Ratkeaako Bodom koskaan?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Loka
Alibin Kestotilaaja

Re: Er lebt

Viesti Kirjoittaja Loka »

Wagner kirjoitti: Teot tunnustanut Arska elää.
8)
Joku leikkii tulella. 8)
Merivuokko
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

Loka kirjoitti:
konsta kirjoitti:
Loka kirjoitti: Sama motiivi PP:llä ja Nissellä, jos tarkemmin mietit.
Mitern niin? Toinenhan on keksitty - kun taas toinen on ihan oikea?
No, en nyt ymmärrä sun ajatuksen juoksua, mutta selvennän omaani. Irmeli on molempiin suuntiin erittäin vahva motiivi ja melkeinpä (jos ei jätetään lavastus pois) ainoa järjellinen motiivi. Kuvitelmaa: Pirinen sai tietää reissusta, pisti nuoret kylmäksi, Nisse sai tietää Pirisestä, pisti sakin kylmäksi. Tässä näin yhdellä lauseella, tähän väliinhän saa tungettua vielä Mauri Kunnaksen tarinat, mutta tuossa yksinkertaistettuna.

Vai menikö konstalla taas termit sekaisin? Tarkoititko motiivin sijasta alibia? Pus.
Mistähän Pirinen tiesi leirintäpaikan ja osasi sinne mennä?
Pitkin metsäpolkujako käveli, koska moottorin ääntä ei kuullut kukaan?
Mistähän tiesi oikeat polut?
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Loka kirjoitti:

No, en nyt ymmärrä sun ajatuksen juoksua, mutta selvennän omaani. Irmeli on molempiin suuntiin erittäin vahva motiivi ja melkeinpä (jos ei jätetään lavastus pois) ainoa järjellinen motiivi. Kuvitelmaa: Pirinen sai tietää reissusta, pisti nuoret kylmäksi, Nisse sai tietää Pirisestä, pisti sakin kylmäksi. Tässä näin yhdellä lauseella, tähän väliinhän saa tungettua vielä Mauri Kunnaksen tarinat, mutta tuossa yksinkertaistettuna.

Vai menikö konstalla taas termit sekaisin? Tarkoititko motiivin sijasta

alibia?
Pus.
Edelleenkin: toinen motiiveista on olemassa oleva tosiasia ja toinen keksitty, eli mahdollinen, mutta toteennäyttämätön.
Loka
Alibin Kestotilaaja

^Ei, vaan kumpikin on yhtä todennäköinen. :shock:
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Olen samaa mieltä, että todennäköinen motiivi liittyy IB:iin. Se sopisi kyllä PP:lle ja NG:lle. Mutta ... saattaa olla muitakin, joilla on motiivi IB:n kautta. Asia on arkaluonteinen, joten en ryhdy tekemään nimiluetteloa.

Näyttää siltä, että sekä NG että TM olivat vain tiellä ja häiritsivät tekijää. Siksi heillä onkin lievimmät vammat. Kahta muuta oli hakattu tylpän esineen lisäksi teräaseella ja IB tavallaan häväisty riisumalla. Näyttää siltä, että viha on ollut hyvin syvä ja voimakas. Ääntä ei ole juuri syntynyt, joten teko on ollut nopea ja tehokas, siis harkittu teko. Tekijä on fyysisesti vahva, ja luonteeltaan äkkijyrkkä. Ja näyttää siltä, että hän on ollut myös omalla tavallaan taitava, kun ei ole jäänyt kiinni. Määrätietoinen ja äkkipikainen psykopaatti, joka on myös riittävän älykäs. Ei ole tehnyt suuria virheitä, kun juttu on yhä selvittämättä.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Samaa mieltä med Sariola. Ainoastaan tästä olen eri mieltä:

Määrätietoinen ja äkkipikainen psykopaatti, joka on myös riittävän älykäs. Ei ole tehnyt suuria virheitä, kun juttu on yhä selvittämättä.

En koe että surmaaja olisi millään muotoa erikoisen neropatti saatika virheettömien surmien taitaja. Enemminkin tavallinen ihminen, puutteineen. Ehkä hieman vajaa.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Loka kirjoitti:Samaa mieltä med Sariola. Ainoastaan tästä olen eri mieltä:

Määrätietoinen ja äkkipikainen psykopaatti, joka on myös riittävän älykäs. Ei ole tehnyt suuria virheitä, kun juttu on yhä selvittämättä.

