4v. pojan törkeä kuolemantuottamus 8.6.2023 Joensuu, äidille ja isäpuolelle ehdotonta

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Sun40
Alibin satunnaislukija

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittu

Viesti Kirjoittaja Sun40 »

Tuli tuossa mieleen speku, että oisko heillä ollu amme kylppärissä ja siinä sitte kuumaa vettä. Jos poika löydetty ammeesta palovammoineen, niin aika selvä tapaus varmasti poliisin mielestä. Ei sitäkään vahingoksi voi väittää.
Nml84
Harjunpää

Re: Joensuu: 4-vuotiaan lapsen kuolemaa tutkitaan murhana - äiti ja isäpuoli vangittu

Viesti Kirjoittaja Nml84 »

Kyllä mä uskon että tässä on jostain vähän selvemmästä kyse kuin jollain suihkulla palovammojen tekemisestä.

Heti on nähty että on tahallinen teko, jäljet siispä myöskin sen mukaiset, silitysrauta tms josta voi heti sanoa.

Ei kukaan vastannut, lukiko jossain että pieni mahdollisuus onnettomuuteen on, muistan jostain lukeneeni
Kalle-Ville
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kalle-Ville »

Bird kirjoitti: Pe Kesä 23, 2023 10:59 pm Katsoinkin samantien nopeasti itse ja äkkiä silmäilemällä näyttäisi siltä, että edunvalvontavaltuutuksen voi tehdä helpohkosti itse luottohenkilön ja parin todistajan kanssa. Eri asia on sitten, jos edunvalvonta määrätään(?). Kukapa tietää, jos Sebu on itse halunnut apua ja tehnyt tuonvaltuutuksen.

Lähteet:
https://omissakasissa.fi/
https://dvv.fi/edunvalvontavaltuutus-el ... ennakointi

Edit. Pikainen selitys vielä miksi asialla oli mielestäni tämän nopean selvityksen verran väliä: isot velat niskassa ja muut talousongelmat on riskitekijä, mikä kasvattaa henkistä kuormaa ja pahentaa ahdinkoa.
Siinä on iso ero hoitaako niitä asioita jonkun puolesta edunvalvoja vai edunvalvontavaltuutettu, mutta kaikki tässä asiassa esille tulleet tiedot viittaisivat siihen, että kyseisellä henkilöllä olisi nimenomaan ollut edunvalvoja.

Tuo em. asia selviää kyllä väestörekisteritiedoista, jossa on asiaa koskeva merkintä, ja josta se on kaikkien väestörekisteritietojen käyttöön oikeutettujen nähtävissä, kun tarvitaan tietoa siitä, onko joku henkilö kelpoinen tekemään tiettyjä oikeustoimia.
Cadi John
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Cadi John »

