Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Yggdrasil
Theo Kojak

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan - Piikkiö 1988 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Yggdrasil »

Ross Sullivan kirjoitti: La Loka 28, 2023 8:27 pm
Utelias-Iita kirjoitti: La Loka 28, 2023 7:46 pm Noo ehkä kuitenkin voi pitää jonkinlaisena sitoutumisena, jos ei nyt täysin väkivallattomuuteen, niin kuitenkin siihen ettei tartu aseisiin tai opettele tappamaan , se tunnettu tosiseikka että JT eivät astu missään maassa asepalvelukseen nojautuen juuri tuohon, että ihmiselämä on niin kallis. Joissain maissa istuvat jopa vuosia vankilassa sen vuoksi.
Mutta se nyt toki ei oo tässä ees pääpointti. Itseni kuitenkin on monistakin syistä vaikeaa uskoa perheen syyllisyyteen. Tai siihen että olisivat tapahtunutta salailleet kaikki vuosikymmenet. Itse kallistus uskomaan että joko joku niistå sarjasaalistajista ( Corolla-mies, tai joku muu, on voinut olla syyllinen, ellei sitten ole käynyt kaikkein todennäköisin, eli että Piia on illalla juonut ja pudonnut johonkin vesistöön. Mutta minkäs ikäinen on ollut esim Mika Moring siihen aikaan, aika nuori mutta mahdollisesti ajokortti-ikäinen. Tunnetusti osaa kadottaa ruumiita, eihän Saara Arvaakaan ole vielä löydetty. Entä se tyyppi joka kidnappasi muutama syksy sitten sen Kastemaan? Asuu huudeilla, asuiko silloin missä? Jne. Monta todennäköisempää syyllistä kuin Heikki, joka ei varmaan ihan ruudinkeksijä taida olla, joten en usko että osaisi masinoida isoa suunnitelmaa ruumiin hävittämisestä.
Ei tiedetä syyllistä, mutta tuskin on montaa todennäköisempää syyllistä kuin Heikki. Ei se nyt ihan jokapäiväistä ole, että poliisit vievät vapauden (vaikkakin lyhyeksi aikaa) ja suorittavat tutkimuksia.
Occamin partaveitti on se yksinkertasin tapa ratkaista rikoscaset ja joskus ihan toimivakin mutta kun sen käyttö on ainut tapa koettaa ratkoa casea se kyllä kertoo enemmän siitä joka sitä käyttää - valitettavasti. :lol:
---
Tessu
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Aseharrastajien ei yleensä tarvitse aseitaan tuoda julki eikä varsinkaan niillä kertoilla mitä tekisi jos jotain alkaisi tapahtua.
Minustatuo ei oikeen sovi aseharrastajalle tuommoinen käytös...ketään en käske enkä kiellä mutta jos ite olisin aseharrastaja en kyllä uskaltaisi puhua missään ampuvani sillä jotain muuta kuin maaleja ja riistaa,sen veran on lait tiukentunu että jo puheesta voisi saada jonkun tutkinnan perään.
Muutamalle tuttavalle kun noin on käyny että on virkavalta vieraillu
Korpisoturi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Korpisoturi »

