Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla 2008

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

^ Minä uskoisin, että tekijä on päässyt yllättämään uhrin siksi, ja että uhrin välinpitämättömyyskin johtui siitä, että tyttö joko:
- oli syventynyt ajatuksiinsa
- kuunteli musiikkia
Tämä veikkaukseni perustuu lähinnä sille, millainen itse olen urheillessani :D

Yritän edelleen löytää selitystä sille, miksi tyttö ei ole poistunut paikalta samoin tein ja tuo yllä mainitsemani selittäisi mielestäni asian. Hän ei vain yksinkertaisesti ole kiinnittänyt tulijaan huomiota. Pelkästään se, että yksinään lähes-suljetussa tilassa pelaillessani minua lähestyy lähes-suljetun tilan sisäpuolelle joku, olisi omiaan herättämään ainakin minussa valtaisat epäluulot. Tämän lisäksi tekijä on vielä oikeasti lähestynyt tyttöä, yrittänyt jutella. Jotenkin kuvittelisin, että itse olisin poistunut paikalta nopeasti jollakin typerällä verukkeella... Ellen olisi ajatellut omiani tai kuunnellut musiikkia.
Anile
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Anile »

Joeylle:

Ehdin jo pikaisesti tutustua palstaan ja tämän ketjun taso oli kyllä yllätys.

Joo,kuulostaa ihan hyvältä määritelmältä sille mikä on suosittua ja mikä ei mutta kun ihmiset kuitenkin pitävät erilaisista ihmisistä. Kuka tykkää mistäkin. Joten sen perusteella on aika vaikeaa laittaa ihmisiä järjestykseen.
Ehkä pikemminkin tämän tappajan kohdalla sanoisin että hän on ollut pikemminkin yksinäinen kuin "epäsuosittu".
Ja hänen yksinäisyytensäkin saattoi johtua omasta halusta (skitsofrenia?) eikä siitä että muut ihmiset olisivat vältelleet häntä.

En tiedä mitä ulkoinen olemus kertoo ihmisestä. Varmaan jotain,minulla ei niin kauheasti ole kokemusta murhaajista. Tosin kaikki ne ihmiset joista itse olen saanut huonot vibat ovat olleet ihan siistejä ja normaalin näköisiä.
joey
Angus MacGyver

Anile kirjoitti: Joo,kuulostaa ihan hyvältä määritelmältä sille mikä on suosittua ja mikä ei mutta kun ihmiset kuitenkin pitävät erilaisista ihmisistä. Kuka tykkää mistäkin. Joten sen perusteella on aika vaikeaa laittaa ihmisiä järjestykseen.

---

Ja hänen yksinäisyytensäkin saattoi johtua omasta halusta (skitsofrenia?) eikä siitä että muut ihmiset olisivat vältelleet häntä.
Niin, samoin ihmisten poliittiset, uskonnolliset, seksuaaliset yms. näkemykset ovat kovin erilaisia. Kuka tykkää mistäkin. Silti on mahdollista määritellä kaikista suosituin puolue, uskonto, seksuaalinen suuntaus jne.

Olet siis sitä mieltä, että tappaja ei missään nimessä voi olla sadisti eikä psykopaatti, mutta itse ehdotat - samoilla tiedoilla kuin mitä meillä muillakin on - että hän on skitsofreenikko?
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

