Syy on... sittenkin meissä. Emme vaan osaa. Osaa mitä? Kotouttaa, suvaita, hyväksyä erilaisuutta, muuttua neekereiksi, kääntää loputtomiin toista poskea. Se on nyt todistettu.
Kirja paljastaa totuuden suomalaisista katujengeistä: Me olemme kylväneet ilmiön siemenet itse
Katujengit eivät synny tyhjästä tai vyöry rajan yli. Ne saavat alkunsa, kun maahanmuuttaneet perheet työnnetään yhteiskunnan laitamille ja heidän lapsensa saadaan uskomaan, etteivät he koskaan voi kuulua joukkoon, kirjoittaa tutkija Lotta Junnilainen.
Tasan kymmenen vuotta sitten Suomessa havahduttiin nuorten lisääntyneeseen jengiytymiseen. Helsingin Sanomat uutisoi vuoden 2014 lopulla, että ”nuorisosta koostuva katujengi pahoinpitelee ja ryöstää lapsia ja nuoria pääkaupunkiseudulla”.
Tein silloin tutkimusta yhdessä pääkaupunkiseudun pienituloisista lähiöistä, jossa tapasin paljon maahanmuuttajataustaisia nuoria. He olivat monella tapaa kovilla. Perheet elivät niukasti ja asuivat ahtaasti, vanhempien oli vaikea saada työtä ja lapsiin suhtauduttiin ikuisina maahanmuuttajina myös silloin kun he olivat syntyneet Suomessa. Vertasimme kollegani kanssa tilannetta Pariisin lähiöihin ja kysyimme, onko laajemman jengi-ilmiön siemenet meilläkin jo kylvetty.
Sen perusteella, mitä tiedämme nyt, vastaus on kyllä.
Me olemme kylväneet nykyisen jengi-ilmiön siemenet itse.
Eriarvoistumisen kasvu on nostanut katujengit esiin suurissa kaupungeissa eri puolella maailmaa. Suomi on seurannut kehitystä, joka on Euroopassa tuttu niin Pariisissa ja Lontoossa kuin Amsterdamissa, Kööpenhaminassa, Barcelonassa ja Milanossa.
Meillä ilmiö on kuitenkin niin uusi, ettei katujengiläisiksi määriteltyjen nuorten omaa ääntä ole kuultu vielä missään. Kirja Kuin Veljet. Totuus suomalaisista katujengeistä paikkaa tätä tyhjiötä, ja tekee sen ansiokkaasti.
Kirjassa toimittajat Anne Kantola ja Jecaterina Mantsinen sekä rikollisen elämän jättänyt Omos ”Opa” Okoh ovat haastatelleet 16 nuorta miestä, jotka viranomaiset ovat luokitelleet katujengiläisiksi. He puhuvat elämästään ja kokemuksistaan, myös suruistaan ja peloistaan.
...
...
”Vaikka mä oon Suomessa syntynyt ja mulla on Suomen kansalaisuus, niin mä oon silti käytännössä nekru. Se on vaan karu fakta,” Cudaksi nimetty nuori mies sanoo.
Vaikka haastateltavien elämäntarinat ovat erilaisia, niiden kautta piirtyy kuva siitä, millaista on kasvaa ulkopuolisena suomalaisessa yhteiskunnassa. Köyhyys, epäoikeudenmukainen kohtelu ja rasismi murentavat nuorten elämää tavalla, jota kansainvälisissä jengitutkimuksissa on kuvattu jo pitkään. Tämän totuuden hyväksyminen ei tarkoita, etteikö väkivallan teoista ja rikoksista pitäisi joutua vastuuseen. Mutta itse ongelmaa on vaikea ratkoa niin kauan kuin me suljemme silmämme sen taustoilta.
...
...
Jos talouskuripolitiikalla kurjistetaan pienituloisten perheiden asemaa ja rangaistuksia kovennetaan niin, että jo valmiiksi äärirajoilla toimivat vankilat tungetaan täyteen, katujengit tuskin katoavat. Sen sijaan päädytään työntämään vähemmistöön kuuluvat nuoret kohti jengejä, jotka pystyvä vastaamaan heidän tarpeisiinsa silloin kun yhteiskunta ei sitä tee.
Cudan sanoin: ”Se on vaan karu fakta”.
Enemmän täällä (maksumuuri):
Helsingin Sanomat
29.12.2024 8:30
...jotka viranomaiset ovat luokitelleet katujengiläisiksi.
Ketkä viranomaiset?
Suomessa ei ole yhtään ryhmää, joka täyttäisi kaikki katujengille asetetut eurooppalaiset kriteerit, arvioi ylikomisario Jari Taponen.
Iltalehti
"Vaikka mä oon Suomessa syntynyt ja mulla on Suomen kansalaisuus, niin mä oon silti käytännössä nekru. Se on vaan karu fakta,”
Joo, se että synnyit Suomessa ei muuttanut niiku sun ihonväriäsi. Se on fakta. Mut jos sun ihos väri on sulle niiku ongelma, niin sun pitää mennä sinne missä sun kaltaisia on niiku kaikki. Ehkä sä et siellä koe sitä niiku ongelmaks. Mut silti sä oot sielläkin nekru. Se on vaan karu fakta.
Köyhyys, epäoikeudenmukainen kohtelu ja rasismi murentavat nuorten elämää...
Mutta itse ongelmaa on vaikea ratkoa niin kauan kuin me suljemme silmämme sen taustoilta.
Jokaiselle rahaa, kiva kämppä, urheiluauto, kallis pusakka ja kalliit kengät. Sekä roppakaupalla katteetonta kehumista, lipevää mielistelyä, tarpeetonta ylistämistä, muka-hyväksymistä (miten sitä hyväksyy jonkun jos se on perseestä tapoineen ja ylimielisine islam-asenteineen sekä koraanikouluineen ja kunniakäsityksineen).
Suomeenhan ei ole kenenkään heistä tai vanhemmistaan ollut pakko tulla, eikä täällä ole pakko olla. Joten?
Kirjasta puuttuu sellaane tieto, että siinä ei psytytä nimeämään niitä maita, joissa maahanmuutto ei ole aiheuttanut katujengien kaltaisia ongelmia. On turha syyllistää yhteiskuntaa ja suomalaisia kaikesta. Mekö olemme syyllisiä, kun katujengit vievät lapsilta merkkivaatteet päältä, hakkaavat huvikseen, raiskaavat, ryöstävät, pahoinpitelevät ja ammuskelevat.
Ja tämä kaikki väkivalta vain siksi koska ovat erivärisiä, eriuskontoisia ja asuivat lapsena ahtaasti eikä iskälläkään ollut töitä.
Me emme teitä tänne halunneet. Poliitikot ja maailmanparantajat halusivat. Nyt se sitten onkin kaikkien meidän vika. Ei heidän.
Omas Okoh:
https://www.youtube.com/watch?v=mGzOExAb-K0
Sekä toimittanut
Rami Mäkisen kanssa kirjan "mustalaiskuningas"
Vartti Isbergistä. Ketju Mustalaiset sivu 256.