Kai Salomaa, 46 - katosi Karvialla kesällä 2003

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

lost kirjoitti:No mutta onhan sentään edes vähän edetty tutkimuksissa. Ja niin kuin tuossa IS: ssä todetaankin, että palapeli kasaantuu pikkuhiljaa. Tässä jutussa saattaisi jopa olla vielä toivoa, että Kain ruumis löydetään ja/tai tekijät saadaan kiinni. 8)
Niin. Toivon myöskin, että tekijä(t) saadaan kiinni. Eipä olisi kovin mukavaa, kun murhanhimoinen tappaja seikkailisi keskuudessamme pienellä paikkakunnalla. Jos siis kyseessä on saman paikkakunnan asukas, missä Kai Salomaa katosi.
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
villivadelma
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja villivadelma »

Pressu, joka poliisilla on hallussa, on löytynyt jo viisi vuotta sitten suoalueelta. Pressussa on ollut teksti "pk-peite", ja nyt siis pelkästään sana "peite".
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Alibi kirjoitti:http://alibi.fi/uutiset/kuuma-vihje-ei- ... katoamista

Kuuma vihje ei ratkaissut Kai Salomaan katoamista
5.8.2008, 13:59

Alibi sai alkuvuonna varteenotettavan vihjeen, kun vankilassa istunut mies väitti vankitoverin tunnustaneen Kai Salomaan henkirikoksen.

Keskusrikospoliisin Vaasan yksikön mukaan Salomaan katoamista tutkitaan edelleen henkirikoksena. Vaasassa asunut Salomaa katosi toukokuussa 2003.

Tytär puhuu Alibissa!

Uusimmassa Alibissa on julkaistu Salomaan tyttären Heidi Haapalan haastattelu. Tytär kertoo Alibissa, että hänellä on oma aavistuksensa siitä, mitä isälle on tapahtunut.

Alibi kertoo jättiraportissaan myös muista kadonneista.
vasikka
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Perustuen siihen, miten tämän kaltaisissa selvitetyissä tapauksissa on ollut tapahtumien kulku ennustan seuraavaa:

A) Salomaa on surmattu
B) Surmaaja oli Salomaalle tuttu
C) Tekijällä on aikaisempaakin rikollista taustaa
D) Motiivi ei ole velka
E) Tapauksesta tietää joku muukin kuin varsinainen tekijä
F) Tekijä on epäiltyjen joukossa, mutta näyttö puuttuu toistaiseksi
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

aviisi PLUS-lehdessä (16.8.-12.9.2008) luki tällä viikolla:
Kai Salomaan kohtalo ei ratkennut

Poliisin saamasta kuumasta vihjeestä huolimatta Karviassa kadonneen Kai Salomaan kohtalo ei ole toistaiseksi ratkennut. Poliisi on tehnyt lukuisia tarkistuksia ja maastoetsintöjä, mutta kadonneen ruumista ei ole löydetty. Aviisi PLUS julkaisi edellisessä numerossa laajan artikkelin katoamistapauksesta.
Mitä tarkoitetaan poliisin saamalla kuumalla vihjeellä? :shock:
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Teme-84
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Teme-84 »

Geissimummo kirjoitti:aviisi PLUS-lehdessä (16.8.-12.9.2008) luki tällä viikolla:
Kai Salomaan kohtalo ei ratkennut

