Wolfdog-koira herättää pelkoa Tampereen Kaupissa - omistaja selittää vapaana pitoa kulttuurieroilla

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Oikeus ennen kaikkea
James Bond (Daniel Graig)

Re: Isokokoinen wolfdog-koira herättää pelkoa Tampereen Kaupissa - omistaja selittää vapaana pitoa kulttuurieroilla

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Vapaana juoksevasta koirasta uusi rikosilmoitus Tampereella – vain kolmessa tapauksessa poliisi voisi lopettaa eläimen
Pelkoa herättänyt koira on nordic wolfdog -koira (NoWo) eli suurikokoinen risteytetty, pohjoinen susikoira. NoWo ei ole laissa kielletty koirasusi, vaan kehitteillä oleva rotu, jonka taustalta löytyy useiden rotujen lisäksi myös sutta.

Poliisin keinot puuttua tilanteeseen ovat rajalliset. Poliisilaissa on kohdat eläimen kiinniottamisesta ja lopettamisesta.
– Polisilla on oikeus ottaa eläin kiinni ja viimesijaisena keinona lopettaa se.
Lopettaminen voidaan tehdä, jos eläin aiheuttaa vaaraa ihmisen hengelle tai terveydelle tai huomattavaa vahinkoa omaisuudelle tai se vakavasti vaarantaa liikennettä. Tästä syystä on joskus lopetettu esimerkiksi liikenteen seassa poukkoilevia hirvieläimiä.

Koiran lopettamiset ovat hyvin harvinaista, eikä Tammisto löydä vastaavaa tapausta ainakaan vuoteen. Käytännössä ne ylittävät aina uutiskynnyksen.
Poliisi voisi esimerkiksi harkita lopettamista, jos koira on jo purrut, koiraa ei saada kiinni ja tilanne on hyvin akuutti. Silloinkin sitä harkitaan tarkkaan.
Eläin saadaan lopettaa myös, jos sen pitäminen hengissä on ilmeistä julmuutta.
– Eläinlääkäri katsoo silloin, että on julmuutta pitää eläintä hengissä, ja poliisi lopettaa eläimen virka-avun turvin.

Kolmas lakikohta löytyy rikoslain 44. luvusta ja eläimen vartioimatta jättämisestä. Tuomioistuin voi määrätä eläimen tapettavaksi, jos se on eläimen vaarallisuuden vuoksi perusteltua.
Tällöin lopettamisesta määrää oikeus, eli prosessi on järeä.

https://yle.fi/a/74-20030118?origin=rss
loaded
Sofia Karppi

Re: Isokokoinen wolfdog-koira herättää pelkoa Tampereen Kaupissa - omistaja selittää vapaana pitoa kulttuurieroilla

Viesti Kirjoittaja loaded »

Naurattaa vieläkin tuo alkuperäinen otsikko potentiaalisesta tappajakoirasta :D

Ihan kiltin oloinen hukka on. Oon nyt etsinyt tästä jutusta lisätietoa ja huomannut, että yksi ainoa koiria pelkäävä naisoletettu on tämän jutun takana. Mun selkäpiitä karmii sen tyyli kirjoittaa, syystä että on niin lipevä ja valheellinen. Tässä sen viimeisin aloitus ja ylehän tosiaan on jo tarttunut juttuun.

Maria Malla

Hei kaikille! Olen todella pettynyt luettuani Ylen artikkelin tästä miehestä joka pitää aggressiivista koiraansa vapaana tietoisesti kaupungin suurimmalla metsä-alueella Kaupissa. Mies antaa toimittajalle artikkelissa vääristynyttä tietoa esim siitä että hän pitää koiraansa vapaana vain metsässä ja että koira tulee hänen luokseen kutsuttaessa. Itse olen todistanut nämä asiat täysin vääräksi. Pyytäisin siis kaikkia ketkä koette aiheen teitä koskettavan ottamaan yhteyttä Yleen vaatien artikkelin oikaisua, tai vaihtoehtoisesti tähän ryhmään, jotta saamme kerättyä tietoa. Minulle voi myös henk koht laittaa viestiä. Pyydän myös edelleen ilmoittamaan poliisille jokaikisen hyökkäyksen. Ei kaikki ihmiset koirineen voi vaihtaa lenkkimaastoa siksi, että samassa paikassa liikkuu yksi arvaamaton ja vaarallinen henkilö koiransa kanssa. Kiitos ja kulkekaa turvassa ❤
meksi
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja meksi »

