Tunkki petti - ihminen kuoli auton alle Iissä

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Anom
Jane Marple
Viestit: 1081
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2015 9:07 am

Re: Tunkki petti, ihminen kuoli auton alle Iissä

Viesti Kirjoittaja Anom »

Jos vaihdattaisi renkaat ihan sellaista palvelua tarjoavassa yrityksessä? Nämä tunkkihommat on kyllä niin perseaukista white trashia.
Noita yrityksiä käyttävät ovat pääosin juuri sellaisia kermaperseitä, joilla on peukalo keskellä kämmentä heti ensimmäisen haasteen kohdatessa.
Heitä, jotka kuolevat maailmanlopun jälkeisen ensimmäisen kuukauden aikana.

Arvostan suuresti ihmisiä, jotka tekevät ja osaavat itse tämmöiset perusasiat. Myös heitä, jotka haluavat oppia tekemään näitä perusasioita.
Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta; joutuu alentumaan niiden tasolle ja lopulta ne voittaa sut kokemuksella.
Yrjö Yrjönpoika
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1496
Liittynyt: Pe Elo 04, 2023 10:05 am

Re: Tunkki petti, ihminen kuoli auton alle Iissä

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

Anom kirjoitti: Ma Loka 09, 2023 2:32 pm
Mitäs jos jättäisi vähän kaljaa ostamatta Jos vaihdattaisi renkaat ihan sellaista palvelua tarjoavassa yrityksessä? Nämä tunkkihommat on kyllä niin perseaukista white trashia.
Noita yrityksiä käyttävät ovat pääosin juuri sellaisia kermaperseitä, joilla on peukalo keskellä kämmentä heti ensimmäisen haasteen kohdatessa.
Heitä, jotka kuolevat maailmanlopun jälkeisen ensimmäisen kuukauden aikana.

Arvostan suuresti ihmisiä, jotka tekevät ja osaavat itse tämmöiset perusasiat. Myös heitä, jotka haluavat oppia tekemään näitä perusasioita.
▪︎
Hehh... kylläpä sieltä taas irtoo. :?

Kaikki nyt vaan eivät yksinkertaisesti osaa, ja aina ei ole aikaa opetellakaan, kun on muutakin sisältöä elämässä niskan päällä kuin auto. Kirjaimellisesti.

Kuuluisimpia viimeisiä sanoja on "Vitut, kyllä mä tän itsekin voin duunata. Työ tekijäänsä neuvoo"

Jotain oman elämänsä sankareita nuo tunkin kanssa henkensä menettäneetkin on. Just saying
gary busey
Scooby-Doo
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Kesä 28, 2023 4:23 pm

Re: Tunkki petti, ihminen kuoli auton alle Iissä

Viesti Kirjoittaja gary busey »

Yxkaksvaan kirjoitti: Su Loka 08, 2023 11:11 am Miksi renkaanvaihdossa mennään auton alle?
Itse en keksi syytä mutta nämä allejääneet ilmeisesti ovat keksineet?

Sorkke. Ei ollutkaan mainintaa pyörienvaihdosta mutta niitäkin on ollut :(.
joskus (alumiini)vanne tarttuu keskinapaan niin tiukkaan, että irroittaessa täytyy keksiä melkoisia niksejä kuinka saada rengas irti särkemättä sitä. yksi keino on potku tai isku renkaan reunaan, jolloin tärähdys ja vipuvoima yhdessä saavat renkaan irtoamaan. toisinaan ulkoreunaan potkiminen ei kuitenkaan riitä, joten samaa koetetaan sisäpuolelta. tässä vaiheessa on tullut nähtyä melkoisia vaaratilanteita ihan lähipiirissäkin, kun ryömitään tunkin varassa keikkuvan auton alle potkimaan.

tämä ei ole mikään tapahtumakuvaus ketjun aiheeseen, vaan pikemminkin arvailua, kuinka kyseiseen onnettomuuteen ollaan voitu päätyä. aivan yhtä hyvin on voitu etsiä renkaanvaihdon yhteydessä alustasta tai pyöräntuennasta jotakin ylimääräistä ääntä aiheuttavaa osaa, koska näissäkin hommissa joutuu autoa jonkin verran heiluttelemaan ja on taas vaara, että tunkki lipeää alta. riskiä lisää vielä epätasainen, esimerkiksi yhden kulman nosto kerrallaan.

