Mielialalääkkeet

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Aariel
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Itse olen nyt ottanut sen asenteen, että syön vaikka loppuelämäni masennuslääkkeitä, jos se elämääni helpottaa. En näe mitään haittaakaan siitä. Olen muutamaan otteeseen lopettanut ne huonoilla tuloksilla ja aina sitten aloittanut taas alusta. Ja siinähän on se huono puoli, että minun lääkkeissä menee kauan, ennen kuin alkavat toimimaan. Niinpä siis näistä kokemuksista viisastuneena olen päättänyt, että syön vaikka loppuelämäni, jos se auttaa minut pysymään elämässä kiinni.
rapier
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja rapier »

"Yökkö: Asiakas on nukkunut levottomasti märisten ja noussut välillä ylös ilman mitään tarkoitusta. Pyytänyt lisälääkitystä, ehdottomasti kieltäydytty. Lopulta asiakas nousi klo 2.15 ja alkoi aiheettomasti vaatia kahvia ja lääkitystä väärään aikaan. Asiakas pyrittiin ohjaamaan vuoteeseen, josta hän väkivaltaisesti kieltäytyi. Asiakasta pidettävä silmällä päivän ajan, mahd. leparit ja lääkityksen titraus."
Paskanen tukka
rimma
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja rimma »

Aariel kirjoitti:Itse olen nyt ottanut sen asenteen, että syön vaikka loppuelämäni masennuslääkkeitä, jos se elämääni helpottaa. En näe mitään haittaakaan siitä. Olen muutamaan otteeseen lopettanut ne huonoilla tuloksilla ja aina sitten aloittanut taas alusta. Ja siinähän on se huono puoli, että minun lääkkeissä menee kauan, ennen kuin alkavat toimimaan. Niinpä siis näistä kokemuksista viisastuneena olen päättänyt, että syön vaikka loppuelämäni, jos se auttaa minut pysymään elämässä kiinni.
Word!
Ei tähän voi edes lisätä mitään, sillä puhut täyttä asiaa. Paitsi tietysti sen, että se on tosiaan ihan siitä lääkkeenkäyttäjän asenteesta kiinni tekeekö lääkkeistä/lääkityksestä itselleen hankalan asian vaiko ei. Kun tulee sinuiksi tilanteensa ja lääkityksensä kanssa niin se helpottaa kummasti elämää.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

rimma kirjoitti:
Word!
Ei tähän voi edes lisätä mitään, sillä puhut täyttä asiaa. Paitsi tietysti sen, että se on tosiaan ihan siitä lääkkeenkäyttäjän asenteesta kiinni tekeekö lääkkeistä/lääkityksestä itselleen hankalan asian vaiko ei. Kun tulee sinuiksi tilanteensa ja lääkityksensä kanssa niin se helpottaa kummasti elämää.
Totta. Pitää vaan hyväksyä se, että asiat eivät ole parhaalla mahdollisella tolalla ja jos lääkkeestä on hyötyä jokapäiväisessä elämässä, niin ne tulisi ottaa. Vuosien käytön jälkeen lääkkeenkäytön lopettaminen ei sitten olekaan niin simppeli juttu, enkä tiedä, miten se vaikuttaa ihmisen psyykeeseen, jos esim. 10-20 vuotta on käyttänyt lääkettä. Onko ihmisen luonnollinen serotoniinitaso laskenut lääkkeenkäytön takia? En ole lääkäri, enkä expertti, jos joku tietäisi?
Paavo Arhinmäki on äijä!
Wrath
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Wrath »

http://areena.yle.fi/toista?id=1493701
"Epäkorrektia Tuomas Enbuske!: Masennus on tekosyy!" Ihan mielenkiintoinen dokkari, kannattaa tarkastaa nopeasti, kun ei tiedä kauan tuo tuolla on.

Itse olen parantunut masennuksesta juurikin SSRI-lääkkeen avulla. Ilmeisesti juurikin puutetta aivojen välittäjäaineissa ja minulla lääkkeet auttoivat, eikä juurikaan mitään sivuvaikutuksia ilmennyt. Psykiatrilla kävin yksityisellä, eikä sielläkään puhuttu mitään mistään terapiasta, napit vaan kouraan ja hymyä naamalle. Onneksi toimivat ja sain toimintakykyni takaisin ja pystyin käymään lukion loppuun.

