Nettikauppa: toimivuus, vaarat, onnistumiset, lieveilmiöt

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
lost
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja lost »

Itse kanssa huuto.netistä tilaillut. On vain positiivisia kokemuksia(onneksi)

Sitten tietenkin ihan näistä suuremmista nettikaupoista (jos ei siis huutokaupoista puhuta). Nyt olen kokeilemassa nettiliike.comia. Kellään kokemuksia?

Sori jos menee OT:ksi
Ihmiset valehtelevat, todisteet eivät.
maksaja
Alokas

Tilannut

Viesti Kirjoittaja maksaja »

Itse tilasin tuotteen nettiliike.comista. Voin vilpittömästi suositella. Tilasin tuotteen laskulla, joten ensin tuli tuote ja maksoin vasta kun olin saanut tilaukseni kotia.
teppo
Perry Mason

Re: Tilannut

Viesti Kirjoittaja teppo »

maksaja kirjoitti:Itse tilasin tuotteen nettiliike.comista. Voin vilpittömästi suositella. Tilasin tuotteen laskulla, joten ensin tuli tuote ja maksoin vasta kun olin saanut tilaukseni kotia.
Jaahas. Sitä on liitytty eilen murha.infoon. Vastauksesi oli ensimmäinen viestisi koskaan, kommentoitu teksti oli valmiiksi OT:tä ja jouduit kaivamaan sen ajankohtaisista aika syvältä.
IhmeTyyppi
Nikke Knatterton

Re: Tilannut

Viesti Kirjoittaja IhmeTyyppi »

teppo kirjoitti:
maksaja kirjoitti:Itse tilasin tuotteen nettiliike.comista. Voin vilpittömästi suositella. Tilasin tuotteen laskulla, joten ensin tuli tuote ja maksoin vasta kun olin saanut tilaukseni kotia.
Jaahas. Sitä on liitytty eilen murha.infoon. Vastauksesi oli ensimmäinen viestisi koskaan, kommentoitu teksti oli valmiiksi OT:tä ja jouduit kaivamaan sen ajankohtaisista aika syvältä.
No saatiinpa nettiliikkeen edustajakin tänne keskustelemaan :lol:
maksaja
Alokas

pixmania.comista

Viesti Kirjoittaja maksaja »

Hyviä kokemuksia on ollut myös pixmania.comista.
Vaikka jonkun verran on sekin saanut lokaa niskaansa
netin keskustelu palstoilla.
debbie

Kyseenalainen nettikauppa

Viesti Kirjoittaja debbie »

Kerron tässä nyt tapauksen, joka minulle sattui - jos vaikka muilla olisi samantapaisia kokemuksia.

Viime helmikuussa sain Klarna-laskun, jossa minua laskutettiin kahdesta samanlaisesta videopelistä, jotka olin kuulemma tilannut. ( Kukaan perheenjäseneni ei ollut tilannut kyseisesta ahvenmaalaisesta firmasta mitään minun sähköpostiani käyttäen.)
Olin yhteydessä ensin ko. firman asiakaspalveluun sähköpostin kautta. Minua kehotettiin kirjautumaan tililleni ja sitä kautta tarkkailemaan tilauksiani. Ilmoitin, ettei minulla ole tiliä tässä shopissa ja haluan tietää, miksi minua laskutetaan jostain, mitä en ole tilannut - enkä sen puolin saanutkaan. Minulle sanottiin, että lasku tulee aina ensin ja tuote perässä. Siihen, etten ollut tilannut mitään, ei reagoitu mitenkään. Minua pyydetiin asioimaan jatkossa englanniksi, koska suomeksi vastaaminen oli heille yhtäkkiä vaikeaa :shock:
Pian Klarna lähetti maksumuistuksen ja silloin soitin sinne ja selitin tilanteen. He ottivat minut heti todesta ja jäädyttivät laskuni.
Pian tämän jälkeen sitten tuli hyvin ruttuinen pehmustettu kirje Ahvenanmaalta. En avannut sitä, vaan palautin sen lähettäjälle.
Raportoin tästä kyseiseen nettikauppaan. He ilmoittivat englanniksi, etteivät voi tehdä mitään asiani hyväksi ennen kuin saavat tuotteensa takaisin.
Kahden kuukauden päästä tuli ilmoitus, että he eivät olleet saaneet palautustani. Minulle ei ole koskaan sattunut tällaista, että palauttamani tai lähettämäni tuote ei olisi mennyt perille!
He valittelivat, että kyllä minun täytyy maksaa. Ilmoitin, etten maksa mistään, mitä en ole tilannut ja minkä olen palauttanut.
Tänään sain kummastakin muka tilaamastani tuotteesta (sama tuote) perintätoimiston laskun.
Mitään mailia en ole saanut firmalta tässä välillä, enkä muuten koskaan mitään tilausvahvistustakaan.