Yggdrasil kirjoitti: Su Loka 29, 2023 10:02 am
Ross Sullivan kirjoitti: La Loka 28, 2023 8:27 pm
Utelias-Iita kirjoitti: La Loka 28, 2023 7:46 pm Noo ehkä kuitenkin voi pitää jonkinlaisena sitoutumisena, jos ei nyt täysin väkivallattomuuteen, niin kuitenkin siihen ettei tartu aseisiin tai opettele tappamaan , se tunnettu tosiseikka että JT eivät astu missään maassa asepalvelukseen nojautuen juuri tuohon, että ihmiselämä on niin kallis. Joissain maissa istuvat jopa vuosia vankilassa sen vuoksi.
Mutta se nyt toki ei oo tässä ees pääpointti. Itseni kuitenkin on monistakin syistä vaikeaa uskoa perheen syyllisyyteen. Tai siihen että olisivat tapahtunutta salailleet kaikki vuosikymmenet. Itse kallistus uskomaan että joko joku niistå sarjasaalistajista ( Corolla-mies, tai joku muu, on voinut olla syyllinen, ellei sitten ole käynyt kaikkein todennäköisin, eli että Piia on illalla juonut ja pudonnut johonkin vesistöön. Mutta minkäs ikäinen on ollut esim Mika Moring siihen aikaan, aika nuori mutta mahdollisesti ajokortti-ikäinen. Tunnetusti osaa kadottaa ruumiita, eihän Saara Arvaakaan ole vielä löydetty. Entä se tyyppi joka kidnappasi muutama syksy sitten sen Kastemaan? Asuu huudeilla, asuiko silloin missä? Jne. Monta todennäköisempää syyllistä kuin Heikki, joka ei varmaan ihan ruudinkeksijä taida olla, joten en usko että osaisi masinoida isoa suunnitelmaa ruumiin hävittämisestä.
Menee vähän OT:ksi, mutta on pelkistettyä ja lapsellista väittää, että Jehovan todistajien armeijan käymättömyys johtuisi siitä, että "ihmiselämä on niin kallis". Sanoisin, että tosiasiallinen julkilausumaton syy lienee usko omaan yhteisöönsä ja paremmuuteensa/haluttomuus palvella muuta isompaa kokonaisuutta kuin uskontoonsa liittyvää.

Ei tiedetä syyllistä, mutta tuskin on montaa todennäköisempää syyllistä kuin Heikki. Ei se nyt ihan jokapäiväistä ole, että poliisit vievät vapauden (vaikkakin lyhyeksi aikaa) ja suorittavat tutkimuksia.
Occamin partaveitti on se yksinkertasin tapa ratkaista rikoscaset ja joskus ihan toimivakin mutta kun sen käyttö on ainut tapa koettaa ratkoa casea se kyllä kertoo enemmän siitä joka sitä käyttää - valitettavasti. :lol:
Käsittääkseni minä tai Rossi ei käytä sen enempää Occamin partaveitteä kuin muutakaan veitteä. Kertonee varmaan väittäjästä enemmän kuin itse asiasta :D

Käsittääkseni Rossi on yrittänyt tuoda käytännön näkökulmaa Jehovan todistajuuteen, mitä itsekin komppaan. Itse en usko Heikin olevan sen enempää syyllinen tai syytön, mutta onhan täysin selvää, että poliisi ei läpällä (varsinkaan näin monen vuoden jälkeen) tutki Heikin asuntoa ja kuulustele häntä. Muita tiedettyjä epäiltyjä ei ole jonoksi asti.
snufkin kirjoitti: Su Elo 25, 2024 1:03 am JesseHamesin anti keskusteluun on toistella samoja fraaseja tai linkkailla samoja linkkejä. Kyky kriittiseen omaan ajatteluun näyttää puuttuvan täysin
Korpisoturi
Perry Mason

Tessu kirjoitti: Su Loka 29, 2023 12:20 pm Aseharrastajien ei yleensä tarvitse aseitaan tuoda julki eikä varsinkaan niillä kertoilla mitä tekisi jos jotain alkaisi tapahtua.
Minustatuo ei oikeen sovi aseharrastajalle tuommoinen käytös...ketään en käske enkä kiellä mutta jos ite olisin aseharrastaja en kyllä uskaltaisi puhua missään ampuvani sillä jotain muuta kuin maaleja ja riistaa,sen veran on lait tiukentunu että jo puheesta voisi saada jonkun tutkinnan perään.
Muutamalle tuttavalle kun noin on käyny että on virkavalta vieraillu
Itse suhtaudun vähän kriittisesti jonkun väitteisiin. Täällä varmaan voi kuka vaan väittää mitä vaan. Itse ainakin väitän tiettyjä asioita, jotka eivät ole totta (ihan vaan siksi, että kukaan ei tiedä kuka olen). Jotenkin älyllisesti melko köyhää uskoa väittäjien väitteitä sellaisinaan, vaikka Rossi on yksi parhaista kirjoittajista. Sellainen sivuhuomio, että palstan älykköjä seuraamalla olen alkanut ymmärtää, että osa tyypeistä oikeasti uskoo kaiken lukemansa.

