Telttamysteeri?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
peltirumpu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

Mariacka kirjoitti:
Oliko tavaroissa nimiä ja osoitteita (miten silti esim. tytöt erotettiin toisistaan?), oliko paikalla Markan seurue vai muu heidät tuntenut? Jos Irmeliltä ei viety mitään, oliko hänen lompakkonsa mahdollisesti tallella ja siellä jotain henkilöllisyyttä osoittavaa?

Mikäli tietojen antaja oli murhaaja itse, niin silloin hänen on pitänyt tuntea kaikki nuoret, mikä sulkee aika monta murhaajakandidaattia pelistä pois.
Jossakin on täytynyt olla Irmelin kuva nimellä varustettuna tai jotain muuta vastaavaa. Tai sitten nimen kertoi se salaperäinen joku. Muutenhan poliisi ei olisi voinut tietää, että juuri se keltapuseroinen oli Irmeli.

Outoa on sekin, että Sepin ja Tuulikin tietoja ei ole kirjattu mihinkään ylös. Tiedossa oli vain Nissen tiedot ja Irmelin nimi. Uhreista kaksi on siis tunnistettu jo paikanpäällä ja kaksi muuta tunnistettiin vasta myöhemmin.

Uskon vahvasti, että paikalla oli se joku :!: Kuka?
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

peltirumpu kirjoitti:[Jossakin on täytynyt olla Irmelin kuva nimellä varustettuna tai jotain muuta vastaavaa. Tai sitten nimen kertoi se salaperäinen joku. Muutenhan poliisi ei olisi voinut tietää, että juuri se keltapuseroinen oli Irmeli.
?
Se keltapuseroinen oli aikalaistietojen mukaan Tuulikki.
Muista lähdekritiikki!
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

skoone kirjoitti:Tämähän vaikuttaa järkeenkäyvältä otaksumalta. Ehkä ko paperit joutuivat jossain vaiheessa samaan paikkan kuin Gustafssonin potilaskertomukset? Eli siis hukkaan.
Minkä verran potilaskertomuksia on totuudenmukaisesti hukassa? Poislukien tietenkin ne dokumentit, joiden säilytysajat ovat lakisääteisiä. Tarkoitatko, että sairaala olisi hävittänyt NG:n paperit? Poliisi ei voi hävittää sairaalan papereita, koskei niitä saakaan.
peltirumpu
Adrian Monk

skoone kirjoitti:
peltirumpu kirjoitti:[Jossakin on täytynyt olla Irmelin kuva nimellä varustettuna tai jotain muuta vastaavaa. Tai sitten nimen kertoi se salaperäinen joku. Muutenhan poliisi ei olisi voinut tietää, että juuri se keltapuseroinen oli Irmeli.
?
Se keltapuseroinen oli aikalaistietojen mukaan Tuulikki.
Ok, en jaksa kaikkea ulkoa muistaa, mutta näin lukee haastattelussa:

"GL: Niin siellä kävi ilmeisesti kunnanlääkäri Huttunen kello 13.20 totesi, että lämpömittari ei enää noussut…tässä on sitten näiden, yhden tytön nimi…Irmeli Björklundin…tää on ilmeisesti se keltapuseroinen sitten."

Äkkiseltään tuosta voisi päätellä, että Irmeli oli tunnistettu. Mutta ehkäpä tuossa tosiaan puhutaankin Tuulikista?

unohtui mainita, että uskon silti edelleen vahvasti siihen, että paikalla oli joku, joka tunsi ainakin yhden uhreista ja osasi kertoa hänen nimensä, asuinpaikkansa ja syntymävuotensa.
skoone
Ainesta Watsoniksi

peltirumpu kirjoitti:[Ok, en jaksa kaikkea ulkoa muistaa, mutta näin lukee haastattelussa:

"GL: Niin siellä kävi ilmeisesti kunnanlääkäri Huttunen kello 13.20 totesi, että lämpömittari ei enää noussut…tässä on sitten näiden, yhden tytön nimi…Irmeli Björklundin…tää on ilmeisesti se keltapuseroinen sitten."
.
Niin, siayhteydestä käy selville, että poliisi sekoitti tytöt vielä tuossa vaiheessa.

