Kirjoitin, että meidän on turha heittää epäilyjä Tn lääkityksiin liittyen, koska emme ilmeisesti saa tietää niistä mitään, kaikki ne ovat näköjään salatuissa tiedoissa (yleisen käytännön mukaan?). Ja että huumeseula on varmasti otettu ensimmäisen psykoosin ja kiinni oton yhteydessä. Ei lääkäri pysty kirjoittamaan läheiselleen lääke-reseptiä, koska sairausvakuutuskortti on oltava mukana apteekissa, ja henkilön kohdalle tulee merkintä sähköisestä reseptistä ja hän näkee itse omakannasta, että kyseinen resepti on hänelle kirjoitettu. Jos / kun hän asioi terveydenhuollossa tulisi asia esille!Väkivaltaa paennut kirjoitti: La Helmi 03, 2024 9:54 pmTalvi24 kirjoitti: La Helmi 03, 2024 8:12 pmKyllä kyseessä voi olla ihan ns. tavallinen psykoosi tuolloin 26 vuotiaana. Ja toki psykoosin olisi voinut laukaista huumeiden käyttö. Psykoosiin sairastuneelta kysytään, onko käyttänyt huumeita, päihteitä. Sitä en tiedä, mutta melko todennälöisesti ottava lab. määritykseen huumeseulan sanoi potilas sitä tai tätä.Miss Holmes #1 kirjoitti: La Helmi 03, 2024 6:04 pm Esille tulleen perusteella Tikkanen on juurikin sellainen mitä olen kuvitellut. Ehkäpä jopa asteen vastenmielisempi.
Poimin tähän otteita jotka herättivät kysymyksiä.
- voisiko kyseessä olla ihan yksinkertaisesti huumepsykoosista? Amfetamiinistä?
Ikä, reissaaminen, seikkailu? Jättänyt kuitenkin kokeilunsa kertomatta lääkärille?
- onkohan määrännyt lääkkeeksi amfetamiinijohdos metyylifenidaattia?
Mä en tiedä millaisilla määrillä tuo muuttuu huumeeksi, mutta amfetamiini on aine, joka voi aiheuttaa psykoosin.
Lapsen kommentti mereen ajosta ihan karmiva. Vaati kaikki mukaan? Mitä helvettiä?
Poikkeus omasta mielikuvastani oli tuo kykenemättömyys ylläpitää keskustelua.
Jotenkin nuo läheisten kuulemisten pätkät viittaa vahvasti vakavaan persoonallisuushäiriöön.
Ahdistava kuva piirtyy suhteesta.![]()
Siitä ei siis tietoa, mitä lääkettä oli itselleen määrännyt itse diagnosoimaansa ADHD:hen. Näyttää siltä, että kaikki käyttämänsä lääkkeet kuuluvat salassa pidettäviin. Metyylifenindaatti on ehkä tavallisin aikuisillakin ensimmäisenä aloitettava lääke (lasten ja nuorten lääkityksistä tiedän). Käypä hoito ohjeistaa lääkitysten, annosten suhteen. Ei niitä voi reseptillä määrätä yli suositusannosten. En kyllä usko, että Tikkanen olisi itse aloittamaansa adhd-lääkettä voinut käyttää huumetarkoituksessa.
"Hän (T) kiistää väitteet ylilääkityksestä sekä siitä, että hänen lääkityksensä olisi aiheuttanut hänessä psykoottisia oireita."
Meidän taitaa olla ihan turha heittää esille epäilyjä liittyen T:n lääkityksiin. Häntä hoitanut psykiatri on kyllä nähnyt kaikki sähköiset reseptit ja miten niitä on apteekista ottanut. Apteekki antaa 3 kk lääkepakkaukset kerralla. Me emme varmaan saa tietoja hänen lääkityksistään. Varmaan siinä tapauksessa saataisiin tieto, jos niistä olisi selvinnyt jotain vaimon murhaan liittyvää syytä. Luulen, että rutiineihin kuuluu ottaa tällaisessa tapauksessa huumeseula.
Syksyllä 2022 "T oli kuullut ääniä, ja hän koki että nimenomaan hänelle oli olemassa jonkinlainen viesti. Hänellä oli epätodellinen olo eikä hän tiennyt, oliko hän mies vai nainen." Ei sanota tarkemmin, missä vaiheessa syksyä. Hoitava psykiatri ei ollut käynneillä todennut psykoottisuutta eikä järjettömyyttä, mutta tuon syksyn aikana oli vain 1 käynti 23.11.22. Tuo oireiluhan sopii psykoottiseksi. Tiedä sitten, onko tuo Tn keksimää. Seuraavan kerran hän taisi pidätyksen yhteydessä valittaa oloaan psykoottiseksi.