Poliisin saamasta kuumasta vihjeestä huolimatta Karviassa kadonneen Kai Salomaan kohtalo ei ole toistaiseksi ratkennut. Poliisi on tehnyt lukuisia tarkistuksia ja maastoetsintöjä, mutta kadonneen ruumista ei ole löydetty. Aviisi PLUS julkaisi edellisessä numerossa laajan artikkelin katoamistapauksesta.
Mitä tarkoitetaan poliisin saamalla kuumalla vihjeellä? :shock:
Voisiko olla sama kuin tuossa pari viestiä omaasi ylempänä. Oli kyllä koskettava se Kadonneiden jakso missä oli juttua tuosta Kai Salomaastakin kun tytärtä haastateltiin. Ei voi kuin ihmetellä miten kylmiä Heidille oltiin koulussa, sen mukaan mitä hän Alibissa kertoi. Suositeltiin lopettamaan jos opiskelusta ei tule mitään. Ilmeisesti koulun henkilökunnalta ei ole omaisia koskaan kadonnut :x Tuollaisia kun laukoo tuskaansa läpi käyvälle niin sietäisi saada tuollaisia mitä sattuu laukojat ympäri korvia niin että tuntuu. Ihan Heidinkin takia toivon lujasti että tämä Salomaan tapaus selviäisi. Tuo pressujuttu oli aika jännä, mutta olisi kiva tietää mikä saa poliisin epäilemään että pressu voisi liittyä Salomaahan. Sekö, että mistä se löytyi?
Viimeksi muokannut Teme-84, Ma Marras 17, 2008 11:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aunila
Hercule Poirotin viikset

Kai Salomaan tapaus on YLEn Elävässä arkistossa

Viesti Kirjoittaja aunila »

Kadonneet-sarjan tapaus: Kai Salomaa on nyt katsottavissa YLEn Elävässä arkistossa: http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=103&t=706&a=6104

Kai Salomaa lähtee helteisenä päivänä vuonna 2003 ajamaan Vaasasta Karvialle. Viimeinen havainto Salomaasta tehdään seuraavana päivänä Laurilantie 68:ssa sijaitsevan talon pihalla.

Toukokuun 15 päivä vuonna 2003 oli kaikkialla Suomessa kaunis ja helteinen kevätpäivä. 46-vuotias Salomaa lähtee liikkeelle Vaasasta autolla, jonka hän on ostanut edellisenä päivänä. Kun hän saapuu Karvialle, lämmintä on 20 astetta, linnut laulavat, ja Kai Salomaa katoaa.

Viimeinen havainto Salomaasta tehdään seuraavana päivänä Laurilantie 68:ssa sijaitsevan talon pihalla. Täältä hän poistuu harmaalla Honda Civicillään ja hänet havaitaan vielä ravintola Skanssin edessä Karvian Äimänkylässä.

Seuraavaksi YLEn Elävään arkistoon on tulossa Hilkka Laitisen tapaus.
Skikkja
Alokas

Viesti Kirjoittaja Skikkja »

Olen miettinyt onko auton penkin kohtaa katsottu? Kyseessä oli pitkä mies, jos edes hieman lyhempi on auton pihaan ajanut, on penkkiä pitänyt siirtää eteenpäin. Voiko tällaista mitenkään tarkistaa, että mahtuisiko ko. pituinen ajamaan autoa penkin ollessa siinä kohdassa?

Ihmisillä on yleensä pihassaan autolle oma paikka mihin parkkeerataan, aina sama. Oliko auto palautettu normaaliin paikkaan vai vain "pihaan", onko tästä mitään tietoa?
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Skikkja kirjoitti:Olen miettinyt onko auton penkin kohtaa katsottu? Kyseessä oli pitkä mies, jos edes hieman lyhempi on auton pihaan ajanut, on penkkiä pitänyt siirtää eteenpäin. Voiko tällaista mitenkään tarkistaa, että mahtuisiko ko. pituinen ajamaan autoa penkin ollessa siinä kohdassa?

Ihmisillä on yleensä pihassaan autolle oma paikka mihin parkkeerataan, aina sama. Oliko auto palautettu normaaliin paikkaan vai vain "pihaan", onko tästä mitään tietoa?
Ihan hyvä pointti kyllä. Tuota vastaan sotii silti se, että ihmisillä on eripituisia jalkoja, vaikka olisivat muuten yhtä pitkiä keskenään. Tosin suuntaa-antavaa tietoa voitaisiin saada, mutta ei mitään tarkkaa tietoa.
litmanen

Viesti Kirjoittaja litmanen »

Tampereen Tyttö kirjoitti:Taidettiin mainita soitosta tai viestistä, jossa sanottiin että neljä miestä jahtaa suolla?
En päässyt koko ajan kuulolle, kuka kuuli mihin sillä viitattiin?
Soiltahan häntä on etsitty, mutta vaikea on löytää.
Samaa minäkin ihmettelen. :shock:

Siis mitä ihmettä tämä Kadonneet-sarjan juttu "Kuulusteluissa nousee pintaan tieto, että Salomaa olisi katoasmispäivänään soittanut hätääntyneen puhelun, jossa hän kertoo pakenevansa suolla neljää miestä" oikein tarkoittaa???

