Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hessu52 kirjoitti:Tuohon arvoisan skoonen väittämään, että nuorten mielestä klo. 13.00 saattaa olla aamu, niin ei siihen aikaan sellaista voinut luulla ja varsinkaan maaseudulla, jollainen Oittaakin oli.
.
Kuules nyt "arvoisa Hessu", peilaat maailmaa pelkästään oman tavallaan suppeahkon kokemuksesi ja oman käsityksesi mukaan. Niin kuin me kaikki luonnollisesti teemme. Mutta muistathan, että jos sinun piireissäsi oli tuollainen komento, niin ei se välttämättä pätenyt muissa huussolleissa. Itse olen todelliselta maaseudulta kotoisin (enkä edes lääkäriperheestä:)), niin kuitenkin tuttavapiirissäni oli nuoria, jotka nukkuivat pyhäaamuisin todella pitkään...
En tavallisesti viitsi vastailla sinulle, sillä en jaksa edes lukea jorinoitasi, mutta kun puutut minun kirjoituksiini, niin ajattelin vastata.
Minua alkaa kuitenkin yhä enemmän hämmästyttää intosi yrittää syyllistää tiettyjä henkilöitä Bodomin jutussa...
Mariacka kirjoitti:^teemun viestissä tuossa ylempänä: kunnanlääkäri Huttunen. Mutta se oli viime vuosien kuulusteluissa saatua "ilmeisesti" -tietoa.
...
Kuulustelu pidettiin Lönnbergin yksityisarkistoon jääneiden muistiinpanojen sisällyttämiseksi ETP-aineistoon. Pöytäkirjan liitteenä olevat alkuperäiset muistiinmerkinnät tehtiin Bodomilla 5.6.1960. Huttusen nimi on mainittu liitteessä, samoin kellonaika ja ettei lämpömittari noussut. Pöytäkirjaan puretut lauseet on nauhoitettu 2.3.2004 Tuomisen ollessa kuulustelijana.
^Lönnberg ei osannut sanoa, mistä Gustafssonin nimi on ilmaantunut hänen muistikirjaansa. Paikalla on tapahtunut paljon lyhyessä ajassa ja vuosikymmeniä on kulunut sen jälkeen. Kuitenkin hän näyttää haluavan olla tarkkana, ja erotella sen minkä todella muistaa siitä, mikä näyttää ilmeiseltä ja siitä mistä ei ole edes tulkinnan avulla saatavaa tietoa. Pätevän tuntuinen eläkkeellä oleva poliisi.
Mitä enemmän tästä jutusta tietää, sitä vähemmän huomaa tietävänsä. Pitäisi varmaan lopettaa suosiolla, mutta jotain mystistä ja kiehtovaa aiheessa edelleen on, vaikken ole ihan aikalaisiakaan.
Jossain vaiheessa toisen tytönkin nimi oli tiedossa (Irmelin?). Olikohan yleisön joukossa sittenkin henkilöitä, jotka tunsivat nuoret?
Mariacka kirjoitti:Mitä enemmän tästä jutusta tietää, sitä vähemmän huomaa tietävänsä. Pitäisi varmaan lopettaa suosiolla, mutta jotain mystistä ja kiehtovaa aiheessa edelleen on, vaikken ole ihan aikalaisiakaan.
Jossain vaiheessa toisen tytönkin nimi oli tiedossa (Irmelin?). Olikohan yleisön joukossa sittenkin henkilöitä, jotka tunsivat nuoret?
Mitä jos itse tekijä oli muina miehinä paikalla ja kertoi esim. Irmelin ja Gustafssonin henkilötiedot?
Mariacka kirjoitti:
Mistä tämä tieto on peräisin? Itse en muista tätä aikaisemmin kuulleeni.
On täysin mahdollista, että tekijä saapui paikalle, kun oli tullut tieto veriteosta.
Olihan alueella porukkaa valtavasti, kun tieto veriteosta oli tullut julkisuuteen.
Nykyisin poliisit kuvaavat monesti palopaikkaa, jos vähänkin on syytä epäillä tuhopolttoa.Tekijä kun usein palaa paikalle katsomaan aiheuttamaansa vahinkoa.
Gustafssonin henkilöllisyyden paljastuminen rikospaikalla on mystinen juttu.
Itse en usko Gustafssonin sitä itse kertoneen.