Olen tilannut paljon netin kautta tuotteita, eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia.

Laitoin perintätoimiston laskut suutuksissani silppuriin ja viestiä kyseiseen "viileäkauppaan" (käännä nimi englanniksi). Mulla meni puolet päivästä pilalle tämän asian takia, otti niin aivoon, kun tätä tekemätöntä tilausta on nyt selvitelty puoli vuotta!

Haluaisin valittaa tästä firmasta jonnekin. Olen joutunut soittelemaan, kirjoittamaan, hermostumaan tämän takia.
fangs
Roger Murtaugh

Re: Kyseenalainen nettikauppa

Viesti Kirjoittaja fangs »

Oletko jo ottanut yhteyttä kuluttajaneuvontaan? Jos et niin heti huomenna soittelemaan sinne! Kyllä sinne perintätoimistolle myös kannattaa tilanteesta ilmoittaa.
Äpärä
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Äpärä »

Olen saanut kyseisestä lafkasta viime viikkoina muutaman sähköpostin jossa pyydetään englanninkielellä kirjautumaan Klarna-tililleni lukeakseni sinne tulleen viestin. Koska en ole heidän nettikaupastaan ikinä mitään ostanut, ja sähköpostitkin tulee osoitteeseen jota en käytä ikinä kaupankäynnissä, olen heittänyt meilit suoraan roskakoriin.

Jo on ihme meininki jos alkavat tavan kuluttajaa kiusaamaan perintätoimistoilla, alkaa roskaposti tuntumaan aika pieneltä riesalta.
debbie

JOka kerta, kun olen nettikaupoista jotain tilannut, olen saanut tilausvahvistuksen sähköpostiini.
Tästä lafkasta ei tullut mitään tilausvahvistusta, vaan ikäänkuin tyhjästä ilmestyi lasku!
On aika hassua katsoa saaneensa laskun jostain, mistä ei ole tilannut mitään eikä ole edes käynyt ko. shopin sivuilla ennen.
Perintätoimisto suhtautui ainakin toistaiseksi asiallisesti asiaan ja lupasi selvittää sitä firman kanssa.
Minua pyydetään siis maksamaan yli sata euroa tyhjästä. Alkoi lievästi sanoen ottaa päähän.

Olen Amerikoista asti tilannut nettikaupoista tuotteita, eikä mitään ongelmaa ollut koskaan.
Marokon Kauhu
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

Vilkaisin Klarnan mainosvideon:

Siinä mainittiin että ostaja antaa vain omat tietonsa ja Klarna tekee laskun myyjän puolesta "sekunneissa". Miten tunnistus toimii? Pankkitunnuksilla? Onko joku käyttänyt?

Meinaan jos ostajan tunnistus on pankkitunnuksilla, niin voit olla vähän heikoilla.
Ellei joku sitten ole löytänyt porsaanreikää tästä systeemistä.

Kai sen nettikaupan nimen voi tänne laittaa...
Kyllä yritysten toiminnasta pitää voida keskustella: Tavallaanhan tämä on vain julkista asiakaspalautetta.

Jos et ole tosiaan mitään tilannu, niin joko joku on keksinyt miten ko. kaupasta ja/tai Klarnaa hyväksikäyttäen voi tilata toisen tiedoilla tai sitten kyseessä on huijarifirma joka yrittää saada mahdollisimman monen maksamaan ennen katoamistaan maailmankartalta.