lammas1 kirjoitti: La Kesä 24, 2023 11:04 am
Pullervo Pönttinen kirjoitti: La Kesä 24, 2023 10:51 am
anaboliantti kirjoitti: La Kesä 24, 2023 8:47 am Kyllä uuniteoria on jo esitelty muutama kymenen sivua sitten. Kirjoittaja oli omalla 4 vuotiaallaan mallaillut mahtuisiko tuo uuniin. Kuulemma mahtuisi. Tarina ei kerro tunkiko tuo lapsensa uuniin asti vai ottiko vain mitat.
Minä laskin, että omaan uuniini mahtuisi 2,4 keskikokoista nelivuotiasta. Minulla on uuni, mutta ei ainoatakaan lasta. Laskelmani perustui siihen G:n suomaan informaatioon, että keskikokoinen nelivuotias painaa 17 kg.
KIrjoitin myös muutama sivu sitten että uuniin ei ole tarvinnut työntää koko lasta, pelkkä pää esim. Vaikka luukku on auki on siinä palamisen mahdollisuus. Kuten kaikki uunia käyttäneet tietää. Itse en edelleenkään kallistu uuniin vaan suihkulla polttamiseen. Vaikka poliisi ei kerro mistä lapsi löytyi eikä kerro aiheuttiko juuri palovammat kuoleman. Silti niistä palovammoista HETI NÄKI että ne oli aiheutettu tahallisesti.
Tähän teoriaan menisi jonkun kertoma lusikalla polttaminen koska siitä jää melko selvä lusikan jälki. Palovammat olivat käsittääkseni laaja-alaisia, joten se taas sotii lusikka teoriaa, mutta lusikan koosta ei ole puhuttu.
Täällä on kovasti juuri äitiä yksin syyllistetty murhasta. Edelleen ovat molemmat vangittuina, joten isäpuolen osuuskaan ei mikään olematon ole. Ehkä tässä ilmenee vyyhti, joka oikealla puuttumisella, ja asianomaisten itsensä teoilla olisi voinut purkautua toisenlaiseen lopputulokseen.
Käsittääkseni on vakavaa jos lapsen yläraaja vaikka toinen käsivarsi on kokonaan palanut. Syvissä vakavissa palovammoissa tihkuu verinestettä ja hoitamattomana voi kohtaa shokkiin. Epäilen et niin on tässä käynyt ja lapsi jätetty sänkyyn kuolemaan. Tuli ollut mukana jossain muodossa tai kuuma vesi. Uunin voi mun mielestä unohtaa täysin. Alkaa taas tulla villejä juttuja siitä. Ja mä veikkaan pääsyylliseksi Sebua. Inhosi lasta ja kallut menetti varmaan hermot poikaan ja Sebu oli se joka sille jotain teki. Mysseli ei sit viitsinyt vastustaa syystä tai toisesta.
Autoileva Poikamies
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Autoileva Poikamies »

JohanPomppas kirjoitti: To Kesä 22, 2023 5:13 pm
Autoileva Poikamies kirjoitti: To Kesä 22, 2023 6:00 am
Varmaan joutuvat jonkun tovin käkkimään, mutta ainakin Muusa voi saada pillualennukset ja ehkä iänkin vuoksi, ja kun vielä tuollainen nuhteeton neitonen kyseessä, jolla ei aiempia tuomioita - niin saaneeko ees sitä 15 -v..? Oli miten oli - 15 -v ei ole riittävästi. Siinä ajassa nuo paskapäät tuskin ehtii muuta, kun rypeä itsesäälissä ja katkeroitua, koska heitä mielestään on kohdeltu kaltoin.

Ja kuten joku jo aikaa sitten sanoi, että Muusa varmaan saa olla vankilassa ihan rauhassa, koska siellä on niin monta muutakin lapsensa tappanutta äiti-ihmistä... Sebukaan tuskin loppujen lopuksi mitään "kurmuutusta" saa osakseen, koska liskollahan se tulee istumaan. Ei kai Tarkkiakaan ole taidettu kovistella.
Kyllä Tarkkia on kovisteltu. Vanki keksii keinon aina. Voi olla, että joku liskokin hakkaa tuollaisen. Liskoilla on väkeä jotka ovat jonkin henk koht kaunan vuoksi siellä.
Anssi H
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Anssi H »

Cadi John kirjoitti: La Kesä 24, 2023 2:09 pm
Pullervo Pönttinen kirjoitti: La Kesä 24, 2023 10:51 am