Ja vihjeenä, jos ei kaikkea muista, kannattaa tarkistaa, ennenkuin kirjoittaa asiasta enemmän.
Muista lähdekritiikki!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

skoone kirjoitti:Ja vihjeenä, jos ei kaikkea muista, kannattaa tarkistaa, ennenkuin kirjoittaa asiasta enemmän.
Ja vihjeenä, Yleisradio ei muistanut, että Gustafsson jäi henkiin kiilusilmän käsittelystä, vaan ilmoitti hänetkin kuolleeksi ! Höh.

"Toverit, näinkö meidän erota täytyi" oli mennä väärään kurkkuun !!
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

En ole mitenkään katkera, mutta ihmetyttää arvon skoonen lausuma, kun hän kehuu patea siitä, että Gussen taskuista on saattanut löytyä jotain, kuten ajokortti ja rekisteriote.

Itse olen tuon saman kirjoittanut näillä sivuilla jo aikoja sitten, mutta silloin en saanut kiitosta skoonelta.

Vittuilua kyllä häneltä olen saanut pienimmistäkin virheistä, joilla ei ole mitään tekemistä itse jutun kanssa, mutta huvittavaahan tuollainen on skoonelta.

Alan kallistua vahvasti peltirummun kannalle, että joku on paikalla tunnistanut Gussen, tai tämä on itse kähissyt nimensä ja asuinpaikkansa.

Tuo tyyli saattaisi viitata siihen, että on haluttu varmistaaa henkiin jääneen oikea nimi, siksi vain asuinpaikka ja syntymävuosi.

Se, että Gusse on sairaalassa kirjattu ylös vasta klo. 14.00, voi johtua siitä, ettei nimeä aiemmin ole saatu selville ja poliiseilla on niemellä ollut niin kiire, etteivät ole olleet sairaalaan yhteydessä, kun volkkarikin puhelimineen oli jatkuvasti jossain ajossa.

Vasta kun KRP. ja Knud Aas tulivat paikalle, ovat poliisitkin voineet keskittyä olennaisimpiin asioihin.
pate
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja pate »

Pitää todeta, että Hessu on maininnut Gustafssonin nimen mahdollisesti löytyneen nahkarotsin taskussa olleista papereista.
Itse yhdyn ajatukseen.

Eniten minua on ihmetyttänyt, kun koko ajan kadonneiksi on ilmoitettu poikien moottoripyörien rekisteriotteet. Ja kun toisaalta on ollut lähes varmaa, että näitä otteita on aikoinaan ja nykyäänkin lähes poikeuksetta säilytetty ajettaessa käytettävän nahkapuseron vetoketjullisessa taskussa.

Gustafssonin nahkapusero jäi tapahtumapaikalle ja vain Sepon nahkarotsi oli hävinnyt.
Minulle on mysteeri, miksi joku olisi kaivellut verisen takin taskuja ja vienyt sieltä merkityksettömän rekisteriotteen. Eihän tuollaisen otteen varastamisella nykyäänkään ole mitään mieltä, ellei ole kyse ilmoitusosasta, jolla teoriassa ajoneuvon voi siirtää nimiinsä.

En tiedä miten tarkkoja 60-luvulla oli osoitteet, mutta kaiketi Nisse asui niin syrjässä, että ei siellä mitään katujen tai teiden osoitteita ollut. Ei ainakaan maaseudulla muualla, postinumerotkin tulivat myöhemmin.
Hessu52
Watson itse

Joo onhan se ninkin, kuin pate sanoo, mutta kenties sakkolappu olisi sellainen, jossa olisi ollut vain nimi ja asuinpaikka, sekä syntymävuosi.

Silloin se Simonpolkukin sopisi sakotuspaikaksi, ja yhdistäisi juttua, mutta miksi Lönnberg ei tuollaista sitten muistaisi, kun muuten tuntuu olevan kovin hyvämuistinen?

Ja kuinka sitten Lönnberg tai kuka lappusen olisi kaivellut esiin, olisi tiennyt, että rotsi on ollut Gussen?

Rotsin koko, mutta ei poliisi ole varmaan mennyt tavaroita tonkimaan, ennen kuin paikalle ovat tulleet KRP:n miehet.
peltirumpu
Adrian Monk

skoone kirjoitti: Ja vihjeenä, jos ei kaikkea muista, kannattaa tarkistaa, ennenkuin kirjoittaa asiasta enemmän.
Noh, aika typerää heittelyä. Lupaan jatkossa tarkistaa asiat. Tämä koskee tietenkin myös sinun räpellyksiä.