Kyseisen firman (coolshop.fi) sivuilla lukee:
Maaliskuussa 2009 mennessä olemme asioineet yli 400 000 asiakkaan kanssa ja uusia tyytyväisiä asiakkaita tulee lisää koko ajan. Joulukuussa 2010 avasimme kauppamme myös Suomeen ja Coolshop.fi on yrityksemme neljäs maa jossa operoimme. Muut Coolshop kaupat sijaitsevat Tanskassa, Ruotsissa sekä Isossa-Britanniassa.
Tämä pitää paikkansa myös ytj:n tietojen kanssa:
Kaupparekisteri Rekisterissä 12.11.2010
Verohallinnon perustiedot Rekisterissä 23.11.2010
Arvonlisäverovelvollisuus Liiketoiminnasta alv-velvollinen 01.12.2010
Työnantajarekisteri Rekisterissä 01.12.2010
Netistä löytyi vielä coolshop.comista tieto että on ok:

http://www.scamadviser.com/is-coolshop.com-safe.html

Olisiko joku sitten onnistunut käyttämään tietojasi ja tilaamaan niillä?
  • Väestönvaihto
  • Turhanpaikan hakijat
  • Kotoutumisteollisuus
  • VOK - business
  • Partalapset
  • Huonolaatuiset mamut
  • Islamisaatio
debbie

On selvää, että joku on tehnyt tilauksen henkilötiedoillani, koska itse en edes tiennyt tällaisesta yrityksestä mitään.

Tuli vain todella epämukava fiilis, kun joku tekee tilauksen puolestani, sitten minulle lähetetään lasku, josta ilmoitan sen olevan perusteeton. Sitten vielä lähetetään tuote, jonka palautan heti ja vielä ilmoitan asiasta.
Sitten minua laskutetaan usean kuukauden jälkeen tyhjästä. Ihan kuin kuka tahansa voisi lähettää sinulle laskun "tekemästäsi tilauksesta" ja kääntyä perintätoimiston puoleen, jos ei saa rahoja.
Eikä sinulla ole mitään kyseisen firman tavaraa!
Tämä on aika kauhea kuvio. Ehkä löytyy aina ihmisiä, jotka perintätoimiston laskun nähdessään maksavat, vaikka eivät ole mitään velkaa?
Eikö kauppa käy tarpeeksi, kun pitää keksiä ostotapahtumia itse? :roll:
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Tyttärelleni ilmestyy eräs lehti, mitä hän ei ole tilannut. Laskukin on jo tullut. Saa nähdä, miten asia etenee.

Olen myös lukenut joitain kommentteja netin "ilmaisista" tarjouksista, joissa tarvitsee maksaa vain postimaksut (luottokortilla). Yhtäkkiä korttia onkin veloitettu jopa satasien edestä.

Kumma, ettei tätä rikollisuuden lajia ole vielä laajemmin uutisoitu.

Debbie: palautitko lähetysen postin kautta? Silloin olisit saanut kuitin palautuksesta ja olisit voinut perille pääsemättömän lähetyksen perään kysellä.
Marokon Kauhu
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

Jep: Tuo on kannatettava vinkki.
Palutin kerran Discshoppiin yhden levyn kun olin vahingossa tilannut väärän.

Postivirkailija oikein tarjosi kuittia palautuksesta, vaikka palautuslähetys oli minulle asiakkaana ilmainen...

Eli sen saa ilmaiseksi, ilmaisesta palautuslähetyksestäkin ja varmasti kannattaa ottaa.

Painotettakoon vielä että Discshopin palvelu on ollut moitteetonta ja luotettavaa:
Palautetun levyn hinta hyvitettiin kortilleni samantein kun saivat sen takaisin.
  • Väestönvaihto
  • Turhanpaikan hakijat
  • Kotoutumisteollisuus
  • VOK - business
  • Partalapset
  • Huonolaatuiset mamut
  • Islamisaatio
debbie

Minäkin sain kuitin mutta hukkasin sen, taisi mennä ruokakaupan kuittien mukana roskiin jossain vaiheessa. En ole koskaan ennen, jos olen palauttanut jonkun tuotteen, tarvinnut kuittia jälkeenpäin. En jotenkin usko postin kadottavan minkään firman paketteja. Ei se Ahvenmaa nyt niin kaukana ole, vaikka englantia pitääkin puhua :lol: (osaisin kyllä ruotsiakin)

Mutta netissä kannatta kyllä olla skarppi, varsinkin jos osallistuu johonkin arvontaan, kilpailuun tai haluaa ottaa vastaan ilmaisen lahjan. Niiden jälkeen saatat huomata olevasi jäsen jossain, eikä sieltä pääse pois ilmaiseksi. (Tämä ei liity tuohon mun esimerkkitapaukseen, se tuote tuli tyhjästä.)

