Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama 35-v nainen kuoli - syytteet kaatuivat
- poliisikoiran pentu
- Olivia Benson
Re: Espoo, Iso Omena 7.1.2023: Vartijoiden retuuttama nuorehko nainen kuoli
Samantapaisia mietteitä oli aiemminkin tässä ketjussa, en nyt muista nimimerkkejä. Tässä lisää spekuilua.
Eli voisiko olla niin, että lauantain hyökkäys oli oikeastaan jatkoa torstain tapahtumille? Epäiltiinkö tai kuultiinko E:n arvostelleen vartijoiden toimintaa, jolloin lauantaina päätettiin kostaa, kun E ilmestyi taas kauppakeskukseen? Kokiko E kristittynä, että hänen piti torstaina puolustaa ainakin osaa seurueen tutuista (ehkä jotain vähemmistöä), koska ei hyväksynyt vartijoiden toimintaa? Sitten poliisikin tuli paikalle. Ehkä E puhui nimenomaan heille.
Mutta miksi E palasi jo lauantaina kauppakeskukseen? Itse en kyllä palaisi noin pian tuollaisen selkkauksen jälkeen - en ehkä enää koskaan. Mutta kutsuiko tai houkutteliko joku E:n paikalle? Ehkä kiusallaan (arvasi, että vartijoita ärsyttäisi niin pirusti) tai tahattomasti, koska ei itse kokenut, että mitään vakavempaa uhkaa olisi? Miksi E palasi Kivenlahdesta asti kauppakeskukseen, kun ei kuitenkaan käynyt yhdessäkään liikkeessä? Sitä ei tosiaan tiedetä ja on ehkä mahdotonta edes arvata...
Eli voisiko olla niin, että lauantain hyökkäys oli oikeastaan jatkoa torstain tapahtumille? Epäiltiinkö tai kuultiinko E:n arvostelleen vartijoiden toimintaa, jolloin lauantaina päätettiin kostaa, kun E ilmestyi taas kauppakeskukseen? Kokiko E kristittynä, että hänen piti torstaina puolustaa ainakin osaa seurueen tutuista (ehkä jotain vähemmistöä), koska ei hyväksynyt vartijoiden toimintaa? Sitten poliisikin tuli paikalle. Ehkä E puhui nimenomaan heille.
Mutta miksi E palasi jo lauantaina kauppakeskukseen? Itse en kyllä palaisi noin pian tuollaisen selkkauksen jälkeen - en ehkä enää koskaan. Mutta kutsuiko tai houkutteliko joku E:n paikalle? Ehkä kiusallaan (arvasi, että vartijoita ärsyttäisi niin pirusti) tai tahattomasti, koska ei itse kokenut, että mitään vakavempaa uhkaa olisi? Miksi E palasi Kivenlahdesta asti kauppakeskukseen, kun ei kuitenkaan käynyt yhdessäkään liikkeessä? Sitä ei tosiaan tiedetä ja on ehkä mahdotonta edes arvata...
^ eikö jossain mainittu, että tykkäsi ’viettää aikaa kauppakeskuksissa’ tms jollen väärin muista. ei kai silloin mitään erityistä muuta syytä tarvitse sinne mennäkseen.
Viimeksi muokannut janis, Su Tammi 22, 2023 6:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
allekirjoitus.
Kyllä tuo tarpeeton väkivalta, joka videoilta käy ilmi, oikeuttaa pohdinnat myös järkkäreiden potentiaalisista lavastusaikomuksista. Heillä ei tuntunut olevan minkäänlaisia moraalisia pidäkkeitä toiminnassaan. Voin helposti kuvitella, että olisivat ilman omantunnontuskia kyenneet sujauttamaan Eveliinan reppuun jotain, esm myymälän omaisuutta, teräaseen, tms.
Miksi sitä reppua tosiaan piti räplätä välillä (ennen "herättelyä"), eikä sitä kuitenkaan otettu pois naisen päältä?
Videolta syntyy tosiaan vaikutelma, että reppua yritettäisiin avata. Eveliinalla oli ilmeisesti tapana sulkea se tiukasti. Avattiinko juuri sen verran että sinne saisi myöhemmin sopivassa tilanteessa sujautettua jotain?
Video: https://www.facebook.com/ylitalo.matti/ ... 131262748/
Ja ne sermit: Miksi oikein käytettiin.aikaa siihen, että ne haettiin / aseteltiin paikoilleen? Älkääkö nyt selittääkö mitään siitä kuinka järkkärit olisivat olleet huolissaan kohteen yksityisyyden suojasta. Kyseisen Securitas-porukan toiminnasta ilmeni kyllä selvästi, että eivät olisi vähempää voineet olla kiinnostuneita Eveliinan edusta.