Miksi vain Gustafssonin tiedot oli kirjattu muistiin ja kovin virallisesti.
Ehkä Gustafssonin moottoripyörän rekisteriote oli hänen nahkarotsinsa taskussa ja poliisit sen sieltä ajokortteineen löysivät. Nimi ja osoite syntymäaikoineen kirjattiin muistiin ja kyseiset paperit viiveellä on palautettu omistajalleen.
Toki Gustafssonin pitäisi tämä muistaa ja ehkä poliisienkin, mutta aikaa on kuitenkin kulunut niin paljon.
Jotenkin tuntuu käsittämättömältä, että Gustafssonin päänalusena olleesta nahkatakista olisi kaivettu nämä paperit pois, oli tekijä sitten kuka tahansa.
Mitä järkeä tässä olisi ja vähiten nyt Gustafssonilla itsellään. Mitä kukaan niillä mitään tekisi, jos asiaa ajattelisi ryöstönä ja lavastuksena.
Eli täysin mieletön juttu Gustafssonin ja ulkopuolisen tekemäksi.
Juuri Gustafssonin papereiden katoamista olen ihmetellyt pitkään. Jospa poliisit korjasivat ne talteen nahkatakin taskusta ja asia on jäänyt unholaan. Niistä hänen tietonsa olisi hyvä ollut kirjata ylös.
Mutta toiseen asiaan. Hessulta kysyisin olitko sinä myös yötä siinä teltassa, kun nyt hetki sitten oli Bodomilla. Vai jäikö paikalle nämä muut ja toimittaja.
Niissä naisten rintaliiveissä olit kuitenkin huvittava näky.
pate kirjoitti:Nimi ja osoite syntymäaikoineen kirjattiin muistiin ja kyseiset paperit viiveellä on palautettu omistajalleen.
Nimi ja osoite syntymäaikoineen? Tämä onkin täysin uutta tietoa. Missä näin on lukenut? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että nimi, asuinpaikka ja syntymävuosi kirjattiin muistiin. Ei siis osoitetta tai syntymäaikaa. Juuri tuo henkilötietojen puutteellisuus saa minut epäilemään, että tiedot olisi saatu jostakin rekisteriotteesta tai muusta vastaavasta paperista.
No, tuota kyllä tarkoitin eli asunpaikka ja syntymävuosi kirjattiin ylös.
Sekin on jo paljon enemmän kuin vain nimi.
Tuollaiset tiedot saisi juuri ajokortista ja rekisteriotteesta.
Eli korjauksena, tarkempaa osoiteetta tai syntymäaikaa ei kirjattu muistiin.
Olen itse jo jonkin aikaa sitten kirjoitellut, että Gussen taskuissa on saattanut olla ajokortti ja rekisteriote, sekä on saattanut olla myös sakkolappu, jossa on sitten ollut merkintä Simonkuja, vai tie vai mikä katu se olikaan, joka Lönnbergin kirjassa luki.
Siitä olisi nuo tiedot saatu, mutta Lönnbeg ei siinä kaikessa tohinassa olisi asiaa muistanut.
Koska Gusse kait piti ajokorttiaan ja rekisteriotetta nahkapuseronsa rintataskussa, niin olisiko murhaaja kaivellut taskut, jolloin paperit olisivat jääneet teltanriekaleisiin näkyville?
Jos poliisi on ne löytänyt, niin se on kait sitten luovuttanut nämäkin todisteet omaisille pois jo heti maanantaina Bodomin niemellä, jossa Helga rouva kävi.
Siinäpä aika kylmähermoinen nainen, tämä Helga Gustafsson, kun menee murhapaikalle seuraavana päivänä, sen ihmis-surkeuden ilmentymän, elukoitakin alhaisemman henkilön tekemien murhien tekopaikalle.
Kuvista päätellen, pokka on ollut melko hyvä, sillä surua ei paljonkaan ilmeestä löydä, eikä oikeastaan tarvitsekaan, koska kyllä hänkin varmaan ymmärsi, millainen pahuuden ilmentymä oli surmannut kolme viatonta nuorta ja vammauttanut hänen oman poikansa hengenvaaralliseen kuntoon.
Mitä sitten tulee tuohon kunnianarvoisan skoonen kirjoitukseen suppeasta maailmankatsomuksestani, niin uskoisin sen olleen silloin ja uskoisin että vielä tänäpäivänäkin melko paljon avarampi, kuin monen muun ikäluokkani ihmisen, johon arvon skoonenkin luen.