^ Tsekkaappa mun linkkaama keskustelu pari sivua takaperin, kyllä siellä on ihan useampikin ihminen huolissaan tästä irrallaan juoksentelevasta piskistä. Sitäpaitsi laki on hyvinkin selkeä: koira on pidettävä hallinnassa. Aiva sama onko tappajarakki vai muutenvaan säntäilijä, niin en ite hyppisi riemusta kun moinen pelmahtaa jostain pöpeliköstä aivan oman koiran iholle.
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

meksi kirjoitti: To Touko 04, 2023 1:58 pm ^ Tsekkaappa mun linkkaama keskustelu pari sivua takaperin, kyllä siellä on ihan useampikin ihminen huolissaan tästä irrallaan juoksentelevasta piskistä. Sitäpaitsi laki on hyvinkin selkeä: koira on pidettävä hallinnassa. Aiva sama onko tappajarakki vai muutenvaan säntäilijä, niin en ite hyppisi riemusta kun moinen pelmahtaa jostain pöpeliköstä aivan oman koiran iholle.
Jep, siitä on leikki kaukana kun vapaana oleva koira tupsahtaa iholle provosoimaan omaa, kytkettynä olevaa koiraa. Vaaratilanne se on sekin, että esimerkiksi chihu jolla on kerrostalon kokoinen ego tulee kukkoilemaan isommalle koiralle puremaetäisyydelle - nimittäin sille chihulle. Ei tarvitse kuin yksi niskapuraisu ja ravistus niin se on henki pois. Ja onhan noita kammottavia tapauksia ollut, että vapaana ollut koira on tappanut pienempiä, kytkettynä olleita koiria ja kaiken kukkuraksi lemmikkiään suojellut omistaja on myös vahingoittunut. Siinä ei "oho, sori siitä, ei ole ikinä ennen käynyt näin" - selittelyt enää auta.

Mitä tulee keskusteluun tuosta Andalusian lahjasta Suomelle ja tämän koirasta, niin ilmeistä on, ettei ole koira isännän hallinnassa vapaana ollessaan vaikka toisin väittää, ja että lakeja pitää noudattaa. Laeille ja säännöille on syynsä, ja yleensä ja niin tässäkin tapauksessa ne pohjaavat järjestyksen ja turvallisuuden varmistamisesta. Koira on väärin pidettynä kuin ladattu ja varmistamaton ase, koska se on eläin jolla on eläimen vaistot. Vapaana oleva koira voi aiheuttaa vahinkoa ja myös se voi vahingoittua.
Ifigeneia
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Minulle on kaksi koiraa murissut, ja kumpikin oli vapaana. Ekalla kerralla perhe tuli tiellä vastaan kolmen irrallaan olevan collien kanssa, ja yksi näistä murisi kun ohitin lauman. Tokalla kertaa kävelin metsätietä kun tiellä jökötti ja murisi joku en muista minkä rotuinen (seka-?) koira. Lapset huutelivat sitä metsään luokseen.

Mistäköhän johtuu että yksikään hihnassa kiinni oleva koira ei ole murissut...

Yhden kerran pelkäsin hukkuvani koiran takia. Olin uimassa syvässä vedessä rintaa, kun irti oleva koira lähti uimaan minua kohti. Se ui ylitseni niin että kynnet raapaisivat ihoani, onneksi ei osunut koko eläin sillä tavalla päälle että olisi painanut minut pinnan alle.

