viivahattu kirjoitti: La Marras 25, 2023 11:55 pm
SYLWAR kirjoitti: La Marras 25, 2023 11:40 pm
Tämähän on siitä jännä, kun tuli tuo Rinkeby puheeksi, niin kaikki tuntemani muslimit kunnioittaa sitä että olen ateisti
Tähän tuskin uskot itsekään.
kristityt sen sijaan on tunkemassa sitä jeesustaan koko ajan suuhun puoli väkisin.
Kaikki tuntemasiko, kuten muslimien tapauksessa?
Mitä taas kirjojen poltaamiseen tulee, niin jos joku uskoo vaikka Aku Ankkaan, niin silloin on suotavaa jättää se Aku polttamatta, mitä järkeä sellaisessa provoamisessa on, kun se ei johda mihinkään.
Minä en noin ylipäätään ole kirjojen polttamisen suuri fani, mutta jos joku sattuu pitämään vaikka luonnontieteitä ihan turhana paskana, niin polttakoon vaan MAOL-taulukkokirjan minun puolestani ja huutakoon, että empiirinen luonnontiede on paskaa. Väärässähän hän on, mutta entä sitten? Ei kai se nyt minua tieteelliseen maailmankuvaan nojaavana ihmisenä satuta tai loukkaa, että hän ajattelee eri tavalla? Mikä ihmeen etuoikeus pronssikautisiin kansansatuihin uskovilla on ruveta väkivaltaisiksi, jos joku polttaa heille tärkeän kirjan?
Ei itselläni ole ollut mitään vaikeuksia kertoa omaa uskonnomuuttani tavan muslimeille tai kristityille. En vihaa tavan juutalaisia. Buddhismiin ei kukaan ole pakottanut , vaikka puolisoni on buddhalainen. En vittuile hänelle hänen uskostaan. On minulla kirjakaapissa tallella ns. rippiraamattu. Tosin se on oikeasti vanhemman veljeni rippiraamattu. En edes viisastele siitä , miksi joku asia on toiselle tärkeämpi kuin toiselle. Voihan sitä nenästään verta kaivella , jos välttämättä niin haluaa. Itse en halua turhasta turhaa riitaa. Olen onnekas länkkäri ,joka on saanut hyvin ymmärtäväiset vanhemmat ja läheiset. En ole kokenut vainoa. Olen saanut vapaaehtoisesti liittyä tai olla liittymättä mihinkään. Minua ei ole pahemmin painostettu tai pahoinpidelty tai raiskailtu. Niinpä otaksun tältä omalta kokemukseltani maailmaa. Sillä tavalla olen elämän hannuhanhi... Olen aina kertonut ,että olen saanut evankeliskristillisen kasteen ja olen siis sen uskontokunnan kasvatti. Tosin en kuulu kirkkoon tai mihinkään muuhun uskonnolliseen yhteisöön. Aina tavallinen ihminen pärjää tavallisten ihmisten kanssa. Kaikki haluaa elää vain normaalia elämää , jos mahdollista. Jos halutaan elää yhteisymmärryksessä ,niin silloin niin eletään sitten. Minulla on oma elämäni ja toisilla on myös omat elämänsä. Simple like that!
Niin ja mitä siihen Aku Ankkaan tulee, niin olen siitä onnekas ,että vanhempani tilasivat vuonna 1970 Aku Ankka -lehden minulle ( vaikka köyhästä työläisperheestä olenkin). Ja olisin kyllä kovin loukkaantunut ,jos joku olisi sen lehden polttanut silloin. Ja olisin kai vieläkin , jos joku keräilyharvinaisuuden tuleen tuikkaisi nytkin. Ja jokaisella on varmaan ne omat herkät kohtansa. Mitä sitä turhaa lietsomaan...
Olen joskus tapaillut saamelaissukuista naista ,joka joutui opettelemaan suomea koulussa. Hän oli siitä hyvin vihainen vieläkin. Mitäpä minä muuta kuin pahoillani. Myöhemmin tapailin naista ,joka opetteli kunnan virkamiehenä saamea. Mitäpä minä muuta kuin kannustin. Elämä on sellaista. Se on jokaiselle omanlaistaan. Ei muuta kuin eteenpäin elävän mieli. Kaikesta huolimatta.