Mies käveli rekan alle Kuopiossa

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Arthur Nebe
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Arthur Nebe »

Kiinnostaisi tietää mikä tällaisessa tapauksessa on kuolemaan johtava vammamekanismi. Kuvista päätellen pyörät todnäk. kulkivat alaraajojen yli jolloin voisi veikata ainakin massiivista verenvuotoa reisivaltimoista + suurta kudosvauriota. Ehkä myös vatsan murskavammaa.

Siihen nähden kuitenkin lopputulos yllättävänkin "siisti". Kuvassa jossa pelastusmiehistö on paikalla, ei näy rekan kummallakaan puolella uhrin kappaleita tai ns. "squashed pizza" -efektiä joka yleensä fysiikan lakien mukaan on seurauksena.

Tietysti voi olla että sellaiset jäljet on heti alkuun peitelty/siirrelty, tosin käsittääkseni ruumiinkappaleita ei saa siirtää ennen paikan perinpohjaista dokumentointia. Joku kriminaalitekniikkaa paremmin tunteva korjatkoon jos oli väärä väite.

Todellista arjen draamaa tämä. Hyvä joskus nähdä omin silmin mitä kaikkea kätkeytyykään sanomalehtien pikku-uutisten taakse.
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

^Viimosessa kuvassa on vissiin palokunta jo kerennyt pesemään pahimmat roiskeet poies kun tie märkänä siltä kohdalta.
Kyllä nyt ainakin verta luulisi olevan jonkin verran kun tuommoinen rekka jyrää yli.
PaulaDrew
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Priora kirjoitti:PaulaDrew: Entäs sitten kun rekan alle ei hypätä jalkasin, vaan törmätään autolla, kuten yleensä? Siinä on vaarassa myös rekkamiehen terveys, kallis auto ja kuorma sekä muidenkin tielläliikkujien turvallisuus, jos kohta on kärry poikittain tiellä. Vai on oikeus päättää päivänsä miten tahtoo :x
Niin, tämä siinä onkin, että itsemurhat liikenteessä lähentelevät laajennettuja itsemurhia, joissa ei enää ole kyse vain itsensä tappamisesta. Autojen hinnasta tosin en jaksa huolestua.

En tiedä, tunnenko sitten keskimääräistä enemmän ammattikuskeja, mutta tunnen joka tapauksessa kaksi itsemurhaajan yli ajanutta ja kaksi vahingossa ihmisen yli ajanutta ihmistä (toinen junankuljettaja). Tiedän, ettei tapauksesta ole helppoa selvitä, ainakaan kaikkien. Silti minusta ei ole mitään hyötyä syyttää itsemurhan tehnyttä, koska ensinnäkään hän ei ole enää tekoaan katumassa ja toisekseen, jos häntä ei kiinnosta koko oma elämä, miten voisi odottaa häntä välttämättä kiinnostavan muidenkaan tunteet.
Priora
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Priora »

No turhaahan se syytteleminen enää siinä kohtaa on, kun syytösten kohde on onnellisesti vainaa, mutta ehkäpä muut kandidaatit vois ottaa opikseen?

Pitäskö mielenterveystoimistoihin toimittaa jotain esitteitä "älä päätä päivääsi rekan alle"?
PaulaDrew
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