Muuten, netissä liikkuu ihme huhuja, että lääkärit saisivat jotain palkkiota jokaisesta määräämästään reseptistä ja tämä on juurikin yhtenä syynä siihen, että masennuslääkkeitä määrätään vähän vaivaan kuin vaivaan. "Ne määrää sulle lääkettä siksi että saisivat itse lomamatkan." Eihän se nyt voi olla näin perskeles ?
Mariella
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Mariella »

^Kyllähän siinä perää on. Siksi ne määräävätkin niitä kalliimpia lääkkeitä, joita sitten reseptillä apteekissa voi vaihtaa rinnakkaiseen halvempaan.
Nerot hallitsevat kaaoksen
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Wrath kirjoitti:Muuten, netissä liikkuu ihme huhuja, että lääkärit saisivat jotain palkkiota jokaisesta määräämästään reseptistä ja tämä on juurikin yhtenä syynä siihen, että masennuslääkkeitä määrätään vähän vaivaan kuin vaivaan. "Ne määrää sulle lääkettä siksi että saisivat itse lomamatkan." Eihän se nyt voi olla näin perskeles ?
En usko, että lääkkeitä määräämällä saa mitään tuollaista, mutta lähinnä sillä parantamisella. Eli kun tuikataan sitä mielihyvää lisäävää lääkettä mukaan, on ihmisen kynnys tulla takaisin korkeampi - moni suomalainen kun on sellainen, että ei hirveän herkästä lähdetä lääkäriin valittamaan. Tapaus katsotaan parantuneeksi -> merkitään onnistuneeksi hoidoksi lääkärin kirjoihin, koska potilas ei palaa. Näin minä sen näkisin, mutta siis mitään tietoa ei ole. Mitä korkeampi parannusprosentti, sitä kovempi lääkäri - vaikka totuus olisi ihan toinen.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Mariella
Rico Tubbs

En tarkalleen tiedä mistä on kysymys, mutta ystäväni on lääke-esittelijä, joka työkseen esittelee eri lääkevalmistajan lääkeryhmää lääkäreille, ja tiesi kertoa että lääkäri tosiaan saa aina jotain hyvää siitä, kun määrää tuota kyseistä tuotetta. Tuskin lomamatkoja, mutta siis jotain.
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Mariella kirjoitti:En tarkalleen tiedä mistä on kysymys, mutta ystäväni on lääke-esittelijä, joka työkseen esittelee eri lääkevalmistajan lääkeryhmää lääkäreille, ja tiesi kertoa että lääkäri tosiaan saa aina jotain hyvää siitä, kun määrää tuota kyseistä tuotetta. Tuskin lomamatkoja, mutta siis jotain.
Johan on markkinat! Ihmekös se, jos jengi laittaa nappeihin elämänsä aikana tuhansia euroja ja koittaa sitten tinkiä muista asioista. Ei tuota reseptinantoa paljoa kyllä himmailla Suomessa. Kuulostaa kyllä ihan mahdolliselta, että lääkäreillä on jotkut provikkasysteemit. Julmaa leikkiä on kyllä.
Paavo Arhinmäki on äijä!
Mariella
Rico Tubbs

Nyt sen verran jännittää, että voisko joku oikeasti reseptejä määräävä lääkäri vahvistaa tämän tai kertoa suurin piirtein mistä on kysymys? :D Etten höpötä omiani. Onhan tuo aika käsittämätöntä, mutta tämmöisen käsityksen olen ystäväni puheista vilpittömästi saanut. Se selittäisi ainakin helposti sen, että miksi hitossa ne lääkärit eivät suoraan määrää nimeltä sitä halvempaa valmistetta vaan aina sen ns. "alkuperäisen" ja kalliimman...
mareritt
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja mareritt »

no niin, pakko jo kommentoida... työskentelen tiiviisti psykiatrin kanssa (psykiatrian avopoliklinikalla) ja IKINÄ ei tiettyä lääkettä aloiteta vain sen takia, että kyseistä lääkettä olisi käyty esittelemässä ja saatu jotain lahjoja tms.. luonnollisesti lääke-esittelijät kiertelee ja esittää omia tuotteitaan, ja hyvä niin, että pysyy kärryillä lääkehoidon uusista tuulista, mutta kyllä ainakin meidän poliklinikalla lääke määrätään sen käyttötarkoituksen vuoksi, lääkkeen valmistajasta huolimatta.