Aika harvassa on ollut se koti, joissa lapset saivat maata puoleenpäivään kesälomillakaan, kyllä silloin -50 ja -60 luvulla saivat lapsetkin maksella osaansa sotakorvauksista vielä pitkään senkin jälkeen, kun ne oli Neuvostoliittoon jo suoritettu.
Ei se maksaminen siihen loppunut, silloinhan vasta alkoikin Suomen nostaminen hyvinvointivaltioksi, johon kaikki, lapsetkin, ottivat osaa, mikä osaltaan muuttui sitten -60 luvun loppupuolilla "partaradikaalien ja kaisa korhosten" ansiosta kapinoivaksi nuorisoksi, jotka halusivat Suomesta Neuvostoliiton sateliittivaltion, Eestin tapaan, mutta se on jo ihan eri tarina.
Mariacka kirjoitti:Jossain vaiheessa toisen tytönkin nimi oli tiedossa (Irmelin?). Olikohan yleisön joukossa sittenkin henkilöitä, jotka tunsivat nuoret?
Mistä tämä tieto on peräisin? Itse en muista tätä aikaisemmin kuulleeni.
Jossain vaiheessa kaikkien nimi tiedettiin, mutta tiedettiinkö jo ennen kahta, kun ruumiit kertomusten mukaan vietiin pois? Mäen vanhemmat saivat tarinan mukaan tietää vasta illalla.
Nuoret olivat vieraita paikkakunnalla, joten kumma, jos poliisi ei merkinnyt heidät tunnistaneita/tunnistanutta ylös. Oliko tavaroissa nimiä ja osoitteita (miten silti esim. tytöt erotettiin toisistaan?), oliko paikalla Markan seurue vai muu heidät tuntenut? Jos Irmeliltä ei viety mitään, oliko hänen lompakkonsa mahdollisesti tallella ja siellä jotain henkilöllisyyttä osoittavaa?
Mikäli tietojen antaja oli murhaaja itse, niin silloin hänen on pitänyt tuntea kaikki nuoret, mikä sulkee aika monta murhaajakandidaattia pelistä pois.
Joo, muistelen että Lönnberg itsekin mainitsi jossakin haastattelussa / kommentissa, että on mahdollista, että hän sai Gustafssonin tiedot tältä itseltään. Onhan selvää, että Gustafssonin henkilällisyys selvisi jo rikospaikalla murhaniemessä ja näin tieto päätyi Lönnbergin muistiinpanoihin.
Totuus lienee, että tietolähde on ollut niin luonollinen ja varma, että se ei ole todellakaan jäänyt Lönnbergin mieleen. Mikäli tuon tiedon, eli Gustafssonin henkillöllisyyden selvittämiseen olisi tarvittu joitain erityisiä oivalluksia tai ovelaa "salapoliisityötä", tuo onnistumisen riemu olisi varmasti palkittu lopunikäisellä muistolla, "näin me sen teimme".
pate kirjoitti:
Ehkä Gustafssonin moottoripyörän rekisteriote oli hänen nahkarotsinsa taskussa ja poliisit sen sieltä ajokortteineen löysivät. Nimi ja osoite syntymäaikoineen kirjattiin muistiin ja kyseiset paperit viiveellä on palautettu omistajalleen.
Toki Gustafssonin pitäisi tämä muistaa ja ehkä poliisienkin, mutta aikaa
Tämähän vaikuttaa järkeenkäyvältä otaksumalta. Ehkä ko paperit joutuivat jossain vaiheessa samaan paikkan kuin Gustafssonin potilaskertomukset? Eli siis hukkaan.
pate kirjoitti:No, tuota kyllä tarkoitin eli asunpaikka ja syntymävuosi kirjattiin ylös.
Sekin on jo paljon enemmän kuin vain nimi.
Tuollaiset tiedot saisi juuri ajokortista ja rekisteriotteesta.
Eli korjauksena, tarkempaa osoiteetta tai syntymäaikaa ei kirjattu muistiin.
Eli poliisina sinä kirjaisit kaikista saatavilla olevista tiedoista ylös vain syntymävuoden, mutta et syntymäpäivää? Samoin kirjaisit vain asuinpaikan, mutta et katuosoitetta?