Kampaaja Seija Mörön murha 23.7.2008 Helsinki/Porvoo

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Miuskis
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Miuskis »

Uskovaisia nyt on ihan joka lähtöön, mistä todistaa tämä 53-vuotias tekijäkin, "harras uskova".
apollo
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja apollo »

joey kirjoitti:Minusta tuo ulkonäön arvioiminen on kyllä ihan perusteltua, kaikissa tapauksissa...
En kyllä tuu ikinä tajuamaan sua tässä asiassa, onko sun kaikki tutut hyvän näköisiä? Se on helppo haukkua toisen ulkonäköä joidenkin ei-toivottujen tekojen jälkeen.
Kylli
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Kylli »

http://www.murha.info/index.php?id=42

Niinpä. On noita uskovaisia joka lähtöön. Jalo Eetu Seppänenkin tuli uskoon pian vankilaan jouduttuaan...
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

apollo kirjoitti:
joey kirjoitti:Minusta tuo ulkonäön arvioiminen on kyllä ihan perusteltua, kaikissa tapauksissa...
En kyllä tuu ikinä tajuamaan sua tässä asiassa, onko sun kaikki tutut hyvän näköisiä? Se on helppo haukkua toisen ulkonäköä joidenkin ei-toivottujen tekojen jälkeen.
En puhu haukkumisesta, vaan arvioimisesta. Kuten sanoin (mitä et tietenkään tuohon lainaukseen liittänyt), minusta ulkonäöstä voi päätellä paljon. Enkä edelleenkään tarkoita sitä perimässä saatua ulkonäköä vaan olemusta, sitä miten pukeutuu jne.
Luupää
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Luupää »

No niin, asiasta näkyy olevan erilaisia mielipiteitä.

Nyt lakataan vatvomasta tätä ulkonäköhommaa ja palataan itse asiaan sitten kun siitä kommentoitavaa löytyy. Eikös juu?
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta tai artikkeli siirtyy maksumuurin taakse tai sen lukemiseen vaaditaan rekisteröityminen. Tai jotain.
meister
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja meister »

Luupää kirjoitti:Nyt lakataan vatvomasta tätä ulkonäköhommaa ja palataan itse asiaan sitten kun siitä kommentoitavaa löytyy. Eikös juu?
Kun tästä ulkonäkökysymyksestä on jauhettu Keravan puukotuksenkin yhteydessä (sekä tekijän että uhrin ulkonäöstä), en malta olla kertomasta pientä tarinaa aiheesta.

Työkaverini oli ollut järjestämässä seminaaria, johon osallistui sairaaloiden ja terveyskeskusten johtoa. Seminaari pidettiin paikassa, jonka vieressä oli sosiaalitoimisto. Työkaverini tehtävä oli päivystää aulassa, tervehtiä seminaariin tulijoita ja samalla katsoa, että asiaankuulumattomia kulkijoita ei tule mukaan.

Ovesta tuli sisään nuhjuisesti pukeutunut kumarassa kävelevä mies, jolla oli epäsiisti tukka ja parta, ja kädessään marketin muovikassi. Mies laahusti eteenpäin lähinnä lattiaa tuijotellen. Työkaverini oli juuri menossa sanomaan miehelle, että se sosiaalitoimisto ei ole täällä, vaan tuossa vieressä, kun toinen seminaarin järjestelijöistä huomasi tilanteen. Hän tuli sisään tulleen miehen luokse, toivotti hänet tervetulleeksi seminaariin ja pyysi käymään peremmälle.

