4v. pojan törkeä kuolemantuottamus 8.6.2023 Joensuu, äidille ja isäpuolelle ehdotonta

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
taotao
Neuvoja-Jack

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittu

Viesti Kirjoittaja taotao »

Useinhan nämä päihdeperheiden lapset ovat juuri hiljaisia, helppoja, pienellä äänellä piipittäviä kaikkeen tyytyväisiä helppoja lapsia.

Mitä kuviin tulee, niin jotain oudon kylmää ja kolkkoa on noissa äidin fb kuvissa. En yllättyisi, vaikka kyseinen tyyppi olisikin lapsuudessaan kidutellut eläimiä, kuten jodelissa juorutaan.

Pahuutta on olemassa. Pahoja ihmisiä on olemassa. Sitä on vaikea uskoa todeksi.
Inanna
Javier Pena

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittu

Viesti Kirjoittaja Inanna »

Sarjo kirjoitti: Pe Kesä 16, 2023 6:26 pm Täällä kovasti pohditaan, miksei lapsen hiuksiin ole puututtu? Tai siihen, ettei halua lähteä päikystä.

Entä jos onkin puututtu? Lapsesta on tehty lasuja ja jonkun väittämän mukaan huostaanottoa valmisteltiin.

Se että julkisuuteen ei kerrota, ei tarkoita, ettei olisi puututtu.
Puututtu ja puututtu. Miten siihen helvetti soikoon oli puututtu jos poika oli kotona, ilman mitään valvontaa näiden monstereiden käsissä ? Näille oli kuun alussa kilahtanut tukirahat tilille ja epäilemättä juoneet ja narkanneet siitä hetkestä ja sitten tuli 8.6.

Puuttuminen olisi näiden tietojen valossa ollut se, että lapsi olisi viety turvaan. Melkein jo sama minne, vain Jammu setä kenties pahempi, eikä sekään varmaa.
Pullervo Pönttinen
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Pullervo Pönttinen »

VastarannanKiiski kirjoitti: Pe Kesä 16, 2023 6:23 pm Mulla on itse asiassa ihan sama havainto; lapset juoksevat iloisena vanhempiaan vastaan ja halaamaan. Lähtevät iloisen akotiin ja kertovta venhemmalle päivän puuhista. En ymmärrä miksi ihmeessä jonkun keskiluokaisen ja hyvinvoivan perheen pennun ominaisuudet ja käytös liittyvät tähän tapaukseen, missä lasta on kaltoinkohdetu ja hänet on murhattu. - -

Nyt ei ole kyse jostain yksittäisestä kiukunpuuskasta tai tilanteesta, eikä jokaisen satunnaisesti kiukuttelevan lapsen vanhemman tarviste rientää kiekumaan, että se on "normaalia" lähinnä omaa ihan kelvollista vanhemmuuttaan puolustaakseen.
Jos tilanteet toistuvat, lapsi on päivästä toiseen vastahakoinen lähtemään kotiin, välttää vanhemman katsekontaktia ja vaikuttaa pelkäävän tätä, eikä halua lähteä kotiin, hälytyskellojen pitäisi soida. Ehkä Milo olisi voinut pelastua.

- - Minua kiinnostaisi pohtia mitä tässä on tapahtunut ja miten Milon hädän olisi voinut hiomata ja hänet pelastaa. Siksi vituttaa viestitulva asiaan liittymättömistä lapsista, joita ei pahoipidellä, eikä heitä ole murhattu. Mitä ne tähän liitttyvät tai miten auttavat vastaavien estämisessä? Kaikki mahdolliset merkit väkivallasta voi ja pitää kuitata "normaaleiksi". Niinhän tässä on poliisi ja sossukin tehnyt, joten uusia ruumita odotellessa.
*äiti huutaa ja retuuttaa-lapsi huutaa äiti älä lyö -normaalia
*lapsi ei haluaisi lähteä päiväkodista kotiin -normaalia
*hiuksista saattaa puuttua tukkoja-normaalia
*lapsen äitiä ja isäpuolta epällään murhasta -varmaan joku vahinko, puurot kaatunut päälle- normaalia
Olen samaa mieltä, että tätä murhaa ei voi enää selitellä vahingoksi. Tässä ei toivottavasti kukaan enää yritäkään selitellä mustaa valkoiseksi, mutta silläkin on rajansa, mitä sivulliset voivat lapsen hyväksi tehdä. Joistain viesteistä tulee vähän sellainen tunnelma, että kaikkien ohikulkijoitten olisi pitänyt tajuta puuttua tilanteeseen kun näkivät sen "päivänselvän" perheväkivallan merkin, että lapsi kiukuttelee kotiinlähtiessä, ja tämä on ihan epärealistinen velvoite useimpia heitä kohtaan, jotka ovat tämän pojan kohdanneet. Jos lapsi on vastentahtoinen lähtemään päiväkodista kotiin, niin se ei yksinään ole syy tehdä lastensuojeluilmoitusta, koska se on myös hyvinvoiville lapsille normaalia käytöstä. Valitettavasti monilla lapsilla on tosi raskaita syitä, mikseivät halua mennä kotiin, mutta sivullisen on ihan mahdoton puuttua sen perusteella mihinkään, juuri siksi koska se on usein myös täysin normaalia. Mistä jonkun ventovieraan on tarkoitus tietää, onko nyt kyse terveestä pahantuulisuudesta vai perheväkivallan aiheuttamasta ahdistuksesta?

