OMG
Nyt leikin nuorisoa
Vaikka Evalla ei näkynyt ranteessa mitään laitetta, se ei tarkoita, ettei sellaista olisi ollut.
Nämä rannelaitteet on aika ”köyhien-versioita”. Kunnon harrastajat käyttävät rintakehon ympärillä olevia systeemeitä.
Mittaavat kokonaisuudessaan kehon lämpötilaa, sykettä, spo:ta, kaikkea.
Ja todellakin, lähettävät automaattisesti hätä signaalia, jos rajuja muutoksia tapahtuu ”normaaliin” verrattuna.
Ihan järjettömästi **tuttaa tuo kaikkien oletus, ettei paikannus/turvasysteemejä olisi ollut.
Mä ihmettelen oikeasti, jos joku tänäpäivänä vielä liikkuu ilman, että puhelin paikantaa ja että kellon sijaan ranteessa olisi älylaite, joka rekisteröi elintoiminnot ja liikkeet.
???
Miten te yksinäiset ihmiset?
Mitä helvettiä? Jos teille sattuu jotain, pitääkö kuluttaa yhteiskunnan varoja teidän löytämiseen? Paikallistsmiseen? Siihen, että onko edes toivoa, että olette elossa?
Eikö kukaan tiedä, kun lopullisesti kupsahdatte?
Kaipaako kukaan? Vai mädännyttekö viikkoja?
Mä en!

Jos mun elintoiminnot häiriintyy/ poikkeaa normaalista, lähtee hätäviesti määritetyille ihmisille.
Jos mun elintoiminnot pysähtyy, lähtee info määritetyille ihmisille + häkeen.
Ja ei. Akun loppuminen/ laitteen unohtaminen vessan hyllylle tai sen kadottaminen ei aiheuta turhaa hälyä.
Mulla on ollut about 20 vuotta ranteessa Garmin.
Sen ensisijainen tehtävä on laskea mun päivittäiset askeleet (8000-10000), kertoa unen kesto ja laatu.
MUTTA
Sen avulla mut pystyy aina paikallistamaan, se kertoo (ainakin jälkikäteen) hetken jolloin elintoiminnat on loppunut. Ja paljon paljon muuta.
Mä oikeasti ihmettelen, jos teillä kaikilla ei ole vastaavaa laitetta ranteessa.
Maksaa noin 50-100€ ja on aika helvetin hyvä ”henkivakuutus”, jos nyt ei lumivyörystä puhuta
Vaan ihan normaalista liikkumisesta luonnossa/ metsässä.
…parimetriä pihan ulkopuolella. Ihan vaikka vanhuksille, muistisairaille….