Minusta heikolla suomen kielellä kirjoittamasi moraalisaarna on huvittava kontekstissaan. Moraalisaarna, joka ei liity ketjun aiheeseen millään tavoin. Tosin en tiedä oletko ikinä kirjoittanut mitään järkevää tai edes aiheeseen liittyvää missään ketjussa?

Jos minulla olisi aseita, niin tietystikin käyttäisin niitä esim. kotini suojelemiseen. Ja lisättäköön sekin, kun ketjun nikit ovat älykkäitä, että en kannata kotiväkivaltaa enkä ryösteleviä roadmaneja.
snufkin kirjoitti: Su Elo 25, 2024 1:03 am JesseHamesin anti keskusteluun on toistella samoja fraaseja tai linkkailla samoja linkkejä. Kyky kriittiseen omaan ajatteluun näyttää puuttuvan täysin
Tessu
Axel Foley

Järkevyys on jokaisen oma asia ja kerroinkin tuon tarinan vain mitä olen tiedostanu ja kuullut,on minullekkin sanottu puhumisista ja sanomisista että kannattaa varoa missä niitä julkaisee ettei tule jäkiseuraamuksia.
Kyseessä ei ole saarna kenellekkään,eriasioiden harrastajia kyllä tunne eikä heidän tarvitse kasvottomina päteä missään,tulee mieleen joku teiniuho lähinnä kun pimennossa vaan tehdään,toki jokainenhan sitä joskus...
Ja nuo minun mollaamiset saatkin sitten jättä pois,itse en sinua mitenkään ole haukkunut tms.
En tiedä liittyykö aiheeseen tuskin Piiaa ammuttu on ei ainakaan kukaan siitä ole kertonu?
Mariangel
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Tessu kirjoitti: Su Loka 29, 2023 5:51 pm Järkevyys on jokaisen oma asia ja kerroinkin tuon tarinan vain mitä olen tiedostanu ja kuullut,on minullekkin sanottu puhumisista ja sanomisista että kannattaa varoa missä niitä julkaisee ettei tule jäkiseuraamuksia.
Kyseessä ei ole saarna kenellekkään,eriasioiden harrastajia kyllä tunne eikä heidän tarvitse kasvottomina päteä missään,tulee mieleen joku teiniuho lähinnä kun pimennossa vaan tehdään,toki jokainenhan sitä joskus...
Ja nuo minun mollaamiset saatkin sitten jättä pois,itse en sinua mitenkään ole haukkunut tms.
En tiedä liittyykö aiheeseen tuskin Piiaa ammuttu on ei ainakaan kukaan siitä ole kertonu?
Tessu, kirjoitat hyvin ja asiaa.

Täällä näyttää lähteneen vähän lapasesta tuo toisten kirjoittajien arvioiminen ja mollaaminen. Olen samaa mieltä kanssasi, järkevät aseharrastajat eivät kyllä mahtaile aseillaan netissä tai missään.

Minulle ei muistu mieleen, että missään olisi arveltu Piian joutuneen ammutuksi.

Ikävä kyllä, nuo Piian kotitaloon suuntautuneet tutkimukset kertovat omaa kieltään. Niistä olisi hyvä saada lisätietoa. Oikeastaan ihmettelen, että julkisuudessa ei ikäänkuin puhdisteta Heikin mainetta näiden viimeisimpien kaivausten/putkareissun suhteen.
Hän on jo ikämies.
Musta ruusu
Korpisoturi
Perry Mason

Tessu kirjoitti: Su Loka 29, 2023 5:51 pm Järkevyys on jokaisen oma asia ja kerroinkin tuon tarinan vain mitä olen tiedostanu ja kuullut,on minullekkin sanottu puhumisista ja sanomisista että kannattaa varoa missä niitä julkaisee ettei tule jäkiseuraamuksia.
En ymmärrä sekavasta viestistäsi yhtään mitään. Pointtini oli, että nikki voi väittää mitä tahansa ja se voi olla totta, tai olla olematta totta. Minfon tapauksessa suhtaudun yleisesti väitteisiin, että väitteet eivät ole totta, ellei niitä voi todistaa. Täällä on kaikenlaisia väittäjiä. Samalla ihmisten hyväuskoisuus ja typeryys jaksaa yllättää kerta toisensa jälkeen.