Ja nuo hiukset, tuo tänne liitetty kuva on niin epäselvä että minä en ainakaan pysty näkemään, onko siinä revitty tukkaa irti vai onko siinä vain ohuet hiukset pörrössä. Tähän tulee varmasti jossain kohtaa varmuus, kummasta on kyse. Sitä odotan mielenkiinnolla.

Huhujen mukaan lastensuojeluilmoituksia on tehty ja lastensuojelun asiakkuus on ollut voimassa. Eli jotkut, luultavasti ne jotka ovat olleet lapsen kanssa läheisemmin tekemisissä, ovat nähneet huolestuttavia merkkejä ja yrittäneet puuttua niihin. Ja hyvä niin, vaikka se ei sitten lopulta riittänytkään pelastamaan uhria.
Älkää jakako nuorista lapsistanne mitään kuvia tai videoita nettiin. Se on peruuttamaton päätös, johon lapsi ei kykene antamaan suostumustaan.
edna
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja edna »

Ketjussa luki jossain, että isäpuoli haki lapsen päiväkodista.
Jos päiväkodista hakee joku muu kuin huoltaja lapsen, pitäisi hälykellojen päiväkodissa soida.
Ludmina
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Ludmina »

NoRemorse kirjoitti: Pe Kesä 16, 2023 6:37 pm
Ludmina kirjoitti: Pe Kesä 16, 2023 6:02 pm Itselläni on myös lapsia.
On myös muuta koulutusta esim, juurikin hiuksista, ihosta ja lääketieteen jotain kursseja, esim
Ja voin kertoa, että ne hiukset eivät ole normaalit. Lisäksi myös tutkijat kiinnittäneet niihin huomiota epäsiisteinä ym.
Voin kuule melkein vannoa, että niistä hiuksista tullaan vielä kuulemaan, enkä tarkoita hyvällä. Enkä halua olla oikeassa.
Jatketaanko sitten keskustelua, ja sinäkö täällä määräät kenellä on oikea tieto?
Lisäksi voin sanoa vielä että jos otetaan 10henkilöä voidaan kysellä niin monella on erilainen peseytymisrytmi, pestäänkö hiuksia sampoolla, miten vartalon pesu, hoito,
Mitä syödään,
Mutta siihen asti kun meillä ei ole kuolinsyyn tutkinta -pöytäkirjaa nämä kaikki ovat spekulointia.
Myös heidän sanansa joiden mielestä ne hiukset olivat normaalit.
Niin tässä puhuttiin nyt nimenomaan lapsen hiuksista siinä valokuvassa ja siitä voidaanko sen perusteella tehdä johtopäätöksiä siitä kuinka hyvin lapsesta on huolehdittu. Siinä kuvassa lapsella on iänmukaiset hiukset. On totta, että ovat vähän epäsiistit. Se ei kuitenkaan ole epänormaalia. Tuon ikäisillä lapsilla hiukset usein näyttävät tuolta, kun on vaikkapa lippiksen alla ensin hionnut kesähelteessä leikkiessä. Vastaavia hiuspehkoja näkee tuossa meidän taloyhtiön pihalla ja päiväkodissa. Ei ole kyse siitä kuinka usein ja hyvin on peseydytty, kun ne hiukset menee helteellä hatun alla tuollaisiksi, vaikka olisi juuri käyty pesulla. Jos taas hiukset näyttävät tuolta joka aamu päiväkotiin tullessa, niin voidaan kyseenalaistaa hygieniasta huolehtiminen. Yksittäisen kesähelteellä leikin lomassa otetun kuvan perustaalla sellaista ei kuitenkaan voi tehdä.

