Kyllä.MikaK kirjoitti: Pe Elo 04, 2023 10:15 pm
Ovatko mielestäsi Anneli Auer ja hänen 9-vuotias tyttärensä luotettavia silminnäkijöitä? Ensimmäinen on ollut murhan pääepäilty joten hänen ei tarvitse kuulusteluissakaan pysytellä totuudessa ja hänellä on luonnollisesti syynsä "nähdä" ulkopuolinen tappaja. Jälkimmäinen on johdateltavissa oleva lapsi joka pitää helposti äitinsä puolta eikä häntä tästä voi syyttää. Niin hänen kuuluukin. Niin hän vaistojensa mukaan toimii eikä murhan tutkintaa ja ratkaisua pidä hänen havaintoihinsa perustaa ja ne voivat olla täysin valemuistojakin.
Jukan kurssikaverin lausunnoille jokainen voi antaa oman painoarvonsa. Itse olen vastaavilla kursseilla ollut ja niissä voi hyvinkin syntyä läheisiä ihmissuhteita ja niiden aikana asioista voidaan puhua, myös yksityisistä perheasioista. Lahden kurssikaveri oli nähnyt ahdistuneelta vaikuttaneen Lahden joka oli kertonut pelänneensä että Anneli tekee lapsille jotain ja kertonut naiselle, että he olisivat varmasti eronneet, mikäli lapsi ei olisi syntynyt ja että parin olisi pitänyt erota jo aiemmin. Minusta nämä kuulostavat vakavasti siltä että Lahden ja Auerin avioliitossa ei ollut kaikki (enää) kunnossa. Jokainen antaa oman painoarvonsa, minä en ainakaan näe että kurssikaverilla olisi mitään tarvetta ja motivaatiota liioitellakaan näitä vakavia asioita saatika puhua palturia.
Jukka palasi myöhään kotiin ja me emme tiedä laitettiinko siellä tiskikonetta pyörimään keskellä yötä, olisiko se voinut odottaa aamuun vai valvottiko riita. Ajankohta oli joka tapauksessa sen verran myöhäinen että myöhään kotona ollessaankin olisi jo pitänyt ehtiä nukkumaan ja sammuttamaan valot mikäli kaikki olisi ollut normaalisti.
Jokainen voi miettiä mikä on poliisin "johdattelua" ja miten väsynyt saa normaaliälyinen ihminen olla että kertoilee satuja riidoista ja veitsistä ja kertoilee isänsä menettäneille lapsille tehneensä sen. Annelihan on vaikuttanut keskimääräistäkin älykkäämmältä. Sairaalasta raportoitiin että hän tarkkaili ja analysoi tilannetta sen sijaan että olisi hysteerisesti surrut miestään kuten valtaosa olisi tehnyt.
Kuusiranta on kokenut poliisi ja hän on vaistonnut alusta alkaen ettei tutkintalinjana pelkässä ulkopuolisessa tekijässä ole kaikki mitä juttuun voi liittyä. Eivätkös Annelia tuoreeltaan puhutelleet poliisitkin olleet sitä mieltä että "tekijää puhuttelimme". Kokeneella poliisimiehellä voi hyvinkin olla sellainen vaisto joka osuu usein oikeaan. Minä ainakin koen ja tulkitsen että Kuusiranta on halunnut tehdä ja tehnytkin kaiken että murha saataisiin ratkaistua ja Jukka Lahti saisi oikeutta eikä niin että hänen motiivinaan olisi vain Anneli Auerin "kirjoittaminen" syylliseksi. Eivätkös Annelin taustajoukot yrittäneet nostaa jotain juttujakin Kuusirantaa ja tutkintaa vastaan sen jälkeen kun hovioikeus oli antanut lainvoimaisen, mahdollisesti virheellisen päätöksen ja tulkintansa asiasta? Eihän se nyt oikeusvaltiossa niin voi mennä että murhasta epäiltyä todennäköistä tekijää ei voisi syyttää mistään ilman pelkoa joutua itse syytteeseen jos äänestystulos menee "väärin" oikeudessa.
Samaa mieltä Annelin ja vanhimman tyttären luotettavuudesta. Luotettava silminnäkijä on oltava ns sivullinen. Ei hän voi olla epäilty tai asianomistaja. Tämä asia pitäisi olla helppo ymmärtää. Ja lasta on vanhemman tunnetusti helppo johdatella. Tässä jutussa on erittäin paljon mahdollista että johdattelua on tapahtunut.
Jukan kurssikaveri on ollut todistajana oikeudessa. Todistajan on rangaistuksen uhalla pysyttävä totuudessa. On myös vaikea kuvitella että kurssilla johon ottaa osaa Lahden kaltainen henkilö, muut kurssilaiset olisivat jotenkin epämääräisiä tai epäluotettavia ihmisiä.
Kurssikaverin todistusta ei ole syytä epäillä. Vai onko jollain jokin tosiasiallinen peruste hänen todistuksensa kyseenalaistamiseksi?
Minäkin olen lukenut ensipartion poliisien kertoneen että he puhuivat keskenään ja miettivät:"Puhutimmeko tekijää?"
Hyvin monesti kokeneelle virkamiehelle tulee tunne että kaikki ei vaan ole kohdallaan, ikäänkuin ei sovi maisemaan, kun esimerkiksi ihan alkuvaiheessa puhuttaa ihmisiä. Ensipartio näyttää näin tilanteen ymmärtäneen.
Itselläkin on kokemusta ihmisten puhuttamisesta varsin paljon ja tiedän tämän tunteen. Silloin asiaa on syytä selvittää enemmän.