Nuori mies katosi Iisalmessa: Janne Määttä

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

apollo kirjoitti:Jospa kadonnut olisi hengissä ja kirjoittelee itse noita juttujaan galleriaan. Eikai kukaan teini anna kirjautumistunnuksiaan kenellekkään, varsinkaan äidilleen?
Kyllä ainakin minä luotan äitiini sen verran, että hänellä on mahdollisuus saada kirjautumistunnukseni. Että näin.

Jotenkin jännä ajatella, ettei Janne ilmoittaisi itsestään edes jollekulle kun kuitenkin katoamisilmoitus lehdessä ja spekulaatiota hirveästi ympäri nettiä.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Lydia07 kirjoitti:Äidin IRC-galleria kommenteista ja pikaisesta katoamisilmoituksesta päätellen voisi olettaa, että kotona on ollut riita ennen lähtöä.

Äiti yrittää sovitella tyylin - kerro vaikka kavereilles missä oot, jos mun kanssa et halua puhua. Ilmeisesti äiti potee huonoa omatuntoa riidasta.
Ei ole ollut riitaa. Tieto.

Riittäisikö tuollaisen toiminnan perusteeksi esim. äidin huoli lapsestaan?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Howler, harvalla on sellaiset välit vanhempiin, että antaisi jotkut irc-galleria tunnukset vanhemmilleen. Hyvä, että joillain on, auttaa varmasti monissa tapauksissa...varsinkin jos näin hassusti käy, kuin tämän iisalmen pojan kohdalla.

Manner, kerro enemmän jos tiedät taustoja tai oma veikkauksesi, mikä tässä on taustalla ja onko poika chillaamassa vaan jossain kaverin tykönä, niinkuin tässä ovat jotkut veikanneet?
Paavo Arhinmäki on äijä!
Luupää
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Luupää »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008081 ... 3_uu.shtml
18-vuotiaan iisalmelaisnuorukaisen katoaminen on edelleen täysi mysteeri poliisillekin.

MISSÄ HÄN ON? Janne Määtän perhe odottaa poikaa yhä kotiin. Rikoskomisario Veli Pallosen mukaan Janne Määtästä ei ole tullut yhtään silminnäkijähavaintoa. Poika katosi yli viikko sitten Iisalmesta Huotarin kylältä.

- Häntä etsitään yhä aktiivisesti. Alkuvaiheessa haravoimme koirien kanssa laajojakin alueita, mutta ei ole tietoa, mitä hänelle on tapahtunut, Pollanen toteaa.

Äiti Irja Määttä näki poikansa viimeisen kerran viime viikon tiistai-iltapäivällä, kun Janne tuli äitinsä kyydillä töistä kotiin. Äiti havaitsi Jannen poistuvan kotoa kello kolmen aikoihin ja oletti pojan menevän tupakalle. Iltaan mennessä kävikin ilmi, että Janne oli kadonnut jäljettömiin.

Poliisi on viikon aikana jututtanut useita Jannen kavereita ja muita sivullisia, mutta selitystä nuorukaisen katoamiselle ei ole löytynyt. Janne jätti kotiin muun muassa kännykkänsä ja rahapussinsa.

- Hyvin erikoinen tapaus, että heti töiden jälkeen lähtee ulos ja katoaa, Pollanen arvioi.

Nuorten suosimalla Irc-galleria-nettisivustolla levisi keskiviikkona huhu, että Janne olisi kaksi päivää sitten kirjautunut palveluun sisään omilla tunnuksillaan eikä näin ollen olisikaan kateissa. Poliisin mukaan tästä ei kuitenkaan ole kyse.

- Hänen äidillään on ollut kyseiset tunnukset käytössään, mikä selittää kirjautumisen, Pollanen sanoo.

Iisalmen poliisi jatkaa Jannen etsintöjä.
Ainakaan tämän uutisen perusteella ei sen kummempia riitoja ole ollut. Ja äiskällä todellakin ON ollut kirjautumistunnukset tiedossaan!
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta tai artikkeli siirtyy maksumuurin taakse tai sen lukemiseen vaaditaan rekisteröityminen. Tai jotain.
loneliness
Jessica Fletcher

Onko nyt niin, että äidillä on aina ollut ne tunnukset, vai onko saanut ne vasta katoamisen jälkeen?

