Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
t3pponen
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Marras 08, 2021 2:34 pm

Re: Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Viesti Kirjoittaja t3pponen »

Hoffa kirjoitti: La Kesä 17, 2023 12:02 am Lähin bussi taitaa mennä 50m päästä, ja seuraavakin ~3-400m päästä. Nelikaistaiselle kuusamontielle se 3-400m, en oikein käsitä mikä siitä hitaan tekee. Toki paras paikka olisi ollut vanhan paikalla.
Pitipä kaivella tuo uusi sijoituspaikka esiin ja tosiaan sehän tuleekin vanhan Nokian taakse, eikä sinne Ruskotunturin liepeille minne sen alunperin huhuttiin tulevan. Tuo on tosiaan lähempänä Kuusamontietä (~1000m tietä pitkin vs. n. 3000m Ruskotunturilta), ja tuostahan kulkee bussiakin sentään kävelymatkan päästä. Kuusamontielle on tosiaan se kilometri, ei 400m, ja se on aika ruuhkainen tie aamuin ja illoin, ja sieltä on keskustaan kymmenisen kilometriä. Tuleehan tuosta melko paljon ajelua kun kuskailevat näitä sairaskohauksen saaneita koppiin tulevaisuudessa. Parempi paikka olisi ollut vaikka jossain Laanilan tuntumassa, josta olisi lyhyt matka sekä moottoritielle että Kuusamontielle.

Ehkä tuo syrjäinen putkan sijainti onkin hyvä, jospa sairaskohtaus-epäillyt kulkeutuisivat helpommin OYSiin kuin putkaan, kun edellämainittu on lähempänä ;).
uteliasseuraaja
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2023 10:52 pm

Re: Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Viesti Kirjoittaja uteliasseuraaja »

Nyt on pakko kommentoida.

Minä olen opiskellut kaikenlaista, myös lääketiedettä, mutta tykkään lähinnä seurata asioita täällä. Otanpa nyt kantaa, kun olen kerran käynyt tuossa Haukiputaan putkassa.

Yleensä putkaan joutuu kyllä jostain syystä kuten aggressiivisen käyttäytymisen takia. Poliisilla ei usein ole lääketieteellistä kompetenssia eikä ne voi tietää, onko sillä henkilöllä esimerkiksi joku psyyken diagnoosi tai fyysinen diagnoosi ja lääkitys siihen, joka voi selittää tätä käytöstä myös. Yhdessä alkoholin kanssa se saattaa aiheuttaa putkassa esimerkiksi sairauskohtauksen. Ihminen voi myös tukehtua omaan oksennukseen. Minun päähuomioni on siis se, kun olen vieraillut kerran Haukiputaan putkassa, että tiedän, että poliisi ei aina kuskaa näitä ongelmatapauksia sairaalan kautta vaan suoraan putkaan ilman lääketieteellistä arviota ja putkassa valvonta on puutteellista.

Uskon siis, että yleensä näiden putkakuolemien taustalta löytyy lääketieteellinen syy, joka on jäänyt poliisilta siis huomioimatta. Oikea osoite ei siis ole ainakaan alkuun putka vaan lääkärin arvio päivystyksessä ja mahdollisesti mielisairaala. Pysytään faktoissa, jotka tiedän VARMASTI, kun olen käynyt tässä putkassa kerran, niin asiakas EI saanut lääkärin arviota terveydentilastaan ennen putkaa tai putkassa vaan vietiin suoraan putkaan ja annettiin lojua siellä. Lestakorruptio poliisissa on myös ihan totta ja se yltää Lapin poliisiin, niin ne suojelee toisiaan.

Tekstiä jaksotettu
-NILS-
Avatar
Fire
Rico Tubbs
Viestit: 1207
Liittynyt: Ti Maalis 19, 2019 10:20 pm

Re: Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Viesti Kirjoittaja Fire »

Collie kirjoitti: Su Kesä 18, 2023 11:03 pm
Bazinga kirjoitti: Su Kesä 18, 2023 9:35 amRuskohan on käytännössä keskellä Oulua joten vasteajat pohjoisen puolen hälytysajoissa luultavasti lyhenee ihan huomattavasti, eikä ne eteläiselle tai keskisellekkään puolelle mitenkään merkittävästi pitene, ruuhkathan ne on ydinkeskustassakin.
Eihän Rusko ole lähelläkään keskellä Oulua, mitä ihmettä oikein selität.
Tässä taitaa olla jonkinlainen maantieteellinen väärinkäsitys kyseessä. Rusko ei siis ole keskellä Oulua vaan varsin kaukana Oulun keskustasta jossa suurin osa epäillyistä rikoksista tapahtuu erityisesti viikonloppuisin.
uteliasseuraaja
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2023 10:52 pm

