus ja keinotekoinen erikoisalojen luokittelu on monien sairauksien tehokkaan hoitamisen esteenä. Tästä minulla olisi lukuisia käytännön esimerkkejä, mutta taitaa mennä jo liian kauas aiheesta. Huomasin, että puolustukseksesi hyökkäsit, hyökkäyshän on paras puolustus. Et kuitenkaan pystynyt antamaan oikeita käytännön esimerkkejä psykiatrian ja neurologian erityisen tiiviistä yhteydestä, niin en pysty uskomaan, että sinulla olisi asiantuntemusta näillä erikoisaloilla. Eikä sinunkaan tarvitse uskoa minun ammatitaitooni, voit aivan hyvin jatkossa sivuuttaa kirjoitukseni. Minä lupaan tehdä saman.

Ja kyllä, olen yhtä mieltä siitä, että emme todellakaan puhu samoista asioista.

Jatketaan aiheesta.
Aumura
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Aumura »

Deckarist_3 kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 3:57 pm
Saha: Uhrilla oli suuri rantahuvila isolla tontilla. Siksi kaupunkiasunnon työkalupakissa tai kellarivarastossa/ ullakolla voi olla vaikka mitä työkaluja, joita kaupungissa ei normaalisti tarvita, mutta maalla kyllä. Talossa ollut myös pitkään remontti, jonka jäljiltä kellarikäytävillä saattanut olla säilössä kaikenlaista työkalua. Uhrilla ollut myös jo aiemmin maaseutupaikka, jonka jäljiltä isompiakin työkaluja ollut varmasti. En tiedä oliko Ullanlinnan kaupunkiasunnossa toimivaa takkaa ja sen vuoksi satunnaista puunpilkontatarvetta?

RT:lla olisi ollut myös koko pe-päivä aikaa ostaa saha jostakin pks liikkeestä tai kauempaa, välttääkseen mahdolliset tutut. En saa hänestä ’remonttireiska-kuvaa’ ja hän on psykiatri eikä yleislääkäri tai kirurgi, joten luunleikkaus, kodin remontit tai edes työkalut yleisesti eivät välttämättä ole hänelle kovin tuttua juttua. Hän olisi voinut hyvinkin ostaa liian heikkotehoisen sahan hommiin, nyt yksin jäätyään.

Itselläni ollut aina kaikenlaista isoa työkalua myös kaupunkiasunnoissa asuessani edm. syistä, joten minulle asiassa ei ole mitään kummallista.

Pointti oli yhdistää aiemmin
1. Minfossa lukenut ’naapurien kuulema (moottori-) sahaääni’ pe-la yöltä,
2. minun ’lähipiiristä’ suusanallisesti kuulemani ’asunto on osin todella verinen’
3. muistaakseni Minfosta lukemani ’uhri oli pilkottu kylpyhuoneessa’
4. poliisin lakonista ilmoitusta että ruumis oli yhä yhtenä palana ja
5. järkytyksestä oksentanut naispoliisi.

Logiikka: kaikki ylläoleva yhdistäen, tarina voisi toimia jos uusi aviomies RT olisi koittanut pilkkoa liian pienitehoisella tai kiinnihirttyneellä sahalla (ottamatta kantaa sahan luokkaan enempää) aika isokokoista ja ehkä vielä kangistunutta uhri-vaimoaan kylpyhuoneessa, siinä onnistumatta. Ääni olisi kaikunut tuuletuskanavia pitkin asunnosta toiseen kylpyhuonetilojen kautta. Jäljelle olisi pe-la yön jälkeen jäänyt verinen kph/ asunto jota ei ehtinyt aamuyhdeksäksi siivota. Hätäratkaisu olisi ollut kääriä jo pahoin kärsinyt uhri peittoihin ja pakkauksiin ja koittaa vain saada hänet pois asunnosta. Ennen kuin uhrin lapset & ex-aviomies tulisivat kotiinsa omilla avaimillaan. Naapuri/ -ien nopeasti paikalle kutsuma poliisipartio kuitenkin ehti näkemään pahan näköisen kylpyhuoneen tuoksuineen-> järkytysoksennus. Tarina olisi näin kerrottuna täysin looginen, mutta en tiedä olisiko se tosi.