Itseäni kyllä ihmetyttää tuo tunnuksien antaminen vapaaehtoisesti vanhemmille. Oikeastaan siinä voi olla kyse todella tiukasta äiti-poika-suhteesta tai sitten kaverimaisesta suhteesta, jolloin äiti nauraan poikansa kuvitteellisille nettivonkauksille. Eli joko poika on ns. kiltti poika (vaikka galleriassa vähän esittikin kovaa), eikä ole galleriassa mitään salattavaa. Tai sitten äiti on todella suvaitsevainen "pojat on poikia".

Itse en välttämättä olisi halunnut äitini lukevan minun teininä galleriassa kirjoittamiani viestejä. Mutta onhan ihmisillä erilaisia suhteita vanhempiin.
Paavo Arhinmäki on äijä!
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

loneliness kirjoitti:Itseäni kyllä ihmetyttää tuo tunnuksien antaminen vapaaehtoisesti vanhemmille.
Eihän tässä tapauksessa tunnuksia ole läheskään välttämättä annettu vanhemmille.

Kuten jo aiemmin on mainittu, on ne tunnukset voineet olla siellä välimuistissa Jannen koneella tai sitten yksinkertaisesti Gallerian ylläpito on ne antanut Jannen kadottua.

Lisäksi voi olla, että jos Jannella on ollut tunnukset useampaankin paikkaan, on hän pitänyt niistä kirjaa joko koneellaan tai sitten paperisena versiona, joka on sitten löytynyt kun on yritetty paikallistaa jotain vinkkiä siitä, missä poika on.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

loneliness
Jessica Fletcher

Onko irc-galleriassa nykyisin sellaista kirjaa sisään automaattisesti-toimintoa? Voidaanko Jannen tunnukset antaa esim. gallerian ylläpidon kautta, kun kuitenkin kyseessä on aikuinen mies ja vahvaa syytä epäillä rikosta ei ilmeisesti ole. Luulisi jonkun pykälän mukaan rikkovan yksityisyydensuojaa.
Paavo Arhinmäki on äijä!
lot of mysteries
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja lot of mysteries »

loneliness kirjoitti:Onko irc-galleriassa nykyisin sellaista kirjaa sisään automaattisesti-toimintoa? Voidaanko Jannen tunnukset antaa esim. gallerian ylläpidon kautta, kun kuitenkin kyseessä on aikuinen mies ja vahvaa syytä epäillä rikosta ei ilmeisesti ole. Luulisi jonkun pykälän mukaan rikkovan yksityisyydensuojaa.
Ed.sivulla oli jo juttua salasanan tallennuksista... :roll: esim.mozilla selain :!:
Mun mielestä turha spekuloida nyt nuita tunnuksia ja salasanoja...
Ihmetyttää tuo kun ei minkään sortin havaintoa ole kolmen jälkeen :shock: Mitenhän tiivis asutus tuola Huotarissa on?
Ladybird
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Ladybird »

Jotenkin niin kovasti toivoisin että poika olis vaan lähtenyt kavereineen jonnekkin juhlimaan ja unohtanut ilmoittaa kotiin, mutta ei kuulosta hyvältä, että on kadonnut ja rahat ja puhelin on kotona..

Tuo kännykän ja rahojen jättäminen kotiin kertoo mun mielestä siitä, että on joko päättänyt tehdä itselleen jotain, kadonnut vapaaehtoisesti tai lähtenyt sinne tupakalle, mutta törmännyt joihinkin hämäriin tyyppeihin, jotka ovat sitten tehneet jotain. Tuo viimeinen vaihtoehto ei vaan tunnu kovinkaan todennäköiseltä ellei ole jotain velkoja tai muuten onnistunut saamaan vihamiehiä itselleen.

