HR-KOTIMAA SELVITTÄMÄTTÖMÄT: Ulvilan tapaus ( ketju 1 )

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Cicciolina
Neuvoja-Jack
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 1:17 am

Viesti Kirjoittaja Cicciolina »

Loka kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1406471

Toivottavasti olen väärässä, mutta koittaako tuo K.T:n asianajaja kenties edistää omaa uraansa tässä uhrin siivellä?? :roll: Isot naamakuvat ja joka päivä uusia lausuntoja vaikka itse kootee ilmoitti haluavansa tämän kaltaisesta julkisuudesta pois?
Juu, asiassa taitaa enemmän mainehakuisuutta asianajajan puolelta, kuin itse asiaa.... Aika näyttää kuinka aktiivisesti itse ex-epäilty ottaa kantaa ko asioihin. En jotenkin usko että jaksaisi ainakaan näin pian tapahtuneen jälkeen ruveta kuluttamaan energiaansa julkisuuteen. Kun kuitenkin uskon kokemuksen oikeasti olleen kauhistuttava/järkyttävä. Ei se ihan lomana mene, uskoisin. Jo se että yhtäkkiä joudut sinne epäiltynä noinkin vakavaan rikokseen, ei varmasti anna tilaa uskoa yhteiskuntaan tahi poliisiin. Varmaankin pikemminkin kauhukuvatnousee enemmän pintaan, että "mitäpä jos tästä vielä tuomiollekin joutuu". Vaikka kuinka tietää olevansa syytön, voi turhan pidätyksen jälkeen uskos jopa oikeusmurhaan.. :D
Cicciolina
Neuvoja-Jack
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 1:17 am

Viesti Kirjoittaja Cicciolina »

Urho kirjoitti:Jos arvata tätytyy, niin kyseessä on juuri päinvastainen syy löylyttää tyhmää poliisia. Asianajajahan totesi jo heti kättelyssä, että "minä olen tällainen eläkkeelle kohta siirtyvä juristi ja olen vapaa sanomaan...". Lisäksi hän totesi, että Joutsenlahti oli taktikoinut jutun käsiteltäväksi päivystävässä vieraspaikkakuntalaisessa tuomioistuimessa, koska "täällä hänen tapansa tunnetaan" tms. - Eli oma veikkaukseni on, että juristi on vuosia seurannut Joutsenlahden typeryyksiä ja nauttii nyt joka hetkestä, kun saa valtakunnallista julkisuutta miehen typeryydelle, eikä itsellä ole mitään hätää, kun kerran eläke odottaa.
Aaa-joo, enpä ehtinyt lukea sinun kommenttia kun laitoin tuon edellisen viestini. :) Asian tosiaan voisi tulkita näinkin kuten siä asian ilmaisit. Mutta en tosiaan usko että itse KT olisi koko mylläkän takana..
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Juu, jos asia on kuten Urho sanoi niin hyvä juttu.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Kun en ihan viimeisiä kurveja jutussa tunne; siis eikö vieläkään ole selvillä kuka tuolla putkassa kävi "kuulustelemassa" eräänä iltana Tannerta?
Ellei ole, on varmaan parasta tehdä uusi tunnistusrivi. Kaikki ko. rakennuksessa lorvineet tai sinne sisälle jotenkin päässeet riviin ja Tanner tunnistamaan, kuka ko. henkilö oli. Varmuuden maximoinnin kannalta parasta juoksuttaa myös siivoojat paikalle.
Eikö muuten päivystäjä/vartija osaa sanoa, kenet on päästänyt sisälle koppiin?
murhavaari
Harjunpää
Viestit: 305
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 8:54 pm
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja murhavaari »

Ailar kirjoitti:Kun en ihan viimeisiä kurveja jutussa tunne; siis eikö vieläkään ole selvillä kuka tuolla putkassa kävi "kuulustelemassa" eräänä iltana Tannerta?
Kyllä se on jo selvillä. Kyseessä oli ylikonstaapeli Jukka Frigren.
Matula
Jack Bauer
Viestit: 970
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 6:31 pm

Viesti Kirjoittaja Matula »

Urho kirjoitti:
Matula kirjoitti: Ymmärrän poliisin kiinnioton, usein näissä pyritään siihen, että epäilty murtuu kuulusteluissa oltuaan häkissä muutamia vuorokausia.
Tekniset tutkinnat ovat kuitenkin poissulkeneet KT:n.
Älä nyt viitsi "ymmärtää". Kysehän oli siitä, että otettiin kinni mies, jonka dna ei sopinut, auto ei sopinut, eikä minkäänlaista järkevää motiivia ollut näköpiirissä. Tuolla periaatteella voitaisiin ottaa kiinni kaikki 18-70 vuotiaat porilaismiehet ja toivoa, että koppihoito saa jonkun tunnustamaan.