Siis, miksi ohjelma kertoo tästä noin salamyhkäisesti? Onko siis joku kuulusteltava kertonut, että Salomaa oli soittanut hänelle ja sanonut näin, ja jos kyllä niin eikö tämän kuulusteltavan puhelinta ole sitten tarkastettu? :shock:

Miten ihmeessä tämä asia on jäänyt niin vähälle huomiolle?
vasikka
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Kyllähän se voisi jonkin verran osviittaa antaa. Aika paljon vaikuttaa tottumuskin. Esimerkiksi kaverini, joka on minua 6cm pitempi ihmetteli että joutui siirtämään kuskin penkkiä eteenpäin kun ajoi autoani minun jälkeen.
loneliness kirjoitti:
Skikkja kirjoitti:Olen miettinyt onko auton penkin kohtaa katsottu? Kyseessä oli pitkä mies, jos edes hieman lyhempi on auton pihaan ajanut, on penkkiä pitänyt siirtää eteenpäin. Voiko tällaista mitenkään tarkistaa, että mahtuisiko ko. pituinen ajamaan autoa penkin ollessa siinä kohdassa?

Ihan hyvä pointti kyllä. Tuota vastaan sotii silti se, että ihmisillä on eripituisia jalkoja, vaikka olisivat muuten yhtä pitkiä keskenään. Tosin suuntaa-antavaa tietoa voitaisiin saada, mutta ei mitään tarkkaa tietoa.
tyyppi85
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja tyyppi85 »

Onkohan kaikki alueen vesistöt tutkittu tarkkaan ja huolella?
pahis
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja pahis »

Fakta on se että takuulla löytyy ihmisiä joilla on jotain tietoa asiasta mutta ei halua jutella.

Faktaa on myös se että jos olisi "normaali" pikkurosvon katoaminen jota epäillään henkirikokseksi niin asiaa ei tutkittaisi tällä aktiivisuudella kuin nyt.

On paljon selvittämättömiä henkirikoksia, esim ns "gaymurhat", jotka on täysin pimennossa ja ketään ei edes kiinnosta selvittää asiaa sen kummemmin.

Salomaan tapauksessa on kyse jostain laajemmasta kokonaisuudesta, halutaan joku/jotkut viimein jostain satimeen, ja viitteitä nähtävästi löytyy vaan ei riittävää näyttöä. Ja nähtävästi taho jota tässä haetaan on jostain syystä erityisesti poliisin "hampaissa" ennestään...ehkä ns henkilökohtaisella tasolla.

Suomessa ei todellakaan kaikkia epäiltyjä henkirikoksia tutkita samalla aktiivisuudella. Jossain juoppokämpässä joku kuolee, niin poliisille riittää että joku löydetään kenelle tuomio annetaan, ei heitä edes kiinnosta kuin vaan päästä jutusta eroon. Väärät miehet saa tuomioita ja oikeat syylliset ja rikoskumppanit pääsee kuin koira veräjästä.

Jos tutkii kalenteria ja katselee erilaisten ilmitulleiden isompien keissien ajankohtia niin voi ehkä päätellä että kenen päät on yrityksenä saada vadille tähän tapaukseen liittyen. Se on sitten eriasia kuka oikeasti on tehnyt ja mitä.
Itiäinen
Aloitteleva Besserwisser

Onko uutta Kaista?