Sisään tullut "syrjäytyneen näköinen mies" oli erään suuren terveyskeskuksen ylilääkäri.
joey
Angus MacGyver

^ Pakko vielä lisätä: noin päin se saattaa vielä toimiakin, mutta toisin päin äärimmäisen harvoin. Siis että syrjäytynyt, moniongelmainen alkoholistinarkkari olisi viimeisen päälle sliipattu, puhtaat vaatteet hohtaen.
PaulaDrew
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Noita sliipattuja moniongelmaisia alkoholistinarkkareita minä olen nähnyt paljon, ainakin sen verran, että äärimmäisestä harvinaisuudesta en voi puhua. Ei kai se kerro kuin rahasta, ovatko vaatteet hyvässä kuosissa vai eivät, köyhällä alkoholistilla kaikki menee viinaan, rikkaammalla riittää vaatteisiinkin ja parturiin. Viinat ovat ehkä hienompia, mutta lieneekö sillä merkitystä. Ja lääkkeet ovat hyvä apu kun muuten eivät enää pysty nukkumaan tai kykene vetämään roolia päiväelämässä. Syrjäytymisestäkin voi mielestäni puhua, koska usein he eivät omista yhtään ystävää ja kaikki sosiaaliseen elämään vaadittavat käytöstavat on öykkäröity pois tai niitä ei ole koskaan ollutkaan. Moniongelmaisuus on ilmiselvää.

Tähän ulkonäköasiaan mielipiteeni siis on se, että ulkoisesta habituksesta on lähes mahdotonta sanoa ihmisestä paljoakaan. Mielikuvien luominen toisesta on helppoa (ja toki siihen vaikuttaa millaisessa seurassa kukakin on elämänsä viettänyt), mutta tällä elämänkokemuksella olen tullut siihen tulokseen, ettei se juuri hyödytä. Jos jostain puheen ja käytöksen ulkopuolella luon itselleni ensivaikutelmaa toisesta, ovat ne silmät ja katse, niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin.
supernova
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja supernova »

Minusta ulkoisesta olemuksesta pystyy päättelemään monasti paljon.

Tuo Mörö näyttää mielestäni siltä että on hoitanut ulkoisesti itseään, mutta kenties viettänyt melko railakasta elämää. Laitettujen hiustensa alla on hän mielestäni ikäisekseen vanhan näköinen. Elämä kuluttaa jos viettää kuluttavaa elämää. Geenit tietty vaikuttaa paljon.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

supernova kirjoitti:Minusta ulkoisesta olemuksesta pystyy päättelemään monasti paljon.

Tuo Mörö näyttää mielestäni siltä että on hoitanut ulkoisesti itseään, mutta kenties viettänyt melko railakasta elämää. Laitettujen hiustensa alla on hän mielestäni ikäisekseen vanhan näköinen. Elämä kuluttaa jos viettää kuluttavaa elämää. Geenit tietty vaikuttaa paljon.
Mä taas olen edelleen sitä mieltä, että naisella oli peruukki.
Muista lähdekritiikki!
merzi
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja merzi »

PaulaDrew kirjoitti:Noita sliipattuja moniongelmaisia alkoholistinarkkareita minä olen nähnyt paljon, ainakin sen verran, että äärimmäisestä harvinaisuudesta en voi puhua. Ei kai se kerro kuin rahasta, ovatko vaatteet hyvässä kuosissa vai eivät, köyhällä alkoholistilla kaikki menee viinaan, rikkaammalla riittää vaatteisiinkin ja parturiin. Viinat ovat ehkä hienompia, mutta lieneekö sillä merkitystä. Ja lääkkeet ovat hyvä apu kun muuten eivät enää pysty nukkumaan tai kykene vetämään roolia päiväelämässä. Syrjäytymisestäkin voi mielestäni puhua, koska usein he eivät omista yhtään ystävää ja kaikki sosiaaliseen elämään vaadittavat käytöstavat on öykkäröity pois tai niitä ei ole koskaan ollutkaan. Moniongelmaisuus on ilmiselvää.

