...
Kännykällä päähän
Ensimmäisenä oikeudenkäyntipäivänä keskiviikkona oikeus käsittelee kahta pahoinpitelyä.
Ensimmäinen pahoinpitely tapahtui syyttäjän mukaan lyhyen seurustelusuhteen päätteeksi, kun Moring kävi toisen miehen kanssa puhelimessa puhuneen naisen kimppuun.
Syyttäjän mukaan Moring rikkoi naisen puhelimen, löi naista useita kertoja kasvoihin nyrkein ja kerran kännykällä päälaelle.
Nnainen kertoi tavanneensa miehen kerätessään tyhjiä tölkkejä Mannerheimintiellä. Moring oli naisen mukaan luullut häntä toiseksi henkilöksi, josta keskustelu lähti liikkeelle.
Naisen mukaan mies oli miellyttävän oloinen ja näköinen ja osapuolet vaihtoivat puhelinnumeroja. Tämän jälkeen he soittelivat ja tapasivat Moringin luona.
Pahoinpitelypäivänä osapuolet kävivät naisen mukaan ostamassa laatikon olutta ja istuskelivat puistossa. Tämän jälkeen he menivät sisälle. Nainen soitti hyvälle miespuoliselle ystävälleen, mistä Moring ei pitänyt.
Moring otti naisen mukaan puhelimen hänen kädestään ja löi sen tiskipöytään. Nainen yritti paeta, mutta Moring esti pakenemisen väkivaltaisesti.
Kukaan ei kuullut avunhuutoja
Nainen ihmetteli oikeudessa, ettei kukaan kuullut hänen avunhuutojaan.
– Pelkäsin kyllä aika pahasti, että miten tässä käy, että pääsenkö täältä hengissä ulos, nainen kertoi oikeudessa.
– Turpaan tuli ja aika hyvästi tulikin.
Tupakoituaan Moring rauhoittui ja sanoi naisen mukaan, että "ruvetaan nukkumaan".
– Mä vaan odotin, että hän nukahtaa, että pääsen pakenemaan.
Tapahtuman jälkeen nainen tapasi Moringia vielä muutaman kerran, mutta sitten suhde päättyi.
Poliisi oli onkinut naisen nimen tietoonsa ja otti itse yhteyttä naiseen vuonna 2020.
– Poliisi kysyi, tiedänkö hänen liikkeistään. Sitten kerroin kaiken, myös sen, miten tavattiin ja mitä silloin tapahtui.
Nainen ei itse tahtonut tehdä asiasta rikosilmoitusta.
Nainen kertoi kysyneensä Moringilta myöhemmin, että tajusiko tämä ollenkaan, miten kovaa hän "veti pataan" naista.
– Hän vastasi, ettei ole aikaisemmin lyönyt naista. Hän sanoi, että oli syönyt rauhoittavia, eikä itse asiassa edes muistanut koko pahoinpitelyä.
Moring väheksyi uhria
Moring kertoi oikeudessa, että muistaa erittäin hyvin uhrin tapaamisen.
– Paremmin kuin hän itse, hänhän sekoilee tässä tuoreimmissakin tapahtumissa, Moring kertoi viitaten siihen, ettei nainen muistanut käyneensä poliisikuulusteluissa Pasilan poliisitalolla.
Moringin mukaan osapuolet eivät olleet koskaan seurustelusuhteessa. Moring kaivautui tässä vaiheessa esiin hieman huppunsa alta ja paljasti päätään peittävän pipon.
Hän oli kasvattanut myös parran.
Moring kiisti pahoinpitelyn ja syytti uhria huonomuistisuudesta, amfetamiinin käyttämisestä ja pyörävarkauksista. Tuomari joutui puuttumaan syyttelyyn ja totesi, ettei uhri ollut salissa syytteessä mistään.
Moringin mukaan tapaamisiin liittyi aina alkoholinkäyttö ja naisella "jonkun muunkin käyttö".
Oikeus kuuli todistajana myös uhrin ystävää, jonka kanssa tämä oli puhunut puhelimessa pahoinpitelyn alkaessa. Mies todisti naisen kertoman oikeaksi.
Moringin puolustaja Matti Nurmela alleviivasi epäillyn pahoinpitelyn uhrin huonomuistisuutta ja sitä, ettei hän itse ollut halunnut viedä asiaa poliisissa eteenpäin. Nurmelan mukaan syyttäjän taktiikkana oli kasata Moringin syntitaakkaa myöhemmin luettavia syytteitä varten, joissa todistelu on hänen mukaansa heikompaa kuin tässä kyseisessä jutussa.
Oikeudenkäynti kestää toukokuulle
Oikeus on varannut oikeuskäsittelylle kuusi käsittelypäivää, josta kaksi on julkisia. Salaamisen tarkoituksena on suojella epäiltyjen seksuaalirikosten uhreiksi joutuneita naisia.
Syyttäjä vaatii Moringia tilille yhteensä kuudesta raiskauksesta, viidestä pahoinpitelystä, yhdestä perusmuotoisesta vapaudenriistosta ja kolmesta törkeästä vapaudenriistosta. Ensimmäinen epäillyistä teoista tapahtui vuoden 2017 elo-lokakuussa ja tuorein viime marraskuussa juuri ennen Moringin vangitsemista.
Osa teoista tapahtui syyttäjän mukaan Helsingissä, mutta kaikista tapahtumapaikoista ei ole varmuutta.
...
Enemmän täällä:
mtvuutiset.fi
12.4.2023
------------------------------------------------
"Mulla on 1700 euron telkkari"
13:42: Nyt kuullaan jälleen syytettynä olevaa Mika Moringia.