En ole tavannut RT:ta koskaan, enkä tiennyt häntä kuin uhrin viime vuosien kuvista. Hyvä niin. Kirjoitan lyhyesti koska haluan kytkeä tunteeni ulos tästä casesta. Aiemmissa kirjoituksissani en jaksanut toistaa taustoja, vaan ne olisi pitänyt lukijan lukea useammasta kirjoituksestani ja koostaa itse päässään kokonaisuudeksi. Myönnän.
Mielenkiintoista pohdintaa. Itse en usko ainakaan siihen, että käytävillä lojuisi remottifirmojen tavaroita, ovat yleensä laadukkaita ja varastamisen mahdollisuus halutaan varmasti minimoida ja tavaroita säilytetään lukkojen takana niin pitkälle kuin mahdollista. Julkisivutellingit on melkein pakko jättää paikalleen, mutta kaikki irtotavara kyllä lähtee päivän päätteeksi työntekijöiden mukaan/ laitetaan lukkojen taakse. Jos moottorisaha olisi ollut, se olisi ollut joko tuolta huvilalta tai epäilty olisi sen ostanut perjantaina. Luottokorttitiedoista selviää varmaan paljon, tai jos on nostanut suuremman summan käteistä. Harva kaupunkilainen enää käteistä säilyttää/käyttää suuria summia, joten sekin herättäisi kummastusta, jos olisi perjantaina nostanut suuremman summan rahaa automaatilta. Olen muutama vuosi sitten ollut pidemmän pätkän työkomennuksella "melkoisen maaseudulla" ja siellä käteiskulttuuri on enemmän voimissaan. Itse tunnistan jopa vain näin hoitajana, että ihmisen pilkkominen ei ole kevyttä työtä, lääkärilläkään tuskin olisi sellaista harhaa. Jotkin hoitamistani potilaista ovat pilkkoneet uhrinsa, mutta todistetusti olleet psykoosissa ja siinä tilassa ihminen pystyy jopa uskomattomiin tekoihin. Mutta tähän epäillyn psykoosiin on jotenkin vaikea uskoa. Ellei se nuoruuden suoljetun osaston reissu ole sitten liittynyt psykoosisairauteen?

1. Eikö tuo huhu äänihavainnosta lähtenyt Ylilaudalta? Näin muistelisin, olen siis lukenut koko tämän ketjun.
2. Asuuko joku tuttavasi samassa talossa? Vai tuttavan tuttava?
3. Ylilaudalle taitaa mennä tämänkin huhun alkuperä.
4. Miksi poliisi valehtelisi tässä asiassa? Olisi varmasti kiitollinen havainnoista?
5. Ylilaudan huhuja tämäkin?
Deckarist_3
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Deckarist_3 »

MLV kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 6:44 pm Jos RT kirjoittaisi täällä, niin varmasti jotain kaunista ja ystävällistä jollekin. Jotain, josta kävisi ilmi, miten hirvittävän traaginen tapahtuma on hänen mielestä tämä ollut ja kuinka pahoillaan hän on, että näin kävi. Itsetunnon päälle saattaisi kuitenkin käydä se, jos läheiset ja exät alkaisivat repostelemaan vaikka hänen homomaisuudesta tai paljastelemaan faktoja, jotka olisivat liian vaikeita sietää. Tarvittaessa hän voisi upottaa tekstiinsä jonkun uhkauksen, jonka TYC tai joku muu hänet ehkä tunteva voisi käsittää, muut eivät huomaisi mitään. RT on toki älykäs. Hän tietää, ketkä kaikki täällä ainakin lukevat, siksi ajattelen, että hän tekisi sen, mikä hänen kannaltaan olisi nyt edullisinta. Luultavasti se olisi vaikeneminen.
Minuakin vähän mietityttää tämä kokonaisuus.

Mikäli RT oikeasti kirjoittaisi täällä, olisi hän voinut perustaa tilinsä vaikkapa 8.1.2023 ja kertoilla täällä nimenomaan miten aikoisi kirjoitella jollekin täällä kauniita ja ystävällisiä ajatuksia ja ihmetellä samalla tapahtumien traagisuutta ja tuotettua surua. Voisipa osallistua keskusteluun useammallakin nimimerkillä niitä ristiin käyttäen, ja niiden kautta eri mielipiteitä antaen, vain koska hänestä olisi niin hauskaa päästä sekoittamaan pakkaa ja analysoida sitä miten simppelimmät ihmiset reagoivat kulloisiinkin juttuihin.