Sitä saa mitä tilaa :evil:
skoone
Ainesta Watsoniksi

Hessu52 kirjoitti:En ole mitenkään katkera, mutta ihmetyttää arvon skoonen lausuma, kun hän kehuu patea siitä, että Gussen taskuista on saattanut löytyä jotain, kuten ajokortti ja rekisteriote.

Itse olen tuon saman kirjoittanut näillä sivuilla jo aikoja sitten, mutta silloin en saanut kiitosta skoonelta.
.
Anteeksi Hessu, mutta en ilmeisesti ollut lukenut juttuasi. Kerroinhan, että kirjoitat niin laajasti ja rönsyilevästi, että en jaksa lukea juttujasi.

Siis olet sitä mieltä, että poliisit löysivät Gustafssonin alta hänen nahkatakkinsa ja sieltä rintataskusta kaivoivat esiin motskarin paperit ja sieltä kirjattiin sitten Gustafssonin nimi, syntymävuosi ja asuinpaikka Lönnbergin muistikirjaan? Ja itse paperit joutuivat sitten hukkaan. Eli siis roisto ei näitä papereita vienyt.
Muista lähdekritiikki!
pate
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja pate »

Tuskin tuohon koskaan löytyy ratkaisua, millä voisi selvitä, kuka paikalla antoi tiedot Gustafssonista.
Asia on kuitenkin mielenkiintoinen ja asian selviäminen voisi ratkaista jotakin ja siksi tuotakin propleemaa kannattaa miettiä ja yrittää selvittää.

Minun piti tänä kesänä tavoittaa erinäisiä ihmisiä, keillä voisi olla tietoa, mutta taasen tämä on jäänyt kiireiden vuoksi.

Ei ole poissuljettua, että olisi kuitenkin olemassa vielä henkilöitä, joilla olisi jotain ratkaisevaa tietoa. Heitä ei vain olisi kuulusteltu ja he eivät itse olisi olleet aktiivisia.

Olihan tapahtumapaikalla paljon ihmisiä silloin murha-aamuna ja heitä voisi haastatella, ketkä ovat vielä hengissä.

He kyllä näkivät ja kuulivat ja ehkä voisivat antaa vinkkejä henkilöistä, jotka jotain todella tietävät.

Gustafssonia toki tekisi mieli haastatella, mutta itse olen odottanut sopivaa hetkeä. Olisiko kuitenkaan halukas juttelemaan ja onko hän sulkeutunut nykyisin tämän asian suhteen. Itse ainakin uskon, että hän on saanut ohjeet olla kommentoimatta koko juttua välttääkseen väärinkäsityksiä.
Hessu52
Watson itse

En usko Gussen enää olevan halukas haastatteluja antamaan, sillä nuo aiemmat ovat olleet kovin sadunomaisia, tyttöjen uimasuissa uimisineen ja sitten seuraavaksi omissa simmareissaan yrittää mennä yöllä uimaan, koska illalla vesi oli ollut niin kylmää, ettei ollut uskaltautunut.

Harvemmin vesi yön aikana lämpiää niin paljoa, että jos ei illalla ole voinut veden kylmyyden takia mennä uimaan, niin tuskinpa se onnistuisi aamuyön tunteinakaan.

Välillä sitten on Gussen mukaan paistettu makkaraa, mutta sitten onkin syöty makkarat kylmiltään ja ihan itse, muille tarjoilematta.

Mitenköhän oli tuo eväspuoli, olivatko ne kaikille yhteiset, vai oliko jokaisella omat?

Tytöillä taisi olla silloin Sepin kanssa kaikkein huonoimmat eväät, kun makkaraa ei muilta löytynyt, kuin Gusselta.

Kävin tänään taas kerran niemellä ja kuljin paikat läpi, ja en voi kuin ihmetella muutamaa juttua.

Jos Kivilahti on tullut niemen kello neljän aikaan, tai vähän yli, niin kuinka hän ei ole kuullut Aili Karjalaisen pyykinpesun ääniä, eikä ole nähnyt tätä, koska hänen niemeltään on ollut suora näköyhteys laiturille.

Eipä ollut Aili Karjalainenkaan nähnyt Kivilahtea, joten nyt on jomman kumman aika-arvioinnissa vikaa ja kallistuisin Kivilahden puolelle.