Re: Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Viesti Kirjoittaja uteliasseuraaja »

"Norjalaisesta putkakuolematutkimuksesta on nähtävillä, että varsinkin alkoholimyrkytyskuolemat laskivat lähes nollaan sen jälkeen, kun päihtyneitä alettiin systemaattisesti tarkistuttamaan lääkäreillä ja viemään sairaalaan tai selviämisasemalle putkan
sijaan. Kuten tutkimuksessa on aiemmin tuotu esille, on Suomessa selviämisasemat jääneet
satunnaisiksi hankkeiksi, eikä niitä ole edes joka kunnassa".

Luen juuri yhtä opinnäytetyötä, jossa on tehty minun kanssani samoja huomioita. Siinä on laiminlyöty lääketieteellinen hoito. Sieltä taustalta voisi löytyä myrkytyskuolema. Lääkkeitä, huumeita, alkoholia sekaisin.
Sienisalaatti
Vic Mackey
Viestit: 1996
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2021 5:34 pm

Re: Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Viesti Kirjoittaja Sienisalaatti »

uteliasseuraaja kirjoitti: Ke Kesä 21, 2023 11:27 pm Nyt on pakko kommentoida.

Minä olen opiskellut kaikenlaista, myös lääketiedettä, mutta tykkään lähinnä seurata asioita täällä. Otanpa nyt kantaa, kun olen kerran käynyt tuossa Haukiputaan putkassa.

Yleensä putkaan joutuu kyllä jostain syystä kuten aggressiivisen käyttäytymisen takia. Poliisilla ei usein ole lääketieteellistä kompetenssia eikä ne voi tietää, onko sillä henkilöllä esimerkiksi joku psyyken diagnoosi tai fyysinen diagnoosi ja lääkitys siihen, joka voi selittää tätä käytöstä myös. Yhdessä alkoholin kanssa se saattaa aiheuttaa putkassa esimerkiksi sairauskohtauksen. Ihminen voi myös tukehtua omaan oksennukseen. Minun päähuomioni on siis se, kun olen vieraillut kerran Haukiputaan putkassa, että tiedän, että poliisi ei aina kuskaa näitä ongelmatapauksia sairaalan kautta vaan suoraan putkaan ilman lääketieteellistä arviota ja putkassa valvonta on puutteellista.

Uskon siis, että yleensä näiden putkakuolemien taustalta löytyy lääketieteellinen syy, joka on jäänyt poliisilta siis huomioimatta. Oikea osoite ei siis ole ainakaan alkuun putka vaan lääkärin arvio päivystyksessä ja mahdollisesti mielisairaala. Pysytään faktoissa, jotka tiedän VARMASTI, kun olen käynyt tässä putkassa kerran, niin asiakas EI saanut lääkärin arviota terveydentilastaan ennen putkaa tai putkassa vaan vietiin suoraan putkaan ja annettiin lojua siellä. Lestakorruptio poliisissa on myös ihan totta ja se yltää Lapin poliisiin, niin ne suojelee toisiaan.
Ymmärrän hyvin, en epäile ollenkaan. Toiminta vaikuttaa silti varsin takapajuiselta siellä päin. Muualla taas jos poliisilla herää pieninkään epäilys esim. potilaan psykoottisuudesta tai itsetuhoisuudesta, niin kyllä silloin viedään päivystykseen ja sieltä matka jatkuu tilanteesta riippuen M1-lähetteellä psykiatrian osastolle. Myös vähemmän kuormitusta poliisivankilan puolelle.
Oikeudesta viis, kunhan laki säilyy! Eikä mitään henkilökohtaista ketään kohtaan, asiat vain asioina täällä.
Mace73
Remington Steele
Viestit: 249
Liittynyt: Ke Kesä 22, 2016 9:10 am

Re: Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Viesti Kirjoittaja Mace73 »

En tiedä mikä poliisin ohjeistus on, mutta eikö nämä epäselvät tapaukset tulisi aina tutkituttaa lääkärillä ennen putkaan viemistä?
Bazinga
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Syys 03, 2021 2:06 pm

Re: Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Viesti Kirjoittaja Bazinga »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/73c0 ... 1e3493ee61

Artikkeli nyt tosiaan tuli ulos ja haluan jättää vielä viimeisen kommenttini asiasta.