Muutenkin ihmiset tekevät yksittäisistä valokuvista liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Milloin kuvattava ei ole katsonut suoraan kameraan, niin jonkun mielestä se kertoo ettei lapsella ole läheiset välit kuvanottajaan.

Tai on ilkeä ihminen selfiessä olevan ilmeen perustaalla.

Jne.
Kyllä. Puhuimme lapsen hiuksista tässä yhdessä yllä esitetystä valokuvasta.
Ja kuten sanoin, ne eivät ole normaalit.
Selkeästi kaljuja länttejä. Vaikka lapsilla hiukset eivät tasaisesti heti kasvamaan alakaan, niin nuo ovat silti kamalat koska lapsella selkeitä kaljuja länttejä, eikä ole normaalia että hiusrajat näyttävät tuolta.
Mutta jutellaan kuolinsyy raportin jälkeen lisää, jookos?

Suurin ongelma täälläkin on, todellakin, tämä heti alkava puolustus mekanismi.
Minunkin lapsella oli tuollaiset hiukset.
Minunkaan lapsi ei halua lähteä kotiin päiväkodista.
Minunkin lapset olivat likaisia puistossa.

Puistossa joka kerta jokin ***** kilpailu käynnissä kenen lapsi osaa ja tekee mitäkin.
Kauhea vertailu aina muihin ja kuka on ”paras”
Kuka käy ensiksi potalla ja oppii kuivaksi?
Kuka osaa puhua? Kuka osaa lukea?
ruusumaa
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

edna kirjoitti: Pe Kesä 16, 2023 6:53 pm Ketjussa luki jossain, että isäpuoli haki lapsen päiväkodista.
Jos päiväkodista hakee joku muu kuin huoltaja lapsen, pitäisi hälykellojen päiväkodissa soida.
No hänet on tietysti ilmoitettu toiseksi hakijaksi.

Ei päikky mukuloita anna kenen vaan matkaan.
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
VastarannanKiiski
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja VastarannanKiiski »

Inanna kirjoitti: Pe Kesä 16, 2023 6:44 pm
Sarjo kirjoitti: Pe Kesä 16, 2023 6:26 pm Täällä kovasti pohditaan, miksei lapsen hiuksiin ole puututtu? Tai siihen, ettei halua lähteä päikystä.

Entä jos onkin puututtu? Lapsesta on tehty lasuja ja jonkun väittämän mukaan huostaanottoa valmisteltiin.

Se että julkisuuteen ei kerrota, ei tarkoita, ettei olisi puututtu.
Puututtu ja puututtu. Miten siihen helvetti soikoon oli puututtu jos poika oli kotona, ilman mitään valvontaa näiden monstereiden käsissä ? Näille oli kuun alussa kilahtanut tukirahat tilille ja epäilemättä juoneet ja narkanneet siitä hetkestä ja sitten tuli 8.6.

Puuttuminen olisi näiden tietojen valossa ollut se, että lapsi olisi viety turvaan. Melkein jo sama minne, vain Jammu setä kenties pahempi, eikä sekään varmaa.
Selväsikin on puututtu liian hitaasti ja ponnettomasti, koska lapsi ehti kuolla. Ehkä väkivaltaa ei ole osattu tunnistaa, mikä on ammattilaisilta iso moka.
Eipä taida kaikkialla Suomessa onnistua tuo, että huumeita käyttävä ja ehdonalaisessa oleva mieystävä asuu samassa taloudessa. Jopa lasten päihteilevän isän on pitänyt muuttaa eri asuntoon tai lapset otetaan huostaan. Miten Joensuun sossu on hyväksynyt tuon päihderallin tekemättä mitään?
Väkivallan pahenemisen uhka lähisuhdeväkivaltatilanteissa lisääntyy erotilanteissa tai huostaanoton lähestyessä. Väkivaltaisesta parisuhteestakin neuvotaan lähtemään salaa ja tuen avulla, ettei erosta kertoessaan joudu enää asumaan väkivallantekijän kanssa.
Ehkä tässä ei ole lasun puolelta ymmärretty riskejä. Huostaanotto olisi pitänyt tehdä kiireellisenä ja sen jälkeiset tapaamiset toteuttaa valvottuina
Viimeksi muokannut VastarannanKiiski, Pe Kesä 16, 2023 7:10 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ludmina
Harjunpää

Pakko vielä lisätä esim. Hiuksiin, niin myös lapsella voi olla stressiä ja hän voi purkaa sitä esim erilaisilla pakko-liikkeillä. Näitä voi olla vaikka hiuksien pyöritys, tämä voi myös irrottaa hiuksia niin että hiuksia lähtee karvatuppineen, ja lapsi tavallaan repii itse hiukset päästään.