En itse tunne Tikkasta, mutta mikäli hän kuuluisi joukkoon sosiopaatti-/ psykopaattioletetetut, toimisi hän luultavasti nytkin niin mikä hänestä olisi huvittavinta, mielenkiintoisinta ja hänelle eniten hyötyä tuottavaa. Mahdollisuudet ovat monet. Siksi mietinkin muutamia sivuja sitten, että pääseeköhän RT Turussa nyt vapaasti nettiin. Ja jos kuten siellä vastailtiin, mm. hänen käytöstään ulkomaailman suhteen tarkkaillaan, niin kaipa hän sitten pääsee nettiin?

Muuta ulkomaailmaa Turun psykiatrisessa vankisairaalassa ei ehkä pysty kokemaan?

Äläkä MLV loukkaannu, kunhan tässä mietiskelen.
Viimeksi muokannut Deckarist_3, Ti Tammi 10, 2023 8:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on fifty - sixty.
GameOver
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja GameOver »

Buuhuu, voi RT-parkaa, pikku ystävällinen raukka kun vaan tappoi vaimonsa. Todella älykästä. Keksin monta muutakin parempaa tasoa olla älykäs. Mutta joo, ei paljoa tarvitse sympatioita RT:n toiminta.
Deckarist_3
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Deckarist_3 »

Aumura kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 7:55 pm 1. Eikö tuo huhu äänihavainnosta lähtenyt Ylilaudalta? Näin muistelisin, olen siis lukenut koko tämän ketjun.
2. Asuuko joku tuttavasi samassa talossa? Vai tuttavan tuttava?
3. Ylilaudalle taitaa mennä tämänkin huhun alkuperä.
4. Miksi poliisi valehtelisi tässä asiassa? Olisi varmasti kiitollinen havainnoista?
5. Ylilaudan huhuja tämäkin?
1. En lue Ylilautaa ja olen sattuneesta syystä seurannut tätä ketjua alusta alkaen. Siksi olen lukenut sen täältä.
2. Ei, kyseessä lähipiiri
3. En lue Ylilautaa
4. Poliisihan on sanonut vain että uhri on yhtenä palana, ja se saattaa hyvin olla totta. Sen sijaan poliisi ei kai ole sanonut ettei ruumista esim. olisi yritetty pilkkoa? Heillä on varmasti pätevät syyt muotoilla asia oikein.
5. En lue Ylilautaa

Lainausta lyhennetty
-NILS-
Elämä on fifty - sixty.
padlock
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja padlock »

Deckarist_3 kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 4:46 pm ...
Minä irtauduin suhteestani lopulta ohjatusti, varovasti ja ajoissa, mutta pahan karma jatkuu entisen puolisoni ympärillä yhä, mutta nyt minusta irrallisena. Sosiopaatti-/ psykopaattioletettua puolisoa ei kykene ymmärtämään, koska oma pää ei toimi kuten hänen. Elät 24/7 epätietoisuudessa, jossa edessäsi näkemäsi sininen on punaista ja suolainen suussasi onkin makeaa. Kummallista, pelottavaakin, mutta silti myös jollakin kierolla tavalla kiehtovaa. Vaatii kovaa päätä, jotta pysyy itse kunnossa. Pitempi yhdessäelo opettaa tavallisemman puolison lukemaan toista puoliskoaan kyvyin, joita ei ole jokaisella vastaantulijalla. Hyvääkin löytyy jokaisesta ja suhteessa jopa syvää aitoa rakkautta (tavispuolisolta hallitsijaansa kohtaan) ja se kaikki koettu hyvä saa jotkut meistä jatkamaan liittojamme pitempään, kuin mikä olisi ollut minkään mittariston mukaan tarpeellista, hyväätekevää tai toivottavaa.

Victorian kävi nyt huonommin.
Dr. Phil kertoo kuinka käsitellä narsistia, ja se tosiaan vaatii kovaa päätä, hyvää itsetuntoa, tiukkoja rajojen vetoa. Narsistia ei voi parantaa.
https://www.youtube.com/watch?v=3DgHtkNm-Mc

Jokainen narsisti ei ole psykopaatti, mutta jokainen psykopaatti on narsisti. Parisuhteessa en narsistin kanssa olisi, mutta kaikkia ihmissuhteita, esim. työ-, sukulais-, naapuruus- ym. ei voi aina valita.
Jokaisella on oikeus olla yhtä mieltä minun kanssani. - Madonna
VastarannanKiiski
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja VastarannanKiiski »