joey kirjoitti:^ Minä uskoisin, että tekijä on päässyt yllättämään uhrin siksi, ja että uhrin välinpitämättömyyskin johtui siitä, että tyttö joko:
- oli syventynyt ajatuksiinsa
- kuunteli musiikkia
Tämä veikkaukseni perustuu lähinnä sille, millainen itse olen urheillessani :D
Olet kamalan skeptinen. Menee aika vaikeaksi julkisella paikalla oleminen, jos oikeasti pelkäät ihmisiä, jotka ovat lähistöllä, kun pelaisit esim. koripalloa. Jos ruvetaan rakentamaan skenaarioita edellisen kirjoituksesi perusteella, mikä ei tuossa lainauksessa kylläkään ilmene, niin miten pystyt olemaan hississä, jos sinne tulee "epäsiistin" oloinen mies. Ei elämää voi elää koko ajan pelossa. Menee hirveän raskaaksi, jos koko ajan katsoo selkänsä taakse kävellessään keskellä päivää, että onko siellä joku hippi takana (varmasti seuraa minua!). Eri asia on, jos on itsensä hankkinut ongelmiin pahojen poikien kanssa ja on perusteltua pelätä oman turvallisuutensa vuoksi. Tällaisia tapahtumia vain tulee joskus ja niitä ei pysty ennakoimaan.

Kärjistin hieman, mutta ehkä tajuat pointin...
Paavo Arhinmäki on äijä!
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

Siis, eihän tekijä ihan täysin ole päässyt yllättämään, kun puhui niitä näitä uhrin kanssa ennen puukottamista. Mietin itse, voisiko seuraava skenaario olla mahdollinen: Uhri ja tekijä puhuvat, jonka jälkeen tekijä näyttää eleitä lähtemisestä jolloin uhri jatkaa harjoitteluaan. Tekijä ei kuitenkaan lähde, vaan huomaamattomasti ujuttautuu käden mitan päähän uhrista, joka huomaa vaaran liian myöhään - kääntyy ja sitten tekijä jo tekeekin ensimmäisen iskun. Uhri on tietysti shokissa ja tahtoo vain paeta, pistäen vastaan puukottajalleen jo tässä vaiheessa päästenkin hetkeksi pakoon. Tekijä kuitenkin saa järkyttyneen uhrinsa kiinni ja jatkaa puukottamista, kunnes uhri pääsee toisen kerran pakoon ja menee lähitalon pihaan hakemaan apua.
meister
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja meister »

Katsokaapa valokuvia tapahtumapaikasta (löytyvät aiemmin tästä ketjusta). Kuvat on otettu lyhyellä polttovälillä, joten etäisyydet tapahtumapaikalla ovat todellisuudessa paljon lyhyemmät. Mikä idylli. Uhrille luultavasti tuttu paikka (treenannut siellä aikaisemminkin). Lähellä uhrin kotia. Pientalojen pihat avautuvat kentän suuntaan. Ei ollenkaan sellainen paikka, jossa odottaisi saavansa tuntemattoman hiiviskelijän puukosta kuolettavia iskuja tavallisena kesäisenä iltana. Melkein voisin väittää, että jos uhri olisi pelännyt mennä harjoitelemaan tuollaiseen paikkaan, hänelle olisi sanottu, että hänpä on arka ja pelkuri, ei siellä voi mitään tapahtua. Ei nyt kaikkea pidä pelätä jne.

Uhri on voinut hyvin olla rentoutunut ja tekemisiinsä keskittynyt. Kun on alkanut tapahtua, uhri on ollut hämmästynyt, ja on vienyt hetken, että hän on ymmärtänyt yrittää paeta.

Harmi, että uhrin ja tekijän sananvaihdosta ei tule koskaan olemaan muuta tietoa kun tekijän kertomus. Toki poliisi voi tutkia, vastaavatko surman jäljet tekijän kertomusta, mutta keskustelun yksityiskohdista tekijä voi halutessaan kertoa mitä tahansa puuta heinää, ja me uskotaan :o
joey
Angus MacGyver

loneliness kirjoitti:miten pystyt olemaan hississä, jos sinne tulee "epäsiistin" oloinen mies. Ei elämää voi elää koko ajan pelossa. Menee hirveän raskaaksi, jos koko ajan katsoo selkänsä taakse kävellessään keskellä päivää, että onko siellä joku hippi takana (varmasti seuraa minua!). Eri asia on, jos on itsensä hankkinut ongelmiin pahojen poikien kanssa ja on perusteltua pelätä oman turvallisuutensa vuoksi. Tällaisia tapahtumia vain tulee joskus ja niitä ei pysty ennakoimaan.