Tämäkin tapaus taas todistaa, ettei poliisin ammattitaito ole kehittynyt sille tasolle, mitä vanha 17vrk pidätysajan poistaminen edellyttäisi. Muistan elävästi kuinka se tsaarin aikaisen ihmisoikeuksia loukkaavan metodin poistuminen aiheutti närää poliisikunnassa. Tässä taas nähdään kuinka tärkeää sen poistaminen oli, ja kuinka huonosti poliisin ammttitaitoa on kehitetty nykyolosuhteita vastaamaan.
Asioissa on aina helppo olla jälkiviisas. Motiivin järkevyydestä voi olla montaa mieltä, dna ei sopinut mutta lab-kokeissa tehdään ajoittain virheitä jopa tunnistettaessa/näytettä otettaessa (olen nähnyt lukuisia eri tapauksia), jonka vuoksi on varmasti haluttu vielä toistamiseen varmistaa näytteen ja näytteenantajan yhdenmukaisuus, silminnäkijähavainnot voivat olla "varmoja" ja usein julkisuus ja asian saama kohu aikaansaavat havaintojen muuttumisen.
Ymmärrän toki yksilön oikeussuojan, inhimilliset tekijät etc humanismin, mutta minusta poliisillakin tulee olla työtä helpottavia metodeja, joista yksi on pidätys. Kuten totesin, on monen kielenkannat vironneet pidätyssellissä, jossa olot yksin eivät ole häävit.
Syyttömän pidättäminen on aina valitettavaa, mutta en usko niitä moniakaan tapahtuvan. Varmasti tilastoa tästä löytyisi. Voin yrittää etsiäkin..
kissala
Jack Taylor
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2007 4:15 pm

Viesti Kirjoittaja kissala »

Matula kirjoitti:Syyttömän pidättäminen on aina valitettavaa, mutta en usko niitä moniakaan tapahtuvan. Varmasti tilastoa tästä löytyisi. Voin yrittää etsiäkin..

Valtiokonttorin mukaan vuosittain maksetaan aiheettomista vapauden menetyksistä korvausta noin 400 henkilölle yhteensä noin miljoona euroa.

Onko se sitten paljon vaiko vähän?

Minusta 400 henkilöä on paljon. Sehän tekee kopitettuja enemmän kuin yksi päivää kohden ja tälläkin hetkellä aiheetonta koppihoitoa saa kymmeniä henkilöitä!

Varsinkin kun muistetaan, että pelkästään kiinniotettuna vapauttaan menettävät eivät sisälly lukuun.

En löytänyt tähän hätään linkkiä.
vasikka
Javier Pena
Viestit: 1874
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 5:05 pm

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Olisi reilua kuulla myös Joutsenlahden ja kumppanien vastine. Nyt tutkinnan johtaja on saanut aika kovaa kritiikkiä monesta suunnasta.

Tutkinnallisista syistä ei ole mahdollisuutta kuulla heidän antamaansa vastinetta, joten minusta on jokseenkin vaikea arvioida käytettävissä olevien tietojen perusteella toiminnan oikeellisuutta. Tämän päivän iltasanomat kuitenkin luin ja siinä Joutsenlahti kertoi, että tärkein peruste vangitsemisvaatimukselle oli pakkotoimen kohteeksi joutuneen kertomuksen ristiriitaisuus suhteessa todistajien (huom. monikko) kertomaan.

Näin omana huomiona toteaisin, että käytettävissäni olevien tietojen perusteella en pitäisi täysin poissuljettuna sitäkään, että Tanner olisi puhunut jossain kohdassa syystä tai toisesta totuuden vastaisesti ja siten myötävaikuttanut epäilyjen alle joutumiseen. Tällainen voisi olla esimerksi Lahden naapurin ja hänen välisen konfliktin kiistäminen.

Sitten toisekseen on ihan hyvä, että poliisi suhtautuu tietyllä kriittisyydellä niihinkin, jotka ovat jo kertaalleen antaneet vapauttavan DNA-näytteen, jos on perusteita epäillä osallisuutta. En nimittäin usko, että niitä alkuvaiheessa otettuja DNA-näytteitä pystytään käytännössä ottamaan niin valvotuissa oloissa, etteikö joku "copperfield" pystyisi antamaan väärän näytteen.
Tattoo
Hetty Wainthropp
Viestit: 478
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 2:28 am

Viesti Kirjoittaja Tattoo »

Kyllikki S kirjoitti:
Loka kirjoitti:
Tattoo kirjoitti: Mutta ruoka ja harrastukset on talonpuolesta ilmaisia, nukkua saa ainaki tarpeeksi:)
Vois olla ettei oikein uni tulis jos ois syyttömänä syytettynä murhasta todenäköisin syin. :joutsenlahtio: :lol:
T vangittiin 'syytä epäillä'- perusteella!
Tutkinnanjohto/poliisi, esitti vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä, käräjäoikeus muutti syytä epäillä-muotoon koska katsoi ettei tod.näk.syin ehdot täyty.

Tämä osoitti tutkinnanjohdolta silkkaa mielivaltaa.

