Siis mistä sä puhut? Varmistava sidonta? Nuo telineet kootaan valmistajan ohjeiden mukaan. Ne koostuu valmiista elementeistä mitä käytetään juuri niin kuin valmistaja on määritellyt. Ja näin käytettynä telineet kestävät juuri sen mitä on luvattu. Huom, kestävät siis kävelyn. Eivät pomppimista. Telineitä kasattaessa ei juuri pultteja käytetä, osa osista pysyy ihan painovoimalla, osa osista kiinnitetään kiilalla. Mikäli teline on romahtanut ilman että siinä on kukaan pomppinut on kyse todennäköisesti siitä että joku kannakkeista on vain väsynyt vuosien saatossa ja taipunut tai katkennut. Tälläistähän ei oikein voi missään tarkastuksessa huomata, se näkyy vasta siinä vaiheessa kun taipuminen tapahtuu. Todennäköisempänä silti pidän sitä että telineillä on pompittu jolloin joko tasos ovat pompanneet kiinnikkeistään pois tai kiinnikkeet on katkennut. Noita samoja telineitä on ympäri maailmaa monilla raksoilla, enpä muista juuri muita telineonnettomuuksia tapahtuneen paitsi ne missä myrsky on kaatanut telineen sen puutteellisen seinään kiinnityksen takia. Ja voin kertoo et raksoilla ei todellakaan aina tarkastella telineitä viikottain, kyl ne siä silti kestää. Toki itse en välttämättä telinettä valitsisi ensimmäiseks vaihtoehdoks jos mun pitäis rakentaa ”silta” mitä voi käyttää kuka vaan ja miten vaan. Onkohan tuossakin ollut alunperin ideana se että mikäli raksan edistyttyä siltaa tarvitsee siirrellä, on se telineillä melko helppo ja nopea toteuttaa.annaanna kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 9:48 pm Iltauutisissa oli haastattelussa onnettomuustutkinnan päällikkö ja hänen mukaansa on jo selvinnyt kahden poikkipalkin pettäneen ja sen seurauksena on pitkittäisetkin pettäneet ja koko rakennelma. Lupasi informoida tutkinnan edistyessä yksityiskohtia.
Onko tuossa edellä joku kuvan jo palkinpäistä, ilman poikkipalkkia, liittänyt tänne. Varmistus puuttunut tai antanut periksi. Sitten palkkien päät lopulta "lauenneet"
Eli heti on kyetty huomaamaan miksi on pettänyt, ja olettaisi tuosta sitten Rentan pomon tajunneen niiden varmistusliinojen poissaolon. Raskaimman kuorman kannattaneiden poikkipalkkien päät vailla jotakin varmistavaa sidontaa.
Vain minfossa voidaan pitää tapahtunutta alaikäisten tahallisesti aiheuttamana
Kävelysilta romahti Espoon Tapiolassa 11.5.2023 - useita loukkaantuneita
-
- Alokas
- Viestit: 8
- Liittynyt: Su Tammi 08, 2023 9:57 am
Re: Sortumaonnettomuus Espoossa
-
- Vic Mackey
- Viestit: 1922
- Liittynyt: Pe Tammi 10, 2020 11:35 pm
Re: Sortumaonnettomuus Espoossa
Mitenköhän Otkes saa tuohon 6-8kk kulumaan peukalo pyllyssä? Mä olisin kyllä tutkinut paikalla päivän, labrassa toisen ja kolmas päivä olisi lausunnon kirjoittaminen. Ja keskiviikkona ens viikolla tulosten julkistaminen.
Ai niin. Täytyy käyttää koko budjetti, sillä jos jonain vuonna menee vähemmän fyffeä niin VVM napsaisee budjetista kampawienerit poies.
Ai niin. Täytyy käyttää koko budjetti, sillä jos jonain vuonna menee vähemmän fyffeä niin VVM napsaisee budjetista kampawienerit poies.
Mens malus in corpore sano
Re: Sortumaonnettomuus Espoossa
Juuri näin ja ei varmasti kukaan alumiinitelinevalmistaja ohjeista tekemään tuollaista pysyvää julkista kulkutietä, vaan jopa ohjeissa todennäköisesti kieltää sen. Raksamiehet tietää kyllä miten noilla ollaan, ja huomaavat kun kiilat joskus löysyvät/irtoavat.Passipoliisi kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 10:21 pm Nuo telineet kootaan valmistajan ohjeiden mukaan. Ne koostuu valmiista elementeistä mitä käytetään juuri niin kuin valmistaja on määritellyt. Ja näin käytettynä telineet kestävät juuri sen mitä on luvattu. Huom, kestävät siis kävelyn. Eivät pomppimista. Telineitä kasattaessa ei juuri pultteja käytetä, osa osista pysyy ihan painovoimalla, osa osista kiinnitetään kiilalla.