Minä laskin, että omaan uuniini mahtuisi 2,4 keskikokoista nelivuotiasta. Minulla on uuni, mutta ei ainoatakaan lasta. Laskelmani perustui siihen G:n suomaan informaatioon, että keskikokoinen nelivuotias painaa 17 kg.
KIrjoitin myös muutama sivu sitten että uuniin ei ole tarvinnut työntää koko lasta, pelkkä pää esim. Vaikka luukku on auki on siinä palamisen mahdollisuus. Kuten kaikki uunia käyttäneet tietää. Itse en edelleenkään kallistu uuniin vaan suihkulla polttamiseen. Vaikka poliisi ei kerro mistä lapsi löytyi eikä kerro aiheuttiko juuri palovammat kuoleman. Silti niistä palovammoista HETI NÄKI että ne oli aiheutettu tahallisesti.
Tähän teoriaan menisi jonkun kertoma lusikalla polttaminen koska siitä jää melko selvä lusikan jälki. Palovammat olivat käsittääkseni laaja-alaisia, joten se taas sotii lusikka teoriaa, mutta lusikan koosta ei ole puhuttu.
Täällä on kovasti juuri äitiä yksin syyllistetty murhasta. Edelleen ovat molemmat vangittuina, joten isäpuolen osuuskaan ei mikään olematon ole. Ehkä tässä ilmenee vyyhti, joka oikealla puuttumisella, ja asianomaisten itsensä teoilla olisi voinut purkautua toisenlaiseen lopputulokseen.
Käsittääkseni on vakavaa jos lapsen yläraaja vaikka toinen käsivarsi on kokonaan palanut. Syvissä vakavissa palovammoissa tihkuu verinestettä ja hoitamattomana voi kohtaa shokkiin. Epäilen et niin on tässä käynyt ja lapsi jätetty sänkyyn kuolemaan. Tuli ollut mukana jossain muodossa tai kuuma vesi. Uunin voi mun mielestä unohtaa täysin. Alkaa taas tulla villejä juttuja siitä. Ja mä veikkaan pääsyylliseksi Sebua. Inhosi lasta ja kallut menetti varmaan hermot poikaan ja Sebu oli se joka sille jotain teki. Mysseli ei sit viitsinyt vastustaa syystä tai toisesta.
Itse kanssa ajattelen että teko on enemmänkin ollut nopea ja impulsiivinen kuin harkittu tai erityisemmin suunniteltu jolloin siihen käyttäisi pahemmin aikaa tai vaivaa. Kuoleman voi aiheuttaa ihan sekunneissa jollain jonka vaan käteensä äkkiä saa tai ihan vaan pieksemällä.
Olikos se vielä edes varmaa et palovamma yksistään on kuolinsyy vai että vakavia palovammoja löydetty lapsesta?
holmesin haamu
Sherlock John Holmes

Viesti Kirjoittaja holmesin haamu »

Inanna kirjoitti: La Kesä 24, 2023 9:06 am
Cadi John kirjoitti: La Kesä 24, 2023 8:40 am Ja toi edunvalvonta stoori on mielenkiintoinen.. mitä ihmettä, nuori ihminen?! Millaista porukkaa on omat vanhemmat kun jälkikasvu on edunvalvonnassa?
Edun­val­vo­ja tai edun­val­von­ta­val­tuu­tet­tu määrätään kyllä vain painavista syistä. Yleensä syynä vai­kea sai­raus ja / tai kor­kea ikä. Henkilöllä on merkittävästi alentunut kyky, hen­kinen ky­ky­ ettei hän kertakaikkiaan itse ky­ke­ne val­vo­maan etu­jaan tai hoi­ta­maan asioi­taan.

Tällä ukolla sellainen oli tai on päällä. Asuu samassa osoitteessa yh- mamman kanssa, jolla lasu ja toimet päällä. Varsinainen kombinaatio hoitamaan pientä lasta !!!

Edellisessä osoitteessa oli kertynyt poliisin häiriötehtäviä ja lastensuojeluilmoituksia. Eräskin naapuri lehdessä kertoo itse soittaneensa 112 ja laatineensa lukemattomia ilmoituksia, vailla mitään seuraamuksia. Siellä paperit jossain lopjuvat. Uudessa osoitteessa muutaman sadan metrin päässä sama meno jatkui. Saivat mitä ilmeisemmin häädön edellisestä paikasta.
Tuo on omituista, että miksi oikeille ilmoituksille ei tehdä mitään. Esimerkiksi poliittiset höpöhöpövihapuheilmoitukset otetaan paljon vakavammin.
Inanna kirjoitti: La Kesä 24, 2023 9:06 am Joensuulaiset itse tuntuvat tietävän hyvin missä kaupunginosissa huumeet liikkuu. Eräs keskeinen paikka on juurikin tämä missä asustelivat ja toinen on tuo missä epäillään heidän käyneen murhaa edeltävänä päivänä. Noljakkala vai mikä olikaan. Varmaan molemmissa on kortteeri tai yksittäisiä "puhtaita " taloja, mutta alueella itsessään huume maine. En ole itse Joensuussa käynyt. Omassa kaupungissani huonomaineiset kaupunginosat kuitenkin ovat juuri sitä. Todella karuja. Nopeasti pyrkisi pois jos pieni lapsi vielä itsellä.
Ylemmissä viesteissä selvitettiin, että miten Noljakka on kaukana Rantakylästä.
Kaikki nämä alueet ovat hyvin turvallisia. Todellista vaaraa ei ole myöskään lapsille ja nuoremmille varsinkaan ulkopuolisten toimesta. Joensuu on ylipäätään hyvin turvallinen kaupunki.

