Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat
Re: Lumivyöry Muonion Pallastunturilla - äiti ja lapsi kuolivat
Minä ainakin olen nähnyt yhden ig kuvan, jossa pojalla oli kädessä puhelin junassa. Ja toisen kuvan, jossa mielestäni pojalla oli korvanapit korvassa tuvassa - oletan hänen tällöin kuunnellen jotain kännykältä. En usko, että olisivat olleet yhden puhelimen varassa. Toki tämä ei ole minun uskosta kiinni. Mutta eikös äidistäkin ollut kuvia, tuskin he ovat heitelleet sitä ainoaa puhelinta/kameraa siellä hiihdon lomassa, että toinen saa toisesta kuvaa otettua. Se, minkä verran akkua on jäljellä, on toki mysteeri.
Mutta en kyllä itse ajattelisi ensimmäisenä, että poikahan toki soittaa sieltä myrskystä lipan päältä häkeen/mummolle/isälle/kummille, että nyt on hätä. Itse ajattelisin, että poika on luottanut äitiinsä ja siihen, että äiti hoitaa tilanteen, häkeen soiton ja handlaa heidän pois tunturilta. Vaikka toki näin ei käynyt. Ehkä äiti on rauhoitellut, sanonut ettei mitään hätää ole ja turha huolestua, eikä pojalla täten edes tulisi mieleen soittaa uudelleen häkeen - niin kauon kuin äiti on vieressä. Lisäksi tulee mieleen, että jos vanhemmat ovat olleet vaativia sääntövitosineen jne, niin olisiko poika uskaltanut edes omatoimisesti kyseenalaistaa sitä, etteikö äiti hoitaisi homman kotiin ja alkaisi yksikseen sooloilemaan ja soittelemaan esim isälleen?
Lisään vielä sen verran että tuon ikäisellä on snäpit yms, joissa karttatoiminto. Jos puhelin olisi vielä ollut päällä, olettaen että akkua olisi, niin sieltä olisi joku kaveri voinut zoomailla parhaimmillaan että missäs se kaveri hiihtääkään ja hups, kohta ollaan kurussa.
Mutta en kyllä itse ajattelisi ensimmäisenä, että poikahan toki soittaa sieltä myrskystä lipan päältä häkeen/mummolle/isälle/kummille, että nyt on hätä. Itse ajattelisin, että poika on luottanut äitiinsä ja siihen, että äiti hoitaa tilanteen, häkeen soiton ja handlaa heidän pois tunturilta. Vaikka toki näin ei käynyt. Ehkä äiti on rauhoitellut, sanonut ettei mitään hätää ole ja turha huolestua, eikä pojalla täten edes tulisi mieleen soittaa uudelleen häkeen - niin kauon kuin äiti on vieressä. Lisäksi tulee mieleen, että jos vanhemmat ovat olleet vaativia sääntövitosineen jne, niin olisiko poika uskaltanut edes omatoimisesti kyseenalaistaa sitä, etteikö äiti hoitaisi homman kotiin ja alkaisi yksikseen sooloilemaan ja soittelemaan esim isälleen?
Lisään vielä sen verran että tuon ikäisellä on snäpit yms, joissa karttatoiminto. Jos puhelin olisi vielä ollut päällä, olettaen että akkua olisi, niin sieltä olisi joku kaveri voinut zoomailla parhaimmillaan että missäs se kaveri hiihtääkään ja hups, kohta ollaan kurussa.
