IltalehtiHenriksson valtiosihteerinsä puolison veropetoksesta: ”Rikosepäily tai syyte ei ole ollut tiedossani”
Anna-Maja Henriksson sanoo, että valtiosihteeri Mikaela Nylander nauttii edelleen hänen luottamustaan.
Opetusministeri Anna-Maja Henriksson (r) kertoo Iltalehdelle, että hänen valtiosihteerinsä puolison rikosepäily ei ollut tiedossa, kun valtiosihteeri nimitettiin.
Valtiosihteeri Mikaela Nylanderin puoliso Jarmo Grönman sai maanantaina tuomion törkeästä veropetoksesta. Grönman oli nostanut verottomana palkkaa noin 95 051 euroa vuonna 2017 ravintola-alan yhtiöstä, jonka hallituksessa hän oli itse puheenjohtajana.
Iltalehti kysyi Henrikssonilta, oliko hänellä tiedossa Grönmanin rikosepäily tai syyte, kun Nylander nimitettiin ja vaikuttaako Grönmanin tuore tuomio Nylanderin pestiin.
– Jarmo Grönlundin rikosepäily tai syyte ei ole ollut tiedossani kun Mikaela Nylander nimitettiin valtiosihteeriksi. Sain tiedon tuomiosta eilen. Mikaela Nylander ei ole ollut epäiltynä mistään. Itse asia on tietenkin hyvin ikävä. Mikaela Nylander nauttii edelleen minun luottamustani, Henriksson vastaa Iltalehdelle sähköpostitse tiistaina.
Nylander nimitettiin kesäkuussa Henrikssonin valtiosihteeriksi opetus- ja kulttuuriministeriöön.
Iltalehden tiistaina näkemien asiakirjojen mukaan syyttäjä nosti Grönmanille tammikuussa syytteen veropetoksesta. Grönman on siis ollut syytettynä, kun Nylander nimitettiin valtiosihteeriksi.
Henriksson on parhaillaan Oslossa Pohjoismaiden neuvoston kokouksessa.
Grönman on porvoolainen yrittäjä ja kaupunginvaltuutettu.
31.10.2023 12:48
Nylander ei siis kertonut Henrikssonille asiasta, mutta silti Henrikssonilla on Nylanderiin täysi luottamus.Rikosepäily tai syyte ei ole ollut tiedossani kun Mikaela Nylander nimitettiin valtiosihteeriksi
...
Iltalehden tiistaina näkemien asiakirjojen mukaan syyttäjä nosti Grönmanille tammikuussa syytteen veropetoksesta. Grönman on siis ollut syytettynä, kun Nylander nimitettiin valtiosihteeriksi.
- Kuulostaa jotenkin niin ankkalammikolta kuin vaan voi olla.
Nylanderilla (r), ollessaan kansanedustaja 2003 - 2019, oli kauhia kiirus ja vimma tuomita Jussi Halla-aho (ps) ja savustaa hänet pois valiokunnan johdosta "rassismustuomion" takia. Nyt hänen hyvyytensä sekä pyytettömyytensä joutuvat outoon valoon.
Grönmanilla on kallis harrastus ja just konkurssiin mennyt Porvoon Viihderavintolat Oy, ja sieltä tämä "inhmillinen erehdys" - kuten Grönman itse selittää - johtuukin.
- Toki hän oli itse ilmoittanut verottajalle että pääsi unohtumaan runsaan 40 000 euron verot. Liian myöhään.
Itäväylä-lehdessä lisää taustaa tapahtumille.
Ehken tämä avustajan puolison törkeä veropetostuomio saisi enemmän kierroksia mikäli Henriksson olisi edelleen oikeusministeri.