-
- Sabrina Duncan
- Viestit: 378
- Liittynyt: Pe Kesä 03, 2011 9:38 am
Re: Sortumaonnettomuus Espoossa
Jos siellä joku on pomppinut niin eiköhän se ole tapahtunut jo hyvän aikaa sitten jos tuo on 2 vuotta ollut yleinen tie. Lopputulos vaati vaan riittävästi porukkaa kerralla.
Re: Sortumaonnettomuus Espoossa
Asian vierestä mutta epäilen ettei 14-15-vuotiaan keskivertopaino voi olla tänä päivänä millään 40kg, voisi paremminkin olla n 11-vuotiaiden keskipaino?
Nykynuoret on pitkiä, tuon ikäsissä suuri osa n 170cm ja ylikin. Hoikimmat 170cm tytöt varmaan 50kg mutta ei kaikki nykyään niin ruipeloita ole, eikä ne pitkät hoikat pojatkaan voi millään vain 40kg painaa. Toki joka luokalla on muutama lyhyempi oppilas joka voi olla kevyitä mutta lyhyitä vaikuttaa olevan nykyaikana vähemmistössä. Kenkienkin koot on tuon ikäisillä tosi isoja.
…Totean vaan jottei tarvi kenenkään teinin syömishäiriötä kehittää kun harva voi nykypituuksilla vain 40kg painaa.
Nykynuoret on pitkiä, tuon ikäsissä suuri osa n 170cm ja ylikin. Hoikimmat 170cm tytöt varmaan 50kg mutta ei kaikki nykyään niin ruipeloita ole, eikä ne pitkät hoikat pojatkaan voi millään vain 40kg painaa. Toki joka luokalla on muutama lyhyempi oppilas joka voi olla kevyitä mutta lyhyitä vaikuttaa olevan nykyaikana vähemmistössä. Kenkienkin koot on tuon ikäisillä tosi isoja.
…Totean vaan jottei tarvi kenenkään teinin syömishäiriötä kehittää kun harva voi nykypituuksilla vain 40kg painaa.
Viimeksi muokannut Gfh, To Touko 11, 2023 11:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Alokas
- Viestit: 8
- Liittynyt: Su Tammi 08, 2023 9:57 am
Re: Sortumaonnettomuus Espoossa
Joo, mut nuohan eivät siis ole alumiinitelineet vaan terästelineet. Alumiinitelineitä käytetään todella lyhytaikaisissa töissä. Nuo ovat terästelineet mitä käytetään kun tarvitsee tehdä tukevat telineet jotka voivat olla käytössä pitkäänkin, rakennetaan yleensä esim kerrostalon ympärille ja propataan seinään kiinni. Kun taas alumiinitelineet ovat usein pyörillä kulkevia kevyitä hökötyksiä joita käytetään vaikkapa omakotitalon maalauksessa.Nite Owl kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 10:38 pmJuuri näin ja ei varmasti kukaan alumiinitelinevalmistaja ohjeista tekemään tuollaista pysyvää julkista kulkutietä, vaan jopa ohjeissa todennäköisesti kieltää sen. Raksamiehet tietää kyllä miten noilla ollaan, ja huomaavat kun kiilat joskus löysyvät/irtoavat.Passipoliisi kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 10:21 pm Nuo telineet kootaan valmistajan ohjeiden mukaan. Ne koostuu valmiista elementeistä mitä käytetään juuri niin kuin valmistaja on määritellyt. Ja näin käytettynä telineet kestävät juuri sen mitä on luvattu. Huom, kestävät siis kävelyn. Eivät pomppimista. Telineitä kasattaessa ei juuri pultteja käytetä, osa osista pysyy ihan painovoimalla, osa osista kiinnitetään kiilalla.
