Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Jasonnn
Axel Foley

Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti kuoli, lapsi kateissa

Viesti Kirjoittaja Jasonnn »

maxi kirjoitti: Ke Tammi 03, 2024 11:50 pm Pojan nimellä googlaamalla näkee millaisesta kaverista on kyse. Urheilu tuloksia laidasta laitaan, että äiti mitä ilmeisimmin on tiennyt pojan kykeneväiseksi vaellukselle.
https://www.youtube.com/watch?v=x5XXF6U6vDQ

Tuossa osviittaa millaiset olosuhteet ovat voineet olla tuolla. Tuohon vielä pimeys ja ilman köyttä. Näkyvyys muutamia metrejä..
Modesty_Blaise
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Modesty_Blaise »

Ymmärrystä puutui. Kauhea riski lähteä yhtään kauemmaksi tunturiin vaeltamaan. Olisivat kiertäneet hotellia ympäri kilometrin säteellä, niin olisivat hengissä.

Kaukana luonnon helmassa on AINA vaarallista, jos ei ole apua saatavissa nopeasti paikalle! Sydänkohtaus, aivohalvaus, nilkan nyrjähdys ja luuvalo voivat iskeä milloin tahansa.
Hevosen pää minun, pirun pää hevosella, minun pää pirun.
Tessu
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Sepä se luonnonvoimia vastaan on aikapaha käydä,ja sekin että on kokenut,no juu ainaha tuolla lukee että "ammattiautoilijakin" oli ojassa niin käy se amatööreillekkin.
Ja kuinkas kävi Scumaherille? ei taida vieläkään olla toipunu viimesestä laskettelureissusta,formulaa kyllä ajoi menestyneesti mutta luonnonvoimille ei mahtanu mitään.
Että vahinkoja sattuu ja itsestään ei pidä luulla liikoja,kova pakkanen ja tuuli yllätää kokeneenkin samoilijan.
Mutta ei tässä ketään syytellä tarvi ihan oma asiahan tuo jokaiselle.
Lraipe
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Lraipe »

Onpas spelointia, lyön itsekkin lusikkani tähän spekuloinnin soppaan. Asun itse täällä pohjoisessa tapahtumapaikan lähellä, itse olen paljon tuolla kairassa ja tuntureilla kulkenut, isän mukana porotöissä olen ollut muutaman vuoden ikäisestä saakka.
Täällä on ollut aivan käsittämätön nouseva trendi tuo vaeltaminen haastavissa oloissa ja itsensä ylittäminen ja rajojen kokeilu. Nyt vain kävi niin että se äärirajoille meneminen vei kahden ihmisen hengen. Paikalliset kyllä yrittää ohjata näitä omatoimikulkijoita kairassa törmätessä, mutta mitäpä hyötyä siitä on kun on Fjällrävenit päällä ja telttakin viimeistä huutoa ja on sitä eräopas kurssikin käyty, ei niille neuvot kelpaa kun ollaan niin kovasti ittiä ylittämässä ja rajoja testaamassa.

Nytkin täällä puhuttu paljon aiheesta ja jopa ikänsä kairoissa ja tuntureilla kulkeneet poromiehet pitivät suunnitelmaa kaamos vaelluksesta täytenä egoiluna ja itsemurhana. Jokainen täällä tietää, että kun ne pakkaset iskee, silloin on kiire kotiin tai kämpälle, ei täällä kukaan syvimmän kaamoksen aikaan mihinkään tunturiin vapaaehtoisesti lähde, kyllä ne lähtijät tulee ihan etelästä. Alhaalla pieni viima on ylhäällä lunta liikuttava tuuli, miettikää -30 pakkasta ja siihen kova tuuli, voin sanoa että siinä tulee erämaassa liikkuvalla poroukollaki äitiä ikävä. Surullista, että noin kävi, mutta siinä ei ole osattu nöyrtyä luonnon edessä vaan on lähdetty voittamaan luonto, se jos joku on kuolemaksi, luonto kyllä taittaa jokaisen joka sitä ei kunnioita.
Nuo kovat pakkaset ja tuuli on ollut tiedossa jo viikon, kunhan vain säätä olisi seurannut. Kelkan apuun soittaminen olisi ollut viisasta jo silloin, sen paikallisen oppaan konsultointi myös, olisi saanut avun tarvittaessa.

On täällä kyllä läjä eräoppaita (eteninkin paikallisia), heidän kanssaan voi lähteä, tai ainakin niin että neuvot on viestin päässä, pelastava moottorikelkka hakee helposti ja nopeasti, he myös osaavat tuota luontoa lukea.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Ei mitään hajua kirjoitti: Ke Tammi 03, 2024 11:07 am Onko lapsen iästä kenelläkään tietoa?
Täytti loppuvuodesta 2023 13 vuotta.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Tessu
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Aivan asiaa kerrot luonnonvoimien turha uhmaaminen kostautuu jos usein kokeilee,pienetkin virheet voi olla kohtalokkaita.
alias_salanimi
Alokas