En oikein ymmärrä, että miksi siis sinun mielestäsi ihminen ei saisi puolustaa itseään esim. kotiinsa tunkeutuvaa roadmania vastaan? Tai sitten jos lukemisen ymmärtämisessä on vaikeuksia, niin kannattaisiko ensin lukea viestit vaikka useampaan kertaan?
Korpisoturi
Perry Mason

Mariangel kirjoitti: Su Loka 29, 2023 9:32 pm
Tessu, kirjoitat hyvin ja asiaa.

Täällä näyttää lähteneen vähän lapasesta tuo toisten kirjoittajien arvioiminen ja mollaaminen. Olen samaa mieltä kanssasi, järkevät aseharrastajat eivät kyllä mahtaile aseillaan netissä tai missään.

Minulle ei muistu mieleen, että missään olisi arveltu Piian joutuneen ammutuksi.

Ikävä kyllä, nuo Piian kotitaloon suuntautuneet tutkimukset kertovat omaa kieltään. Niistä olisi hyvä saada lisätietoa. Oikeastaan ihmettelen, että julkisuudessa ei ikäänkuin puhdisteta Heikin mainetta näiden viimeisimpien kaivausten/putkareissun suhteen.
Hän on jo ikämies.
Jäi vähän epäselväksi, että kuka olisi mahtaillut ja mitä?

Rossi ei mielestäni ole mahtaillut mitään, vaan ainoastaan tuonut esiin toimintansa mahdollisessa tilanteessa, jossa henkensä on uhattuna. Sitten minä olen tuonut esiin omana käsityksenäni, että aivan varmasti puolustautuisin aseella, jos kotiiini tunkeutuisi roadman (aseen kanssa) ja minulla olisi ase. Mikä tässä siis mielestäsi on väärin ja ketä kohtaan? Yrität moraalisaarnallasi ja muita mollaamalla nostaa omaa heikkoa egoasi. Sellainen vaikutelma syntyy heikkolaatuisista tuherruksistasi.

Vaikka minä tai Rossi olisimme mielestänne jollain tavalla kiinnostavia nikkejä, niin ketjussa on tarkoitus keskustella Piian katoamisesta eikä väitellä esim. hätävarjeluoikeudesta. Voitaisiinko väliin taas pysyä jokunen viesti itse asiassa, kiitos? Sovittakoon, että Jehovan todistajat ovat rauhaa rakastavia pasifisteja ja Islam on pelkästään rauhan uskonta. Sitä ei oikein voida ospia, että Heikki ei voisi olla syyllinen, koska poliisi häntä edelleen melko tarkasti näköjään syynää.
Mariangel
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Mariangel »

Korpisoturi kirjoitti: Su Loka 29, 2023 9:43 pm
En ymmärrä sekavasta viestistäsi yhtään mitään. Pointtini oli, että nikki voi väittää mitä tahansa ja se voi olla totta, tai olla olematta totta. Minfon tapauksessa suhtaudun yleisesti väitteisiin, että väitteet eivät ole totta, ellei niitä voi todistaa. Täällä on kaikenlaisia väittäjiä. Samalla ihmisten hyväuskoisuus ja typeryys jaksaa yllättää kerta toisensa jälkeen.