Yleensä ongelmat liittyvät yksittäisiin henkilöihin. Mitään laajempaa alueisiin liittyviä ongelmia ei ole.

Tämäkin kuolemantapaus ja esimerkiksi Rantakylän liittyminen siihen on enemmän täyttä sattumaa. Tuskin kukaan todellisuudessa odotti tälläistä tapahtuvan.
Cadi John
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Cadi John »

Anssi H kirjoitti: La Kesä 24, 2023 2:24 pm

Itse kanssa ajattelen että teko on enemmänkin ollut nopea ja impulsiivinen kuin harkittu tai erityisemmin suunniteltu jolloin siihen käyttäisi pahemmin aikaa tai vaivaa. Kuoleman voi aiheuttaa ihan sekunneissa jollain jonka vaan käteensä äkkiä saa tai ihan vaan pieksemällä.
Olikos se vielä edes varmaa et palovamma yksistään on kuolinsyy vai että vakavia palovammoja löydetty lapsesta?
Ainakin sen viimeisen tiedotteen mukaan kuolemansyyn selvittäminen oli huomattavasti kesken. Sanottiin et löytyi ulkoisessa tarkastuksessa laajoja palovammoja sekä lukuisia mustelmia. Vammojen syntymekanismi pyritään selvittämään esitutkinnan aikana. Näin siinä tiedotteessa oli.
K9Wifey
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja K9Wifey »

Anssi H kirjoitti: La Kesä 24, 2023 2:24 pm

Minusta tuo 'uuniin sullomisteoria' on jokseenkin absurdi, enkä tajua, miten työ mittailette siellä uunin tilavuksiia versus 4vee lapsi - mut kaikki sallittakoon toki. Miun uuniin ei ainakaan mahtuis. Itsekin ajattelisin myös, että tuo teko on tehty pikaistuksissa; oliko sitten edellisenä iltana/yönä tehty sitä 'nistipataa' uunissa, ja jos lapsi ollut vaikka kärtsy, ja argumentoinut et 'mie en äiti haluu syyä tuota nistipataa' niin lapsen pää esim. läimäisty vasten avonaisen uuniin tulikuumaa luukkua 'ja siehän syöt sitä mitä siulle tarjotaan', josta lapselle ne laaja-alaiset palovammat, nousi kuume, yritettiin lääkitä Panadolilla, ja aamulla sit todettiin, ett 'hei lapsihan näyttää kuolleelta'.

Tuo laaja-alaisuus oli itsellenikin vieras käsite sikäli, et ajattelin laaja-alaisuuden olevan tyyliin puolet kehosta palanut. Mutta ei kuitenkaan:

Pienillä lapsilla yleensä jos puhutaan laajasta palovammasta nii tarkoitetaan noin 5cm-7,6cm aluetta iholla ja esim lapsen käsi on noin 9% , jalka 13%, rinta ja selkä 18%, pää(etu ja taka)18% Vaikee selittää nii et jokainen ymmärtäis mut yritin ainaki. (Lainaus Lacelles'n podin keskustelusta.)

Ja siinä podissa oli muutenkin selitetty, et jos mustelmia on tietyissä paikoissa (esim. selkä) niin ne viittaavat pahoinpitelyyn eikä mihinkään 'hupsista perkele, nyt se kaatu potkulaudalla ja kolhi ittensä'.

Kunpa kohtapuolin saisimme jotain selvyyttä poliisin taholta. Sinne lokakuuhun on vielä piiiiiitkä matka. Ja Tirrosen puheista/eleistä sai juurikin sen kuvan, että palovammat ovat johtaneet kuolemaan.

Tuo velipuoli vaikuttaa olevan ihan kunnollinen, harrastaa voimannostoa ja kilpaileekin siinä - mut vaoimamies taitaa nyt katsella maailmaa liian ruusupunaisten lasien takaa, mitä systeripuolensa selityksiin ja tekemisiin (vai tekemättä jättämiseen) tulee.