Viesti Kirjoittaja Itiäinen »

Moi! Päätin lopulta kirjautua tänne, koska minua kiinnostaa tietyistä syistä kovastikin paitsi tämä Kai Salomaan, niin myöskin Hilkka Laitisen tapaus. Mietin kovasti, että kirjoitanko tänne ollenkaan, koska en välttämättä halua mitään sekopään leimaa itselleni, mutta lopulta kuitenkin päätin rekisteröidä nimimerkin ja kirjoitella.

Halun ensin kertoa, että en ole mielenterveyspotiltas, enkä käytä mitään lääkitystä, vaan olen ihan tavallinen suomalainen keskituloinen ihminen. En omista kristallipalloa, en usko maahisiin enkä kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Syy sille, miksi kerron tämän on se, että olen lapsesta saakka saanut etiäisiä asioista. En itse oikeastaan edes ajattele asiaa ja koska olen perusluonteeltani hyvin skeptinen, niin voin sanoa itsekin epäileväni omia "etiäisiäni" ja leimaan ne herkästi mielikuvitukseni tuotteeksi. Kummasti vaan ne etiäiset kuitenkin toteutuvat, eikä siis kyse ole siitä, että näen jotain epämääräistä, jonka voin yhdistää johonkin kun oikein yritän...
No en nyt lähde sen kummemmin selittelemään. Joskus olen ajautunut tästä jutusta väittelemään, sillä nämähän herättävät suuria ennakkoluuloja ja intohimoja puolin ja toisin, ja väittelyhän on aika turhaa. Joko tähän uskoo tai sitten ei. Kuitenkin, kuten sanoin, Kain tapaus on jo kauan "elänyt" mielessäni, vaikka en ole muuten mikään alibin himolukija ja tähän koko juttuun törmäsin sattumalta. Mutta minulla etiäisiini liittyy tietty voimakas sisäinen tunne, josta tiedän saaneeni etiäsen. Ja Kai Salomaahan liittyen olen nähnyt unia, ja unenomaisia "välähdyksiä", ja koen hänen kohdallaan juuri tuon ahdistavan, voimakkaan sisäisen tunteen.

Joka tapauksessa ajattelin kirjoittaa etiäiseni tänne. Voi olla, että on ihan tuulesta temmattu koko juttu, tai sitten ei. En tiedä.

Mutta siis unissani olen ollut Kain kanssa junassa. Ja tuohon uneen liittyy hyvin voimakkaana pieniä yksityiskohtia, jotka listaan tässä:
- Sellainen "amerikanmeininki"
- Coca-Cola-automaatti
- Jämitetetyt tupakat (kun joillain tupakoitsijoilla on tapana sammuttaa tupakka ja jemmata myöhempää käyttöä varten)
- Likaiset housunlahkeet.
- Vaatteisiin tupakalla poltetut reijät.
- Suolampi ja Suo
- Paikka tai asia nimeltä Alcazar tai Alcatraz tai vastaava A:lla alkava paikan tai asian nimi.

Piirsin (huipputaidoillani) kuvan alueesta, jossa tuo juna aina unissani kulkee. Radassa on siinä lammen kohdalla tiukka mutka, mutkan sisäkurvissa pieni metsikkö. Joka unessa tuossa mutkassa tipun istuimelta, mutta Kai ei kaadu, vaikka seisoo. Tuo lampi on sellainen suolampi, takana kasvaa metsää, mutta muuten ympäristö on suota.

Kuva

Ylläpito voi poistaa tämän, jos siltä tuntuu ja toivon, ettei nyt kukaan tätä liian vakavasti ottaisi, en ainakaan lähde väittelemään tästä. En ole mikään wannabe-selvännäkijä, en vaan mahda sille mitään, että olen lapsesta saakka nähnyt asioita ja Kai elää minun mielessäni jotenkin omituisen voimakkaana.
neon337310
Scooby-Doo

Re: Onko uutta Kaista?

Viesti Kirjoittaja neon337310 »

Itiäinen kirjoitti:Moi! Päätin lopulta kirjautua tänne, koska minua kiinnostaa tietyistä syistä kovastikin paitsi tämä Kai Salomaan, niin myöskin Hilkka Laitisen tapaus. Mietin kovasti, että kirjoitanko tänne ollenkaan, koska en välttämättä halua mitään sekopään leimaa itselleni, mutta lopulta kuitenkin päätin rekisteröidä nimimerkin ja kirjoitella.