*Tikkanen ei ole ehkä halunnut noudattaa ylhäältä annettuja hoitosuosituksia vaan päättää itse
*iltainen viestittelykin voi olla vallankäyttöä ja potilaan olla tavoitettavissa ja mielinkielin tai reseptiä ei ehkä uusitakaan

Eiköhän tuossa ollut kyse siitä, että psykiatri halusi olla tavoitettavissa iltaisinkin, jos potilaalla oli asiaa.
No miksi helvetissä Tikkanen sitten itse on lähettänyt erikoiseksi kuvattuja whatsapp-viestejä? Lääkärit ja terapeutit pyrkivät pitämään suhteen ammatillisena, eikä tapoihin kuuluu yleensä jaella yhteystietoja. Yhteydenpito hoidetaan virka-aikana ja muulloin voinnin huonotessa osoite on päivystys.

Lainaus korjattu ja lyhennetty
-NILS-
Inehmo
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Inehmo »

VastarannanKiiski kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 8:56 pm No miksi helvetissä Tikkanen sitten itse on lähettänyt erikoiseksi kuvattuja whatsapp-viestejä? Lääkärit ja terapeutit pyrkivät pitämään suhteen ammatillisena, eikä tapoihin kuuluu yleensä jaella yhteystietoja. Yhteydenpito hoidetaan virka-aikana ja muulloin voinnin huonotessa osoite on päivystys.
Juridianom siteerasi jossain edellä psykiatrian ylilääkäriä, joka muistaakseni sanoi, ettei Roopen tapa tehdä töitä mitenkään poikkeavaa ollut. Että kliinistä työtä voi tehdä eri tavoin. Tarkoitti varmaan whatsappia. Ehkä kyseessä oli myös työpuhelin, ei henk koht.

Tietysti se ei ole oikein, ettei kirjoita Kantaan mitään potilaan käynneistä tau diagnooseista.

Lainaustornia lyhennetty
-NILS-
mielistelijä
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja mielistelijä »

VastarannanKiiski kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 8:56 pm
Inehmo kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 5:18 pm *Tikkanen ei ole ehkä halunnut noudattaa ylhäältä annettuja hoitosuosituksia vaan päättää itse
*iltainen viestittelykin voi olla vallankäyttöä ja potilaan olla tavoitettavissa ja mielinkielin tai reseptiä ei ehkä uusitakaan
Eiköhän tuossa ollut kyse siitä, että psykiatri halusi olla tavoitettavissa iltaisinkin, jos potilaalla oli asiaa.
No miksi helvetissä Tikkanen sitten itse on lähettänyt erikoiseksi kuvattuja whatsapp-viestejä? Lääkärit ja terapeutit pyrkivät pitämään suhteen ammatillisena, eikä tapoihin kuuluu yleensä jaella yhteystietoja. Yhteydenpito hoidetaan virka-aikana ja muulloin voinnin huonotessa osoite on päivystys.
Ihmettelin myös tätä numeron jakoa ym. itse joskus joutunut/saanut apua mt ongelmiin, eikä tosiaankaan mitään yht tietoja jaeltu, eikä muutenkaan jutustelleet omia asioitaan. Kyllä siihen painavat syyt ovat olleet, kun puuttuneet RT:n asiakaspalveluun.

Lainaustornia lyhennetty
-NILS-
MLV
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja MLV »

Jos hän tienasi siellä yksityisellä puolella hyvin niillä asiakkailla, jotka tarvitsivat saikkuja ja tiettyjä lääkkeitä. Näihin kannatti pitää hyvät välit ja olla vähän epävirallisempi (alaa myös kontrolloidaan, joten ei varmasti kaikkea tietoa kannattanut potilasasiakirjoihin tallentaa), niin sitten suosittelivat nämä asiakkaat häntä tutuilleenkin. Voi tietysti olla, että RT ei aina kirjoittanut asiakkaistaan ihan vaan siksi, että ei viitsinyt ja jaksanut, pääasia, että sai maksun käynneistä.
ässähai
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja ässähai »