Näiden kokemusten vuoksi suhtaudun kielteisesti irrallaan reuhottaviin koiriin. Peloille on helppo nauraa jos ei niistä itse kärsi. Mutta eläin on pelkkä vaistojen varassa elävä eläin ja on omistajan tehtävä jumankauta hallita se vuffensa. Taikka jättää koko koira ottamatta.
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
JohanPomppas
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja JohanPomppas »

Ei ole ihan niin vaaraton ja viaton, mitä muutama uuden uutukainen minfolainen väittää :roll: Että mistäkähän nämä nyt palstalle yllättäen löysivät :wink: .. Tätä nyt eri ryhmissä facessa seuraillu, ja "kokemusasiantuntijat", eli tähän kaksikkoon törmänneet kertoilleet mm. että tämä Lopez on esim. kävellyt vaan ohi, tuijottaen ja sanomatta sanaakaan, kun joku nainen oli yrittäny yksin pitää omaansa ja Lopezin koiraa erillään. Toisessa tapauksess Lopez oli kaivanut kännykän taskustaan ja alkanut kuvaamaan, kun hänen koira menee uhittelemaan kiinni olevalle koiralle ja omistaja huutelee Lopezia ottamaan koiransa kiinni, tosta löytyy videokin herran IG:sta... Tyyppi itse myös sanonut, että koiransa on alfanaaras ja alistaa kaikki, ja siinä tulee naarmuja, eli on itsekin myöntänyt että koiransa on käynyt muiden päälle ja tullut runtua... Mutta ei kai tää mikään yllätys ole, että nyt meillä on ihmeteltävänä tämmöinenkin tulokaslajin edustaja. Tämä koirankasvattaja näitä melkoisella volyymillä tuottaa ja tietynlaisiin kahjoihin uppoavilla mielikuvilla markkinoi, niin tottakai tuollainen "viikinki" saatiin sit iloksemme. Mitä se muuten täällä tekee approprioimassa skandinaavien kulttuuria? Suomalaiset ei ole viikinkejä ja tuo espanjan ihme vielä vähemmän... Mutta jotain vakavampaa ilmeisesti pitää tapahtua, ennenkuin tälle pelleilylle tulee loppu. Sääli, että se on tuo koira, joka maksaa isäntänsä idiotismin.

(Edit. muokkasin tekstiä vähän selkeämmäksi, kun tuli kirjoitettua niin pirun sekavasti :lol: )
loaded
Sofia Karppi

meksi kirjoitti: To Touko 04, 2023 1:58 pm ^ Tsekkaappa mun linkkaama keskustelu pari sivua takaperin, kyllä siellä on ihan useampikin ihminen huolissaan tästä irrallaan juoksentelevasta piskistä. Sitäpaitsi laki on hyvinkin selkeä: koira on pidettävä hallinnassa. Aiva sama onko tappajarakki vai muutenvaan säntäilijä, niin en ite hyppisi riemusta kun moinen pelmahtaa jostain pöpeliköstä aivan oman koiran iholle.
Oon vilkaissut sen aiemmin, mutta kun sen jälkeen etsinyt kahdesta ryhmästä koiranomistajan nimellä niin vaan tuo yksi aloittaja tulee vastaan. Nämä aloitukset Puskarariossa. Valehteli siitä pippurisuihkeestakin.

Maria Malla
26. huhtikuu klo 16.30 ·
EDIT Tarkoitin siis turvasumutetta, pippurisumute lienee vanha termi. Mutta siis sellanen laillinen sumute. Heippa! Edelliseen postaukseeni vapaana ulkoilevasta koirasudesta ja sen välinpitämättömästä omistajasta... soitin poliisille ja valvontaeläinlääkärille. Rikosilmoitus ja eläinsuojeluimoitus tehty, mutta tilanteelle vaikea tehdä mitään ennenkuin mitään vakavaa on tapahtunut. Aion silti soi… Näytä lisää
Maria Malla
25. huhtikuu klo 20.21 ·
Hei, saisinkohan täältä jotain apua asiaan... Kaupin metsässä kulkee lähes päivittäin englantia puhuva mies ison koiransa kanssa jota mies pitää vapaana. Muutaman kerran olen häneen ja koiraansa törmännyt. Hänen koiransa tulee aina minun koiran iholle pyörimään, eikä kuuntele kun mies kutsuu koiraansa. Kerran hänen koiransa kävi pienesti päälle mutta sain keskeytettyä tilanteen miehen vain tujottaen ja kävellen ohi. Tänään törmäsin taas mieheen ja kysyin voiko hän pitää koira… Näytä lisää
Maria Malla
1 pv ·
Hei kaikille! Olen todella pettynyt luettuani Ylen artikkelin tästä miehestä joka pitää aggressiivista koiraansa vapaana tietoisesti kaupungin suurimmalla metsä-alueella Kaupissa. Mies antaa toimittajalle artikkelissa vääristynyttä tietoa esim siitä että hän pitää koiraansa vapaana vain metsässä ja että koira tulee hänen luokseen kutsuttaessa. Itse olen todistanut nämä asiat täysin vääräksi. Pyytäisin siis kaikkia ketkä koette aiheen teitä koskettavan ottamaan yhteyttä Yleen… Näytä lisää
Ifigeneia
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Facen Tampere-ryhmä Ville-Aleksi Alatalo 26.4.2023 (julkinen ryhmä):

