Mielialalääkkeet

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

jumalan kosto kirjoitti:En ole trolli , vaan nämä ovat rehellisiä mielipiteitäni.

Mikä sitten on sairauden raja? Tää onkin varsinkin psykiatrian alalla vaikeempi kysymys...

Mun mielestä psyykkinen sairaus on geeniperimästä johtuvaa, ei itseaiheutettua.

Skitsofrenia on sairaus, alkoholismi tai masennus ei.
Masennus eli depressio on mielialahäiriöiden (ICD-10 F3) ryhmään kuuluva psykiatrinen häiriö. Sitä luonnehtii koettu ja usein muillekin nähtävissä apeuden, melankolian, alavireisyyden, ja toivottomuuden tila, joka häiritsee sosiaalista ja päivittäistä elämää kuten unen saantia. Masennus on varsin yleinen sairaus, sillä arviolta n. 5–6 % suomalaisista kärsii masennuksesta.[1] Masennustilat ovat Suomessa yleinen syy työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymiseen. Masennus onkin sekä yksilölle suurta kärsimystä aiheuttava sairaus että suuri kansanterveydellinen ja -taloudellinen ongelma.

Masennus on yleinen ja edelleen alidiagnosoitu sairaus. Lähes jokaisella on jossain vaiheessa vaikeisiin elämäntilanteisiin liittyviä ohimeneviä mielialan laskun tai surun tunteita, mutta suurimmalla osalla tilanne ei pahene masennukseksi. Siinäkin tapauksessa, että masennus puhkeaa, se jää usein toteamatta.[2] Vakavimmillaan masennus voi johtaa itsemurhaan. Masennus lisää myös fyysisen sairastuvuuden riskiä.

Depressio ei ole sairastuneen omaa syytä eikä välttämättä kenenkään tai minkään yksittäisen tekijän aiheuttama. Se voi johtua monesta eri seikasta, joista yleisimpiä ovat esimerkiksi sosiaaliset vaikeudet, yhteiskunnan raskailta tuntuvat odotukset ja stressi. Elämänmuutosten, niin kielteisten kuin joskus jopa myönteistenkin, on todettu altistavan masennukselle. Myös perimällä ja muilla biologisilla tekijöillä on osuutta masennuksen kehittymiseen. Samoin jotkut kemialliset aineet (alkoholi, muut päihteet, lääkkeet) ja sairaudet voivat aiheuttaa masennusta.[4]. Yleisesti keskushermostosairauksiin liittyy lisääntynyt riski masentua.

Myös pitkään jatkunut univelka aiheuttaa masennusta. Univajeen vaikutus on kaksisuuntainen. Se aiheuttaa masennusta, joka lisää univajetta ja muita masennusoireita kuten maniaa, ylivilkkautta ja haastavaa käytöstä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Masennus

Sanoiko faija sulle, ettei masennus ole sairaus, vaan mielenheikkoutta?
Paavo Arhinmäki on äijä!
Aariel
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Aariel »

jumalan kosto kirjoitti:
combat18 kirjoitti:Masennusta ei ole olemassakaan, nössöt jotka ei kestä maailmanmenoa keksii masennuksia saatana.
Pilleristit näköjään ottivat herneen nenään, kun joku uskalsi tuoda esille totuuden.

Nappia vaan naamariin, niin elämä luistaa!
Tiedätkös muuten mitä pilleristi -sanalla oikeasti tarkoitetaan? Ettet vain itsekin olisi joskus heittänyt Buranan turpaasi pääkivun takia? Oletko pilleristi? Tiedoksesi, minä en t o d e l l a k a a n ole pilleristi vaikka masennuslääkkeitä syönkin.
Heräisitte te vähempijärkisetkin ihmiset jo todellisuuteen ja puhukaa todellisesta maailmasta sitten, kun pippelin karvat alkaa kasvaa :wink:
*Muoks typo*
Bombay
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Jos toi ei ole trolli niin alan uskomaan vahvasti siihen että jossain päin Muuramea tapahtuu Suomen versio The hills have eyes-leffasta ja nämä sankarit ovat vieläpä onnistuneet löytää internetin. Huh-uh.
Aariel
Vic Mackey

Bombay kirjoitti:Jos toi ei ole trolli niin alan uskomaan vahvasti siihen että jossain päin Muuramea tapahtuu Suomen versio The hills have eyes-leffasta ja nämä sankarit ovat vieläpä onnistuneet löytää internetin. Huh-uh.
Minua huolettaa ihmiskunnan kohtalo, jos hän on todellinen.
jumalan kosto