En koe että surmaaja olisi millään muotoa erikoisen neropatti saatika virheettömien surmien taitaja. Enemminkin tavallinen ihminen, puutteineen. Ehkä hieman vajaa.
Täytyy sanoa, että Lokalle on syntynyt aika samantapainen kuva tekijästä kuin minullekin. Jos käsittää tuon "vajaa" sillä tavalla, että henkilö on taipumuksiltaan tavanomaisesta poikkeava, mutta ei suinkaan tyhmä, niin olen samaa mieltä. Poikkeusluonne on kysymyksessä. Mielestäni ei suinkaan tyhmä vaan päinvastoin. Minä en pidä NG:tä kovin todennäköisenä tekijänä, sillä mielestäni tämän tekijä on ovelampi ja taitavampi. Ei olisi esim. noin ulkona totuudesta puhuessaan omista vammoistaan. Tuohan on ollut helppo kontrolloida, että NG:llä on väärä käsitys vammojensa laadusta. Onhan varmaa, ettää sairaalan tiedot tulevat esille, kun mennään oikeuteen. Tosin niitä eivä näe kaikki. Väärä käsitys omista vammoistaan ei sinänsä ole rangaistava teko.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Loka kirjoitti:^Ei, vaan kumpikin on yhtä todennäköinen. :shock:
Loka, olet jo vuosikausia eläytynyt juttuun vain yhden näkökulman suunnasta ja siksi et edes huomaa: Nilsin motiivi keksittiin lehdistössä vangitsemisen jälkeen. Siitä ei yli vuoden tutkinnassa saatu mitään näyttöä, se vain on tekaistu selitykseksi asioille.

Ei tuo toinenkaan motiivi ole mitenkään vahva, mutta se on kuitenkin motiivi, eli oikea, eikä tekaistu.
Oulunmies
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Oulunmies »

No ei kait sentään vasta vangitsemisen jälkeen? Kyllä vanhoja klakeja lukiessa tulee jo mustasukkaisuus ja kauna mieleen? 8)
Loka
Alibin Kestotilaaja

konsta kirjoitti:
Loka kirjoitti:^Ei, vaan kumpikin on yhtä todennäköinen. :shock:
Loka, olet jo vuosikausia eläytynyt juttuun vain yhden näkökulman suunnasta ja siksi et edes huomaa: Nilsin motiivi keksittiin lehdistössä vangitsemisen jälkeen. Siitä ei yli vuoden tutkinnassa saatu mitään näyttöä, se vain on tekaistu selitykseksi asioille.

Ei tuo toinenkaan motiivi ole mitenkään vahva, mutta se on kuitenkin motiivi, eli oikea, eikä tekaistu.
Konsta. Edelleen, en tiedä kuka surmia teki, enkä Nisseä pidä muuta kuin parhaana ehdokkaana kaiken sen valossa, mitä tiedän. Joka päivä luen mm. Sariolan viestit, ja koitan hakea uutta näkökulmaa mutta on vaan niin paljon asioita, joita on hyvin hankala selittää Nissen edun hyväksi. Ei se mahdotonta toki ole, mutta ei viitsi sovitella palasia jos ne ei itsekseen loksahtele. Mutta lupaan taas kerran koittaa olla objektiivinen, ehkä käyn taas visiteeraamassa Z-ketjua. Jokainen asia on otettava huomioon. 8)
Sahtidus
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Sahtidus »

ei. lyhyesti ja ytimekkäästi
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Sariola se jaksaa vain tuota samaa mantraa, että Gussella oli väärä käsitys vammojensa laadusta.

*poistettu lautamiestekstiä*tm

Uskotko tosiaan, että kukaan ei ota selvää, mikä päässä kiristää, jos siihen on isketty puukolla, häh?

Etkö tosiaan tarkista peilistä, onko puukko mennyt millin päästä silmän vierestä, kun kerran kahvaa ei poskensyrjässä näy, häh?