En oikein ymmärrä, että miksi siis sinun mielestäsi ihminen ei saisi puolustaa itseään esim. kotiinsa tunkeutuvaa roadmania vastaan? Tai sitten jos lukemisen ymmärtämisessä on vaikeuksia, niin kannattaisiko ensin lukea viestit vaikka useampaan kertaan?
Eli kerrot, ettet itse ymmärrä Tessun viestistä mitään. Kuitenkin viestisi lopussa kerrot, kuinka pitäisi toimia, jollei ymmärrä lukemastaan mitään 😅
Musta ruusu
Tessu
Axel Foley

Tämä asia saa olla ja mennään takaisin kadonneeseen Piiaan,kukaan ei ole ketään uhkaillut jotenka se siitä.
Pahoittelen että mentiin liian pitkälle pääaiheesta.
Outoa on kyllä tuo katoaminen ollut mitä täältä lukenut kun edes omaiset ei paljoa tiedä,tai ole tietävinään...
sohvaetsivä85
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja sohvaetsivä85 »

Hei!
Olen uusi tyyppi täällä Minfossa,olen kyllä käynyt Minfoa lukemassa jo yli 10 vuotta :)(tunnuksen loin 2 viikkoa sitten) erityisesti olen kiinnostunut Raisa Räisäsen,Aili Sarpion ,Hilkka Laitisen,Birgitta Silanderin, Merja Vaaran, ja Piian katoamisista.

Piian katoaminen on saanut minut miettimään että syyllinen voisi ehkä löytyä naapurista.. Jehovantodistaja mies ehkä...n 40-50 vuotias perheellinen mies,nähnyt Piian salissa ja jakamassa lehtisiä naapurustossa ,tämä mies varmaan tuntee Ristikankareen perheen vuosien ajalta. Uskon että hän on nähnyt Piian odottamassa bussia ja houkutellut tytön lämpimään autoon(ehkä luvannut viedä Piian Tiinalle) , Piia luottanut tuttuun mieheen ja noussut kyytiin, en usko että tarkoitus on ollut tappaa mutta yritys seksiin on eskaloitunut ja mies on hävittänyt Piian ruumiin. Toki tämä on kaikki spekulointia mutta kyllä näkisin että tekijä on ollut yksittäinen ihminen,en usko että Piia olisi hukkunut vahingossa tai mitään vastaavaa,Piiahan ei tietojen mukaan ollut humalassa kotona lähtiessään ja en kyllä itsemurhaankaan jaksa uskoa. Muistan oman nuoruudestani että kyllä siellä kylillä oli ajamassa ilta-aikaan monenlaista setämiestä ja pari tukalaa tilannettakin oli mutta niistä onneksi selvisi säikähdyksellä, Piiankin olisi voinut hypätä vähemmän tutunkin autoon mutta liekö sitten uskovaisella tytöllä kynnys nousta tutun kyytiin korkeampi kun tuntemattoman.

.Liekö sitten Heikilläkin ollut omia epäilyksiä mutta ei halua myöntää itselleen että uskonveli olisi voinut tehdä pahaa tutulle tytölle...Keskittyiköhän poliisi liikaaa vuosia sitten pelkästään tuohon vihjekirjeeseen? Tietenkin voi olla ettei ollut oikein muita vihjeitä mihin tarttua..Heikin,appiukon ja Teijon salailuun minulla vaikea myös uskoa... Itsellä tässä Piian tapauksessa ollut vuosia monia pohdintoja tietenkin mutta kyllä minä olen alkanut kallistumaan siihen vaihtoehtoon että uskonveli ollut asialla ja tilanne karannut käsistä.

En tiedä onko tuonne bussipysäkille voinut kävellä ilman näköhavaintoja)?(esim joku oikoreitti) mutta iltahan oli pimeä ja sateinen niin ei siinä välttämättä ole ollut matkan varrella kauheasti silminnäkijöitä muutenkaan , bussipysäkillä tuskin Piia ehtinut kauaa odottaa bussia kun tämä mahdollinen tekijä on bongannut Piian.

