Matkustajakone suistui kiitotieltä Espanjassa

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Solmu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Spanair-lentoyhtiö on julkaissut turmakoneeseen nousseiden matkustajien nimet.

Matkustajalista Spanairin sivuilla: http://www.spanair.com/web/en-gb/DSite/ ... assengers/

Listassa ei ole suomalaisia nimiä.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200808 ... 8_ul.shtml
"Yöperho on koteloitunut"
Mäsä-Masa
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Mäsä-Masa »

Mutta tuossa onkin yksi nimi, joka näyttää suomalaiselta:
STEFANIDES/ANNA MAIJA

Saattaa olla ulkomaille avioitunut nainen... :(
"Moon Leka-Veka, soot Mäsä-Masa", sanoi koulutoveri minulle ennen muinoin.
Katjushka
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

^Pelastunut ruotsalaisnainen. Voi toki olla suomalaisia sukujuuria, mutta pariskunta mainitaan Aftonbladetissa ruotsalaiseksi. Asuivat Norjassa.
Jenska
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja Jenska »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/uutiset1_uu.shtml

Hirvittävä tapaus, ei voi muuta sanoa. Aika huonot on mahkut jos lentokone syttyy tuleen, oon yllättynyt että noinkin "moni" on selvinnyt.
joku muu
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja joku muu »

Hyvin erikoinen tapaus. Onneksi mustat laatikot saataneen tarkastelun alle jolloin osataan melko hyvin sanoa mitä tapahtui. Ilmeisesti lähdön jälkeen n. 300 jalasta tonttiin tulleen koneen kun pitäisi moottorihäiriötilanteessa keretä joko pysähtyä tai nousta ihan normaalisti yhdelläkin pannulla, ihan riippuen vauhdista. Veikkaisin että jotain muutakin on siis tapahtunut kuin vain toisen moottorin palo. Noh, asiantuntijat selvittäkööt sen.
mice
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja mice »

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200808 ... 5_ul.shtml

Koneessa merkittäviä vikoja ennen turmalentoa
21.8.2008 11:39
Törmänneen lentokoneen kaksi lentoa oli peruttu vain päiviä ennen onnettomuutta

Tuhoisaan onnettomuuteen joutunut matkustajakone kärsi teknisistä ongelmista jo ennen kuin törmäsi eilen Espanjassa, Madridin lentokentän työntekijä paljasti espanjalaismedialle.

Lentokoneen kaksi lentoa oli peruttu vain muutamia päiviä ennen turmaa, jossa sai surmansa 153 ihmistä.

Matkustajat ovat kertoneet ongelmista myös niillä Spanair-yhtiön lennoilla, joita on lennetty.

- Siskoni lensi samalla lentoyhtiöllä, ja koneessa oli sama vika. Tunnin lentämisen jälkeen kone ohjattiin Palma de Mallorcalle, jossa yritettiin korjata koneen moottoria, Raquel Chapparo kertoo El Mundo -lehdelle.

Rosario Calvo Mancebo kertoi, että hänen siskonsa lähtivät Spanairin koneella viime lauantaina Lanzarotelta Madridiin, mutta moottorivian vuoksi kone ohjattiin Las Palmasin lentokentälle.

Alustavien tutkimusten mukaan eilen törmänneen koneen vasemmalla puolella ollut moottori syttyi tuleen.
ShipWreck
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

Mariacka kirjoitti:Itse olen aina paradoksaalisesti pelännyt eniten lentokoneen nousuja. Tuli ainakin sille pelolle lisää vahvistusta nyt.
Paradoksaalisesti? Mitä paradoksaalista siinä on? Nousuthan ne vaarallisimpia ovatkin.
joku muu
Armas Tammelin

ShipWreck kirjoitti: Paradoksaalisesti? Mitä paradoksaalista siinä on? Nousuthan ne vaarallisimpia ovatkin.
Voisi kuvitella että laskut ovat riskien osalta vähintään samalla viivalla. Noh kaikenkaikkiaanhan lentäminen on hyvinkin turvallista. Siellä penkkirivillä 0 istuu kuitenkin kaksi kaveria joilla on takana tuhansia tunteja kyseistä työtä joten mä kyllä luotan niihin kavereihin. Toki kaikenlaista voi aina sattua mutta missäpä ei. Kertaakaan en muista pelänneeni vaikka aika paljon on tullu istuttua ko. alumiinidildoissa.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

ShipWreck kirjoitti:
Mariacka kirjoitti:Itse olen aina paradoksaalisesti pelännyt eniten lentokoneen nousuja. Tuli ainakin sille pelolle lisää vahvistusta nyt.
Paradoksaalisesti? Mitä paradoksaalista siinä on? Nousuthan ne vaarallisimpia ovatkin.
Tähän asti minulle on väitetty, että laskeutumiset ovat vaarallisempia ja sisältävät isompia riskejä. Mutta sittenhän olen ollut oikeassa, jos noin on.
ShipWreck
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