Mitä oikein odoteltiin? Miksi niin kauan vain rupateltiin niitä näitä jos ei kerran poliisiakaan oltu soitettu (ei tietenkään, kun perustetta kiinniotolle ei vielä ollut, vaan se oli vasta aikomuksena lavastaa)? Odoteltiinko siinä sitä sopivaa hetkeä kun voi laittaa reppuun jotain?
Miksi sitä reppua tosiaan piti räplätä välillä (ennen "herättelyä"), eikä sitä kuitenkaan otettu pois naisen päältä?
Videolta syntyy tosiaan vaikutelma, että reppua yritettäisiin avata. Eveliinalla oli ilmeisesti tapana sulkea se tiukasti. Avattiinko juuri sen verran että sinne saisi myöhemmin sopivassa tilanteessa sujautettua jotain?
Video: https://www.facebook.com/ylitalo.matti/ ... 131262748/
Ja ne sermit: Miksi oikein käytettiin.aikaa siihen, että ne haettiin / aseteltiin paikoilleen? Älkääkö nyt selittääkö mitään siitä kuinka järkkärit olisivat olleet huolissaan kohteen yksityisyyden suojasta. Kyseisen Securitas-porukan toiminnasta ilmeni kyllä selvästi, että eivät olisi vähempää voineet olla kiinnostuneita Eveliinan edusta.
Mitä oikein odoteltiin? Miksi niin kauan vain rupateltiin niitä näitä jos ei kerran poliisiakaan oltu soitettu (ei tietenkään, kun perustetta kiinniotolle ei vielä ollut, vaan se oli vasta aikomuksena lavastaa)? Odoteltiinko siinä sitä sopivaa hetkeä kun voi laittaa reppuun jotain?
Viimeksi muokannut Jussi hki, Su Tammi 22, 2023 6:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vartijat tuon naisen tappoivat, ihan turhaan ja syyttä, toteuttaakseen omia väkivaltafantasioita. Täysin ylimitoitettua väkivaltaa. Tähän kun lisää aiemmat kohut missä vartijat kuvasivat pahoipitelyitään ja lähettivät runkkausmateriaaliksi työkavereilleen, näistäkin vartijoista osa paljastui narkomaaneiksi. Mijoonapetos tai videoitu rauhallisen ihmisen pahoinpitely joka oli maalaamassa luvallisesti seinää niin onhan tässä ammatissa isoja ongelmia.
Toivottavasti tästä taposta tulee ehdottomat tuomiot.
Toivottavasti tästä taposta tulee ehdottomat tuomiot.
- poliisikoiran pentu
- Olivia Benson
Vaikea edes arvata, mutta itse veikkaisin seuraavia: 1) uhrin virkoamista itsestään, jolloin olisi jatkettu siitä, mihin jäätiin 2) porukan johtohahmon ohjeita ja käskytystä, mitä nyt seuraavaksi. Kysymys on vaan, kuka oli tämä johtohahmo - sekö joka raudoitti ja soitti lopuksi, sermin takana vartioinut mies vai joku muu. Vai oliko tällaista johtohahmoa ollenkaan. Jos uhrin repusta on löytynyt jotain ylimääräistä niin silloin on voitu yrittää lavastaa.Jussi hki kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 6:04 pm Mitä oikein odoteltiin? Miksi niin kauan vain rupateltiin niitä näitä jos ei kerran poliisiakaan oltu soitettu (ei tietenkään, kun perustetta kiinniotolle ei vielä ollut, vaan se oli vasta aikomuksena lavastaa)? Odoteltiinko siinä sitä sopivaa hetkeä kun voi laittaa reppuun jotain?
Ehkä johtohahmo ei tajunnut olevansa johtohahmo? - - > järkkäreiden koulutuksessa jotain pahasti pielessä.poliisikoiran pentu kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 6:25 pmVaikea edes arvata, mutta itse veikkaisin seuraavia: 1) uhrin virkoamista itsestään, jolloin olisi jatkettu siitä, mihin jäätiin 2) porukan johtohahmon ohjeita ja käskytystä, mitä nyt seuraavaksi. Kysymys on vaan, kuka oli tämä johtohahmo - sekö joka raudoitti ja soitti lopuksi, sermin takana vartioinut mies vai joku muu. Vai oliko tällaista johtohahmoa ollenkaan. Jos uhrin repusta on löytynyt jotain ylimääräistä niin silloin on voitu yrittää lavastaa.Jussi hki kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 6:04 pm Mitä oikein odoteltiin? Miksi niin kauan vain rupateltiin niitä näitä jos ei kerran poliisiakaan oltu soitettu (ei tietenkään, kun perustetta kiinniotolle ei vielä ollut, vaan se oli vasta aikomuksena lavastaa)? Odoteltiinko siinä sitä sopivaa hetkeä kun voi laittaa reppuun jotain?