Kärjistin hieman, mutta ehkä tajuat pointin...
Tajusin kyllä, mitä tarkoitit, mutta en tiedä tajusitko mitä minä hain alunperin takaa... Ilmaisen itseäni välillä aika ala-arvoisesti. En minä siis tarkoitakaan sitä, että pitäisi jatkuvasti odottaa, milloin joku "hippi" hyökkää kimppuun (oletan että perustat mielipiteesi ainakin osittain sille, että mainitsin tuosta lähes-suljetusta tilasta jne.), vaan että silloin kun joku oikeasti todella epäilyttävä tulee lähelle, hälytyskellot soivat suurimmalla osalla meistä.
meister kirjoitti: Uhri on voinut hyvin olla rentoutunut ja tekemisiinsä keskittynyt. Kun on alkanut tapahtua, uhri on ollut hämmästynyt, ja on vienyt hetken, että hän on ymmärtänyt yrittää paeta.
Tätä minäkin tarkoitin. Tätä tarkoitin myös yllättämisellä. Ja tällä yritän selittää itselleni (ja hieman muillekin), miksi uhri ei ehtinyt paeta.
meister
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja meister »

joey kirjoitti:
meister kirjoitti: Uhri on voinut hyvin olla rentoutunut ja tekemisiinsä keskittynyt. Kun on alkanut tapahtua, uhri on ollut hämmästynyt, ja on vienyt hetken, että hän on ymmärtänyt yrittää paeta.
Tätä minäkin tarkoitin. Tätä tarkoitin myös yllättämisellä. Ja tällä yritän selittää itselleni (ja hieman muillekin), miksi uhri ei ehtinyt paeta.
Joo, minusta on hyvin uskottavaa, että juuri yllätysmomentin vuoksi uhri ei ehtinyt paeta. Uhri on ollut keskittynyt tekemiseensä eikä ole osannut pelätä. Tekijä taas on toiminut uhrin kannalta täysin ennalta-arvaamattomasti.

Lisäksi, kun ensimmäinen puukonisku on osunut uhriin kentällä, on hän siitä eteenpäin ollut loukkaantunut ja paniikissa, mikä on vaikeuttanut pakenemista.
Mata Hari
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Mata Hari »

Näyttääpi muuten surmatun tytön joukkue pelanneen ihan hyvin tänään delfin-turnauksessa Tampereella, lohkokakkosia.

Ja ehkä surmaaja on estänyt tytön paon "koripallohäkistä". On tehnyt tekosensa ja uskonut tytön olevan kuoleman oma siinä heti. Ja sitten itse pakoon.
joey
Angus MacGyver

Mata Hari kirjoitti: Ja ehkä surmaaja on estänyt tytön paon "koripallohäkistä". On tehnyt tekosensa ja uskonut tytön olevan kuoleman oma siinä heti. Ja sitten itse pakoon.
En usko. Tuo häkki on aika iso ja kahden sisäänkäynnin takia ulospääsyä ei voi täysin estää muutoin kuin siten, että olisi pitänyt esim. pidellä uhria aloillaan ja tähän en todellakaan usko tekijän kantin riittäneen.
joku muu
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja joku muu »

Kuinka kovaa sitten 14-vuotias tyttö juokseekaan? Luulisin että koripallo ei kai kuitenkaan hirveästi vauhtikestävyyttä tai maksimivauhtia kehitä. Tällöin pakoon pääsy 18-vuotiaalta miespuoliselta henkilöltä, joskin huonokuntoiselta voi olla silti vaikeaa. Tuossa iässä fyysiset erot ovat kuitenkin aika suuret. Nyt ei käsittääkseni puhuta kuitenkaan satojen metrien juoksukisasta.