Mariacka kirjoitti:Tähän asti minulle on väitetty, että laskeutumiset ovat vaarallisempia ja sisältävät isompia riskejä. Mutta sittenhän olen ollut oikeassa, jos noin on.
No niin on. Siinä havainnollistava kaavio: http://www.1001crash.com/index-page-sta ... age-3.html

Tiivistettynä: lasketuessa sattuu enemmän onnettomuuksia, mutta noustessa ne ovat tuhoisampia.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

^Joo, googlasin itsekin. Pelkoni ei ole ollut sitten lainkaan turhaa. :)
Arlene
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Arlene »

http://www.hs.fi/tulosta/1135238824171

Ammattijärjestö: Spanairin lentäjät ja mekaanikot työskentelevät äärirajoilla.
joku muu
Armas Tammelin

Iltalehdestä luettua, ei tosin se uskottavin ilmailumedia mutta kuitenkin:
Boeing-lentokonevalmistajan tilastojen mukaan kuolemaan johtaneista turmista lentoon lähdössä tai alkunousussa tapahtuu 19 prosenttia ja loppulähestymisessä tai laskussa 33 prosenttia.

Kyllähän noita kiireisiä mekaanikkoja löytyy lähempääkin. Finnairilla ollaan nimittäin myös ilmeisen tiukilla mekaanikkopulan vuoksi. Noh näitä ei voida koskaan täysin välttää. Toki jos oltiin jo jouduttu kiitotieltä kerran palaamaan niin se koneen vaihto olisi voinut olla järkevää, mutta se on toki helppo sanoa näin jälkeenpäin. Edelleen uskon että taustalla on muitakin syitä kuin pelkkä tulipalo.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Tämän mukaan viat eivät olleet syynä eikä SAS aio käynnistää tutkintaa.
Eilen Barajasin lentokentällä Madridissa tuhoutuneessa Spanairin lentokoneessa havaitut viat eivät yhtiön mukaan olleet lentoturvallisuudelle vaarallisia. Yhteensä 172:ta matkustajaa kuljettaneen koneen ilmanottojärjestelmässä havaittiin ylikuumenemista ennen koneen ensimmäistä lähtöyritystä.

Spanairin apulaisjohtajan Javier Mendozan mukaan koneen ohjaamon alla sijaitseva venttiili ilmoitti ylikuumenemisesta, minkä vuoksi kapteeni palautti koneen kiitoradalta tarkastettavaksi. Tarkastuksen yhteydessä mekaanikot sammuttivat ilmanottoventtiilin.

Mendoza sanoi, ettei kyseinen laite ole koneen nousulle välttämättömien toimintojen listalla ja että sen sammuttaminen oli olosuhteissa hyväksyttävä toimenpide. Muita vikoja koneesta ei ollut tarkastuksessa löytynyt.

El País -lehden mukaan Spanairin omistavan SAS:n pääjohtaja Mats Jansson sanoi lehdistötilaisuudessa Madridissa, ettei SAS aio käynnistää erityistä tutkintaa sen ja sen tytäryhtiöiden omistamien MD-82-koneiden osalta. http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Spa ... 5238830979
Voiko palaneesta koneesta tehdä tuommoisia johtopäätöksiä noin vain?
Bleddyn
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Bleddyn »

Katjushka kirjoitti:^Pelastunut ruotsalaisnainen. Voi toki olla suomalaisia sukujuuria, mutta pariskunta mainitaan Aftonbladetissa ruotsalaiseksi. Asuivat Norjassa.
Tämä sama tyyppi?
HS.fi kirjoitti:Suomen ulkoministeriön mukaan turmakoneessa oli mukana yksi pysyvästi Ruotsissa asuva 56-vuotias nainen, jolla on myös suomalainen sosiaaliturvatunnus, kertoo ministerineuvos Hannu Ripatti Suomen Madridin-suurlähetystöstä.

Suomalaisnaisella on neljä murtunutta kylkiluuta ja kallovamma, mutta hänen tilansa on vakaa ja hän on toipumassa.

Ruotsalaislehti Aftonbladetin mukaan naisen omaiset ovat olleet yhteydessä naiseen ja sanovat tämän voivan hyvin. Nainen on asunut perheensä kanssa viimeiset 12 vuotta Norjassa ja muuttanut viime marraskuussa Tukholmaan.
Kiikun kaakun rajalla
Puolimielet hajalla
Vastaa Viestiin