Lapsella voi olla myös muita nk. Pakko-oireita, kehityksen viivästtmisestä, tuhrimista, muiden tönimistä, väkivalta piirrustuksia..

En todellakaan aloita ketjua jostain arvailu-leikistä mitä uhrilla saattoi olla. Halusin vain tuoda esille että on monenlaisia asioita mistä voi tehdä johtopäätöksiä, tulkintoja, sekä sitä että tälläinen tapaus on monen asian summa, jos me aletaan nyt vanhempina taas kisaamaan/ vertaamaan emme voi koskaan oppia mitään.

Jossain vaiheessa saamme myös varmasti kuulla tästä että lukuisia ilmoituksia on tehty, muttei niistä mitään seurannut.
Ludmina
Harjunpää

edna kirjoitti: Pe Kesä 16, 2023 6:53 pm Ketjussa luki jossain, että isäpuoli haki lapsen päiväkodista.
No ei päiväkodista ketään lasta nuin vain luovuteta kenellekkään. Hänet kuuluu virallisesti nimetä yhdeksi hakijaksi. Todistaa henkilöllisyytensä tarvittaessa.
LeaSommer
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja LeaSommer »

Ihan vaan tiedoksesi että päiväkodista EI anneta lasta muuta kuin niille, joista on päiväkodin kans kirjallisesti huoltajan tai huoltajien kanssa sovittu. Eli esim isäpuolen hakemisiin on tarvittu allekirjoitettu lupa. Ja on ihan yleinen käytäntö että äiti-tai isäpuolet, mummot, papat jne hakevat lapsia. Olen jopa joskus hakenut tuttavani lasta. Ilman että olemme mitenkään asemassa, jossa hälytyskellojen pitäisi soida.
taotao
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja taotao »

Sebusta kerrottua: "En olis uskonu sebusta että sekoaa tällaisiin hommiin. Oli sellainen hiljainen ja pohdiskeleva, hyvin herkkä ihminen. Toki hölmöillyt joo, mutta ei oo sellaista tyyppiä että satuttaisi ketään, edes kärpästä."
MissMaapl
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja MissMaapl »

Tuo kuva
IMG_5423.jpeg
IMG_5423.jpeg (87.35 KiB) Katsottu 2718 kertaa
everyone has hope on pelottava. Katsokaa ilmeitä. 12-vuotiaan potretti on kuin kauhuleffan promokuva, ja 14-vuotiaana vielä karmivampi, kun silmissä ei ole hymyä, vaikka huulipunasuu on nätisti. Kuvapari on mitä ilmeisimmin henkilön itse luoma ja julkaisema, hymiöineen. Mitä hän on sillä halunnut tuoda esiin itsestään? Murhaepäilyjen jälkeen kuvatekstikin riipii.

Isäpuolesta olen nähnyt vain yhden kuvan, jossa näyttää lähinnä reppanalta.
"En osallistu keskusteluun, sanonpahan vain."
lammas1
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja lammas1 »

Päiväkodista voi hakea vaikka naapuri jos päiväkodilla on tieto että tämä henkilö hakee. Se tieto pitää olla sellainen että päiväkoti voi tunnistaa tai muutoin tietää että on lupa hakea lapsi. Meilläkin haki miehen sisko ja se oli sinne kirjoihin ja kansiin kerrottu ja sekin hänen kohdallaan, milloin juuri hän haki.
Pullervo Pönttinen
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Pullervo Pönttinen »

Inanna kirjoitti: Pe Kesä 16, 2023 6:44 pm Puututtu ja puututtu. Miten siihen helvetti soikoon oli puututtu jos poika oli kotona, ilman mitään valvontaa näiden monstereiden käsissä ? Näille oli kuun alussa kilahtanut tukirahat tilille ja epäilemättä juoneet ja narkanneet siitä hetkestä ja sitten tuli 8.6.

Jos se pitää paikkansa, että lastensuojeluilmoituksia on tehty, niin olen siitä tosi iloinen. Se tarkoittaa, että joku on nähnyt, joku on välittänyt, joku on yrittänyt.