Ja isäpuolihan olisi varmaan jo vapautettu, ellei hänellä olisi mtn tekemistä kuolemantuottamuksen (vai murhan) kanssa?
RL11/6 kirjoitti: Ma Tammi 13, 2025 7:22 pm Poistettu mielipuolista mölinää.
-NILS-
holmesin haamu
Sherlock John Holmes

Cadi John kirjoitti: La Kesä 24, 2023 2:34 pm Ainakin sen viimeisen tiedotteen mukaan kuolemansyyn selvittäminen oli huomattavasti kesken. Sanottiin et löytyi ulkoisessa tarkastuksessa laajoja palovammoja sekä lukuisia mustelmia. Vammojen syntymekanismi pyritään selvittämään esitutkinnan aikana. Näin siinä tiedotteessa oli.
Yllättävää miten näin laajasti on tapahtunut raakoja pahoinpitelyitä.
Veikkaisin kuin palovammoissa on käytetty tupakan tumppeja tai jotain kuumaa nestettä.
Sairasta touhua joka tapauksessa.
JohanPomppas
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja JohanPomppas »

Useampi vastannut mulle, että Tarkkia kovisteltu. No hyvä niin... Jostain syystä mennyt ohi nuo uutiset minulla, mutta toisaalta, enpä mä ole pahemmin seuraillut mitä niille paskakasoille (Tarkki ja Laamanen) kuuluu... No, Laamasen vanhaa huoraa, ei ilmeisesti ole pieksetty vankilassa(?) - että siitä voinee päätellä, miten tulee käymään Muusan kohdalla. Kuten sanottua - siellä on niin monta muutakin lapsensa hengiltä ottanutta, että varmaan saa osakseen ymmärrystä "tytöiltä". Kai se Oulun vauvapakastajakin, on saanut ihan rauhassa olla, vai miten lienee...

Oulusta puheenollen - se yksi, ensin pitsanpaistajan, ja sen jälkeen itsensä ampunut tyyppihän taisi saada tuomion murhasta, kun hakkasi kaverinsa pään mäsäksi kirveellä. Sekin sellainen "pikaistuksissa" tehty teko, eikä harkittu - ja kaverihan ei ehtinyt edes huomata, kun sai kirveen takaraivoonsa. Eli ei mennyt esim. pikaistuksissa tehtynä tappona... Tai näin muistelen ton keissin kohdalla olleen. Korjatkaa, jos olen väärässä... Että Suomessa kun ollaan, niin jos murhana tutkitaan/tuomitaan, niin täytyy olla joko jonkunlaista harkittua kiduttamista (Tarkki & Laamanen), tai sitten tuollainen brutaali, todella vakavia ruumiinvammoja aiheuttava tekotapa. Mielestäni siihen ei oikein sovi mitkään kuuman veden päälle suihkuttamiset ja palovammojen kanssa nukkumaan laittamiset. Ellei ne palovammat ole sitten tyyliin, puoli kroppaa.
Viimeksi muokannut JohanPomppas, La Kesä 24, 2023 4:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kotipoirotti
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Kotipoirotti »

Cadi John kirjoitti: La Kesä 24, 2023 2:34 pm

Ainakin sen viimeisen tiedotteen mukaan kuolemansyyn selvittäminen oli huomattavasti kesken. Sanottiin et löytyi ulkoisessa tarkastuksessa laajoja palovammoja sekä lukuisia mustelmia. Vammojen syntymekanismi pyritään selvittämään esitutkinnan aikana. Näin siinä tiedotteessa oli.
Juuri näin! Poliisin tiedotustilaisuudessa sanottiin myös että ”palovammojen syntymekanismia tutkitaan ja yks vaihtoehto on, että ne on tullut tämän yhteydessä.”

Mä en usko mihinkään uuniin tai kuumaan kylpyyn. Mitä nyt poliisi (ei lääkäri) on voinut sanoa näkemästään on palovammat ja mustelmat. Mutta samantien paikan päällä pystyttiin sanomaan jo että murha, ei onnettomuus, kuolemantuottamus tai tappo. Sanallakaan en ole nähnyt viranomaisilta sitä mahdollisuutta, että olisi voinut olla vahinko, hirveä onnettomuus, niin paljon kuin se lohduttaisi meitä.