"Olkaa varovaisia Kaupissa ja Petsamon alueilla... Siel joku henkilö josta ollut paljon keskustelua koiraryhmässä ja paikallisessa ryhmässä ett pitää koirasutta vapaana kun käyttää sitä ulkoilemassa. Se koira käyttäytyy aggressiivisesti ja meinasi hyökätä yks päivä mun kaveri kimppuun. Koirasusi oli yhtäkkiä rynnännyt metsästä ja sen koiomistaja (puhuu vain englantia) vain nauroi tilanteelle vaikka sen koira murisi mun kaverille ja näytti hampaita. Kaverini oli siitä peloissaan ja kertoi sille henkilölle ett koira täytyy pitää kytkettynä mut sitä henkilöä ei kiinnostanut. Useat ihmiset ovat tehneet siitä henkilöstä ilmoituksen poliiseille mutta asia ei oo edennyt mihinkään. Viimeksi se koirasusi on aiheuttanut vaaratilanteita Olkahisten alueella kun juoksennellut siel vapaana. Olkahisissa oli kyseinen koirasusi rynnännyt rivitaloasuntoon terassin kautta ja hyökännyt siel pienen koiran kimppuun."
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Yxkaksvaan
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Yxkaksvaan »

Tälläisenä koiraihmisenä jos kohtaisin aina jonkun hankalan koiranulkoiluttajan joka ei ota kuulevinani korvin mitään niin tekis kyl mieli nakata jotain maastoon minkä koira löytäis.
Harmi vaan et silloin koira olis sijaiskärsijänä vaikka hihnan päässähän se vika on.
Vian ei tarvitse olla iso kun se on päässä ;)
Matti Ja Maija
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Matti Ja Maija »

Vittuuko espanjalainen täällä luuhaa rakkinsa kanssa, juuri meidän hallitus laittoi heille siestarahaa ja makarooneille remonttirahaa.
Slava Ukraini! <3

JanitaSlima nauraa joka paikkaan. :D

Bänniä hänelle.
loaded
Sofia Karppi

Yxkaksvaan kirjoitti: To Touko 04, 2023 5:46 pm Vian ei tarvitse olla iso kun se on päässä ;)
Siitä olet itse hyvä esimerkki. Ei kai kukaan koiranomistaja oikeesti haluaisi myrkyttää koiraa.
loaded
Sofia Karppi

Löysin tämän Tampereen koirat -ryhmästä. Jätän nimen pois, koska käyttänee toisen tamperelaisen nimeä.

Hei ylläpitäjät! Olisiko jo aika poistaa David L. ryhmästä? Hän käyttää kaikkea tätä huomiota ja palstatilaa vain oman agendansa levittämiseen ja brändinsä mainostukseen. EDIT: selvennyksen vuoksi, koska kommenteissa argumentoidaan "sananvapaudella" ja että "hän ei riko sääntöjä". Sitä eivät ilmeisesti kaikki ole vielä huomanneet, mutta tämä henkilö on kaiken muun lisäksi trolli. Yleensä trollit halutaan poistaa mahdollisimman pian, koska he pilaavat ryhmän ilmapiiriä, tuhlaavat ihmisten aikaa ja energiaa, samalla kun saavat itse kaikesta huomiosta suurta mielihyvää.
(ps: olen blokannut hänet joten ei tule tähän ketjuun saarnaamaan)