Jehovantodistajien väkivallattomuuteen en usko ,tiedän eräänkin jehovantodistajan joka hakkasi lapsiaan ja vaimoaan ja myöhemmin ainakin yhdellä lapsista ollut viinan kanssa läträämistä ja mt-ongelmia,olen joutunut itse myös jehovantodistajamiehen ahdisteluyrityksen kohteeksi,en tuosta uskaltanut kertoa muille kun kaverille ja kaverilla oli samanlainen kokemus saman miehen kanssa,ei silloin 16 vuotiaat tytöt uskaltaneet kertoa asioita eteenpäin,olisiko meitä uskottu kun kyseessä oli ns hyvämaineinen leppoisa mies.. No kierrettiin kaukaa tämä tuttu mies jatkossa ja myöhemmin kuulin että mies oli hylännyt uskonsa. Mutta mekin luotettiin häneen mukavana leppoisana harmittomana tuttuna setänä kunnes tuli ikävä kokemus hänestä.. Sen takia miettinyt että Piialla voinut olla tilanne sellainen että siitä ei ole päässyt niin helposti pakenemaan ja homma eskaloitunut..
Pohjosenvalunut
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Pohjosenvalunut »

Tässä nyt jatkuvasti otetaan esille talon kaivaminen, koiran luut ja putka reissu. Onko näistä mitään muuta lähdettä kuin Heikki? Heikillä on täysin selkeästi paikan ja ajan taju kateissa. Jos ei ole muuta lähdettä johonkin väitteeseen niin sitä ei ole välttämättä tapahtunut lainkaan, tai siitä on vuosia tai todellinen tapahtuma on täysin eri kuin Heikin ymmärrys kertoo.
Korpisoturi
Perry Mason

Mariangel kirjoitti: Su Loka 29, 2023 10:00 pm
Korpisoturi kirjoitti: Su Loka 29, 2023 9:43 pm

Eli kerrot, ettet itse ymmärrä Tessun viestistä mitään. Kuitenkin viestisi lopussa kerrot, kuinka pitäisi toimia, jollei ymmärrä lukemastaan mitään 😅
Täällä taas palstan älyköt vauhdissa :D

Ikään kuin se, että ei ymmärrä jonkun viestistä mitään tarkoittaisi aina sitä, että lukijassa on "vikaa" :roll: Selkeästi kirjoitetusta viestistä pitäisi tietysti selvää saada.

Sinä saat päästellä roadmanit kotiisi varastelemaan ilman vastarintaa, mutta et voi edellyttää sitä kaikilta.

Asiaan: Kovin vähän täällä on tietyillä nikeillä muuta asiaa kuin yrittää päteä tai vittuilla (heikolla menestyksellä). Mä en itse jotenkin usko Heikin syyllisyyteen (tai perhepiirin), vaikka pelkkien todennäköisyyksien valossa arvioiden syyllinen löytyy yleensä yllättävänkin läheltä. Lisäksi taitaa olla niin, että yhtään varmaa havaintoa kotinsa ulkopuolelta Piiasta ei ole katoamisillalta, mikä kuitenkin puoltaa sitä, että Piia ei olisi silloin kodistaan poistunut. Uskon kuitenkin siihen, että teon taustalla olisi joku seksuaalirikollinen. Mielestäni myös ihan puhdas vahinko on mahdollinen (siis, että Piia olisi jäänyt auton alle).

En usko kirjeen olevan todelliseen tilanteeseen perustuva, vaan jonkinlaista kiusantekoa ja/tai omien epäilyjen saattamista poliisin tietoon.
Believe
Alokas

Viesti Kirjoittaja Believe »

Korpisoturi kirjoitti: Su Loka 29, 2023 1:39 pm
Yggdrasil kirjoitti: Su Loka 29, 2023 10:02 am
Ross Sullivan kirjoitti: La Loka 28, 2023 8:27 pm Menee vähän OT:ksi, mutta on pelkistettyä ja lapsellista väittää, että Jehovan todistajien armeijan käymättömyys johtuisi siitä, että "ihmiselämä on niin kallis". Sanoisin, että tosiasiallinen julkilausumaton syy lienee usko omaan yhteisöönsä ja paremmuuteensa/haluttomuus palvella muuta isompaa kokonaisuutta kuin uskontoonsa liittyvää.