Pyydätkö kenties äitiäsi keromaan, onko sinulla haavoja päässäsi, kun et itse viitsi niitä varovasti tunnustella, ja sitten uskot tuohon äitiisi, että "onhan täällä ykstoista reikää ja puolet päästä sökönä, eli onneksi nukut oikealla kyljelläsi, koska vasen puoli päästäsi on ihan paskana".

Jos noihin uskot, niin kyllä Paasikivi oli silloin aikoinaan oikeassa suomalaisten suhteen,
Matlock
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Matlock »

Hessu52 kirjoitti:Sariola se jaksaa vain tuota samaa mantraa, että Gussella oli väärä käsitys vammojensa laadusta.

Uskotko tosiaan, että kukaan ei ota selvää, mikä päässä kiristää, jos siihen on isketty puukolla, häh?

Etkö tosiaan tarkista peilistä, onko puukko mennyt millin päästä silmän vierestä, kun kerran kahvaa ei poskensyrjässä näy, häh?

Pyydätkö kenties äitiäsi keromaan, onko sinulla haavoja päässäsi, kun et itse viitsi niitä varovasti tunnustella, ja sitten uskot tuohon äitiisi, että "onhan täällä ykstoista reikää ja puolet päästä sökönä, eli onneksi nukut oikealla kyljelläsi, koska vasen puoli päästäsi on ihan paskana".

Jos noihin uskot, niin kyllä Paasikivi oli silloin aikoinaan oikeassa suomalaisten suhteen,
"Huvimestariamme" Hessua täytyy valistaa sen verran, että useimmista meistä löytyy semmoinen hauska ominaisuus kuin huomiontarve. Ja milläs sitä huomiota paremmin saa kuin potemalla ja varsinkin jonkun toisen aiheuttamia kremppoja.

Mikään ei ole sen rakkaampi aihe kuin kertoa kauhutarinoita sairaalareissulta tai jaaritella omista vaivoistaan. Lopulta sitä alkaa uskoa omat tarinansa ainakin osittain. Kun itse taannoin mursin jalkani hurjannäköisessä metsätyöonnettomuudessa, liioittelin vammaani ja tapahtuman vaarallisuutta niin älyttömästi että järkevästi ajatellen hävettää.

Ehkä Nisse on poskihaavansa todella uskonut tulleen puukosta ja menneen läheltä kriittisiä paikkoja. Sitten hän on alkanut kuvitella yhä pienempiä ja pienempiä kuhmuja ja nirhaumia puukonhipaisuiksi. Tarina on elänyt omaa elämäänsä sekä hänen päässään että kuulijoiden päässä eikä siitä enää ole ollut paluuta.

Sinänsähän olisi täysin järjetöntä yrittää teeskennellä omaavansa 11 reikää päässä kun ne voi poliisi milloin vain tarkistaa.
Pasilan mies.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

On myöskin vanha sanonta, että "mitä härskimpi valhe, sen paremmin se toimii".

Näin on ainakin tässä kohden tainnut tapahtua, kun nyt aletaan puolustamaan noita ilmiselviä valheita, herra ties milläkin syyllä.

Vai on sitä huomiota haettu.

No sitähän tuli sitten roppakaupalla yli neljänkymmenen vuoden jälkeen ja vieläkin moni uskoi noihin juttuihin.

Taisi uskoa jopa Espoon käräjäoikeus, joka vapautti Nils Wilhelm Gustafssonin kaikista Bodominjärven murhasyytteistä, koska vaikutti vahvasti siltä, että niemellä oli ulkopuoolinen tekijä.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Hessu52 kirjoitti:On myöskin vanha sanonta, että "mitä härskimpi valhe, sen paremmin se toimii".

Näin on ainakin tässä kohden tainnut tapahtua, kun nyt aletaan puolustamaan noita ilmiselviä valheita, herra ties milläkin syyllä.
Juuri näin.

On myöskin sanonta,- "että kun tarpeeksi valehtelee, siihen alkaa itsekin uskomaan" -

Kai siinä muodostuu, joku toinen todellisuus (valemuisto), no Sariola voi kertoa siitä lisää, koska hän on hypnoosi- ja valemuisto-asiantuntija.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Vastaa Viestiin