Re: Sortumaonnettomuus Espoossa
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009577682.htmlOtkes: Sillan kaksi poikittaista palkkia putosi ja sitten kävelytasot romahtivat
Otkes tiedotti Twitterissä torstai-iltana ennen kahdeksaa, että paikkatutkinta Tapiolassa oli päättymässä. Otkesin mukaan onnettomuudessa putosi kaksi poikittaista palkkia, minkä jälkeen sillan kävelytasot romahtivat.
Otkesin johtava tutkija Kai Valonen kertoi torstai-iltana, että pudonneet palkit on otettu talteen. Otkes tutkii palkkeja ja selvittää, mitä kävelysilta oli suunniteltu kestämään ja oliko se toteutettu oikein.
Valosen mukaan Otkes perustaa tutkintaryhmän selvittämään asiaa. Tutkimukset jatkuvat tiedonkeruulla, puhutteluilla ja kuulemisilla.
Otkesin viestintäpäällikkö Tiina Bieber kertoi torstaina normaalin tutkinnan kestävän 6–12 kuukautta. Hänen mukaansa Otkes ei ole koskaan aiemmin tutkinut vastaavankaltaista kävelysiltaonnettomuutta.
Re: Sortumaonnettomuus Espoossa
Ehkä yläasteen valinnaiseen kuvaamataitoon on kuulunut joku arkkitehtuurikurssi, ja Tapiola on valikoitunut tunnettuna arkkitehtuurikaupunginosana kävelyretkikohteeksi? Ehkä Espoon teatterissa on ollut jotain päivänäytöksiä, jotka sopivat yläkouluikäisille? Ehkä Espoon kulttuurikeskuksessa on ollut jotain häppeningiä? On siellä Tapiolan hoodeilla aika paljonn muitakin mahdollisia kohteita kuin se Emma, jossa kaikki käy. Tapiolassa on itseasiassa varmaan kolmannes koko Espoon kulttuurikohteista, jos aletaan laskemaan.Mind Over Matter kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 9:44 pmVoisi kuvitella, että ovat Kalasatamasta tulleet Metrolla. Jos näin ja Emmaan menossa, niin mitä ne tuolla suunnassa ovat marssineet? Eksyneet?
Re: Sortumaonnettomuus Espoossa
Minä kirjoittelen sen perusteella mitä olen lukenut ja itse päätellyt.Passipoliisi kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 10:21 pmSiis mistä sä puhut? Varmistava sidonta?annaanna kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 9:48 pm Iltauutisissa oli haastattelussa onnettomuustutkinnan päällikkö ja hänen mukaansa on jo selvinnyt kahden poikkipalkin pettäneen ja sen seurauksena on pitkittäisetkin pettäneet ja koko rakennelma. Lupasi informoida tutkinnan edistyessä yksityiskohtia.
Onko tuossa edellä joku kuvan jo palkinpäistä, ilman poikkipalkkia, liittänyt tänne. Varmistus puuttunut tai antanut periksi. Sitten palkkien päät lopulta "lauenneet"
Eli heti on kyetty huomaamaan miksi on pettänyt, ja olettaisi tuosta sitten Rentan pomon tajunneen niiden varmistusliinojen poissaolon. Raskaimman kuorman kannattaneiden poikkipalkkien päät vailla jotakin varmistavaa sidontaa.
Vain minfossa voidaan pitää tapahtunutta alaikäisten tahallisesti aiheuttamana
Sulla vaikuttaa olevan aivan eri metodi, jossa ei tapaukseen tutustumisella ole niin väliä
Ketjussa on heti aamupäivällä saatu lausunto telineyhtiön pomolta, jossa tuo esille tämän sidonnan.
Kaksi palkkia pettänyt, ilmeisen varmistamattomia?
Lisäksi tämä Knopp1 on selvittänyt vakuuttavasti sidonnan eli liinoittamisen tärkeyttä. Lue ketjua, niin tiedät mistä puhun.
Minusta vaikutti heti heikolta kohdalta tuo pitkä väli, kadun ylitys, ilman siis noita sivulta tukevia putkia, joita valmistaja varmaankin ohjeistaa käyttämään. Olet ilmeisesti eri mieltä.
Jollakin tuo pystyjen sivuputkien puuttuminen pitää korvata. Ehkä siitä on kysymys.