Inehmo kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 9:26 pm Tietysti se ei ole oikein, ettei kirjoita Kantaan mitään potilaan käynneistä tau diagnooseista.
Tarkoitatko, että vastaanottaessaan potilaita Terveystalossa psykiatri Roope Tikkanen ei ole kirjoittanut "Kantaan mitään potilaan käynneistä tau diagnooseista"? Vai pitäessään vastaanottoa kotonaan ei ole kirjannut "Kantaan mitään potilaan käynneistä tau diagnooseista"?
Terveystalon lääkärikeskusten tietojärjestelmä on helppokäyttöinen Dynamic Health (DH), kertoo Terveystalon sivustolla liiketoimintajohtaja Anni Huotari.
Suomen perustuslain 109 §:n mukaan oikeusasiamiehen tulee valvoa, että tuomioistuimet ja muut viranomaiset sekä virkamiehet, julkisyhteisön työntekijät ja muutkin julkista tehtävää hoitaessaan noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa.
ässähai
Adrian Monk

MLV kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 9:44 pm Jos hän tienasi siellä yksityisellä puolella hyvin niillä asiakkailla, jotka tarvitsivat saikkuja ja tiettyjä lääkkeitä. Näihin kannatti pitää hyvät välit ja olla vähän epävirallisempi (alaa myös kontrolloidaan, joten ei varmasti kaikkea tietoa kannattanut potilasasiakirjoihin tallentaa), niin sitten suosittelivat nämä asiakkaat häntä tutuilleenkin. Voi tietysti olla, että RT ei aina kirjoittanut asiakkaistaan ihan vaan siksi, että ei viitsinyt ja jaksanut, pääasia, että sai maksun käynneistä.
Voitko kertoa tähän keskusteluun tarkemmin, miten "alaa myös kontrolloidaan"?

Kysyn tarkennusta, koska VSSHP:n kuntayhtymässä kuulemma on kärähtänyt vakavista ammatillisista ja eettisistä väärinkäytöksistä yksityisellä puolella työskentelevä psykiatri, johon ei ollut kohdistettu pariinkymmeneen vuoteen vaikuttavaa valvontaa siinä yksikössä, missä tämä vastaanotti potilaita, jotka esimerkiksi kävivät yksikössä vastaanottavien psykoterapeuttien antamassa psykoterapiassa; tämä psykiatri on Valviran laillistama psykoterapeutti ja myös hänellä on (ollut?) Kelan kuntoutuspsykoterapiapotilaita.
Suomen perustuslain 109 §:n mukaan oikeusasiamiehen tulee valvoa, että tuomioistuimet ja muut viranomaiset sekä virkamiehet, julkisyhteisön työntekijät ja muutkin julkista tehtävää hoitaessaan noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa.
Mikisu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Mikisu »

Minun mieleeni olisi lääkäri, joka ei kirjoittelisi mihinkään tietojärjestelmään minusta mitään. Ja Vastaamon tapauksen jälkeen varsinkin noissa päähommissa tuo kirjaamattomuus voi olla monen muunkin mieleen.

Alan tykätä tästä Tikkasesta koko ajan enemmän.
ässähai
Adrian Monk

Mikisu kirjoitti: Ti Tammi 10, 2023 10:33 pm Minun mieleeni olisi lääkäri, joka ei kirjoittelisi mihinkään tietojärjestelmään minusta mitään. Ja Vastaamon tapauksen jälkeen varsinkin noissa päähommissa tuo kirjaamattomuus voi olla monen muunkin mieleen.

Alan tykätä tästä Tikkasesta koko ajan enemmän.
Kyllä lääkärin lain mukaan täytyy pitää potilastietojärjestelmää ja tehdä lainmukaiset kirjaukset vastaanotoillaan käyvistä potilaista, tekemistään diagnooseista ja hoitosuunnitelmista ja lääkemääräyksistä.

Niistä lääkärin tekemistä potilastietomerkinnöistähän just selviää se, toimiiko lääkäri ammatissaan oikein vai väärin potilaitaan kohtaan (esim. myös tekeekö hoitovirheitä tai jopa rikoksia potilaita kohtaan).

Jos lääkäri ei halua tehdä lainmukaisia potilastietomerkintöjä, niin silloin lääkäri ei voi toimia potilaidensa lääkärinä. Lääkäri on terveydenhuollon ammattihenkilö ja hänen työtään säätelee laki, Avin & Valviran sivuilta löytyy selkokielistä tietoa tästä, ja psykiatri Roope Tikkanenhan on ollut näistä lakiasioista tietoinen lääkärikoulutuksensa ja mahdollisten täydennyskoulutusten vuoksi.

Ja mitä tulee mainitsemaasi tapaus Vastaamoon, niin myös psykoterapeuttien tekemiä potilastietokirjauksia säätelee laki. Avin & Valviran sivuilta löytyy tästäKIN tietoa.