Itse pelkään, että poika parka on täytynyt olla löydettäessä niin tiukassa paketissa tai sitten jokin esim raaja irti, tai palasina, että vain murha oli mahdollinen nimike.

Onko missään sanottu missä kunnossa vanhemmat olivat kun poliisi tuli paikalle? Olen saanut sen kuvan, että lasta ei ole yritetty elvyttää, ei ole pystytty tai on ollut päivänselvää, ettei elvytys auta.

Pieni poika parka, sydämeni on särkynyt. Toivon, että tästä opitaan kaikilla yhteiskunnan tasoilla ja jo kertaalleen Vilja-Eerikan jääkeen sanottu ”ei ikinä enää!” oikeasti toteutuu! Jotain oikeutta näille pienille uhreille.
holmesin haamu
Sherlock John Holmes

Suurin syy tähän löytyy ainoastaan tekijöistä. Luultavasti koko muu yhteisö lähellä ja lähistöllä olisi ollut paljon turvallisempi paikka lapselle. Jossain tilanteessa pitäisi ottaa lastensuojeluun hetimiten.
Ilman muuta tekijöiden ikä on merkittävin asia taustalla, mikä johti tähän tapahtumaketjuun.
holmesin haamu
Sherlock John Holmes

Kotipoirotti kirjoitti: La Kesä 24, 2023 4:37 pm Pieni poika parka, sydämeni on särkynyt. Toivon, että tästä opitaan kaikilla yhteiskunnan tasoilla ja jo kertaalleen Vilja-Eerikan jääkeen sanottu ”ei ikinä enää!” oikeasti toteutuu! Jotain oikeutta näille pienille uhreille.
Vaikka tässä on yhtymäkohtia Vilja-Eerikan tapaukseen, niin siinä tekijät olivat sentään oikeasti aikuisia ja teot olivat hyvin äärimmäisiä kaikesta huolimatta.
Pullervo Pönttinen
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Pullervo Pönttinen »

Kotipoirotti kirjoitti: La Kesä 24, 2023 4:37 pm Juuri näin! Poliisin tiedotustilaisuudessa sanottiin myös että ”palovammojen syntymekanismia tutkitaan ja yks vaihtoehto on, että ne on tullut tämän yhteydessä.”

Mä en usko mihinkään uuniin tai kuumaan kylpyyn. Mitä nyt poliisi (ei lääkäri) on voinut sanoa näkemästään on palovammat ja mustelmat. Mutta samantien paikan päällä pystyttiin sanomaan jo että murha, ei onnettomuus, kuolemantuottamus tai tappo. Sanallakaan en ole nähnyt viranomaisilta sitä mahdollisuutta, että olisi voinut olla vahinko, hirveä onnettomuus, niin paljon kuin se lohduttaisi meitä.

Itse pelkään, että poika parka on täytynyt olla löydettäessä niin tiukassa paketissa tai sitten jokin esim raaja irti, tai palasina, että vain murha oli mahdollinen nimike.
Kun Ylen loppuhaastattelussa kysyttiin, että onko lapsesta löytynyt muita vammoja, kuten esim. luunmurtumia, niin tutkinnanjohtaja vastasi, että ei ole. Ainoastaan mustelmia ja palovammoja.

Kuolemansyyn tutkiminen on kesken, eli tietysti sieltä saattaa vielä paljastua vaikka mitä. Esim. joskus kauan aikaa sitten murtunut luu. Mutta silloin, kun tapausta on päätetty ruveta tutkimaan murhana, ainoat tiedetyt vammat ovat olleet mustelmia ja palovammoja.

ellei sitten poliisi ole tutkinnallisista syistä joutunut valehtelemaan. Mutta jotenkin en usko, että emme vielä tietäisi siitä, jos lapsi ei olisi ollut rakenteellisesti yhtenä kappaleena.
Älkää jakako nuorista lapsistanne mitään kuvia tai videoita nettiin. Se on peruuttamaton päätös, johon lapsi ei kykene antamaan suostumustaan.
Vastaa Viestiin