Ja siitä koululaisten hyppimisestä en ole havainnut edelleenkään mitään muuta todistetta kuin maininnan, että osa jostakin viereisen työmaan miehistä oli näin kertonut. Osa kertoi ettei moista havainnut.Knoppi1 kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 4:48 pm Noi telineitten astinritilät pudotetaan noista päissä olevista "kaannatikoukuista" u-palkkiin, eikä niitä normaalisti lukita (rakennustelineissä). Kiinnityslovet on ehkä kolmisen senttiä syvät. Kriittisissä paikoissa varmistetaan kapeilla liinoilla, esim silloin kun u-palkkia ei voi uriin laittaa (elikä tulevat päällekkäin). Noi on aika pitkät jänneväliltään, jolloin ne kyllä hiukan joustaa. Jos on paljon ihmisiä liikkeessä, ja risteävät päätytelineet on esim löystyneet seinäkiinnikkeissä (syystä tai toisesta), niin voi olla että ritilät rupeevat "hyppimään" askelten tahdissa. Jos perättäiset ritilät hyppivät eri tahtiin, ja risteävät päätytelineet antavat periksi, on olemassa vaara, että "kiinnityslovet hyppäävät ohi", ja silloin tapahtuu romahtaminen. Tollaisessa paikassa pitäis ritilät laittaa liinoilla kiinni u-palkin ympäri. Koska useita ihmisiä liikkuu päällä jatkuvasti. Eritoten silloin kun pitkät ritilät kyseessä. Ja valitettavasti - ei ole tavatonta, että raksamiehet poistavat tai siirtävät palkkeja työtilan tekemiseksi. Tuollaista "hypähtämisongelmaa" ei ole kovinkaan usein silloin, kun telineillä on vain normaalia työntekoa, ja vain pari kolme ihmistä kerrallaan. Levyt itsessään hiukan rauhoittavat ongelmaa, mutta omasta mielestäni liinavarmistus olisi auttanut paljon.
Miten he tuon olivat todenneet?
Ehkä havainneet sen metelin,josta kerrottu ja liikkeen,joka edelsi romahdusta. Olettaneet hyppimiseksi.
Koululaisten tai silminnäkijöiden kautta en ole huomannut tuollaista tietoa jaetun. Itse odottelen kaikessa rauhassa uhrien kertomuksia miten tuo tapahtuma eteni. Kiekumatta palstoilla nuorisoa syylliseksi. Mutu -pohjalta
Re: Sortumaonnettomuus Espoossa
Vaikka olisi terästä niin ei ole tuollaiseen käyttöön tarkoitettu eikä toimi. Aivan varmasti löytyy valmistajalta maininta/varoitus asiasta jotta pääsevät itse vastuusta. 1-2 vuoden ajaksi oikea silta olisi pitänyt kaupungin erikseen rakentaa.Passipoliisi kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 10:59 pm Joo, mut nuohan eivät siis ole alumiinitelineet vaan terästelineet. Alumiinitelineitä käytetään todella lyhytaikaisissa töissä. Nuo ovat terästelineet mitä käytetään kun tarvitsee tehdä tukevat telineet jotka voivat olla käytössä pitkäänkin, rakennetaan yleensä esim kerrostalon ympärille ja propataan seinään kiinni. Kun taas alumiinitelineet ovat usein pyörillä kulkevia kevyitä hökötyksiä joita käytetään vaikkapa omakotitalon maalauksessa.
Re: Sortumaonnettomuus Espoossa
Tuommoisia työmaiden väliaikaisia rakenteita ei tosiaan varmaan koskaan ole nähty jossain muutaman kymmenen tuhannen asukkaan taajamissa, mutta kyllähän nuo ovat ihan arkipäivää miljoonan asukkaan Suur-Helsingin alueella olleet jo vuosikymmeniä. Tänäänkin vähintään kymmenissä paikoissa muuallakin on ihan vastaavat käytössä..Nite Owl kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 11:31 pmVaikka olisi terästä niin ei ole tuollaiseen käyttöön tarkoitettu eikä toimi. Aivan varmasti löytyy valmistajalta maininta/varoitus asiasta jotta pääsevät itse vastuusta. 1-2 vuoden ajaksi oikea silta olisi pitänyt kaupungin erikseen rakentaa.Passipoliisi kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 10:59 pm Joo, mut nuohan eivät siis ole alumiinitelineet vaan terästelineet. Alumiinitelineitä käytetään todella lyhytaikaisissa töissä. Nuo ovat terästelineet mitä käytetään kun tarvitsee tehdä tukevat telineet jotka voivat olla käytössä pitkäänkin, rakennetaan yleensä esim kerrostalon ympärille ja propataan seinään kiinni. Kun taas alumiinitelineet ovat usein pyörillä kulkevia kevyitä hökötyksiä joita käytetään vaikkapa omakotitalon maalauksessa.