Viimeksi muokannut LeaSommer, Ti Tammi 16, 2024 8:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minä tulkitsen täysin samoin. Kuva otettu pohjoisrinteen juurelta. Pohjoisrinne on ainoa paikka, missä on noita käppyräpuita,Anonymous84 kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 8:26 pm
Pahoittelut vänkäämisestä, mutta minun silmään näyttää kyllä enemmän siltä että tuossa juuri länsiseinämä vyörynyt![]()
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Ohessa kuva kurusta.Anonymous84 kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 8:26 pmPahoittelut vänkäämisestä, mutta minun silmään näyttää kyllä enemmän siltä että tuossa juuri länsiseinämä vyörynytMiss Holmes #1 kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 7:17 pmVoisitko liittää tänne, kun en löydä kuin tuon pohjoisseinämän vyöryn vanhan kuvan.Vadelma-Aho kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 4:26 pm ↑↑
Esimerkiksi vaellus-ryhmään kun laittaa hakusanaksi "lumivyöry", niin tulee ainakin kolme eri julkaisua Pyhäkurun vyöryistä kuvineen.![]()
Oikealla pohjoinen
Keskellä länsi
Vasemmalla itä
- Liitteet
-
- IMG_2266.jpeg (74.11 KiB) Katsottu 1099 kertaa
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Jos luet kyseisen reissukertomuksen huolella loppuun asti, niin tajuat että heillä oli aivan eri tavalla joustava aikataulu. Vaelluspari taisi olla myös voimavaroiltaan jotain muuta kuin nyt menehtenyt ja sitten se kaikkein tärkein: he eivät menneet avotunturin ylitykseen huonolla säällä vaan hyvällä.Celsius kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 12:13 pmTiedän sen siitä lainauksesta, jonka tänne laitoin ja johon viittasin ja jonka poistit ennen kommentointia.CSI kirjoitti: Ma Tammi 15, 2024 10:26 pmJa mistä sinä sen tiedät? Heillähän oli aikaa päiväkaupalla enemmän myös viimeiselle etapille. Reissukertomuksesta selviää, ettei heillä ollut kiire oikeasti mihinkään. Menivät bussilla Muonioon (jossa ilmeisesti yöpyivät - Pallashotelli oli nimittäin kiinni, veikkaan että olisivat yöpyneet siellä jos se olisi ollut auki).Celsius kirjoitti: Ma Tammi 15, 2024 7:20 pm Lainaukseni koski viimeisen päivän aikataulutusta, joka oli yhteneväinen äidin ja pojan reissun kanssa. Täällä on kritisoitu viimeisen päivän tiukkaa aikataulua, mutta nuo aikaisemmat retkeilijät kokivat aikataulun olevan löysähkö, vaikka aikaa oli varattu äitiä ja poikaa 30min vähemmän.
Muonioon pääsee Pallakselta vaikka taksilla (jos missaa bussin). Tai vaikka seuraavana päivänä.
Jotenkin tuntuu yhtä tahmaiselta sinun joustavuus nähdä eroja ajattelutavassa kuin mitä ER:llä oli kykyä kyseenalaistaa omat suunnitelmansa. En suosittele sinulle ainakaan talvivaeltamista tunturialueilla koska tuollainen tahmea takertuminen kiinteisiin aikatauluihin (ja niiden puolustaminen, jopa silloin kun ne eivät ole omia ideoita), ei ole oikea ominaisuus talvivaeltajalle. Kuten @kuusenalla totesikin, niin sopiva kombinaatio mukavuudenhalua ja joustavuus suunnitelmissa ja tavoitteissa tekee hyvän talvivaeltajan.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
-
Anonymous84
- Jack Taylor
Juuri näin ja se kuva oli otettu suunnilleen samasta suunnasta, mutta tuolta kurun pohjalta käsin.Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 8:32 pmOhessa kuva kurusta.Anonymous84 kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 8:26 pmPahoittelut vänkäämisestä, mutta minun silmään näyttää kyllä enemmän siltä että tuossa juuri länsiseinämä vyörynytMiss Holmes #1 kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 7:17 pm
Voisitko liittää tänne, kun en löydä kuin tuon pohjoisseinämän vyöryn vanhan kuvan.![]()
Oikealla pohjoinen
Keskellä länsi
Vasemmalla itä
Kyllä tuo kuva on käytännössä todiste siitä, että ainakin kaksi kännykkää on reissussa.Ei mitään hajua kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 7:48 pmSiis Instassa oli kuva Sindrestä junassa kännykän kanssa. Oliko oma vai äitinsä kännykkä ja jos oli äidin kännykkä, niin kuva otettu esim. pokkarilla.Omega kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 7:42 pm Onko meillä todisteita siitä, että pojalla oli oma kännykkä mukana? Joku kuva on, mutta sitä ei ole varmistettu.
Kyllä luulen, että molemmilla oli kännykät mukana, mutta mitään todistettahan ei siitä tietenkään ole.
Jos joku on eri mieltä, niin olkoon hyvä ja selittäköön, mitenkä siitä pokkarista saadaan se kuva instagramiin?
(Rautalankaa jos joku ei käsittänyt: Siinä pokkarissa se kuva on SD-muistikortilla tai vastaavalla lirpakkeella - miten se siitä siirtyy internettiin ilman läppäriä?)
-
Baloubetderouet
- Alokas
Kuten aiemmin kirjoitin, inhimillisyys ja riskinotto kiinnostaa. Oletteko lukeneet Jon Krakauerin kirjan Into Thin Air (suom. Jäätäviin korkeuksiin) joka kertoo katastrofista Mount Everestillä 1996? Kokeneet, siis todella kokeneet, oppaat menivär itse ja ryhmineen päivineen suoraan tuhoon vailla pienintäkään järjen hiventä. Vähän tätä ihmisen logiikkaa: "mutta kun viimeksi olin varovainen niin tällä kertaa ei tartte!" Tässä valossa äidin menettely vaikuttaa vähintäänkin inhimilliseltä. Ei hän ole tajunnut mitään hengenvaaraa ennen kuin on oltu todella kusessa.