Jossain oli muuten, että pikkujoulut oli perunut Whatsap-ryhmä-viestinä.
"Meidän taitaa olla ihan turha heittää esille epäilyjä liittyen T:n lääkityksiin."
Meidän on myös ihan turha hyssytellä ja selittää. Nerokas ja riippuvainen lääkäri keksii kyllä keinot saada lääkkeitä käyttöönsä vaikkapa määräämällä niitä läheisilleen.
Aikanaan ennen sähköisiä reseptejä oli toki helpompaa, kun sai valtavan arsenaalin kerättyä ajamalla Suomen päästä päähän ja hakemalla vaikkapa itselleen, vaimolleen ja äidilleen pkv-valmisteita apteekeista eri paikkakunnilta. Valviraa ei kiinnostanut kuin tapaukset, joissa lääkäri myi perusteettomasti määräämiään lääkkeitä pimeillä markkinoilla.
Miksi th-ammattilaiset eivät järjestään tuomitse lääkäriä ja erityisesti psykiatria, joka kieltäytyy hoidosta ja valitsee lääkitä itse itseään? Miksi niin helposti tuetaan ja välitetään? Syvä masennus on kieltämättä lamaavaa, mutta asiantuntija on riittävän taitava ja vastuuntuntoinen reagoimaan ajoissa ja oikein hakemalla apua;
Psykiatrin jos kenen tulisi tietää kuinka vakavia seurauksia mielenterveyden vaikeilla pulmilla on sekä potilaalle itselleen että lähipiirille. Itselääkinnän, kärsimyksen ja tarvittaessa uhriutumisen valitseva psykiatri ylenkatsoo kylmästi läheistensä kuormituksen ja asettaa omat tarpeensa kaiken muun edelle. Se viittaa vahvasti huomattavaan itsekkyyteen ja empatian puutteeseen ja antaa myös kuvan valheellisesta elämäntavasta, mahdollisesti jopa patologisesta valehtelusta. Tässä hyvä muistaa myös Tikkasen reagointi lasten asioista sopimiseen ensimmäisen eron yhteydessä ja miten exvaimo oli hänet kokenut.
Minulla ei ole tarvetta hyssytellä tai selitellä millään tavoin Tikkasen tekemisiä. Nuo on käytännön realiteetit sähköisten reseptien osalta. Käytössä olevien tietojen perusteella T ei ole kieltäytynyt hoidosta, hänellä oli hoitosuhde. Itselääkinnästä on tieto vain alottamastaan ADHD-lääkityksestä ja että oli lopettanut yhden masennuslääkkeen, jonka oli myöhemmin luvannut aloittaa uudelleen. Aikuispotilaiden kohdalla ei ole tavatonta, että potilas esim. sivuvaikututen vuoksi lopettaa itse lääkityksen.
Minä en tiedä sen enempää Tikkasen asioista kuin mitä julkisuudessa on ollut ja ehkä jotain lisätietoa tästä ketjusta olen saanut. En usko kenenkään valitsevan kärsimystä. Hyvin vaikeasti masentuneen ihmisen toimintakyky on heikentynyt oleellisesti ja sellaisessa voinnissa en uskoisi Tn kykenneen edes tekemään kaikkea mitä hän teki vaimonsa surmaan ja siihen liittyviin tapahtumiin. Ilmeisesti koko syksyn ollut melko huonossa kunnossa ja varmasti hänen olisi pitänyt ottaa yhteyttä hoitavaan psykiatriin jo aiemmin. Oliko sitten psykiatrin käynnillä 23.11.22 tehty lääkemuutoksia ja oliko sen avulla päässyt vähän parempaan vointiin?
Ei minun mielestäni ole tarvetta eikä syytäkään epäillä, että T surmasi vaimonsa esim. lääkkeiden aiheuttaman psykoosin vuoksi. Mitään erikoista, psykoottisuuteen iittavaa eivät V:n omaiset, poliisit (kotikäynnillä tai laitoksella) huomanneet ja ihan normaalisti hän oli käyttäytynyt kauppareissuillaan. Vasta, kun poliisit ottivat hänet verekseltään kiinni oli hän valittanut psukoottista oloa. Käytössä oleien tietojen perusteella tuo tuntuu keksityltä
Minä puolestani ihmettelen, miksi Tikkasta on epäilty lääkkeiden väärinkäytöstä, epäilty lääkkeiden huumekäytöstä. Mistään ei ole tullut esille mitään sellaiseen viittaavaa. Ei kait ole ollut tarkoitus vierittää syy lääkkeiden vaikutuksiin.