Viesti Kirjoittaja jumalan kosto »

Bombay kirjoitti:Jos toi ei ole trolli niin alan uskomaan vahvasti siihen että jossain päin Muuramea tapahtuu Suomen versio The hills have eyes-leffasta ja nämä sankarit ovat vieläpä onnistuneet löytää internetin. Huh-uh.
Hills Have Eyes on kova leffa :lol: Nyt nukkumaan, jatketaan huomenna keskustelua.
Aariel
Vic Mackey

jumalan kosto kirjoitti::lol: Nyt nukkumaan, jatketaan huomenna keskustelua.
Voi harmi, eipäs jatketakaan :wink: jumalan kosto pääsi giljotiiniin (hyvä niin): http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=4965
Luckyone
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Luckyone »

Aariel kirjoitti: jumalan kosto pääsi giljotiiniin
Meinaako giljotiini IP banneja ?
esmes-
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja esmes- »

Pamiriippuvuus voi syntyä kerrasta
25.08.2008 09:45

Uusimman tutkimuksen mukaan mm. ahdistuneisuuteen, unettomuuteen ja paniikkikohtauksiin käytetty diatsepaami voi aiheuttaa hyvin nopeasti riippuvuuden. Lääke näet vaikuttaa aivojen palkkiojärjestelmän hermosoluihin

Diatsepaami saa tuoreen tutkimuksen mukaan aikaan aivojen "palkkioradan" dopamiinisoluissa samankaltaisen muutoksen kuin alkoholi-, morfiini-, amfetamiini- tai kokaiiniannos.

-Riippuvuutta bentsodiatsepiineihin on aiemmin selitetty pikemminkin negatiivisen kuin positiivisen vahvistumisen kautta. Toisin sanoen on ajateltu, että lääkkeen käyttöä jatketaan enemmänkin epämiellyttävien vieroitusoireiden ja pahan olon lievittämiseksi kuin lääkkeen käytön palkitsevien ominaisuuksien vuoksi, tutkimushanketta johtanut professori Esa Korpi Helsingin yliopistosta kuvailee.

Tutkimus kuitenkin Korven mukaan osoittaa, että dopamiinijärjestelmä on myös diatsepaamin vaikutuskohde, ja se tuo bentsodiatsepiiniriippuvuuden teoriaan uuden, positiivisesti vahvistavan palkkio-oppimisen mekanismin.

Huume- ja lääkeaineriippuvuuden kehittymistä aivoissa pidetään varsin pitkäkestoisena tapahtumana. Yksi addiktion alkuvaiheen tilanne saadaan kuitenkin aikaan jo yhdellä alkoholi- tai huumeannoksella. Sama ilmiö havaittiin nyt myös diatsepaami-lääkeaineen annostelussa. Tutkimus on osa Suomen Akatemian Neurotieteen tutkimusohjelmaa.
IS
mitä mieltä täsmälääkityksen käyttäjät tästä uutisesta? itsellä kokemusta pameista vaan krapulalääkkeenä, en oo mitään koukutusta sellasessa käytössä huomannu.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Bombay
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Bombay »

^Ainakin bentsoviekkarit on vitun rujoa katsottavaa. Ei omaa kokemusta kyl napeista.
apollo
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja apollo »

esmes- kirjoitti:mitä mieltä täsmälääkityksen käyttäjät tästä uutisesta? itsellä kokemusta pameista vaan krapulalääkkeenä, en oo mitään koukutusta sellasessa käytössä huomannu.
Ihan asiatekstiä muuten paitsi tuo otsikko on turhan raflaava.

Itse näkisin näin: alussa voi koukuttaa tuo hyvänolontunne ja lopulta se, että käytetään päivittäin ja elimistö tottuu. Näinhän se on muissakin huumeissa. En kehoita päivittäiseen syömiseen, vaikka reseptissä näin lukisi.
mm. ahdistuneisuuteen, unettomuuteen ja paniikkikohtauksiin käytetty diatsepaami..
Eikös näihin samoihin vaivoihin käytetä myös mielialalääkkeitä? Tätä ajoin aikaisemmin tuolla takaa, että mieluummin nappaan pamin tarvittaessa, kuin putkilääkityksenä mielialalääkkeitä. Siksi minun mielestäni lääkkeitä voi kuitenkin verrata keskenään, vaikkei mielialaläkkeistä tuota hyvänolontunnetta tulekkaan.
rimma
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja rimma »