Tähän ulkonäköasiaan mielipiteeni siis on se, että ulkoisesta habituksesta on lähes mahdotonta sanoa ihmisestä paljoakaan. Mielikuvien luominen toisesta on helppoa (ja toki siihen vaikuttaa millaisessa seurassa kukakin on elämänsä viettänyt), mutta tällä elämänkokemuksella olen tullut siihen tulokseen, ettei se juuri hyödytä. Jos jostain puheen ja käytöksen ulkopuolella luon itselleni ensivaikutelmaa toisesta, ovat ne silmät ja katse, niin kliseiseltä kuin se kuulostaakin.
Tuo on ehdottomasti hyvä tapa, silmät ovat sielun peili jne... Kyllä
Arlene
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Olen tavannut rikkaan miehen, joka ajeli kaupungilla ruosteisella polkupyörällä ja vaatteet olivat nähneet parhaat päivänsä jo ajat sitten.
Kyllikki S
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Arlene kirjoitti:Olen tavannut rikkaan miehen, joka ajeli kaupungilla ruosteisella polkupyörällä ja vaatteet olivat nähneet parhaat päivänsä jo ajat sitten.
Kuvaus on varmaan samasta henkilöstä jonka muista niiltä ajoilta kun työskentelin mielisairaalan suljetulla osastolla.
Henkilö yritti päästä pois osastolta jolloin uusi nuori kandi yksin yövuorossaan päättäiväisesti esti moiset hulluttelut. Myöhemmin tietysti selvisi, että henkilö oli sairaalan ylilääkäri.
Niin tietysti.
Todellisuus tosiaan tarua ihmeellisempi.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

^ ^^ Onkohan kenelläkään tähän itse aiheeseen mitään uutta kerrottavaa tai sanottavaa ylipäätään? Vai haluaako vielä joku kertoa kuinka näki jonkun ajavan polkupyörällä lääkärintakki päällä? Ja se olikin vissiin niiku rikas...

Olisiko tekijän tarkoituksena päästä ehken Seija Mörön siivelle ns. vaivihkaa? Kirjoitin tuossa taannoin, että aikas uppo-outo tapaus. Helppo nyt sanoa, mutta jotenkin kävi jo tuolloin naisen osallisuus tekoon mielessä. Mutta että pääpiruna häärännyt :o

Matka, perintö... Luin jostain, että Seija myi omistuasuntonsa ja muutti... Muutti siis Itä-Helsinkiin, mutta vuokralleko tms. Jos muutti vuokralle, niin miksi ja mihin entisestä kämpästä saadut rahat menivät? Liittyykö tämä vuosikausia samassa asunnossa asuneen muutto muualle tähän viisi vuotta sitten alkaneeseen tuttavuuteen, joka ehkä syveni ystävyydeksi?

Tekijän yhteys seutuun, josta ruumis löytyi?

En (vielä) löytänyt vanhoista rikoslehdistä tuon tekijäksi epäillyn aiempia tekoja. Onko jollain siis tuon ajan tietoja?

Tietojen mukaan tuo viimeisin (vaan ei viimeinen) henkeen ja terveyteen kohdistunut väkivallanteko on tehty liki 20 vuotta sitten, joten tekijä on tuomioistuimen edessä tavallaan ensikertalainen. Vert. tapaus Tauno Pasanen. Vai kuinka?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
joey
Angus MacGyver

Doctor Lecter kirjoitti: Olisiko tekijän tarkoituksena päästä ehken Seija Mörön siivelle ns. vaivihkaa? Kirjoitin tuossa taannoin, että aikas uppo-outo tapaus. Helppo nyt sanoa, mutta jotenkin kävi jo tuolloin naisen osallisuus tekoon mielessä. Mutta että pääpiruna häärännyt :o
Kannatan kyllä tätä näkemystä. Mikä tekijän tarkoituksena sitten ikinä onkaan ollut, olen varma että hänellä on ollut tuo tarkoitus jo todella pitkään. En siis tarkoita, että surmaaminen olisi ollut vuosikaudet mielessä, vaan että hänellä oli jokin toinen tavoite, joka mahdollisesti pieleen mennessään sai kimpaantumaan.
Vastaa Viestiin