Asiassa vaihtui tutkija ja uusi tutkija on on ollut aivan loistava, kaikki tieto mitä on tarvittu on saatu ja siellä ollaan oltu todella ystävällisiä ja ymmärtäväisiä.

Kertomus siitä, miten asia on todellisuudessa mennyt tosiaan vaihtui useita kertoja eri sekaannusten vuoksi (ja mielestäni myös aiemman todella tympeän tutkijan) mutta nyt asia on alkanut selkenemään.

"Parhaassa tapauksessa" kyse oli vain älyttömän huonosta tuurista ja sattumien summasta.
Anyway henkilö on aina viranomaisen huostassa myös viranomaisen vastuulla terveyden puolesta, turhia kuolemia nämä ovat kaikki. Toivottavasti uusi laki saadaan joskus tehtyä ja tämä systeemi muuttuu.
Bazinga
Alokas
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Syys 03, 2021 2:06 pm

Re: Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Viesti Kirjoittaja Bazinga »

Fire kirjoitti: Ke Kesä 21, 2023 11:51 pm
Collie kirjoitti: Su Kesä 18, 2023 11:03 pm
Bazinga kirjoitti: Su Kesä 18, 2023 9:35 amRuskohan on käytännössä keskellä Oulua joten vasteajat pohjoisen puolen hälytysajoissa luultavasti lyhenee ihan huomattavasti, eikä ne eteläiselle tai keskisellekkään puolelle mitenkään merkittävästi pitene, ruuhkathan ne on ydinkeskustassakin.
Eihän Rusko ole lähelläkään keskellä Oulua, mitä ihmettä oikein selität.
Tässä taitaa olla jonkinlainen maantieteellinen väärinkäsitys kyseessä. Rusko ei siis ole keskellä Oulua vaan varsin kaukana Oulun keskustasta jossa suurin osa epäillyistä rikoksista tapahtuu erityisesti viikonloppuisin.
Oulua kannattaa tarkastella aina sen koko laajuudessa. Otetaan huomioon, että Ouluun on liittynyt monta kuntaa vuosien aikana ja hälytysajoja ajelee vähän muuallakin kuin "vanhan Oulun" alueella. Tähän lisätään vielä ne kunnat jotka kuuluu Oulun poliisilaitoksen alueeseen...
Etelässä on Liminka johon varmaan Raahesta yhtä pitkä matka. Pohjoisessa on Kiiminki jne. Pienemmillä asemilla ei ole saman verran porukkaa kuin pääpoliisiasemalla.
Millavaan
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1437
Liittynyt: Su Elo 28, 2022 8:31 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Viesti Kirjoittaja Millavaan »

uteliasseuraaja kirjoitti: Ke Kesä 21, 2023 11:56 pm "Norjalaisesta putkakuolematutkimuksesta on nähtävillä, että varsinkin alkoholimyrkytyskuolemat laskivat lähes nollaan sen jälkeen, kun päihtyneitä alettiin systemaattisesti tarkistuttamaan lääkäreillä ja viemään sairaalaan tai selviämisasemalle putkan
sijaan. Kuten tutkimuksessa on aiemmin tuotu esille, on Suomessa selviämisasemat jääneet
satunnaisiksi hankkeiksi, eikä niitä ole edes joka kunnassa".

Luen juuri yhtä opinnäytetyötä, jossa on tehty minun kanssani samoja huomioita. Siinä on laiminlyöty lääketieteellinen hoito. Sieltä taustalta voisi löytyä myrkytyskuolema. Lääkkeitä, huumeita, alkoholia sekaisin.
Niin en tajua tätä miksei niin aina tehdä kun se on kuitenkin hengenvaarallinen tila jos on vaikka pitkä putki takana.
anaboliantti
Hetty Wainthropp
Viestit: 453
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 1:01 am

Re: Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Viesti Kirjoittaja anaboliantti »

Millavaan kirjoitti: To Kesä 22, 2023 11:08 am

Niin en tajua tätä miksei niin aina tehdä kun se on kuitenkin hengenvaarallinen tila jos on vaikka pitkä putki takana.
Helppoa täältä huudella. Kun samaa jätkää raijataan putkaan viidettätoistakertaa peräjälkeen ja sillä on taas kuset ja paskat housussa niin tee siinä joka kerta täydellinen lääkärintarkastus.