apollo kirjoitti:
mm. ahdistuneisuuteen, unettomuuteen ja paniikkikohtauksiin käytetty diatsepaami..
Eikös näihin samoihin vaivoihin käytetä myös mielialalääkkeitä? Tätä ajoin aikaisemmin tuolla takaa, että mieluummin nappaan pamin tarvittaessa, kuin putkilääkityksenä mielialalääkkeitä. Siksi minun mielestäni lääkkeitä voi kuitenkin verrata keskenään, vaikkei mielialaläkkeistä tuota hyvänolontunnetta tulekkaan.
Mutta sitten voi miettiä että onko siinä järkeä napsia pameja aina kun on hankalaa ties mihin oireisiin, vaiko keskittyä suoraan hoitamaan pitkäaikaislääkityksellä ongelmaa johon noita pameja sitten vetää yleensä? Jos on vaihtoehtona käyttää pameja silloin kun ahdistaa, ei saa unta tai on paniikkikohtaus vuosien ajan aina hoitaakseen noita ongelmia pinnallisesti voisi olla järkevää että aloittaisi lääkärin kanssa yhteistuumin lääkityksen jolla nämä oireet hoituisivat vaikkapa parissa vuodessa. Sitten purkaa mielialalääke tai mikä nyt onkaan otettu käyttöön ja saattaisi jopa nuo oireet kadota.

Itse olen sen kannalla että nuo rauhottavat- ja unilääkkeet tulisi pitää vain sellaisena hätävarana että jos tulee ylitsepääsemätön olo tai unettomuus. Jos kärsii uniongelmista niin muutenkaan ei pitkäaikaiskäyttöä unilääkkeille suositella. Sama noissa ahdistuslääkkeissä ja rauhoittavissa. Tosin on sellaisia ihmisiä jotka napsii lääkkeitä sillointällöin ja pärjää niillä ihan hyvin eikä tarvitse muunlaista lääkitystä mutta kuitenkin jos näitä lääkkeitä alkaa mennä jatkuvasti niin siinä tapauksessa kannattaa miettiä muita vaihtoehtoja.

Uskon että useampikin ymmärtää mitä ajan tällä kirjoituksellani takaa. Jokaisen kohdalla tietenkin täytyy tehdä niin, kun parhaaksi nähdään eikä tosiaan voi vertailla ihmisten tilanteita toisiinsa. Eikä pitäisikään.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
apollo
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja apollo »

rimma kirjoitti:Itse olen sen kannalla että nuo rauhottavat- ja unilääkkeet tulisi pitää vain sellaisena hätävarana että jos tulee ylitsepääsemätön olo tai unettomuus...
Juurikin näin. Näin vältät myös pamikoukun, joka saattaa olla tosi kiusallinen.
Jokaisen kohdalla tietenkin täytyy tehdä niin, kun parhaaksi nähdään eikä tosiaan voi vertailla ihmisten tilanteita toisiinsa. Eikä pitäisikään.
Jokaisella oma vaivansa ja oma hoitonsa, eihän tästä voi eri mieltä olla. Jokaisen pitää myös itse tiedostaa läkkeiden käyttönsä, eikä syödä niitä sokeasti sen mukaan mitä tohtori määrää. Kukaan maailman lääkäri ei tunne sinua paremmin kuin sinä itse.
esmes-
Javier Pena

^ja ^^ aamen. 8)
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Luckyone
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Luckyone »

apollo kirjoitti: Jokaisella oma vaivansa ja oma hoitonsa, eihän tästä voi eri mieltä olla. Jokaisen pitää myös itse tiedostaa läkkeiden käyttönsä, eikä syödä niitä sokeasti sen mukaan mitä tohtori määrää. Kukaan maailman lääkäri ei tunne sinua paremmin kuin sinä itse.
Katukaupasta rauhoittavat, koska tunnen tarvitsevani niitä ?
Eiköhän lääkärit tiedä, mitä kirjoittaa ja mitä ei.
esmes-
Javier Pena

ei ne kyllä aina tiedä. ainakin mulle on tarjottu ties millaista nappia ja osasta olen kieltäytynyt. kaikkea ei kannata suuhun laittaa mitä vieraat tarjoo, oli sit namusetä tai lääkäri. oman järjen käyttö sallittua! mistä se lääkärikään voi mitään tietää 15 minuutin haastattelun perusteella? seronilia, cipramilia, pameja, bentsoja reseptillä ja kotiin lepäämään.. kiitos ei.
Vastaa Viestiin