Jos murhat on tehty n. 04.30, on Kivilahden täytynyt kuulla jotain, sillä Gussen hypnoosissa kertomassa tarinassa, Irmeli oli ainakin kiljunut apua.

No itsehän en usko koko hypnoosihommaan, eli se oli irvikuva oikeanlaisesta hypnoosista.

Jos kuitenkin niin on ollut, niin miksi Kivilahti ei ole kuullut mitään, sillä se on testattu, että murhaniemestä kuuluu äänet kevyesti, sinne Kivilahden "valtaistuimelle".

Jos keskiniemessä on ollut kaksi henkilöä, joista toinen on lähtenyt juoksemaan niemen tyveä kohti, niin juoksija ei ole voinut olla Gusse, sillä pituusero on ollut niin huomattava Sepin kanssa, että se olisi kiinnittänyt kyllä Aili Karjalaisen huomion.

Siis luultavasti juoksija on ollut Tuulikki, koska heidän pituuseronsa Sepin kanssa eivät olleet niin tavattoman isot.

Se mikä on varmaa, niin neljä henkeä ei olisi mitenkään mahtunut kahden hengen teltassa nukkumaan, vaan uskoakseni pojat ovat nukkuneet ulkona, koska Sepillä oli niin pirusti vaatetta päällä.

Teltassa, joka on tarkoitettu kahdelle, mutta sisällä on neljä ihmistä, niin se on sen saakelinmoisen lämmin, ettei olisi tarvinnut olla sentään noin ylipueuttuna, kuten Sepi oli pukeutunut, joten tuokin viitannee siihen, että pojat ovat aikoneet yöpyä ulkosalla.

Kuinka kiilusilmä murhaaja on sitten uskaltanut hyökätä retkeilijöiden kimppuun, siinäpä pähkinää purtavaksi.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Hessu52 kirjoitti:Kävin tänään taas kerran niemellä ja kuljin paikat läpi, ja en voi kuin ihmetella muutamaa juttua.

Jos Kivilahti on tullut niemen kello neljän aikaan, tai vähän yli, niin kuinka hän ei ole kuullut Aili Karjalaisen pyykinpesun ääniä, eikä ole nähnyt tätä, koska hänen niemeltään on ollut suora näköyhteys laiturille.

Eipä ollut Aili Karjalainenkaan nähnyt Kivilahtea, joten nyt on jomman kumman aika-arvioinnissa vikaa ja kallistuisin Kivilahden puolelle.
Samanlaisia ajatuksia on minullekin tuolla murhapaikalla tullut. Ja kuten aktiivilukijat tietävätkin vierailen murhaniemellä säännöllisesti.

Tuosta Hessun kirjoituksesta tuli mieleen se, että kasvillisuus muuttuu mutta maaston muodot ei juurikaan muutu. Karjalainen ja Kivilahti oli suorassa näköyhteydessä, järven oletetaan psyvän vaakatasossa. Mutta myös lintupojat ovat tupakkipaikaltaan nähneet suoraan telttapaikalle. Onkin arvattavissa ja oletettavaa, että lintupojat pysähtyivät tupakille, juuri tarpeeksi kauas teltasta tai telttapikasta, josta he häiriöttä näkivät murhaniemeen ja telttapaikalle. Poikien kerrotusta tupakkipaikasta on mahdollista ja jopa hyvä seurata murhaniemen telttapaikkaa.

-hymm-
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
synkempi hautajaisvieras
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja synkempi hautajaisvieras »

awa kirjoitti: Mutta myös lintupojat ovat tupakkipaikaltaan nähneet suoraan telttapaikalle. Onkin arvattavissa ja oletettavaa, että lintupojat pysähtyivät tupakille, juuri tarpeeksi kauas teltasta tai telttapikasta, josta he häiriöttä näkivät murhaniemeen ja telttapaikalle. Poikien kerrotusta tupakkipaikasta on mahdollista ja jopa hyvä seurata murhaniemen telttapaikkaa.

-hymm-

Suorastaan mielenkiintoista, arvoisa awa. Sisältyykö tähän kenties mahdollisuus, että lintupojat näkivät (ja myös tiesivät nähneensä) todellisen murhaajan?

.
.

kaukana poissa

.
Vastaa Viestiin