Priora kirjoitti:Pitäskö mielenterveystoimistoihin toimittaa jotain esitteitä "älä päätä päivääsi rekan alle"?
Sitä minä en oikein tajua, miksi tuo tapa on niin yleinen. Jos ajattelen, miten itse tappaisin itseni, en tekisi sitä ainakaan rekan alle, koska se tuntuisi aika epävarmalle ajoituksineen kaikkineen (en tosin tiedä moniko selviää hengissä, mutta luulen että monetkin oudot läheltä piti -tilanteet ovat alunperin olleet itsemurhayrityksiä, joita ei kenties epäonnistuttuaan myönnetä). Myöskin ihmisten järkytys -aspekti jää lopulta aika pieneksi, trauman onnistuu aiheuttamaan kenties ainoastaan yhdelle satunnaiselle henkilölle, jos tekijä sitä hakee. En tiedä ovatko nuo sitten yleensä melko suunnittelemattomia, ollaan matkalla jonnekin/jostakin joka ylittää voimien sietokyvyn ja ajatellaan että paskaako tässä, yksi ranneliike ja se on ohi. :?
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Priora kirjoitti:No totta hitossa masentunut on sairas, mutta kun itsensä voi tappaa miljoonalla muullakin tavalla, niin kyllä osottaa tahatonta ilkeyttä lähteä toisen työmaalle hengestään pääsemään. Masennus ei tee kenestäkään niin tyhmää, etteikö tajuaisi siinä ulkopuolisten kärsivän.
Et ilmeisesti tunne juuri masentuneita. Masentunut on usein välinpitämätön itseään ja muita kohtaan. Jos on päättämässä elämäänsä, niin on tuo kävellen rekan alle paljon harmittomampi kuin autolla alle. Hyvin todennäköisesti kuski ei saa fyysisiä vammoja, henkisiä kylläkin. Lisäksi rekan alle isolla tiellä kävely on aikalailla varma itsemurhatapa, mikäli ei jänistä ja väistä, jolloin esim jalka vain jäisi alle.

Meinasit myös mielenterveystoimistoon jotain plakaateja "älä masentunut mene rekan alle". Siinäpä vasta piristävää lukemista psykiatrin haastattelua odotellessa. Ennemminkin voisi olla yllyttävä tekijä tuollainen juliste.
Paavo Arhinmäki on äijä!
Priora
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Priora »

Tunnen kyllä masentuneita ihan lähipiiristä (diagnosoitu vaikea masennus) ja itsekin olen joskus masennuksesta kärsinyt, en tosin kovin vaikeasta, mutta kuljetusalan ammattilaisena en kertakaikkiaan hyväksy tuollaista toimintatapaa ja olen varma, etten itse noin päiviäni päättäisi, vaikka itsemurhaan turvautuisinkin. Kävellen toki vähemmän tuhoa, mutta kuten sanottu, suurin osahan täräyttää autolla päin.

Ja on sitä kivuttomampiakin tapoja kuolla kuin Kaanian alle. Ja sellaisia, mistä kärsii vain lähipiiri, ei sivulliset.
Maxwell Smart
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Maxwell Smart »

Ei heru sympatiaa rekan alle hyppääville itsemurhan tekijöille. Toisaalta eipä ne sitä enää tarviikkaan. Mua ottaa joka kerta tämmöset uutiset päähän. Itseasiassa nytkään en lukenut, kun otsikon ja veren paineet kohos jo siitä tappiin.

Ketään ei kiinnosta se miltä tuntuu rekkakuskista kun joutuu tuollaiseen tilanteeseen, säälitään vaan alle hypännyttä idioottia.

Kiitos ja anteeksi mielipiteeni, mutta ei voi mitään nää herättää :twisted: tunteen -aina.
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Itse ajattelen juttua sekä tekijän, että uhrin (eli kuskin) kannalta. Tällaisia tapahtuu koko ajan, enkä ihmettele tai ole kovin yllättynyt niistä.

Ymmärrän kyllä tuon tässä edellä kirjoittaneen kuskin kannan, koska on kyseisessä ammatissa...muuttaa kummasti näkökulmaa ymmärrettävistä syistä.
Paavo Arhinmäki on äijä!
Judge Dredd
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Judge Dredd »

Mike Manner kirjoitti:
Judge Dredd kirjoitti:
Minulta ei heru yhtään tippaa sympatiaa itse rekan alle kimmonneelle jannulle, tai hänen lähimmäisilleen SEN TAKIA, ETTÄ ITSEMURHA ON TOTEUTETTU TUOLLAISEN SÄÄKAMERAN ALLA.
itsemurhatörmäilijä pelkkä omaan napaansa tuijottama paskiainen
Masentuneet ovat sairaita ja taitavia salaamaan sen läheisiltään. Moisia kommentteja voisi odottaa lähinnä henkisesti köyhiltä ja tunnevammaisilta ristisiitoksilta.
Jos joku masentunut ja sairas puukottaa kauppakeskuksessa sinulla mahdollista olevaa jälkikasvua, niin vieläkö puukottaja on sinun silmissä masentunut ja sairas henkilö, jota pitää yrittää ymmärtää?