näin offtopicina vielä mainitsen, että tuollaisen juuttuneen renkaan saa ilman väkivaltaa parhaiten irti, kun pyöräyttää pyöränpultit löyhästi sormin paikalleen ja laskee auton takaisin maahan. mikäli vanne ei jo tässä vaiheessa irronnut, voi autoa alkaa työntelemään kevyesti edestakaisin sivuttaissuunnassa. varmasti irtoaa tällä tavalla eikä tarvitse mennä auton keulan alle potkimaan.
Anom
Jane Marple
Viestit: 1081
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2015 9:07 am

Re: Tunkki petti, ihminen kuoli auton alle Iissä

Viesti Kirjoittaja Anom »

Yrjö Yrjönsuuri kirjoitti: Ma Loka 09, 2023 5:31 pm Kaikki nyt vaan eivät yksinkertaisesti osaa, ja aina ei ole aikaa opetellakaan, kun on muutakin sisältöä elämässä niskan päällä kuin auto. Kirjaimellisesti.
Nuo "ei viitsi" ja "ei ole aikaa" ovat vain huonoja tekosyitä jos puhutaan renkaiden vaihdosta. Mutta kukin tavallaan, ja työllistäähän nuo laiskat ihmiset muita, mikä on hyvä asia.
Se on aina hyvä vaihtoehto mennä sesonkiaikaan jonottamaan rengashotellin pihaan tuntikaupalla omaa vuoroaan, kuten olemme uutisista useasti saaneet lukea. :lol:

Vähän lipsui ohi aiheen, kun tässä tapauksessa ei ilmeisesti ollut kyse renkaiden vaihdosta.
gary busey kirjoitti: Ma Loka 09, 2023 6:08 pm joskus (alumiini)vanne tarttuu keskinapaan niin tiukkaan, että irroittaessa täytyy keksiä melkoisia niksejä kuinka saada rengas irti särkemättä sitä.
En ole rengasliikkeessä töissä, mutta väittäisin, että ne on nimenomaan peltivanteet, jotka jäävät juntturaan. Kertaakaan ei ole itsellä jäänyt alumiinivanne jumiin, enkä ole kuullut tai nähnyt että kenelläkään muulla olisi jäänyt.
Voihan se olla, että on puoli milliä-millin liian pieni keskireikä napaan verrattuna, niin silloin voi aluvannekin jäädä jumiin.
Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta; joutuu alentumaan niiden tasolle ja lopulta ne voittaa sut kokemuksella.
napalanko
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1307
Liittynyt: La Marras 05, 2016 6:52 pm

Re: Tunkki petti, ihminen kuoli auton alle Iissä

Viesti Kirjoittaja napalanko »

Rengasliikkeessä ne laittaa aina samoihin paikkoihin renkaat, ja kerran oli mutterit väärin päin, ne kartiot ulospäin :lol:
Neuvostoliitto 💯 1922-2022
Yrjö Yrjönpoika
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1496
Liittynyt: Pe Elo 04, 2023 10:05 am

Re: Tunkki petti, ihminen kuoli auton alle Iissä

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

Anom kirjoitti: Ma Loka 09, 2023 6:45 pm
Yrjö Yrjönsuuri kirjoitti: Ma Loka 09, 2023 5:31 pm Kaikki nyt vaan eivät yksinkertaisesti osaa, ja aina ei ole aikaa opetellakaan, kun on muutakin sisältöä elämässä niskan päällä kuin auto. Kirjaimellisesti.
Nuo "ei viitsi" ja "ei ole aikaa" ovat vain huonoja tekosyitä jos puhutaan renkaiden vaihdosta. Mutta kukin tavallaan, ja työllistäähän nuo laiskat ihmiset muita, mikä on hyvä asia...
▪︎
Renkaiden vaihdosta? Aha? Minä kun koko ajan olen puhunut tuosta otsikon aiheesta. Olen näemmä pudonnut kyydistä OffTopicien kohdalla.