Toivotaan että poika löytyy pian!
Mike Manner
Jessica Fletcher

Ladybird kirjoitti:Tuo kännykän ja rahojen jättäminen kotiin kertoo mun mielestä siitä, että on joko päättänyt tehdä itselleen jotain, kadonnut vapaaehtoisesti tai lähtenyt sinne tupakalle, mutta törmännyt joihinkin hämäriin tyyppeihin, jotka ovat sitten tehneet jotain.
Myös minun veikkaus.
Tuosta jälkimmäisestä vaihtoehdosta tuli mieleen tapaus missä katosi kaverinsa kanssa saunailtaa viettämäsä ollut perheenisä saunan pukuhuoneesta (kaverin ollessa saunassa) täysin jäljettömiin kaikkien jäädessä jäljestäpäin "haavi auki" ihmettelemään tapahtunutta...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
extaasikebab
Alokas

Viesti Kirjoittaja extaasikebab »

Epäilen että poika olisi jääny auton alle koska siellä Huotarin kaupunginosassa ei ole monta lyhtypylvästä ja pimeää on joka ilta ja autot ajelevat kovaa vauhtia! kännykkä,lompakko jääny kotiin ja kaveritkaan eivät tiedä missä on niin uskon että hän on varmasti kuollut!
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

extaasikebab kirjoitti:Epäilen että poika olisi jääny auton alle koska siellä Huotarin kaupunginosassa ei ole monta lyhtypylvästä ja pimeää on joka ilta ja autot ajelevat kovaa vauhtia! kännykkä,lompakko jääny kotiin ja kaveritkaan eivät tiedä missä on niin uskon että hän on varmasti kuollut!
Miksi Janne olisi lähtenyt tupakoimaan keskelle tietä?

Ja jos näin olisi, niin ellei ole tehty kunnon Tiedän mitä teit viime kesänä-yliajoa, niin uskoisin ruumiin kyllä löytyneen jo tähän mennessä.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

H.P.
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Esim Rekolan tapauksessa tuli heti ainakin mulle ne vibat, että omaehtoisesti lähti henkensä ottamaan, jostain kumman syystä tässä tapauksessa ei.
Siitä jännä kyllä tämä tapus, että jos itsemurha poissuljetaan, ei jää oikein mitään mistä ottaa kiinni :? Kuten tuolla joku jo aikaisemmin sanoi, tulee todella mieleen tapaus, jossa mies katosi saunan pukuhuoneesta jälkiä jättämättä kaverin ollessa saunan puolella..... :?

Tuli mieleeni (ja hirveää tietysti edes sanoa näin), että onkohan kuinka tutkittu tuo vanhempien mahdollinen osuus tähän. Jotenkin tuntuu vaan.. oudolta.. tuo äidin galleriakirjoittelu ja muut seikat :roll:
Oliko tässä isää muuten ollenkaan kuvioissa? Äiti ainakin ottanut ohjakset kyllä käsiinsä.
Mike Manner
Jessica Fletcher

H.P. kirjoitti:Tuli mieleeni (ja hirveää tietysti edes sanoa näin), että onkohan kuinka tutkittu tuo vanhempien mahdollinen osuus tähän. Jotenkin tuntuu vaan.. oudolta.. tuo äidin galleriakirjoittelu ja muut seikat :roll:
Oliko tässä isää muuten ollenkaan kuvioissa? Äiti ainakin ottanut ohjakset kyllä käsiinsä.
Normaali kokoonpanolla oleva perhe, eli isä on kuvioissa jne...
Muilta osin tuo em. teoria/ajatus kuulostaa erittäin kaukaa haetulta, tuntien pintapuolisesti tuon tilanteen.
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

H.P. kirjoitti:Oliko tässä isää muuten ollenkaan kuvioissa? Äiti ainakin ottanut ohjakset kyllä käsiinsä.
Tuosta tuli mieleen, että yleensähän (ainakin omien kokemusteni perusteella) jompikumpi vanhempi ottaa ohjat käsiinsä paremmin kuin toinen ja on tästä syystä näkyvämpi.

Ja tuli myös mieleen tuossa pohtiessa, että jos Janne olisi vain ärsyyntyneenä johonkin lähtenyt kotoa, jättäen tietoisesti lompakon ja kännykän, miksei hän ole ilmoittanut edes kavereiden kautta yhtään mitenkään olevansa hengissä? Jotenkin luulisi, että kun huomaa, että on lehdissä (ja tv:ssä?), niin jos ei muuta niin tahtoisi moisen julkisuuden loppuvan ettei ole vaaraa siitä, että joku näkee ja soittaa vihjepuhelun?
Vastaa Viestiin