ahkerassa käytössä on nettisivu, josta näkee myös lääkkeen "noin"-hinnan ja se hinta voi joidenkin lääkkeiden kohdalla olla syy, miksi juuri sitä valmistetta ei aloitetakaan.. kyllähän lääkettä määrätessä hintakin on yksi asia, mikä on huomioitava, koska täysin turha määrätä lääkettä, johon ei potilaalla ole varaa, koska todennäköisesti potilas ei tule sitä käyttämään.

Meillä lääkehoito vaatii AINA säännöllisen kontaktin poliklinikalle eli jos ensimmäisellä käynnillä saakin lääkereseptin, reseptiä ei todennäköisesti uusita, ellei käy vastaanotolla jne, koska lääkehoidon yksi osa-alue on aina se, että sen hyöty/haittavaikutuksia seurataan, jotta voidaan varmistaa, että lääkehoito on oikea ja TURVALLINEN. Lääkehoidollakin on oltava suunnitelma, toteutus ja arviointi.
rimma
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja rimma »

Mariella kirjoitti:En tarkalleen tiedä mistä on kysymys, mutta ystäväni on lääke-esittelijä, joka työkseen esittelee eri lääkevalmistajan lääkeryhmää lääkäreille, ja tiesi kertoa että lääkäri tosiaan saa aina jotain hyvää siitä, kun määrää tuota kyseistä tuotetta. Tuskin lomamatkoja, mutta siis jotain.
Lääkkeen nimellä varustettuja kuulakärkikyniä jokusen kappaleen ja muistilappuja :wink:
Kyllähän tuo kuulostaa aika epäilyttävälle. Jos on tiedossa palkkio jostakin tietystä lääkkeestä niin uskon että silti lääkärin moraali määrää siinä ja mennään sillä lääkkeellä joka on se toimivin vaihtoehto. Ainakin näin toivon :roll:
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
Mariella
Rico Tubbs

Joo siis samaa mieltä ehdottomasti, että ei se lääkäri VOI niitä sen palkkion perusteella määräillä avokätisemmin. Enkä usko että se palkkio tai mikä lie sitten onkin, on sen vertaa oleellinen että se edes siihen ajaisi. Mutta mikä se "lahjus" sitten oikein on? Se on vielä auki? :roll:
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Aiheen viereen vetää hitusen, kun ei omakohtaista kokemusta mielialalääkityksestä ole.. mutta olipa mikä tahansa lääke, niin kysyn hintaa aina lääkäriltä ja pyydän etsimään vastaavan edullisemman tilalle, jos kappalehinta menee korkeaksi. Koskaan ei ole lääkäri tuosta kieltäytynyt, vaan ovat aina suhtautuneet asiallisesti pyyntööni.
Luupää
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Luupää »

Mariella kirjoitti:Joo siis samaa mieltä ehdottomasti, että ei se lääkäri VOI niitä sen palkkion perusteella määräillä avokätisemmin. Enkä usko että se palkkio tai mikä lie sitten onkin, on sen vertaa oleellinen että se edes siihen ajaisi. Mutta mikä se "lahjus" sitten oikein on? Se on vielä auki? :roll:
En tiedä miten asiat nykyään ovat, mutta takavuosina lahjus oli esimerkiksi lääketehtaan tarjoama seminaarimatka jonnekin vähän eksoottisempaan paikkaan. "Seminaarin" aiheena oli tietenkin kyseisen lääketehtaan oma tuotevalikoima.

Että näin silloin joskus.
Kun linkität niin kopioi ainakin olennaiset, tapaukseen liittyvät osat tekstistä samalla ketjuun, koska monet linkit lakkaavat ajan mittaan toimimasta tai artikkeli siirtyy maksumuurin taakse tai sen lukemiseen vaaditaan rekisteröityminen. Tai jotain.
Vastaa Viestiin