Tiedän että epäilty vangittiin syytä epäillä perusteella, mutta poliisin ja tutkinnanjohdon kanta on tod. näk. syin epäiltynä ja se ei siitä mihinkään muutu, se tarkoittaa "olet todennäköisemmin syyllinen kuin syytön" tutkijoiden mielestä...siis niiden mielestä jotka sinua kuulustelevat ja tekemisiäsi ovat tutkineet/ tutkivat, tästä jokainen joka ymmärtää tietää että poliisi on täysin umpikujassa.
Kyllikki S
Adrian Monk
Viestit: 2652
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2007 1:30 am

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Tämä oli minulle uutta. En tosiaan tiennyt, että alunperin vangitsemista haluttiin 'todennäköisin syin'. Missähän tämä tieto on julkaistu? :o

Parina viime päivänä on käyty lehdistössä läpi niitä syitä miksi K.T vangittiin epäiltynä. Minulla on mielikuva, että jossain mainittiin K.T:n tunteneen Lahden yksityiselämässään. Onko muistikuvani väärä vai muistaako kukaan muu mainintaa tästä?
Ei niin, että epäilisin itse kyseistä henkilöä mitenkään, mutta eikö yksi syy poliisin epäilylle ole se, että henkilöt tuntevat toisensa. Sitä ei noissa epäily-aihelistoissa mainita. :shock:
Tattoo
Hetty Wainthropp
Viestit: 478
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 2:28 am

Viesti Kirjoittaja Tattoo »

Kyllikki S kirjoitti:Tämä oli minulle uutta. En tosiaan tiennyt, että alunperin vangitsemista haluttiin 'todennäköisin syin'. Missähän tämä tieto on julkaistu?
Ilta-sanomat 17.7.2007 klo 11:20

"Kauppila muistutti, että epäilty on vangittu syytä epäillä -perustein, vaikka poliisi esitti häntä vangittavaksi vahvempaa näyttöä vaativalla todennäköisin syin -perusteilla. Päivystävänä käräjätuomarina toiminut Jämsän käräjäoikeuden tuomari Hannu Kilpelä päätyi ratkaisussaan siihen, että vain syytä epäillä -perusteet täyttyvät"

En enää löytänyt linkkiä, mutta olin copy pastennut tuon jutun, linkitän jos löytyy vielä se IS:n sivu.

lötyi http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1404705
Kyllikki S
Adrian Monk
Viestit: 2652
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2007 1:30 am

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Kiitos Tattoo! :) Asia harvinaisen selvä!
Mutta tosiaan jos joku vielä löytää linkin tuohon toiseen juttuun niin mukava olisi. Itse yritin sitä epätoivoisesti etsiä, ja kun en löytänyt, ehdin jo epäillä hetken kuvitelleeni olemattomia... :roll:

Muoksmuoks: Eli löytyi oma-aloitteisesti vastaus edelliseen:

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... /07/544201

Helpotus!
Jack the Ripper
Adrian Monk
Viestit: 2652
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 2:31 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

vasikka kirjoitti: Sitten toisekseen on ihan hyvä, että poliisi suhtautuu tietyllä kriittisyydellä niihinkin, jotka ovat jo kertaalleen antaneet vapauttavan DNA-näytteen, jos on perusteita epäillä osallisuutta. En nimittäin usko, että niitä alkuvaiheessa otettuja DNA-näytteitä pystytään käytännössä ottamaan niin valvotuissa oloissa, etteikö joku "copperfield" pystyisi antamaan väärän näytteen.
Minulta ainakin otettiin DNA-näyte eräänlaisella "tikkarilla" suun sisältä molemmat posket oikein kunnolla pyyhkäisten. Eli jos sulla ei satu olemaan lainapää parhaillaan käytössä et voi huijata. Myös verikokeella otetaan DNA-näytteitä, esim. isyyden varmistamiseksi. Luulen että verikokeet olleet Ulvilan tutkijoilla käytössä. Kellään varmaa tietoa asiasta?
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Tattoo
Hetty Wainthropp
Viestit: 478
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 2:28 am

Viesti Kirjoittaja Tattoo »

Joo aika Houdini saa olla et huijaa dna-testissä...se on toinen juttu jos toimittaa rikospaikalle väärää dna:ta
Matula
Jack Bauer
Viestit: 970
Liittynyt: Ti Huhti 10, 2007 6:31 pm

Viesti Kirjoittaja Matula »

Huijauksesta ei välttämättä ole ollut kyse. Kun näytteitä otettaessa kirjataan henkilön hetu ja nimi näytteeseen (käytännössä liimataan henkilötarra näyteastian kylkeen), voi tässä vaiheessa sattua inhimillinen virhe, mikäli näytteitä otetaan enempi kuin yhdeltä henkilöltä samaan aikaan. Henkilö A:n tunnistetarra liimataan vahingossa henkilö B:n näyteputkeen. Näitä sattuu tosielämässä, onneksi todella vähän. Tästä syystä Tannerilta on varmasti haluttu toinenkin näyte.
Lukittu