Noi rekan alle loikkijat/keulaan hlö.autolla ajajat on todellinen päänsärky rahtareille. Pahiten itteensä ottavat kuskit saattaa joutua vaihtamaan alaa asiasta syntyneen trauman takia.
Ymmärrän vain sen, että mies oli mieleltään sairas, kykenemätön samanlaiseen ajatteluun kuin sinä tai minä ja pään sisällä oli ties millainen helvetti. Haudallekuseminen ei auta mitään.
On vaikea katsoa, kun Stalin makaa vain murtuneena sohvalla.
"Ovatko suomalaiset pystyneet tekemään niin suuria tuhoja kunniakkaalle puna-armeijalle? Selittäkää minulle," vaatii Stalin.
esmes-
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja esmes- »

ammatinvalintakysymys tämäkin. onhan se yleisesti tiedossa että ihmisiä rekkojen ja junien alle hyppii.
siinä olen edellisten kanssa samaa mieltä, että itsemurhaan päätynyt ihminen tuskin ajattelee pitkälle muidenkaan elämää, kun ei omaansa kykene miettimään. ja on se ehdottomasti varmempi tapa tappaa itsensä kuin lääkkeet tai suuhun ampuminen. sellasessa tilanteessa ihminen ei vaan kelaile seurauksia, se on se vihoviimeinen itsekäs teko jonka ihminen voi tehdä.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
horrorpop
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja horrorpop »

Satuin ajelemaan paikalle noin 20-30min tapauksen jälkeen. Rekan keula ja tie oli jo pesty ja ambulanssit teki pois lähtöä. Rekka lähti juuri jatkamaan matkaansa ja poliisit jäi ruumiin kanssa odottelemaan ilmeisesti ruumisautoa. Itsellä tuli heti kans mieleen, että mitä mahtaa rekkakuskin mielessä pyöriä... Aika järkyttävää varmasti matkaa jatkaa tuollaisen jälkeen.
Maxwell Smart
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Maxwell Smart »

Jaa, et rekkakuskin uran valitessaan on tietoinen siitä, että joku saattaa hypätä alle/ajaa autolla keulaan? Siihen pitää vain asennoitua, et näin voi käydä? Ei siitä saa olla mitenkään huolissaan, sehän kuuluu luonnollisena osana rekkakuskin arkeen? Rekkakuski on tunteeton olento joka istuu ratin takana? Itsemurhan tekevä on vaan olosuhteiden uhri. Kuka tässä tilanteessa on oikeasti uhri? Tai ketkä?

Ilmeisesti on sitten myös ihan ok, jos joku pahasti masentunut päättää tappaa itsensä räjäyttämällä samalla puoli kaupunkia ihmisineen mukanaan? Saahan siitä kyllä näyttävämmän jutun aikaiseksi, kun näistä "henkilöauto ajautui tuntemattomasta syystä rekan eteen, hlöauton kuljettaja kuoli", joka nyt sitten ilmeisesti on ihan luonnollinen tapa lähteä tästä maailmasta?

Kaikki sympatia kuskeille.
Bombay
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Olisiko mahdollista syyttelemisen sijaan sympatisoida kumpiakin osapuolia?
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Judge Dredd kirjoitti:Ymmärrän vain sen, että mies oli mieleltään sairas, kykenemätön samanlaiseen ajatteluun kuin sinä tai minä ja pään sisällä oli ties millainen helvetti. Haudallekuseminen ei auta mitään.
Niin kuin tuolla jo mainittiin, niin vaikka on masentunut, niin ei siltikään ole kykenemätön järkevään ajatteluun.
Ja ei se haudalle kuseminen sinällään auta mitään, mutta jospa joku potenttiaalinen rekan alle loikkaaja päättää tappaa itsensä toisella tavalla (ihminen voi kuolla niin monella eri tavalla edelleenkin), tai parhaassa tapauksessa unohtaa koko itsensä murhailun, tätä(kin) keskustelua seuratessaan, niin silloin ollaan päästy tavoitteeseen.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Vastaa Viestiin