Käsittääkseni Rossi on yrittänyt tuoda käytännön näkökulmaa Jehovan todistajuuteen, mitä itsekin komppaan. Itse en usko Heikin olevan sen enempää syyllinen tai syytön, mutta onhan täysin selvää, että poliisi ei läpällä (varsinkaan näin monen vuoden jälkeen) tutki Heikin asuntoa ja kuulustele häntä. Muita tiedettyjä epäiltyjä ei ole jonoksi asti.
Onko poliisi sitten ihan läpällä veistellyt volvon verhoiluja eka kerran 20 vuotta sitten ja nyt uudestaan? Ja miksi olisi veistellyt, jos ei tiedä, mitä etsii?
Spede
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Spede »

sohvaetsivä85 kirjoitti: Ma Loka 30, 2023 2:07 pm En tiedä onko tuonne bussipysäkille voinut kävellä ilman näköhavaintoja)?(esim joku oikoreitti) mutta iltahan oli pimeä ja sateinen niin ei siinä välttämättä ole ollut matkan varrella kauheasti silminnäkijöitä muutenkaan , bussipysäkillä tuskin Piia ehtinut kauaa odottaa bussia kun tämä mahdollinen tekijä on bongannut Piian.
On voinut kävellä ilman näköhavaintoja. Kakarana kasarilla pyörin samoissa maisemissa. Olen aikaisemmin pohdiskellut sitä, että Toivonlinnantielle pääsi hyvinkin pimeässä ilman, että kukaan huomasi. Ja sieltä sivureittejä vanhalle ykköstielle. Todella suojaisa reitti.

Kuuntelin Niemen podcastin uudestaan. Sen mukaan Harvaluodontien alussa oleva Primadonna-ravintola ei välttämättä olisi ollut auki tuolloin. Silloinhan Piia olisi voinut painella Luodontietä suoraan ykköstien varteen ilman, että kukaan huomaa tai kiinnittää huomiota.

Sitä reittiä kulkiessa Pontela jää vähän kauemmaksi.

Salvelan baari oli siinä lähellä. Sieltä olisi pitänyt kuitenkin erikseen kurkkia ikkunoista, että näkee Luodontielle tai ykköstielle. Ainakaan ulkopuolelta ei nähnyt sisälle mitenkään erityisen hyvin muistaakseni.

Kukkura tai mikä kauppa olikaan siihen aikaan jää vähän sivumpaan. Kaupassakävijät tuskin kiinnittivät mitään huomiota henkilöön, joka käveli sadan metrin päässä luodontiellä.

Ykköstien ja rautatien välissä lähellä Luodontien ja ykköstien risteystä oli taksiputka. En muista, että sieltäkään kukaan taksikuskeista olisi ikinä kiinnittänyt mitään huomiota, jos siinä lähistöllä käveli.

Taksiputkaa vastapäätä, ykköstien toisella puolella, oli sellainen vinossa oleva myrkynvihreä funkkis-rakennus, jossa saattoi olla joku kauppa tai kioski siihen aikaan. Aivan senaikaisen ykköstien vieressä. En nyt ihan tarkkaan muista, mutta liekö siinä ollut edes ikkunaa tielle päin. Jos oli niin katseliko sieltäkään kukaan. (Rakennuksessa taisi asua romaneja jossain vaiheessa. Ehkä juuri samoja, jotka Piia rökittivät koulun pihalla. Tuskin hekään silti jatkuvasti tiellä kävelijöitä vahtivat.)

Piia on siis saattanut kävellä ykköstielle suorinta tietä kaikessa rauhassa ilman, että kukaan on huomannut mitään. Tai jos on huomannut niin ei ole kiinnittänyt mitään huomiota. Miksi olisi? Vähän väliä joku siinä keskustassa käveli jonnekin pysäkille eikä se kellekään välttämättä mieleen jäänyt. Ja vaikka olisi jäänytkin niin on todella vaikea muistaa muutaman päivän päästäkään enää, että kukas siinä tiellä käveli bussipysäkille. Ja minä iltana ja mihin aikaan.

Ja sitten kun Piia on siinä sen aikaisen Helsinki-Turku-väylän varressa ollut farkkutakkeineen niin hän on ollut vapaata riistaa kaiken maailman saalistajille. Paimiolaisille tai kauempaa tulleille.
Vastaa Viestiin