- poliisikoiran pentu
- Olivia Benson
Jos ei ole virallista johtohahmoa niin helposti joku vaan ottaa paikan...noin yleisesti. Tässä tapauksessa tätä on kyllä vaikea arvioida.Jussi hki kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 6:31 pm Ehkä johtohahmo ei tajunnut olevansa johtohahmo? - - > järkkäreiden koulutuksessa jotain pahasti pielessä.
Kaikilla näyttäisi kuitenkin olevan yhteinen tahtotila ja asenne, joka on todennäköisesti syntynyt niin, että uhrista on puhuttu etukäteen. Kukaan ei poikkea linjasta. Kukaan ei tee elettäkään auttaakseen (kuin vasta sitten, kun on aivan liian myöhäistä).
Hyvä, että otit asian esiin tätä odotettu, vaikka kärjistitkin.VastarannanKiiski kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 12:35 pm Ihmisillä on tarve sosiaalisiin kontakteihin ja ystävyyssuhteisiin. Jos on hiukan erilainen, niiden muodostaminen ja ylläpitäminen on hankalampaa ja ihminen voi (kuten Koskelassa "ystäviensä" tappamaksi tullut Atso) hakeutua huonoihin ja itselleen vahingollisia ihmissuhteisiin parempien puutteessa.
Jos vielä tulkitsee sosiaalisia tilanteita puutteellisesti, tulee monella tapaa hyväksikäytetyksi ja pilkatuksikin näissä suhteissa. Nämä "ystävät" lisäksi järjestävät silkkana hupinaan henkilölle ongelmia ja nauravat päälle.
Ajattelisin, että Eveliina tilanne on joiltain osin voinut muistuttaa Atson tilannetta.. varsinkin, jos vartijoille häirinnästä ilmoittanut tosiaan oli se jolta Eveliina vaati lainaamaan rahoja takaisin... "Ystävän" ei tarvinnut itse vaivautua likaamaan käsiään, kun sai securitaksen apinalauman usutettua Eveliina kimppuun. Lopputulos on kuitenkin sama kuin Koskelan keississä; hyväksikäytettyltä ja hieman erilaiselta ystäviä kaivanneelta ihmiseltä lähti siinä leikissä lopulta henki.
Itse olen miettinyt myymälässä tapahtunutta tilannetta, missä vaadittiin palautusta vaihtoa tai vastaavaa ilman kuittia. Millä todistetaan maksutapahtuma. Luurillako?
Kuka omistaa luurin, onko näyttö oikea tai ihan mitä vaan.
Toivon, että tarkistetaan mahdollinen hyväksikäyttö, joka täysin mahdollinen.
*exitus.hallussa on kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 12:55 am Tästän seurannee lihallinen rankaisu. Satuttaminen, vammauttaminen tai jopa exodus.
Tosin niin moni on sanonut ettei aio enää asioida Omenassa, että kyllä se joukkopakokin saattaa seurata.
Eihän se noin voi mennä, jos järkkäreillä kerran on tuollaiset voimankäyttöoikeudet, joita Eveliinan kohdalla käytettiin. Jos ei jonkinlaista komentoketjua tms ole olemassa, touhu menee helposti pelkäksi tehottomaksi ähellykseksi tai peräti sekoiluksi (kohtalokkain seurauksin). Luulisi että jv-koulutukseen sisältyy myös tällaisia perusasoita?poliisikoiran pentu kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 6:52 pm - - - - Jos ei ole virallista johtohahmoa niin helposti joku vaan ottaa paikan...noin yleisesti. - - - -
-
Aposperida
- Scooby-Doo
Olen seurannut poukkoilevaa viestinvaihtoa satunnaisesti. Ilmeisesti moni teistä ei ole kokenut väkivaltaa töissä. Minä olen vaikka en ole vartija. Sosiaalisia taitoja tarvitaan kaikissa tilanteissa, myös silloin kun kauppakeskuksessa sinua asiakkaana pyydetään poistumaan. En usko että kukaan näistä vartijoista on aamulla töihin lähtiessään päättänyt että tänään laitetaan haisemaan. Emme tiedä mitä on tapahtunut. Kannattaa muistaa että oikeusvaltiossa ihminen on syytön kunnes toisin todistetaan. Tämä koskee siis vartijoita, järjestyksenvalvojia kuin menehtynyttä naista.