Suosittelen kirjaa!
Suosittelen kirjaa!
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Kuvassa oikealla on pohjoisrinne.
Keskellä länsirinne.
Lumen valumaviivat piirsin, jotta sokeatkin näkee, että pohjoisrinteestä tullut alas.
Kuvan kokoa kohtuullistettu
-NILS-
Keskellä länsirinne.
Lumen valumaviivat piirsin, jotta sokeatkin näkee, että pohjoisrinteestä tullut alas.
Kuvan kokoa kohtuullistettu
-NILS-
Mutta onko tuollaiselle tunturioppaalle kaupallista tarvetta? Epäilen ettei ole kysyntää. Koska kyseessä ei olisi ns. ammatillinen koulutus, miksi sitä pitäisi verovaroin ylläpitää?Anonymous84 kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 8:08 pm Tunturioppaan koulutus ei olisi kyllä ajatuksena hullumpi!
Jos kyseessä on harrastukseen liittyvä koulutus, se kuuluu maksaa omasta pussista. Omasta pussista maksaminen taas rajaa kaiken maailman 3-5 vuotiset koulutukset pois liian kalliina. Hyvä jos 3 kuukautta pitkälle kurssille suostuvat/voivat osallistua. Veikkaan realistisen pituuden olevan 3-5 vuorokautta!
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Kiitos Korkeammille voimilleCSI kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 8:52 pmKyllä tuo kuva on käytännössä todiste siitä, että ainakin kaksi kännykkää on reissussa.Ei mitään hajua kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 7:48 pmSiis Instassa oli kuva Sindrestä junassa kännykän kanssa. Oliko oma vai äitinsä kännykkä ja jos oli äidin kännykkä, niin kuva otettu esim. pokkarilla.Omega kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 7:42 pm Onko meillä todisteita siitä, että pojalla oli oma kännykkä mukana? Joku kuva on, mutta sitä ei ole varmistettu.
Kyllä luulen, että molemmilla oli kännykät mukana, mutta mitään todistettahan ei siitä tietenkään ole.
Jos joku on eri mieltä, niin olkoon hyvä ja selittäköön, mitenkä siitä pokkarista saadaan se kuva instagramiin?
(Rautalankaa jos joku ei käsittänyt: Siinä pokkarissa se kuva on SD-muistikortilla tai vastaavalla lirpakkeella - miten se siitä siirtyy internettiin ilman läppäriä?)
Me ollaan kerrankin CSIn kanssa samaa mieltä
↑
Pokkarit kehittyy aivan kuten kännykätkin, itselläni on tuollainen canon pokkari 40x optisella zoomilla ja wifi:llä niin että kuvat siirtyvät wifi-yhteyden kautta suoraan kännykkään.
Mutta en minäkään silti usko että tuolla pokkaria oli vaan pojalla oma kännykkä mukana
Pokkarit kehittyy aivan kuten kännykätkin, itselläni on tuollainen canon pokkari 40x optisella zoomilla ja wifi:llä niin että kuvat siirtyvät wifi-yhteyden kautta suoraan kännykkään.
Mutta en minäkään silti usko että tuolla pokkaria oli vaan pojalla oma kännykkä mukana
Samaa mieltä, että on varmaan tullut pohjoisrinnettä alas tuolla kertaa. Kuvan nappasit Vaellus FB-ryhmästä ja se on kuvattu helmikuun 6. päivä vuonna 2020 eli neljä vuotta sitten. Ei tuo kuva ole tästä meidän keissin vyörystä.Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 8:59 pm Kuvassa oikealla on pohjoisrinne.
Keskellä länsirinne.
Viimeksi muokannut CSI, Ti Tammi 16, 2024 9:05 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vaikkapa sillä älypuhelimella. Täällä etelässä kun voipi kameran ja älyluurin parittaa.CSI kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 8:52 pm
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
-
Anonymous84
- Jack Taylor
Mielestäni murtumalinja näkyy selkeästi keskellä ylhäällä, ja tuo varvikko/puusto vasemmalla ei oikein näytä siltä että siitä olisi juuri vyörynyt lumet yli.Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Tammi 16, 2024 8:59 pm Kuvassa oikealla on pohjoisrinne.
Keskellä länsirinne.
-
Anonymous84
- Jack Taylor
Ei vaan siis oikealla tuo kasvillisuus