Totta munassa jotkut stiflat voi itsekin vaihtaa, ei se nyt ole mikään juttu. Tarkoitin lähinnä niitä sankareita, jotka ryömivät auton alle tunkin varassa jonkun rautalankakerän kanssa kiinnittämään kolisevaa pakoputkea.
P.S. Onneksi tunnen hyvän autoalan ammattilaisen.

Että näin.
Postmortem
Susikoski
Viestit: 49
Liittynyt: La Maalis 10, 2018 11:03 pm

Re: Tunkki petti, ihminen kuoli auton alle Iissä

Viesti Kirjoittaja Postmortem »

napalanko kirjoitti: Su Loka 08, 2023 6:01 pm Se niin sanottu hallitunkki on helvetin huono hiekalla, kun ne pikkupyörät uppoaa maahan eikä tunkki liu'u auton alle samalla kun nostaa, ite käytän sitä ei ihan saksitunkkua mutta sen tapaista, tiedätte varmaan mitä tarkoitan, on nopea ja kevyt käyttää
Hiekalla siihen on hyvä laittaa alle joku sopivan kokoinen vanerilevy tai vastaava. On huomattavasti tukevampi ja tunkki pääsee liukumaan.
Anom
Jane Marple
Viestit: 1081
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2015 9:07 am

Re: Tunkki petti, ihminen kuoli auton alle Iissä

Viesti Kirjoittaja Anom »

Yrjö Yrjönsuuri kirjoitti: Ma Loka 09, 2023 7:09 pm Renkaiden vaihdosta? Aha? Minä kun koko ajan olen puhunut tuosta otsikon aiheesta. Olen näemmä pudonnut kyydistä OffTopicien kohdalla.

Totta munassa jotkut stiflat voi itsekin vaihtaa, ei se nyt ole mikään juttu. Tarkoitin lähinnä niitä sankareita, jotka ryömivät auton alle tunkin varassa jonkun rautalankakerän kanssa kiinnittämään kolisevaa pakoputkea.
P.S. Onneksi tunnen hyvän autoalan ammattilaisen.

Että näin.
Juu koko ajan puhuin näistä tämmöisistä perusasioista, kuten sanoinkin aiemmin. Jos katsot uudelleen mihin alunperin vastasit, niin siinä olin vastannut tälle yhdelle kermaperseelle, joka oli sitä mieltä, että "nämä tunkkihommat on kyllä niin perseaukista white trashia", jonka käsitin liittyvän mm. renkaiden vaihtoon.
Alustan osien vaihdot ja pakoputkien korjaukset ym. ovat asia erikseen.
Netissä idioottien kanssa väittely on mahdotonta; joutuu alentumaan niiden tasolle ja lopulta ne voittaa sut kokemuksella.
MikaK
Theo Kojak
Viestit: 1115
Liittynyt: Ke Syys 18, 2019 9:29 pm

Re: Tunkki petti - ihminen kuoli auton alle Iissä

Viesti Kirjoittaja MikaK »

Itsellä ollut välillä melko järeäkin hallitunkki mutta eipä tulisi mieleenikään laittaa mitään ruumiinosaa tunkin varaan. Se ilmaruuvi tai mikä onkaan millä tunkki vapautetaan on jo niin heiveröinen että voinee laueta koska vaan. Kesä- ja talvirenkaita vaihtaessa laitan renkaan vanteineen vielä auton helman alle jos tunkki romahtaisi niin jäisi sentään sen varaan eikä hajoa koko pohja. Lieneekö tuokaan kovin riittävä "varmistus" kyllä siinä varmaan jotain hajoaisi sittenkin? Mutta ei ole ikinä rojahtanut. En kyllä alle menisi senttiäkään. Ja jos rengas on jumittunut niin eikö sen jo järki sano että renkaan potkiminen auto tunkin varassa on tie tuhoon. Ennemmin vaikka ajaa pultti löysällä parikymmentä metriä niin voi irrota. Ja jos ei niin viimeistään sitten rengasliikkeeseen jossa on kunnon nosturi eikä tunkkia.
Yrjö Yrjönpoika
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1496
Liittynyt: Pe Elo 04, 2023 10:05 am

Re: Tunkki petti, ihminen kuoli auton alle Iissä

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

Anom kirjoitti: Ma Loka 09, 2023 7:39 pm
Yrjö Yrjönsuuri kirjoitti: Ma Loka 09, 2023 7:09 pm Renkaiden vaihdosta? Aha? Minä kun koko ajan olen puhunut tuosta otsikon aiheesta. Olen näemmä pudonnut kyydistä OffTopicien kohdalla.