Mutta valitettavasti Suomessa ei ole lastensuojelua. En nyt ota kantaa, että miksi, koska en itsekään tiedä. Jotkut lastensuojelutyöntekijät eivät välitä lapsista paskankaan vertaa, tai sitten eivät ammattitaidottomuudeltaan osaa mitään. Ja niille, jotka osaisivat ja haluaisivat suojella lapsia, ei ole resursseja. Varmaan nämä kaksi faktaa yhdistyvät kulissien takana jonkinlaiseksi totuudeksi siitä, miksi niin monet lapset jäävät ilman elämisen arvoista elämää.

Pieni omakohtainen tarina suomalaisesta lastensuojelusta. Minun äitini teki lastensuojeluilmoituksen isämme toiminnasta kostona siitä, koska vihasi isäämme. Äiti hymyili sossuille ja esitti itsensä kärsivänä mutta rakastavana sankariäitiraukkana, vaikka tosiasiassa hän itse oli se, jolta minut olisi pitänyt pelastaa. Lastensuojelutyöntekijä tuli kyselemään "minulta" kysymyksiä, eli siis istutti minut vanhempieni kanssa saman pöydän ääreen ja rupesi sitten kyselemään minulta, että mitäs mieltä minä itse olen kotielämästäni. En tietysti olisi uskaltanut kertoa totuutta, kun pahin viholliseni istui siinä vieressä valvomassa, mutta ei minun tarvinnutkaan, kun äiti vastasi puolestani että mitä mieltä "minä" olen, ja työntekijä hyväksyi hänen vastauksensa mukamas minun vastauksinani. Sitten hän sanoi, että minut tullaan sijoittamaan jonnekin toiseen perheeseen, jotta saisin elää turvassa isältäni (eli todellisuudessa, hänen tietämättään, turvassa äidiltäni). Sen jälkeen tuo lastensuojelutyöntekijä ghostasi minut täydellisesti. En enää ikinä kuullut hänestä enkä koko lastensuojelusta yhtään mitään, eikä minua minnekään sijoitusperheeseen viety. En edelleenkään tiedä, mikä meni pieleen ja miksi minua ei pelastettukaan.

Ja kun lastensuojelu toimii näin, niin miten kenenkään on tarkoitus puuttua mihinkään? Lastensuojeluilmoitukset eivät pelasta lasta jos ne eivät johda mihinkään. Poliisi hakee lapsen turvaan vasta ruumispussissa. Ainoaksi oikeasti toimivaksi vaihtoehdoksi tuntuu jäävän viedä lapsi itse jonnekin muualle, jolloin Ilta-Paskat otsikoivat että "hirveä rikollinen päiväkodintäti/naapurinsetä kidnappasi lapsen" ja murha.infon keskustelufoorumi täyttyy taivastelusta, että "miten voi valvonta ja yhteiskunta pettää meidän pienokaisemme näin hirvittävällä tavalla että tuollaisia julmureita päästetään lasten lähettyville".

Sanovat, että apua saa kun vain rohkaistuu pyytämään. Paskapuhetta, sanon minä.

(Ja jos Milon tapauksessa lastensuojelutyöntekijät ovat oikeasti osanneet ja tehneet parhaansa, mutta tämä murha oli vain täysin arvaamaton aiempiin ongelmiin suhteutettuna, niin sitten pyydän anteeksi arvosteluani. En tiedä tämän tapauksen yksityiskohtia enkä ketään viranomaista tuomitse vielä tämän pohjalta. Minulla on vain jotain patoumia aivossa. Ja jos on olemassa joku lastensuojelutyöntekijä, joka on oikeasti tehnyt työnsä hyvin, mutta mistä minä en tiedä mitään siksi koska onnelliset loput eivät päädy otsikoihin, niin kiitos ja tsemppiä.)
Älkää jakako nuorista lapsistanne mitään kuvia tai videoita nettiin. Se on peruuttamaton päätös, johon lapsi ei kykene antamaan suostumustaan.
Martti
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Martti »

Eikös päinvastoin, että äiti haki? Mutta oli miten oli näistähän on kirjoitettu huoltajina, joten mitäs kelloja pitäisi soida jos huoltaja hakee? Ja toisaalta nykyään on uusperheitä sen verta, että johan ne kellot soisivat kaiken aikaa jos isä- tai äitipuoli hakee lapset tarhasta ja se on merkki ”jostain”. Ei kai niistä kumminkaan anneta muksuja aivan kelle vaan, joka tulee noutamaan kai se pitää olla ilmoitettuna, että just tätä muksua saa hakea henkilöt A, B ja C.
Vastaa Viestiin