Spurgut ja narkkarit miehittää jo muutenkin ensiavut ja menee jonojen ohi muka "hätätapauksina" niin pitäisikö niille tarjota täydelliset lääkäripalvelut putkaankin?

Mitäs jos hoidettaisi välillä normaaleja veronmaksajiakin? Terveyskeskuksissa on kilometrien jonot ja varsinkaan vanhukset ei tahdo päästä lääkäriin enää ollenkaan.
Likeavirgin
Ainesta Watsoniksi
Viestit: 4632
Liittynyt: Su Huhti 19, 2020 8:18 pm

Re: Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Viesti Kirjoittaja Likeavirgin »

anaboliantti kirjoitti: To Kesä 22, 2023 11:51 am
Millavaan kirjoitti: To Kesä 22, 2023 11:08 am

Niin en tajua tätä miksei niin aina tehdä kun se on kuitenkin hengenvaarallinen tila jos on vaikka pitkä putki takana.
Helppoa täältä huudella. Kun samaa jätkää raijataan putkaan viidettätoistakertaa peräjälkeen ja sillä on taas kuset ja paskat housussa niin tee siinä joka kerta täydellinen lääkärintarkastus.

Spurgut ja narkkarit miehittää jo muutenkin ensiavut ja menee jonojen ohi muka "hätätapauksina" niin pitäisikö niille tarjota täydelliset lääkäripalvelut putkaankin?

Mitäs jos hoidettaisi välillä normaaleja veronmaksajiakin? Terveyskeskuksissa on kilometrien jonot ja varsinkaan vanhukset ei tahdo päästä lääkäriin enää ollenkaan.
Niinpä. En ymmärrä minäkään tätä nykyaikaa, kun narkkarilla ja alkoholistilla on samanlainen oma kaista terveydenhuoltoon kuin kansanedustajilla.


Narkkaamisen ja juopottelun voi lopettaa. Sen jälkeen loppuu myös se yliannostelu, alkoholimyrkytykset ja poliisin kuormittaminen. Jos kerran haluaa tappaa itsensä narkkaamalla, tai juopottelulla niin annetaan siihen mahdollisuus. Jonon perälle vaan.
Millavaan
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1437
Liittynyt: Su Elo 28, 2022 8:31 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Viesti Kirjoittaja Millavaan »


No ei sitä niin vaan voi lopettaa kun se on sairaus. Minä olen viettänyt lapsuuteni isävainaata putkasta etsimällä ja usein se sieltä löytyi. Ja lopulta alkoholi vei hengen. Olisi tarvinnut parempaa apua/hoitoa..

Lainaustorni korvattu nuoliviittauksella
-NILS-
KisiMisi15!
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2023 1:49 pm

Re: Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Viesti Kirjoittaja KisiMisi15! »

Hei
Olen toisen putkaan menehtyneen omainen ja sen verran haluan sanoa asiasta. Miksi poliisit luokittelee ja väheksyy niitä jotka ottavat putkaan. Eivät edes vaivaudu tarkistamaan että olisiko tarve käydä sairaalassa yms. Joo putkissa on kamerat ja kuulevat myös äänet. Minä en tiedä tunneko ääretöntä raivoa
Minulle seuraavana päivänä soitti poliisi että haenko menehtyneen poikani tavarat. Siinä samalla kysyin mitä on tapahtunut. Otettu yhden aikaan keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Ja kuljetettu haukiputaan putkaan
Hänen luona on käyty torstaina klo 11 aikaan ensimmäisen kerran. Hän oli hengittänyt ja nukkunut sitten kli 13;30 menty katsomaan ja oli silloin menehtynyt.
Aivan käsittämätöntä tämä kaikki. En saa mitään tietoa mitä on tapahtunut. Nyt tullut uusi tutkija ja heti kun saa uutta tietoa ottavat yhteyttä. Itse olen joutunut soittamaan ja kysymään mikä on tilanne. Eikä silloinkaan saa mitään tietoa
Collie
Christopher Lorenzo
Viestit: 1688
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2019 7:16 pm

Re: Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Viesti Kirjoittaja Collie »