Totta munassa jotkut stiflat voi itsekin vaihtaa, ei se nyt ole mikään juttu. Tarkoitin lähinnä niitä sankareita, jotka ryömivät auton alle tunkin varassa jonkun rautalankakerän kanssa kiinnittämään kolisevaa pakoputkea.
P.S. Onneksi tunnen hyvän autoalan ammattilaisen.

Että näin.
Juu koko ajan puhuin näistä tämmöisistä perusasioista, kuten sanoinkin aiemmin. Jos katsot uudelleen mihin alunperin vastasit, niin siinä olin vastannut tälle yhdelle kermaperseelle, joka oli sitä mieltä, että "nämä tunkkihommat on kyllä niin perseaukista white trashia", jonka käsitin liittyvän mm. renkaiden vaihtoon.
Alustan osien vaihdot ja pakoputkien korjaukset ym. ovat asia erikseen.
▪︎
Jeps. Näiden säikeiden kiemuroiden kanssa ei aina pysy hetkessä kiinni, mutta onneksi osataan korjata. :)
qurqo
Rico Tubbs
Viestit: 1229
Liittynyt: Ma Syys 13, 2021 1:25 pm

Re: Tunkki petti, ihminen kuoli auton alle Iissä

Viesti Kirjoittaja qurqo »

Postmortem kirjoitti: Ma Loka 09, 2023 7:35 pm
napalanko kirjoitti: Su Loka 08, 2023 6:01 pm Se niin sanottu hallitunkki on helvetin huono hiekalla, kun ne pikkupyörät uppoaa maahan eikä tunkki liu'u auton alle samalla kun nostaa, ite käytän sitä ei ihan saksitunkkua mutta sen tapaista, tiedätte varmaan mitä tarkoitan, on nopea ja kevyt käyttää
Hiekalla siihen on hyvä laittaa alle joku sopivan kokoinen vanerilevy tai vastaava. On huomattavasti tukevampi ja tunkki pääsee liukumaan.
Ne kapeat 2T hallitunkit on ihan perseestä. Kaksi semmoista on taipunut, kun on vähän raskaampi auto ollut ja epätasainen alusta.

Toinen oli IKH:lta ostettu ja niillä tuli takakaisin veto kyseisistä tunkeista joskus tuon jälkeen, kun tukes oli todennut ne liian heikoiksi. Kiikutin tunkin IKH:lle ja ne vain totesi, että takaisinveto koskee vain sitä Tukesin testaamaa erää ja minun tunkki oli vanhemmasta erästä, jota ei oltu testattu.

Sittemmin olen käyttänyt tuosta järeämpiä ja leveämpi hallitunkkeja, niin eivät kaadu niin herkästi.
gary busey
Scooby-Doo
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Kesä 28, 2023 4:23 pm

Re: Tunkki petti, ihminen kuoli auton alle Iissä

Viesti Kirjoittaja gary busey »

Anom kirjoitti: Ma Loka 09, 2023 6:45 pm En ole rengasliikkeessä töissä, mutta väittäisin, että ne on nimenomaan peltivanteet, jotka jäävät juntturaan. Kertaakaan ei ole itsellä jäänyt alumiinivanne jumiin, enkä ole kuullut tai nähnyt että kenelläkään muulla olisi jäänyt.
Voihan se olla, että on puoli milliä-millin liian pieni keskireikä napaan verrattuna, niin silloin voi aluvannekin jäädä jumiin.
kyllä tämä ilmiö on aivan todellinen molempien vannetyyppien kohdalla. alumiinivanteissa hapettuminen ja teräksisillä ruoste, lisäksi näiden päälle liuta muita syitä, joihin voi törmätä kumman tahansa kohdalla. esiintyvyys varmaankin myös vaihtelee mm. alueellisista olosuhteista ja suolauksesta riippuen.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10855
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Tunkki petti - ihminen kuoli auton alle Iissä