Lehtimyyjä muuten soitti 14-vuotiaalle tyttärelleni ja kysyi, haluaisiko tämä tilata Kauppalehteä, kun se oli hänelle kuulemma ennenkin tullut. "No ei nyt ihan kiinnosta kyllä," vastasi tytär ja katkaisi löpinän. Minulle on kerran tekaistu tilaus, mutta lehtitalo korjasi heti asian, antoi ilmaislahjan ja lupasi puhutella myyjää. Myyjä oli ilmeisesti suuttunut, kun sanoin niin napakasti ei kiitos ja lopetin puhelun.

Kaikenlaista nappikauppiasta on kyllä liikkeellä.
Luupää
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Luupää »

http://yle.fi/uutiset/nettihuijaukset_u ... en/6209596

Pikku muistutus näin keskellä kuuminta mökkeilysesonkia.
Nettihuijaukset ulottuvat myös mökkivuokraukseen

Liian halvat mökkivuokrausilmoitukset saattavat olla huijausta.

Kaikenlainen huijausrikollisuus on siirtymässä entistä enemmän nettiin. Useimmiten huijareiden netti-ilmoitukset ovat edullisia ja houkuttelevia. Kaikkiaan internetissä tehtyjä huijauksia tuli poliisin tietoon viime vuonna reilut 5 000 kappaletta.

- Maksoin ja lähetin tiliotteenkin sinne, ja aloin noin 4-5 tunnin jälkeen miettimään, että nyt on rahat liikkuneet, mutta viestit eivät enää liiku, espoolainen Mika Öblom kertoo kokemuksistaan.

Öblom joutui huijatuksi netissä yrittäessään vuokrata juhannukseksi perheelleen mökkiä. Valheellisen ilmoituksen erottaminen totuudenmukaisista saattaa monesta tuntua mahdottomalta tehtävältä.

Huijausilmoitukset houkuttelevat huippuhalvoilla hinnoilla

Kuluttajaviraston lakimiehen Gunveig Plantingin mielestä valeilmoituksissa on kuitenkin yhteisiä piirteitä.

- Pyydetään rahaa johonkin rahtikuluihin tai johonkin, silloin pitäisi kellot jo soida. Tai kohde on huippuedullinen ja siihen liittyy joku tarina, että se vaikuttaa uskottavalta, Planting sanoi.

Huijarit liikkuvat usein samanaikaisesti eri nettisivustoilla, ja valeilmoituksia eksyy myös virallisempien asunnonvälitysfirmojen sivuille. Gunveig Planting sanoo, että huijatuksi tulemisen voi estää esimerkiksi googlettamalla tai tarkastamalla omistajatiedot lainhuutorekisteristä.

Nettitarjouksiin pitää suhtautua kriittisesti

Etelä-Savon poliisilaitoksen komisarion Pekka Jäntin mukaan netti avaa huijareille koko ajan uusia mahdollisuuksia.

- Ainakin minun käsitykseni on se, että koko ajan enemmän ja enemmän rikollisuus siirtyy tällä tavalla netin kautta tehtyyn ja kaikki mitä netin kautta saa ilmi, niin ei pidä paikkaansa.

Mika Öblomin kohdalla huijari antoi kaupan yhteydessä nimensä ja tilinumeronsa, mutta puhelinnumeroita osapuolet eivät vaihtaneet. Juhannusmökin piti sijaita Sulkavalla, mutta tarkkaa osoitetta ja avainkoodia Öblom ei koskaan saanut.

Kuluttajaviraston lakimiehen Gunveig Plantingin mukaan nimi ja tilinumero eivät aina johda huijarin jäljille.

- Tilinumerot ja sähköpostiosoitteet vaihtuvat ja nimikin voi olla tekaistu, Planting sanoi.

Mika Öblom aikoo saada rahansa takaisin joko poliisin tai vakuutusyhtiön avulla.

- Kyllä lähdetään viemään homma loppuun, että niin kauan jahdataan kunnes rahat ovat takaisin tilillä
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta tai artikkeli siirtyy maksumuurin taakse tai sen lukemiseen vaaditaan rekisteröityminen. Tai jotain.
Vastaa Viestiin