-
- Nikke Knakkertton
- Viestit: 161
- Liittynyt: Su Touko 07, 2023 4:08 pm
Re: Sortumaonnettomuus Espoossa
Kuulostaa aika leppoisalta duunilta kyllä. Millähän jäsenkirjalla tuonne voi hakea töihin? Kokemusta ei varmaankaan tarvita. Voi opiskella samalla, kun hitaasti tutkitaan ja välillä ottaa päiväuniakin.canis lupus kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 10:26 pm Mitenköhän Otkes saa tuohon 6-8kk kulumaan peukalo pyllyssä? Mä olisin kyllä tutkinut paikalla päivän, labrassa toisen ja kolmas päivä olisi lausunnon kirjoittaminen. Ja keskiviikkona ens viikolla tulosten julkistaminen.
Ai niin. Täytyy käyttää koko budjetti, sillä jos jonain vuonna menee vähemmän fyffeä niin VVM napsaisee budjetista kampawienerit poies.
Paljonkohan OTKES:lla on tutkijoita, jos työtahti noin verkkainen?
Re: Sortumaonnettomuus Espoossa
Tuo on totta, ja ihmetyttää kuinka muut kansalaiset sen hyväksyvät jatkuvana olotilana. Triplaakin kun rakennettiin niin Pasilasta piti mennä junaan tuollaista vastaa siltaa pitkin kuukausien ajan, silloin aamuruuhkassa tuli mietittyä että joskus tällainen romahtaa.Skloddi kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 11:38 pm Tuommoisia työmaiden väliaikaisia rakenteita ei tosiaan varmaan koskaan ole nähty jossain muutaman kymmenen tuhannen asukkaan taajamissa, mutta kyllähän nuo ovat ihan arkipäivää miljoonan asukkaan Suur-Helsingin alueella olleet jo vuosikymmeniä. Tänäänkin vähintään kymmenissä paikoissa muuallakin on ihan vastaavat käytössä..
Re: Sortumaonnettomuus Espoossa
Perusteellinen tutkimus sisältää aika laajalla skaalalla kaikenlaista metallien lujuuksien testaamisista tilannesimulaatioihin jne. Mutta kyllähän se paljon halvemmaksi tulisi, kun palkkaisivat jollain työllistämiatuella vaikka pari minfolaista ratkomaan nämä pettämättömällä mutullaan. Olisiko se sitten hyvä juttu, niin siitä en ole ihan varma.AhruMSahruM kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 11:55 pmKuulostaa aika leppoisalta duunilta kyllä. Millähän jäsenkirjalla tuonne voi hakea töihin? Kokemusta ei varmaankaan tarvita. Voi opiskella samalla, kun hitaasti tutkitaan ja välillä ottaa päiväuniakin.canis lupus kirjoitti: ↑To Touko 11, 2023 10:26 pm Mitenköhän Otkes saa tuohon 6-8kk kulumaan peukalo pyllyssä? Mä olisin kyllä tutkinut paikalla päivän, labrassa toisen ja kolmas päivä olisi lausunnon kirjoittaminen. Ja keskiviikkona ens viikolla tulosten julkistaminen.
Ai niin. Täytyy käyttää koko budjetti, sillä jos jonain vuonna menee vähemmän fyffeä niin VVM napsaisee budjetista kampawienerit poies.
Paljonkohan OTKES:lla on tutkijoita, jos työtahti noin verkkainen?
Sieltähän se Otkesin sivuilta löytyy, mitä milloinkin ovat tutkimassa tai saaneet tutkittua.
Re: Sortumaonnettomuus Espoossa
Luultavasi mitään tuollaista ei tulla tekemään koska on selvää että noista osista ei olisi pitänyt pitkäaikaista siltaa koskaan rakentaa ylipäätänsä, se on päivänselvää. Työmaan johto/suunnittelu/valvonta/projektinhallintatasolla on tehty virheitä ja laiminlyöntejä. Todennäköisesti kaikki keplottelevat itsensä irti vastuusta pitkien alihankintaketjujen avulla. Poliisimies TV:ssä tätä jo pohjustu toteamalla että vastuullista ei välttämättä löydy.