Mitä tuohon habitukseen tulee niin tuskiin kukaan pakotti kasvattamaan ruuhkatukan ja risuparran. Jos ei tuolla olemuksella ole se häikäisevin tähti niin syyllinen löytyy sieltä peilistä...
TooToo
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja TooToo »

joku muu kirjoitti:Kuinka kovaa sitten 14-vuotias tyttö juokseekaan? Luulisin että koripallo ei kai kuitenkaan hirveästi vauhtikestävyyttä tai maksimivauhtia kehitä. Tällöin pakoon pääsy 18-vuotiaalta miespuoliselta henkilöltä, joskin huonokuntoiselta voi olla silti vaikeaa.
.
Tuo syyllinen paskaläjä tuskin paljon kovempaa kävelyvauhdista pääsee.
Itse ajattelin myös tästä kuultuani, että olisipa tyttö jotenkin päässyt pakoon...

Toivottavasti paskaläjä saa 20v tuomion ja pääsee kokemaan yhdynnän ilon raavaiden miesten seurassa.
Anile
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Anile »

joey kirjoitti:
Anile kirjoitti: Joo,kuulostaa ihan hyvältä määritelmältä sille mikä on suosittua ja mikä ei mutta kun ihmiset kuitenkin pitävät erilaisista ihmisistä. Kuka tykkää mistäkin. Joten sen perusteella on aika vaikeaa laittaa ihmisiä järjestykseen.

---

Niin, samoin ihmisten poliittiset, uskonnolliset, seksuaaliset yms. näkemykset ovat kovin erilaisia. Kuka tykkää mistäkin. Silti on mahdollista määritellä kaikista suosituin puolue, uskonto, seksuaalinen suuntaus jne.

Olet siis sitä mieltä, että tappaja ei missään nimessä voi olla sadisti eikä psykopaatti, mutta itse ehdotat - samoilla tiedoilla kuin mitä meillä muillakin on - että hän on skitsofreenikko?
Joo,paitsi että mielestäni se suosittuus kertoo enemmän muista ihmisistä kuin "suosikista".
Mikä nyt milloinkin on muodissa.
Tunnen moniakin ihmisiä joiden ulkonäkö ei täytä laatuvaatimuksia ja silti he ovat mitä fiksuimpia ja kilteimpiä ihmisiä.
Ettei vaan joskus kävisi niin, että joku epäsiistin näköinen saa sairauskohtauksen ja kukaan ei auta koska pelottaa.
Enemmän minua pelottaa ihmisten välinpitämättömyys ja syrjintä kuin tollaset satunnaiset puukottajat.

Joku tappajan vanha koulukaveri oli kertonut että hän muuttui joskus yläasteella,eristäytyi ja sillei. Joten en tiedä, mutta voisi sopia skitsofreniaan.
Olisipa kiva tietää enemmän tappajan kotioloista.
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Joo,paitsi että mielestäni se suosittuus kertoo enemmän muista ihmisistä kuin "suosikista".
Niinpä, mutta tässä oli kyse teini-ikäisistä. Heillä suosittuus on erilaista kuin aikuisilla, kypsillä ihmisillä. Teinit menevät paljon enemmän yhteen ja samaan makusuuntaan. Näin voi perustellusti väittää, että joku on yleensä "suosittu".
Nothing is quite what it seems
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

joey kirjoitti: Olet siis sitä mieltä, että tappaja ei missään nimessä voi olla sadisti eikä psykopaatti, mutta itse ehdotat - samoilla tiedoilla kuin mitä meillä muillakin on - että hän on skitsofreenikko?
Onko tietoa mahdollisesta aiemmasta sadistisesta käytöksestä? Tai psykopatiaan viittaavasta aiemmasta käytöksestä?

Skitsofreniaan viittaavia oireita saattaisi olla. Mutta tarkempaa tietoahan meillä ei ole.
Vastaa Viestiin