Mihin tuossa raudoituksessa tarvittiin 8 kättää, kahta polvea ja 400 kilon massaa? Itse jos olisin vatsallani lattialla niin ei tarvittaisi kuin yksi normaalin kokoinen mies ja hän varmasti saisi homman hoidettua. Eveliinahan ei laittanut vastaan, ei hän rimpuillut, vain huusi apua ja se varmaan koitui kohtaloksi koska sen vuoksi häntä ei haluttu nostaa istumaan koska se olisi herättänyt liikaa huomiota - itkevä ja paniikissa oleva nainen. Tuolla määrällä voimaa se nostaminen ei kaiketi olisi ollut ongelma, siksi näyttää että hänet haluttiin vaientaa, nöyryyttää ja rangaista. Niin epämiehekäs ja väkivaltainen teko, mutta kiitos laajan julkisuuden ja videoiden tätä on vaikea painaa villaisella. Securitaksen maineelle tämä teko ja raskaat virheet joka vaiheessa eivät ole hyväksi.
Muutamaan kertaan tämänkin tapauksen keskustelun kautta olen miettinyt, että missä vaaleanpunaisessa pumpulissa ihmiset oikein asuvat, kun voimankäytöstä ja sen tekniikasta kommentit ovat niin pöyristyneitä.Aposperida kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 8:02 pm Olen seurannut poukkoilevaa viestinvaihtoa satunnaisesti. Ilmeisesti moni teistä ei ole kokenut väkivaltaa töissä. Minä olen vaikka en ole vartija. Sosiaalisia taitoja tarvitaan kaikissa tilanteissa, myös silloin kun kauppakeskuksessa sinua asiakkaana pyydetään poistumaan. En usko että kukaan näistä vartijoista on aamulla töihin lähtiessään päättänyt että tänään laitetaan haisemaan. Emme tiedä mitä on tapahtunut. Kannattaa muistaa että oikeusvaltiossa ihminen on syytön kunnes toisin todistetaan. Tämä koskee siis vartijoita, järjestyksenvalvojia kuin menehtynyttä naista.
Itse olen harrastanut eri kamppailulajeja ikäni, eli toki ymmärrän, että en edusta asiassa valtavirtaa, mutta silti hämmästelen, että eikö tämä voimankäyttöä pöyristelevä sakki ole edes sisarusten kanssa tai alakoulussa ottanut painimatseja. Niin kujalla jengi tuntuu olevan.
Kaikenmaailman salaliittoteoriat suunnitelmallisuudesta, koulutustilanteesta ja murhanhimosta ovat kieltämättä viihdyttäviä ja kertovat siitä, että internet on varsin demokraattinen ympäristö.
Siltikin, ne ovat uskottavuudeltaan samaa luokkaa, kuin että E kuoli siksi, että THL:n salaliiton vuoksi hän ei saanut 16. rokotetta ja korona vei.
Siksi, että silloin ei tarvitse käyttää niin paljon voimaa ja/tai kontrolloida kivulla.Doris23 kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 8:12 pm Mihin tuossa raudoituksessa tarvittiin 8 kättää, kahta polvea ja 400 kilon massaa? Itse jos olisin vatsallani lattialla niin ei tarvittaisi kuin yksi normaalin kokoinen mies ja hän varmasti saisi homman hoidettua. Eveliinahan ei laittanut vastaan, ei hän rimpuillut, vain huusi apua ja se varmaan koitui kohtaloksi koska sen vuoksi häntä ei haluttu nostaa istumaan koska se olisi herättänyt liikaa huomiota - itkevä ja paniikissa oleva nainen. Tuolla määrällä voimaa se nostaminen ei kaiketi olisi ollut ongelma, siksi näyttää että hänet haluttiin vaientaa, nöyryyttää ja rangaista. Niin epämiehekäs ja väkivaltainen teko, mutta kiitos laajan julkisuuden ja videoiden tätä on vaikea painaa villaisella. Securitaksen maineelle tämä teko ja raskaat virheet joka vaiheessa eivät ole hyväksi.
Merkittävä osa tekniikoista kamppailulajeissa perustuu siihen, että tekniikka aiheuttaa niin paljon kipua, että vastustaja luovuttaa. Sitten tietysti lyönnit ja potkut ovat vielä oma lukunsa. Niillä joko yritetään saada vastustaja kerralla tajuttomaksi tai heikennetään vastustajan kykyä käyttää tekniikoita ja heikentää liikkuvuutta.
Täällä paljon käytetään sanaa väkivalta. Käytännössä monissa kamppailulajeissa tehdään juuri sitä, toki enemmän tai vähemmän säännellysti.
Voimankäyttö sen sijaan lähtee siitä, että henkilöä kontrolloidaan mahdollisimman pienellä voimalla, kivulla ja riskillä.
Mikään näistä ei kuitenkaan onnistunutVoimankäyttö sen sijaan lähtee siitä, että henkilöä kontrolloidaan mahdollisimman pienellä voimalla, kivulla ja riskillä.