Viesti Kirjoittaja alias_salanimi »

todettakoon että viralliset hetta-pallas-talvireitit nimenomaan kiertävät kaikista paljaimman tunturiylängön

https://www.luontoon.fi/hetta-pallas/re ... alvireitti
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Lraipe kirjoitti: To Tammi 04, 2024 12:02 am Jokainen täällä tietää, että kun ne pakkaset iskee, silloin on kiire kotiin tai kämpälle, ei täällä kukaan syvimmän kaamoksen aikaan mihinkään tunturiin vapaaehtoisesti lähde, kyllä ne lähtijät tulee ihan etelästä. Alhaalla pieni viima on ylhäällä lunta liikuttava tuuli, miettikää -30 pakkasta ja siihen kova tuuli, voin sanoa että siinä tulee erämaassa liikkuvalla poroukollaki äitiä ikävä.

En aja Lapissa edes AUTOLLA korpimaita halkoville teille etteikö ole mukana vähintään kirves ja tulentekovehkeet. Ja vähän katton että on jotain lämmintä mitä vetää niskaan.

Ei tulisi mieleenkään mennä tunturiin edes puolella tuosta tuulennopeudesta tai pakkasmäärästä. Tuolla kun ei auta edes tulentekovälineet tuossa kelissä ja maastossa.

Yrittiköhän nuo muuten kaivautua lumeen tms? Saattoivat yrittää löytää paksumpaa kinosta jostain kurusta ja sitten tulikin niskaan vähän enemmän tavaraa?

Se lumiluolan paikan löytäminen ja tekeminenkin on taitolaji. Ei sitä passaa mihin tahansa ja miten tahansa pökästä.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Avec Joie kirjoitti: Ke Tammi 03, 2024 11:54 pm ...kun koira pitkän jo toisen kerran haistelun jälkeen vasta löysi pojan hajut… ja sitä lunta siinä ymäpärillä aika paljon vähemmän ollut kun tuolla pallaksen lumivyöryssä…
Kyseessä oli lisäksi kokenut poliisikoira ja olosuhteet kumminkin aika lauhkeat. Koira haistoi ilmeisimmin uloshengitysilman. Tuolla Pallaksellapa ei ole enää ketään joka uloshengittelis, joten en osaa sanoa mitenkä se sieltä löydetään. Ilmeisesti kaivetaan koko vyöryalue auki ajan kanssa mistä mamma löytyi?

Ei koira kykene tekemään hommiaan noin perkeleellisessä ympäristössä missä on -30 C ja 12+ m/s tuulta. Piski jäätyy hengiltä (tajuaa jäätyvänsä) ja fokus on ihan muualla kuin työnteossa.

Muistattekos muuten parin vuoden takaa uutisen Norjasta, jossa ne kokeneet freestyle laskijat katosivat vuorille lumimyrskyssä? Ei vissiin ole tähän päivään mennessä kaikkia löydetty?
Viimeksi muokannut CSI, To Tammi 04, 2024 12:16 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
alias_salanimi
Alokas

Viesti Kirjoittaja alias_salanimi »

Lraipe kirjoitti: To Tammi 04, 2024 12:02 am Onpas spelointia, lyön itsekkin lusikkani tähän spekuloinnin soppaan. Asun itse täällä pohjoisessa tapahtumapaikan lähellä, itse olen paljon tuolla kairassa ja tuntureilla kulkenut, isän mukana porotöissä olen ollut muutaman vuoden ikäisestä saakka.
Täällä on ollut aivan käsittämätön nouseva trendi tuo vaeltaminen haastavissa oloissa ja itsensä ylittäminen ja rajojen kokeilu. Nyt vain kävi niin että se äärirajoille meneminen vei kahden ihmisen hengen. Paikalliset kyllä yrittää ohjata näitä omatoimikulkijoita kairassa törmätessä, mutta mitäpä hyötyä siitä on kun on Fjällrävenit päällä ja telttakin viimeistä huutoa ja on sitä eräopas kurssikin käyty, ei niille neuvot kelpaa kun ollaan niin kovasti ittiä ylittämässä ja rajoja testaamassa.

Nytkin täällä puhuttu paljon aiheesta ja jopa ikänsä kairoissa ja tuntureilla kulkeneet poromiehet pitivät suunnitelmaa kaamos vaelluksesta täytenä egoiluna ja itsemurhana. Jokainen täällä tietää, että kun ne pakkaset iskee, silloin on kiire kotiin tai kämpälle, ei täällä kukaan syvimmän kaamoksen aikaan mihinkään tunturiin vapaaehtoisesti lähde, kyllä ne lähtijät tulee ihan etelästä. Alhaalla pieni viima on ylhäällä lunta liikuttava tuuli, miettikää -30 pakkasta ja siihen kova tuuli, voin sanoa että siinä tulee erämaassa liikkuvalla poroukollaki äitiä ikävä. Surullista, että noin kävi, mutta siinä ei ole osattu nöyrtyä luonnon edessä vaan on lähdetty voittamaan luonto, se jos joku on kuolemaksi, luonto kyllä taittaa jokaisen joka sitä ei kunnioita.
Nuo kovat pakkaset ja tuuli on ollut tiedossa jo viikon, kunhan vain säätä olisi seurannut. Kelkan apuun soittaminen olisi ollut viisasta jo silloin, sen paikallisen oppaan konsultointi myös, olisi saanut avun tarvittaessa.