Sama sekoboltsi kirjoitti 2017:

Mun koira on viimeisen parin vuoden aikana ruvennut enenevissä määrin pelkäämään **jotain** Kaupin metsässä. Aiemmin rakasti samoilla siellä, mutta nykyään lähes joka kerta joudutaan lähtemään kotiin kesken lenkin kun iskee pelko. Onko kellään tietoa, onko Kaupissa alkanut liikkua jotain eläimiä, joita aiempina vuosina ei ole ollut? Ja onko muita, kenen koiran käytös olis muuttunut samalla tavalla?
Kummisetä
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Kummisetä »

Harmi kun on turhan pitkä matka Tampereelle, olisi voinut käydä vähän lenkkeilemässä Kaupissa.
Oulun_Kungas kirjoitti: To Elo 28, 2025 8:35 pm täh? elää kerrostalossa. varmaan yli puolet suomalasista elää. tekeekö se heistä huonoissa oloissa eläviä? itekeki asun vittu
Collie
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Collie »

Oiskohan tuo mahdollista vain ampua metsästyksen nimissä? "Näytti ihan peuralta."
Kurpa kirjoitti: La Marras 23, 2024 8:41 pm On taas niin viisaita kommentteja. Ketä vittua kiinnostaa onko se joku demari, kun puhutaan valtuustotason poliitikoista eikä mistään kansanedustajasta edes. Se on vaan joku tavis.
Collie
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Collie »

Vapaana juoksevasta koirasta uusi rikosilmoitus Tampereella – vain kolmessa tapauksessa poliisi voisi lopettaa eläimen

Poliisilla oikeus ottaa eläin kiinni ja lopettaa se

Sisä-Suomen poliisille on viime viikolla tehty Kaupissa liikkuvasta koirasta rikosilmoitus ja se on poliisilla tutkinnassa järjestysrikkomuksena. Seuraamus on lähtökohtaisesti rikesakko.

Komisario Maijastiina Tammisto Sisä-Suomen poliisista kertoo, että asiasta on tullut toinenkin rikosilmoitus.

– On ymmärrettävää, että ihmiset ovat huolissaan.

Poliisin keinot puuttua tilanteeseen ovat rajalliset. Poliisilaissa on kohdat eläimen kiinniottamisesta ja lopettamisesta.

– Polisilla on oikeus ottaa eläin kiinni ja viimesijaisena keinona lopettaa se.

Lopettaminen voidaan tehdä, jos eläin aiheuttaa vaaraa ihmisen hengelle tai terveydelle tai huomattavaa vahinkoa omaisuudelle tai se vakavasti vaarantaa liikennettä. Tästä syystä on joskus lopetettu esimerkiksi liikenteen seassa poukkoilevia hirvieläimiä.

Lopettamiset hyvin harvinaisia

Koiran lopettamiset ovat hyvin harvinaista, eikä Tammisto löydä vastaavaa tapausta ainakaan vuoteen. Käytännössä ne ylittävät aina uutiskynnyksen.

Poliisi voisi esimerkiksi harkita lopettamista, jos koira on jo purrut, koiraa ei saada kiinni ja tilanne on hyvin akuutti. Silloinkin sitä harkitaan tarkkaan.

Eläin saadaan lopettaa myös, jos sen pitäminen hengissä on ilmeistä julmuutta.

– Eläinlääkäri katsoo silloin, että on julmuutta pitää eläintä hengissä, ja poliisi lopettaa eläimen virka-avun turvin.

Kolmas lakikohta löytyy rikoslain 44. luvusta ja eläimen vartioimatta jättämisestä. Tuomioistuin voi määrätä eläimen tapettavaksi, jos se on eläimen vaarallisuuden vuoksi perusteltua.

Tällöin lopettamisesta määrää oikeus, eli prosessi on järeä.

https://yle.fi/a/74-20030118
Kurpa kirjoitti: La Marras 23, 2024 8:41 pm On taas niin viisaita kommentteja. Ketä vittua kiinnostaa onko se joku demari, kun puhutaan valtuustotason poliitikoista eikä mistään kansanedustajasta edes. Se on vaan joku tavis.
Vastaa Viestiin