- Se menee sillein, että [toinen nainen] soitti mulle ja pyysi hakemaan Kontulasta. Sit tää nainen tuli meidän mukaan jostain syystä.
Moringin mukaan naiset olivat päihtyneitä jo valmiiksi.
- Oltiin siinä juotu kolme-neljä tölkkiä. Sit toi nainen yhtäkkiä kimpaantui jostain. Heitti kaljatölkin suoraan seinään mun telkkarin yläpuolelle. Mulla on kuitenkin 1700 euron telkkari.
Moring nostaa esille, että hänellä on oikeus turvata omaa asuntoaan ja halusi poistaa naisen asunnosta. Hänen mukaansa naiset vielä pohtivat, lähtevätkö molemmat vai ei.
- Mä vedin sitä eteiseen. Se pisti kunnolla hanttiin, eikä meinannut poistua. Sain jotenkin sen rappuun. Se roikkui ovenpielissäkin kiinni. Oli lyömässä kenkiäkin väliin. Sain lopulta oven kiinni.
- Näin se totuudenmukaisesti menee.
Moring kiistää pahoinpitelyn kokonaisuudessaan.
Syyttäjä kysyy, miksei Moring kertonut poliisille asiasta mitään kuulusteluissa.
- Käytin oikeuttani olla kertomatta.
Hätäkeskuspuhelut
klo 13:54: Syyttäjä nimeää naisen soittamat hätäkeskuspuhelun uudeksi todisteeksi. Nainen soitti itse hätäkeskukseen paikalta, mutta hän tai Moring eivät muistaneet tätä.
Nyt nämä puhelut kuullaan oikeudessa.
Ensimmäisessä puhelussa nainen kertoo, että häntä on lyöty.
- Mua on lyöty päähän, kuuluu itkuisen naisen ääni.
Hän kertoo, että asunnossa on hänen lisäkseen mies ja nainen. Taustalta kuuluu heidän ääniään.
Hätäkeskuspäivystäjä yrittää saada selkoa tilanteesta ja osoitteesta.
- Annat sä sen puhelimen jollekin, joka osaa kertoa osoitteen. Muuten mä suljen puhelimen.
- Mulla on iso kuhmu päässä, nainen vastaa.
Hätäkeskuspäivystäjä kehottaa antamaan puhelimen miehelle.
- Anna se osoite nyt. Kusipää, nainen sanoo ilmeisesti miehen suuntaan.
Hätäkeskuspäivystäjä yrittää yhä selvittää osoitetta. Taustalta kuuluu, kuinka mies, eli Moring yrittää häätää naisia.
- Menkää nyt, painukaa vittuun. Lähtekää nyt oikeesti meneen, mä en jaksa.
- Hus hus.
Lopulta hätäkeskuksesta sanotaan, että puhelu suljetaan.
Toinen puhelu on yhtä lailla epäselvä.
- Muhun käytiin käsiks tässä ihan sekunti sitten, nainen kertoo hätäkeskukselle.
Nainen kertoo myös, ettei mies päästä häntä sisälle.
Hän ei edelleenkään osaa kertoa hätäkeskukseen missä väkivalta on tapahtunut. Hätäkeskuspäivystäjä koettaa kysyä osoitetta, tekijän nimeä ja tapahtumaosoitetta, mutta saa heikosti vastauksia. Nainen ei edelleenkään tiedä paikan osoitetta.
Puolustus huomioi hätäkeskuksen ensimmäisen puhelun loppukaneetin, jossa hätäkeskuspäivystäjä kehottaa naisia poistumaan asunnosta, kun mies sitä selvästi haluaa.
Naapuri kertoo tilanteesta
14:07: Seuraavaksi kuullaan todistajaa, joka on naapuri. Hän soitti hätäkeskukseen 22. tammikuuta 2022.
Todistajan mukaan pahoinpitelyasian uhrina oleva nainen oli soittanut aamulla hänen ovikelloaan. Vastassa oli itkuinen nainen, joka kertoi tarvitsevansa apua. Todistajan mukaan nainen oli soitellut myös muita ovikelloja.
Todistaja otti naisen sisälle eteiseensä istumaan. Nainen kertoi, että asunnossa tuli riitaa, ja hänet heitettiin ulos asunnosta. Laukku ja omaisuus jäivät Moringin asuntoon sisälle.
Todistaja soitti hätäkeskukseen ja viranomaiset tulivat paikalle.
- Se oli vähän mysteerinen, mutta hän sanoi, että varmaan nyrkillä lyötiin ja että potkittiin. Vähän linkkasi sillä jalalla.
Todistaja kertoo tunteneensa Moringin naapurina.
- Kysyin, oletko ollut siellä Moringilla ja kuka sua löi. Hän sanoi, että Moring.
Koko juttu täällä:
Iltalehti
12.4.2023, viimeisin päivitys 16:54
Parin naisen kertomukset ovat varsin sekavia ja mahdollisuus siihen, että ovat tosiaan myös itse häiriköineet on olemassa.
- Ehkä myös Moring on aikoinaan tajunnut sen, että ei näitä hönöjä usko kukaan ja viitsivätkö, uskaltavatko tai osaavatko edes ilmoittaa tai ainakaan vaatia oikeudessa yhtään mitään.
Moringin tekosista tulee mieleen Teatterikorkeakoulun johtajana viime vuosituhannella toiminut
Jouko Turkka, joka häpeilemättä sanoi, että
"naisen pitää saada nyrkkiä ja kyrpää joka päivä".
Tästä muutes saadaankin taas yhteys nimeen Moring, sillä toimittaja
Kirsikka Moring oli hän, kuka kirjoitti Jouko Turkasta useitakin juttuja...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jouko_Turkka