Anna Nymfi kirjoitti: Pe Maalis 03, 2023 11:02 pm
Tuo minullekin tulee mieleen, että narsisti omistaa lapsensa, etenkin kun on ihan itse ne "tehnyt". Ne kuuluu häneen ja hänelle, joten jos hän kuolee, mitä ne tekisivät elämässä?
Epävakaan persoonan olen tavannut, joka osaa nykyisin ymmärtää omaa käytöstään: milloin saa raivarit. Hän saa raivarit, jos häntä pidetään tyhmänä tai alistetaan (esim. lääkärit). Hän huomaa hienonhienoista viitteistä, mikä ihmisellä on motivaationa vihjailujen takana. On varmaan muitakin tilanteita, mutta tuollaista olen todistanut ja saanut selityksen myöhemmin. Hän myös toisaalta "rakastaa" ja jopa palvoo toisia. Ääripäät. Persoonallisuushäiriöitä sanotaan voitavan hoitaa. En tiedä, voidaanko kaikkia. Tämä ihminen ainakin on oppinut ymmärtämään itseään ja ehkä sitä kautta vähemmän vaikea. En siis ole Tikkasta pitänyt tällä tavalla epävakaana, vaan elämäntilanteensa tehnyt epävakaaksi.
Lisäksi adhd saattaa kiihtyä nollasta sataan hetkessä. Jos Tikkanen on add, mikä tekee hissukan ja nörtin vaikutelman, mutta kun hänet tuntee, niin alkoholin yms. avulla homma alkaa rullaamaan.
Olen tavannut epäillyn vuosia sitten tutun kautta joka tunsi hänet erittäin hyvin työkuvioista.
Pidän edelleen kiinni siitä, ettei Tikkasella ollut narsistista persoonallisuushäiriötä, johon liittyy olennaisesti ylimielinen asenne itseään ”alempiarvoisena” pidetttyjä ihmisiä kohtaan.
Eli esim narsisti ei hengailisi hoitajien kanssa, koska he olisivat hänelle liian ”ala-arvoisia”. Oikeat narsistit myös korostavat jatkuvasti itseään ja erinomaisuuttaan, mitä Tilkanen ei tehnyt. Narsisti ei esim kertoisi lapsuudenkodin ongelmista muille mitä epäilty on tehnyt.
Antisosiaalisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivät haluavat olla ”tilanteen herrana” tilanteessa kuin tilanteessa ja tiedän epäillyn historiasta tilanteita, joissa antisosiaalinen perspaatti olisi toiminut täysin eri tavalla kuin mitä epäilty toimi. En voi paljastaa niitä tässä, koska tilanteita on ollut todistamassa niin vähän ihmisiä, että epäilty ja muut tilanteessa olleet tunnistaisivat niistä välittömästi tietolähteeni.
Sen sijaan epäillyllä on ollut jo vuosia sitten paljon ominaisuuksia jotka sopivat epävakauteen (esim. Suostuvat hyväksymään nöyryytyksiä koska haluavat niin kovasti kuulua joukkoon/olla hyväksyttyjä, varattujen ihmisten kanssa styylailua/pokailuja, impulsiivista käytöstä jne.).
Myös potilaiden kuvaukset siitä, miten hän on ollut lääkärinä kummallisen tuttavallinen ja tavallaan ylittänyt tietyt sosiaalisen käytöksen rajat avautumalla omasta elämästään tai paneutumalla poikkeuksellisen paljon asiakkaiden ongelmiin sopivat epävakauteen.
Samoin nopea naimisiinmeno eron jälkeen sopii epävakauteen, kuten myös autolla yritetty itsemurha/murha.
Tunnen itse hyvin koulutettuja ja korkeaan asemaan päässeitä epävakaita, ml. lääkäreitä, kasvuyritysten johtajia, yliopistotutkijoita. Heillä epävakaus on ilmennyt yleensä enemmän yksityiselämän puolella kuin työelämässä (pl. yritysjohtaja, joka teki alaisensa hulluksi).
Monilla menestyneillä näyttelijöillä, ohjaajilla ja muusikoilla ym. on vahvasti epävakauteen viittaavia piirteitä. Mm. palkittu kirjailija Miki Liukkonen (?) on kertonut että hänellä on tunne-elämän epävakaus.
Monilla lähisuhdeväkivaltaa ja -murhia tehneillä on diagnosoitu epävakaus, mutta koska se ei tee syyntakeettomaksi, tietoa ei ole tuotu julkisuuteen.
Epävakaat sekoitetaan usein antisosiaaliseen persoonallisuushäiriöön (”psykopaatti”, ”sosiopaatti”), koska heillä on taipumusta valehteluun, manipulointiin, väkivaltaisiin raivokohtauksiin, tunnekylmyyteen ja mustasukkaisuuteen.
Heidät sekoitetaan usein narsisteihin koska he voivat olla yhdessä hetkessä ylenpalttisen rakastavia ja palvovia, seuraavassa hetkessä täysin tunnekylmiä, ilkeitä ja julmia. Toisaalta he saattavat vaatia valtavasti huomiota ja kehua ja olla itsekeskeisiä ja kieltäytyä myöntämästä, että ovat tehneet mitään väärää.
Isoin ero on siinä, mikä mekanismi/tarve säätelee käytöstä. Kärjistetysti voi sanoa että epävakaita ajaa hylätyksi tulemisen pelko, narsisteja ihailluksi tulemisen tarve ja antisosiaalisia vallanhalu.
Epävakaus on ainoa näistä johon on olemassa tutkitusti toimivia hoitoja kuten DKT-terapia. Epävakaat myös kärsivät itse eniten häiriöstään, joka ilmenee myös toistuvina itsetuhoisina ajatuksina.
Epäillyllä on lisäksi ollut mun tietojen mukaan mielialaan liittyviä ongelmia (vrt. masennus), josta antisosiaaliset perspaatit harvemmin kärsivät.