On täällä kyllä läjä eräoppaita (eteninkin paikallisia), heidän kanssaan voi lähteä, tai ainakin niin että neuvot on viestin päässä, pelastava moottorikelkka hakee helposti ja nopeasti, he myös osaavat tuota luontoa lukea.
Sanoisin itse että kaamosvaellus itsessään ei vielä ole välttämättä huono idea. Mutta jos tuollaiseen lähtee niin aikataulun tulisi olla sellainen että ei ole yhden tai kahden päivän päälle se milloin reissu loppuu jolloin huonoa säätä voi jäädä pitelemään 4 seinän sisälle autiotupaan ja varalla pitäisi olla aina plan b suunnitelmat.
Kalapaliikki
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Kalapaliikki »

alias_salanimi kirjoitti: To Tammi 04, 2024 12:06 am

Jos tuo boldattu osuus on mukamas "tuubaa" niin todettakoon että viralliset hetta-pallas-talvireitit nimenomaan kiertävät kaikista paljaimman tunturiylängön

https://www.luontoon.fi/hetta-pallas/re ... alvireitti
Ja missä kerrotaan että mitä reittivalintoja on tehty tai missä on menty? Mitä on tapahtunut, mikä on johtanut näihin ikäviin tapahtumiin? Kerro toki niin tämä spekulointi loppuu ja voidaan ottaa opiksi.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

alias_salanimi kirjoitti: To Tammi 04, 2024 12:06 am Jos tuo boldattu osuus on mukamas "tuubaa" niin todettakoon että viralliset hetta-pallas-talvireitit nimenomaan kiertävät kaikista paljaimman tunturiylängön

Jos pysyy reitillä. Ei ole muuten tuossa helvetinmaastossa, infernaalisessa säässä mikään itsestäänselvyys. Kännykätkin on hyvin äkkiä dead noissa -25 C lukemissa. (MInulla meni takavuosina Designed in California puhelin kylmätilttiin +4 C lämpötilassa...)

Tiedän tapauksia joissa on eksytty mökin ja paskahuussin välillä kun lumi menee oikein vaakasuoraan.
Lraipe
Scooby-Doo

Tuota lumiluolan kaivamista on esitetty jo useasti, täälä lumi on tällähetellä pääasiassa ihan puuteria, se kunnon välikerros puuttuu. Ois pitäny löytää vähänkin kovettunutta lunta, kyllä se poteron kaivaminen puuteriin on lähes mahdotonta, ei ole ollu lumesta suojaa. Luulen että tuoki asia on ennen lähtöä jääny selvittämättä. Ns tappokeli, ihan kirjaimellisesti. Voi ku nämä "kokeneet" kysyis apua paikallisilta ja vielä kuuntelisi niitä neuvoja.
Lraipe
Scooby-Doo

alias_salanimi kirjoitti: To Tammi 04, 2024 12:16 am
Sanoisin itse että kaamosvaellus itsessään ei vielä ole välttämättä huono idea. Mutta jos tuollaiseen lähtee niin aikataulun tulisi olla sellainen että ei ole yhden tai kahden päivän päälle se milloin reissu loppuu jolloin huonoa säätä voi jäädä pitelemään 4 seinän sisälle autiotupaan ja varalla pitäisi olla aina plan b suunnitelmat.
Ei ole huono idea, mutta kyllähän siinä pitäs sitä säätiedotusta vähän kattella, kontaktoida itelle kyytiä pois, luovuttaa ja jäädä sinne kämpälle soittelemaan apua tai odottamaan kelien paranemista. Luonto ei ole se paikka mihin lähdetään henkselit paukkuen, se on paikka mihin mennään nöyränä, sen kun ymmärtää niin kaamosvaellus on oikein hyvä idea.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Alfons kirjoitti: Ke Tammi 03, 2024 10:03 pm Paikalla olleiden hollantilaisturistien mukaan sää muuttui iltapäivällä nopeasti, hotellin puolella tunturia sää oli kirkas, mutta toisella puolella tuuli yltyi nopeasti ja näkyvyys heikkeni.
Mikä on ihan normaalia talviaikaan Lapin tuntureilla. Siihen pitää olla varautunut.

Paikalliset varautuvat asiaan kahdella tavalla:

1) Niitä ei saa kirveelläkään tunturiin, jos epäilevät että on pienintäkään riskiä tuollaisesta olosuhdemuutoksesta

2) Jos on aivan pakko mennä sinne tunturiin eikä voida menetellä kohdan 1 mukaisesti, niin sinne tunturiin lähdetään "naparetkikuntavarustein". Oletuksella, että siellä joudutaan hakemaan suojaa kesken retken ja pysymään siinä suojassa tuntitolkulla.Suoja osataan tehdä tarvittaessa mukana olevin välinein, maastoon jossa ollaan.
Vastaa Viestiin