Bazinga kirjoitti: To Kesä 22, 2023 10:36 am
Fire kirjoitti: Ke Kesä 21, 2023 11:51 pm
Collie kirjoitti: Su Kesä 18, 2023 11:03 pm
Eihän Rusko ole lähelläkään keskellä Oulua, mitä ihmettä oikein selität.
Tässä taitaa olla jonkinlainen maantieteellinen väärinkäsitys kyseessä. Rusko ei siis ole keskellä Oulua vaan varsin kaukana Oulun keskustasta jossa suurin osa epäillyistä rikoksista tapahtuu erityisesti viikonloppuisin.
Oulua kannattaa tarkastella aina sen koko laajuudessa. Otetaan huomioon, että Ouluun on liittynyt monta kuntaa vuosien aikana ja hälytysajoja ajelee vähän muuallakin kuin "vanhan Oulun" alueella. Tähän lisätään vielä ne kunnat jotka kuuluu Oulun poliisilaitoksen alueeseen...
Etelässä on Liminka johon varmaan Raahesta yhtä pitkä matka. Pohjoisessa on Kiiminki jne. Pienemmillä asemilla ei ole saman verran porukkaa kuin pääpoliisiasemalla.
Kirjoitit 'Ruskohan on käytännössä keskellä Oulua' mikä ei ole totta. Voit toki katsoa karttaa ja lyödä keskelle sormen paikkaan, joka on vaikka metsää ja sanoa 'tämä on keskellä', mutta ei se käytännössä niin mene. Pitää ottaa huomioon väestörakenne, missä yöelämä ja tapahtumat ovat, tieverkko ja kulkuyhteydet jne. Kuten täällä jo todettiin Ruskosta on erittäin hidasta poliisin lähteä keskustaan tehtäville joista suurin osa on kuitenkin Oulun keskustan alueella. Tietenkin jos tahallaan halutaan nostaa poliisin vasteaikaa niin mikäs siinä. Pahimmassa tapauksessa saattaa maksaa ihmishenkiä.
Knobster kirjoitti: Ke Joulu 27, 2023 12:31 amPaskon jatkuvasti pihalleni kun en vain osaa tehdä sitä muuten. Jostain syystä pihallani on ollut paskaa vuodesta 2007. Sen määrä on myös jotenkin lisääntynyt.
L.Salander
Remington Steele
Viestit: 203
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:23 pm

Re: Toinen putkakuolema Oulussa kahden viikon sisään

Viesti Kirjoittaja L.Salander »

KisiMisi15! kirjoitti: Pe Kesä 23, 2023 7:30 am Hei
Olen toisen putkaan menehtyneen omainen ja sen verran haluan sanoa asiasta. Miksi poliisit luokittelee ja väheksyy niitä jotka ottavat putkaan. Eivät edes vaivaudu tarkistamaan että olisiko tarve käydä sairaalassa yms. Joo putkissa on kamerat ja kuulevat myös äänet. Minä en tiedä tunneko ääretöntä raivoa
Minulle seuraavana päivänä soitti poliisi että haenko menehtyneen poikani tavarat. Siinä samalla kysyin mitä on tapahtunut. Otettu yhden aikaan keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Ja kuljetettu haukiputaan putkaan
Hänen luona on käyty torstaina klo 11 aikaan ensimmäisen kerran. Hän oli hengittänyt ja nukkunut sitten kli 13;30 menty katsomaan ja oli silloin menehtynyt.
Aivan käsittämätöntä tämä kaikki. En saa mitään tietoa mitä on tapahtunut. Nyt tullut uusi tutkija ja heti kun saa uutta tietoa ottavat yhteyttä. Itse olen joutunut soittamaan ja kysymään mikä on tilanne. Eikä silloinkaan saa mitään tietoa
Osanotto suruusi.
Ymmärrän tunteesi. On paljon poliiseja ym viranomaisia, jotka ovat kyynistyneet työhönsä. Olen nähnyt konkreettisesti sen, kun poliisit pysäyttivät miehen etälamauttimella, ja mies kuoli siihen. En tarkoita, että kiinniotettu mies olisi pulmunen, mutta se hidastelu elvytyksen aloittamisessa oli hyvin vetelää ja hidasta. Harmi, kun en tajunnut kuvata.
Saa nähdä, tutkitaanko läheisesi tapausta puolueettomasti… Epäilen.
Vastaa Viestiin