Viesti Kirjoittaja damfin »

Osaan vaihtaa autoon renkaat, kunnollinen hallitunkki ja akkukäyttöinen pulttikone löytyy itseltä, ja usein olen renkaat vaihtanutkin, mutta viimeaikoina varsinkin jos itsellä olisi jotain muutakin tekemistä niin käytän kyllä ihan mielelläni paikallista rengasliikettä joka vaihtaa renkaat ja pesee ne parillakymmenellä eurolla, itse en kenenkään renkaita käsipelissä ilman kunnon nosturia ja ammattimaisia välineitä rupeaisi tuolla hinnalla vaihtamaan enkä ainakaan rahaa säästääkseni omia renkaitakaan enää viitsi vaihtaa, ehkä sitten ihan kuntoilun kannalta tai ajankuluksi ne itsekin voi vaihtaa, tai jos talvikeli niin yllättäen tulee että rengasliikkeessä ei ole aikoja sille päivälle.

Muuten on kyllä melko typerää hommaa ruveta niitä itse vääntämään.
Mutta jäihän tämän menehtyneenkin perikunnalle nyt parikymppiä enemmän jaettavaksi kun ei rahoja rengasliikkeeseen tuhlannut.
Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5295
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Tunkki petti - ihminen kuoli auton alle Iissä

Viesti Kirjoittaja meitzi »

damfin kirjoitti: Ma Loka 09, 2023 10:55 pm Mutta jäihän tämän menehtyneenkin perikunnalle nyt parikymppiä enemmän jaettavaksi kun ei rahoja rengasliikkeeseen tuhlannut.
Onko jossain muuallakin kuin murha.infon arvailuissa mainittu jotain renkaiden vaihtamisesta?

Monella tyylillä olen sitäkin tehnyt, enkä ihan heti keksi hengenvaarallista tapaa.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Joosua
Jessica Fletcher
Viestit: 3047
Liittynyt: Pe Helmi 15, 2019 11:35 pm

Re: Tunkki petti - ihminen kuoli auton alle Iissä

Viesti Kirjoittaja Joosua »

damfin kirjoitti: Ma Loka 09, 2023 10:55 pm Osaan vaihtaa autoon renkaat, kunnollinen hallitunkki ja akkukäyttöinen pulttikone löytyy itseltä, ja usein olen renkaat vaihtanutkin, mutta viimeaikoina varsinkin jos itsellä olisi jotain muutakin tekemistä niin käytän kyllä ihan mielelläni paikallista rengasliikettä joka vaihtaa renkaat ja pesee ne parillakymmenellä eurolla, itse en kenenkään renkaita käsipelissä ilman kunnon nosturia ja ammattimaisia välineitä rupeaisi tuolla hinnalla vaihtamaan enkä ainakaan rahaa säästääkseni omia renkaitakaan enää viitsi vaihtaa, ehkä sitten ihan kuntoilun kannalta tai ajankuluksi ne itsekin voi vaihtaa, tai jos talvikeli niin yllättäen tulee että rengasliikkeessä ei ole aikoja sille päivälle.

Muuten on kyllä melko typerää hommaa ruveta niitä itse vääntämään.
Mutta jäihän tämän menehtyneenkin perikunnalle nyt parikymppiä enemmän jaettavaksi kun ei rahoja rengasliikkeeseen tuhlannut.
En tiedä mitä typerää on auton omatoimisessa huoltamisessa ja korjaamisessa, jos tähän on mahdollisuus. Ja puheena olevan renkaiden vaihdon yhteydessäkin voi tehdä aika paljon sellaista mitä mikään rengasliike ei tee.

Mutta tietenkin jokaisella on valta itse päättää mitä pitää typeränä tai viisaana.
Vastaa Viestiin