Googlasin vielä noista psykoterapeuttien kirjauskäytännöistä, kun just Vastaamo-keissin jälkeenhän niistä oli liikkeellä paljon monenlaista juttua. Löytyi ruotsinkielinen artikkeli, jossa psykologi-psykoterapeutti Berit Nummelin kertoo, miten psykoterapeutit toimivat siinä yksikössä, jossa hän itse vastaanottaa terapiapotilaita. Voi olla, että Roope Tikkanenkin on halunnut toimia sekä lääkärin että psykoterapeutin roolissaan näiden Berit Nummelinin kertomien ohjeiden mukaisesti, eritoten jos tämä joustava kirjausmenetelmä on yleisesti käytössä lääkäreillä ja psykologeilla.
Psykoterapeut i Åbo om Vastaamo-läckan: "Psykoterapi är en personlig relation som ingen annan har något att göra med"

Publicerad 27.10.2020 09:06. Uppdaterad 27.10.2020 10:01.
Maj Lundström

Förra veckan kom nyheten att psykoterapicentret Vastaamo hade drabbats av ett stort dataintrång, som berör tiotusentals av företagets kunder. Även i Åbo har flera personer drabbats av dataläckan.

Psykoterapeuter ser allvarligt på dataintrånget, och är rädda att det här kan skrämma personer som har övervägt att börja i terapi.

Berit Nummelin arbetar som psykoterapeut vid Toivolakliniken i Åbo, och hon säger att det viktigaste just nu är att de personer som är drabbade får stöd.

- Det är ju förstås helt förfärligt att det här kunde hända. Det jag tänker på nu är de som har drabbats, det är viktigt att de får stöd för att bearbeta alla de känslor som kan tänkas röras upp nu.

Saskia Öhman, som arbetar som barnpsykiatriker och överläkare vid Folkhälsan, är även hon mycket upprörd över det som har hänt.

- Det är fruktansvärt att något sådant kan ha kunnat hända. Många tänker säkert nu på vad man egentligen har sagt till sin terapeut, vad terapeuten har skrivit upp och om bekanta eller arbetsgivaren läser vad som har skrivits i ens journal. Sådant som man kanske redan har bearbetat för flera år sedan kan komma upp till ytan igen.

Vid Folkhälsan förs alla anteckningar från terapisamtalen i ett datasystem, och enligt Öhman handlar det endast om information som är väsentlig för patientens vård. Dessutom är det bara ett fåtal behöriga personer som sedan har tillgång till informationen när den väl förs in.

Vid Toivalakliniken för man ändå inte in patienternas uppgifter i något elektroniskt system, utan eventuella anteckningar som görs för hand låser man in.

Nummelin säger att den information som skrivs om patienten ska vara väldigt allmän. Exempelvis ska man inte detaljerat beskriva upplevelser i barndomen eller känslig information om familjen.

Det är viktigt att tänka på vem man skriver för, och varför. Det är en personlig relation, det är inget som någon annan behöver ha något att göra med.

Enligt Nummelin är det ett fåtal patienter som frågar var informationen som diskuteras under terapisessionerna hamnar, och vem som har tillgång till den.

- Då känns det skönt att säga att det bara är jag som kan se den. Alla anteckningar har jag i säkert förvar hemma hos mig, säger Nummelin.

Nummelin arbetar främst med personer som har får ersättning för sin terapi via FPA, och då krävs det att man en gång i året skickar in en redogörelse för hur terapin framskrider.

- Då brukar jag visa patienten vad jag kommer att skriva, både så att hen ska veta vilken information jag skickar iväg, och för att se att där inte finns några sakfel eller att jag betonar fel saker.

Tala med din terapeut

Öhman säger att man ska tala med sin terapeut om man känner oro över vilken information som terapeuten har antecknat och var den finns.

- Du kan be din terapeut att få se vad som har skrivits i journalen eller i anteckningarna, så att ni tillsammans kan gå igenom det.

Åbo stad meddelade i ett pressmeddelande på måndagen att man kommer att erbjuda stöd för personer som har drabbats av Vastaamo-läckan. De som har blivit utsatta för dataintrånget kan få hjälp via stadens offerstödtjänster, som till exempel erbjuder samtalsstöd.
--> https://svenska.yle.fi/a/7-1496131
Viimeksi muokannut ässähai, Ti Tammi 10, 2023 11:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin