Grillihuijaus Kurikka

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
J1L5
Harjunpää

Grillihuijaus Kurikka

Viesti Kirjoittaja J1L5 »

Paikallislehdessä juttu. Kurikassa ollut grillikioski myynnissä, jossa vanhempi nainen yrittäjänä. Joku huijari oli tekeytynyt ostajaksi.

Oli aloittanut perehtymisjakson grillillä, ja saanut avaimet tulevana omistajana. Oli tilannut laitteita, limsakoreja ja suuria kahvimääriä kioskille yrittäjän tiliin. Oli vienyt makkarat ja sämpylät pois "omille kanoille". Tyhjentänyt kolikkolippaan itselleen.

Kukahan on kyseessä? Ei oo mitään rajoja ilkeydellä.

Oli elvistellyt naapuritaloissa, olevansa tuleva omistaja, joten joillain varmasti tiedossa tekijä.
Random
Poliisikoira Rex

Re: Grillihuijaus Kurikka

Viesti Kirjoittaja Random »

Oisko taas Tarki Kangas?

No ei ole myyjäkään mikään neropatti ollu. Kauheinta on kun kaks vajakkia alkaa yhdessä puuhasteleen eikä kukaan katso niiden perään. Siihenkö vielä tulevaisuudessa sotketaan tekoäly niin katastrofeja on tulossa "jatkuvasti" ilmi.
Random
Poliisikoira Rex

google taas autto sekunnissa kun laitto otsikon hakuun:

https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/ann ... %A4%C3%A4n

Annikki Kalemaa oli onnellinen, kun luuli saavansa grillinsä myytyä: "Ostaja" osoittautui omituiseksi huijariksi, jota 78-vuotias yrittäjä joutui välillä jopa pelkäämään

15 vuotta grilliyrittäjänä Kurikan keskustassa toiminut Annikki Kalemaa, 78, antoi vuosi sitten marraskuussa 2022 Ilkka-Pohjalaiselle haastattelun, jossa hän murehti sitä, ettei yritykselle tunnu löytyvän jatkajaa.
Grilliyrittäjä Annikki Kalemaa, 77, kokee tuskaa, kun yritykselle ei tunnu löytyvän jatkajaa – "Tämä on ollut elämäni henkireikä"

Kalemaa kertoi olevansa valmis myymään kioskinsa, koska hänellä eivät voimat enää riitä kehittämään yritystä eteenpäin.

– Jos saan grillin myytyä sellaisesta hinnasta, että saan omani pois, niin lopetan. Muuten jatkan niin kauan kuin vain pystyn. Jos en muuten pääse tänne, niin sitten tulen vaikka miesvainajani rollaattorilla, Kalemaa totesi vuosi sitten.

Tällä hetkellä kurikkalaisten suosiman grillin luukut ovat kiinni ja hampurilaisia ei jonoteta.

Kalemaan harras toive osaavasta ja innostuneesta uudesta yrittäjästä ei ole toteutunut, oikeastaan aivan päinvastoin.
Painajaismainen elokuinen viikko

Elokuussa Kalemaa koki yhden viikon aikana sellaista, jota luulisi tapahtuvan vain elokuvissa.

Kalemaan grilli oli ollut myytävänä nettihuutokauppapalvelussa. Häneen otti yhteyttä noin viisikymppinen mies, joka sanoi tulevansa ostamaan grillin.

– Mies tuli ja tuntui olevan grillin ostamisesta kauhean innostunut. Hän tohotti kaikenlaista. Melkein vastapäätä grilliä rakennetaan kerrostaloa. Sielläkin hän kävi juoksemassa sanoen olevansa grillin uusi omistaja.

Kalemaa ihmetteli käyntiä muutaman päivän, ja ehdotti sitten miehelle käyntiä tilitoimistossaan kauppakirjojen tekemiseksi.

– Jouduin puoliksi pakottamaan hänet sinne. Tilitoimiston yrittäjä totesi, ettei hän haluaisi olla miehen kanssa missään tekemisissä.

Kalemaa kertoi miehelle, että kauppasummaksi riittää velkojen osuus. Grillistä oli Kalemaan ohella velkoja toisella grillin osakkaalla.
"Olin ihmeissäni ja välillä pelkäsin"

Kauppakirjan tekemisestä ei kuitenkaan tahtonut tulla valmista, vaikka "ostajalla" oli jo avainkin grilliin.

– Hän ei halunnut ottaa kauppakirjan tekemistä edes puheeksi.

"Ostaja" ehti majailla ja pitää grilliä yhdessä Kalemaan kanssa avoinna viikon verran, kunnes Kalemaa otti yhteyttä asianajajaansa, joka haki mieheltä grillin avaimet pois ja kehotti laittamaan puulaakin kiinni.

Näin kävi ja sen jälkeen "ostajaa" ei ole Kurikassa nähty.

– Hän kyllä soitteli minulle yhtä mittaa tämän jälkeen ja haukkui asianajajani ja tilitoimiston. Hän sanoi, ettei ole koskaan grilliä meinannut ostaa vaan oli vaan konsultti.

Miehen touhu tuon viikon aikana oli Kalemaan mukaan aivan käsittämätöntä.

– Hän ehti tilata grilliin minun nimelläni 1600 euron arvoiset koneet sekä muita tuotteita, jotka minä joudun maksamaan. Hän haki S-marketista esimerkiksi 30 kiloa makkaraa, tukusta neljä koria kokista ja kahdeksan pakettia kahvia eli aivan järjetöntä tavaraa grillin tarpeisiin.

Grillistä mies hävitti varastot. Makkarat ja sämpylät hän kertoi vievänsä kanoilleen.

– Hän huseerasi kaikenlaista ja kertoi asiakkaillekin olevansa uusi omistaja. Minua hän siellä paimensi. Minulla ei ollut mahdollisuutta edes soittaa mihinkään. Olin ihmeissäni ja välillä pelkäsin. Jos en olisi näin vanha ja heikko, niin olisin sen sieltä grillistä pihalle heittänyt.

Kalemaan mukaan mies kyseli grillin vakuutuksista.

– Hän kysyi esimerkiksi, että onko palovakuutusta ja onko se 100 000 euroa. Ilmajoelle kolikkoautomaattiin hän vei yhtäkkiä grillistä kolikoita 420 euron edestä ties mille tilille.

Kalemaa ihmetteli, kun mieheltä ei löytynyt minkäänlaisia henkilöllisyyspapereita.

– Hän sanoi, että hygieniapassi riittää, mutta eihän se käy henkkarista.

Kalemaa teki miehen touhuista rikosilmoituksen. Hän myöntää tulleensa huijatuksi pahan kerran. Miehen nimi on Kalemaan ja poliisin tiedossa.

– Poliisi sanoi, että kyllä mies kiinni saadaan, mutta rahoja tuskin häneltä saan. Olin niin onnellinen, kun ajattelin jo, että saan grillin myytyä. Sen takia minua saatiin huijattua ja hämättyä.

Kalemaata ei grillin luukun takana enää nähdä. Yritys on myytävänä vaikka heti, jos asiallinen ostaja löytyy.

– Yrittäjällä on aina myötämäkiä ja vastamäkiä, mutta tämä vastamäki oli minulle liikaa. Luotan kuitenkin edelleen ihmisiin, mutta nyt varaudun toisella tavalla. Jos joku on ostamassa grilliä, niin avaimia en anna ennen kuin kauppakirjat on tehty ja rahat tilillä.

Annikki Kalemaan grillin uusista vaiheista kertoi ensimmäisenä Yrittäjät-lehti.
Random
Poliisikoira Rex

J1L5
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja J1L5 »

Random kirjoitti: Ma Marras 27, 2023 2:54 am Oisko taas Tarki Kangas?

No ei ole myyjäkään mikään neropatti ollu.
Itsekkin vähän ihmettelin, kun tilitoimistosta oli ilmoitettu, että "ei halua olla missään tekemisissä ostajan kanssa". Eikö se saanut myyjän hälytyskelloja soimaan. Eikö tilitoimistollakaan ollut sitten riittäviä voimavaroja puhaltaa peli poikki tai täyttää ilmoitusvelvollisuus Poliisille, jos kerran oli paha aavistus.

Kyseessä noin 5-kymppinen mies.
Vastaa Viestiin