Halun ensin kertoa, että en ole mielenterveyspotiltas, enkä käytä mitään lääkitystä, vaan olen ihan tavallinen suomalainen keskituloinen ihminen. En omista kristallipalloa, en usko maahisiin enkä kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. Syy sille, miksi kerron tämän on se, että olen lapsesta saakka saanut etiäisiä asioista. En itse oikeastaan edes ajattele asiaa ja koska olen perusluonteeltani hyvin skeptinen, niin voin sanoa itsekin epäileväni omia "etiäisiäni" ja leimaan ne herkästi mielikuvitukseni tuotteeksi. Kummasti vaan ne etiäiset kuitenkin toteutuvat, eikä siis kyse ole siitä, että näen jotain epämääräistä, jonka voin yhdistää johonkin kun oikein yritän...
No en nyt lähde sen kummemmin selittelemään. Joskus olen ajautunut tästä jutusta väittelemään, sillä nämähän herättävät suuria ennakkoluuloja ja intohimoja puolin ja toisin, ja väittelyhän on aika turhaa. Joko tähän uskoo tai sitten ei. Kuitenkin, kuten sanoin, Kain tapaus on jo kauan "elänyt" mielessäni, vaikka en ole muuten mikään alibin himolukija ja tähän koko juttuun törmäsin sattumalta. Mutta minulla etiäisiini liittyy tietty voimakas sisäinen tunne, josta tiedän saaneeni etiäsen. Ja Kai Salomaahan liittyen olen nähnyt unia, ja unenomaisia "välähdyksiä", ja koen hänen kohdallaan juuri tuon ahdistavan, voimakkaan sisäisen tunteen.

Joka tapauksessa ajattelin kirjoittaa etiäiseni tänne. Voi olla, että on ihan tuulesta temmattu koko juttu, tai sitten ei. En tiedä.

Mutta siis unissani olen ollut Kain kanssa junassa. Ja tuohon uneen liittyy hyvin voimakkaana pieniä yksityiskohtia, jotka listaan tässä:
- Sellainen "amerikanmeininki"
- Coca-Cola-automaatti
- Jämitetetyt tupakat (kun joillain tupakoitsijoilla on tapana sammuttaa tupakka ja jemmata myöhempää käyttöä varten)
- Likaiset housunlahkeet.
- Vaatteisiin tupakalla poltetut reijät.
- Suolampi ja Suo
- Paikka tai asia nimeltä Alcazar tai Alcatraz tai vastaava A:lla alkava paikan tai asian nimi.

Piirsin (huipputaidoillani) kuvan alueesta, jossa tuo juna aina unissani kulkee. Radassa on siinä lammen kohdalla tiukka mutka, mutkan sisäkurvissa pieni metsikkö. Joka unessa tuossa mutkassa tipun istuimelta, mutta Kai ei kaadu, vaikka seisoo. Tuo lampi on sellainen suolampi, takana kasvaa metsää, mutta muuten ympäristö on suota.

Kuva

Ylläpito voi poistaa tämän, jos siltä tuntuu ja toivon, ettei nyt kukaan tätä liian vakavasti ottaisi, en ainakaan lähde väittelemään tästä. En ole mikään wannabe-selvännäkijä, en vaan mahda sille mitään, että olen lapsesta saakka nähnyt asioita ja Kai elää minun mielessäni jotenkin omituisen voimakkaana.
Itiäiselle piti vastata että asun suht lähellä Karviaa ja aina oon ajatellut et Salomaa on upotettu suohon!
Karvialla on suo nimeltä Alkkia ja hyvin sopis noihin nimi spekulaatioihin!
Rata tosin menee kauempana mutta niitäkin täältä löytyy..

Jos Salomaa on upotettu suohon tuskin koskaan löytyyy :?
Vastaa Viestiin