HR-KOTIMAA SELVITTÄMÄTTÖMÄT: Ulvilan tapaus ( ketju 1 )
Tuosta murhaajan tekotavasta kysymys kaikille palstalaisille: minua on alusta asti vaivannut ajatus, että tuo sisääntulo eli ikkunan läpi tuolilta ponnistaen olisi apinoitu jostain leffasta tai tv-sarjasta jonka olen joskus nähnyt. Muistaako kukaan mistä se ehkä voisi olla? Voi olla, että useammassakin jutussa on lyöty tuolilla ikkuna sisään ja sitten sen päältä sisälle.
-
Urho
Matula pisteli taannoin ehkä hivenen kieliposkessakin ennustuksia jutun ratkeamisesta, ja ABC teki profiloinnin. Itse en halua olla Pekkaa pahempi, ja esitän oman, ehkä vähän lattean, arvion millainen ratkaisu lopulta löytyy.
Tekijä löytyy Lahden työtuttavuuksista, ja tämä on joutunut alemmassa asemassa ollessaan kärsimään Lahden "pikkuhitlerismistä", jota kauniimmin nimitetään särmikkyydeksi. Todennäköisesti tekijä on joutunut työttömäksi tai muuten taloudellisesti kokemaan Lahden tekojen vaikutukset. Teot itsessään eivät ole Lahdesta lähtöisin, mutta hattumainen sanansaattaja osaa kyllä kerätä vihat niskoilleen.
Miten tekijä sitten löytyy? Ehkä hän on Imatran Elina-surmaajan tavoin välttänyt dna-testin vähän sattumoisinkin, mutta esim. uusi tutkinnanjohto löytää hänet ensi töikseen. Todennäköisempi tie on sitten paljon työläämpi ristiitaulukointi. Etsitään kaikki henkilöt, joilla teoriassa on ollut perusteltu syy, esim. työttömyys, vihata Lahtea, ja ristiintaulukoidaan heidät Volvo-omistajien kanssa. Tämä lienee jo tehty, joten satakuntalaisista volvo-omistajista pitää osata vetää linkki noihin potentiaalisiin vihaajiin. Melkoisen mahdotonta, mutta yrittämisen arvoista, sama asuinkatu/alue, sama harrastus, sukunimi, jne. jne. Tällä tarkoitan sitä, että pitäisi selvittää kenellä on voinut olla Volvo lainassa.
Yksi mahdollisuus on sitten jäljittää Lahden uhkailijaa. Miten uhkailut tulivat? Kirjeellä vai soitoin? Varmaankin prepaidliitttymästä, mutta mistä soitot soitettiin? Jos kaikki Porista, niin tekijäkin on porilainen.....
Menee jo pitkäksi, mutta näinhän poliisin oletetaankin toimivan. Tuo Tannerin pidätys vain sai epäilemään tutkinnan tasoa, ja kuin varmemmaksi vakuudeksi poliisi vielä totesi, että maassa on 6000 punaista Volvoa eli käsittääkseni viestitti selkeästi voimattomuutta tässä suhteessa.
Uusi tutkinnanjohto saa sitten syyskussa ratkaista tapauksen
Tekijä löytyy Lahden työtuttavuuksista, ja tämä on joutunut alemmassa asemassa ollessaan kärsimään Lahden "pikkuhitlerismistä", jota kauniimmin nimitetään särmikkyydeksi. Todennäköisesti tekijä on joutunut työttömäksi tai muuten taloudellisesti kokemaan Lahden tekojen vaikutukset. Teot itsessään eivät ole Lahdesta lähtöisin, mutta hattumainen sanansaattaja osaa kyllä kerätä vihat niskoilleen.
Miten tekijä sitten löytyy? Ehkä hän on Imatran Elina-surmaajan tavoin välttänyt dna-testin vähän sattumoisinkin, mutta esim. uusi tutkinnanjohto löytää hänet ensi töikseen. Todennäköisempi tie on sitten paljon työläämpi ristiitaulukointi. Etsitään kaikki henkilöt, joilla teoriassa on ollut perusteltu syy, esim. työttömyys, vihata Lahtea, ja ristiintaulukoidaan heidät Volvo-omistajien kanssa. Tämä lienee jo tehty, joten satakuntalaisista volvo-omistajista pitää osata vetää linkki noihin potentiaalisiin vihaajiin. Melkoisen mahdotonta, mutta yrittämisen arvoista, sama asuinkatu/alue, sama harrastus, sukunimi, jne. jne. Tällä tarkoitan sitä, että pitäisi selvittää kenellä on voinut olla Volvo lainassa.
Yksi mahdollisuus on sitten jäljittää Lahden uhkailijaa. Miten uhkailut tulivat? Kirjeellä vai soitoin? Varmaankin prepaidliitttymästä, mutta mistä soitot soitettiin? Jos kaikki Porista, niin tekijäkin on porilainen.....
Menee jo pitkäksi, mutta näinhän poliisin oletetaankin toimivan. Tuo Tannerin pidätys vain sai epäilemään tutkinnan tasoa, ja kuin varmemmaksi vakuudeksi poliisi vielä totesi, että maassa on 6000 punaista Volvoa eli käsittääkseni viestitti selkeästi voimattomuutta tässä suhteessa.
Uusi tutkinnanjohto saa sitten syyskussa ratkaista tapauksen
-
SecretService
- Lauri Hanhivaara
-
Urho
Juu, unohdin mainita, että tuo Volvo-linja saattaa todellakin olla suutari, mutta pakko se on silti käydä läpi. Ensin on tietysti pitänyt varmistaa, että yksikään alueen talo ei kerro heillä vierailleen ko. mallisella autolla liikkunutta henkilöä. Olen koko ajan olettanut, mutten ole enää ihan varma, että näin on tehty jo heti kättelyssä. Lisäksi olisi hypnotisoitava ko. Volvon näkijä, koska on teoriassa mahdollista, että hän siinä muistaa reisterinumeron. Valemuiston mahdollisuus on tässä yhteydessä helppo tarkistaa heti kättelyssä.
Onko poliisilla varmuudella DNA-tunniste? Nehän ovat vältelleet myöntämästä asiaa suoraan.Urho kirjoitti:
Miten tekijä sitten löytyy? Ehkä hän on Imatran Elina-surmaajan tavoin välttänyt dna-testin vähän sattumoisinkin, mutta esim. uusi tutkinnanjohto löytää hänet ensi töikseen.
Jos Dna on, minkä takia asiaa pitää pantata?
Jossain muistaakseni spekuloitiin, että Poliisi ei ole varma, onko rikospaikalta löytynyt DNA tekijän vai jonkun muun ulkopuolisen.
Voisko olla niin, että koko DNA:ta ei todellakaan ole. Tätä faktaa panttaamalla poliisi yrittää saadaa tekijän "panikoimaan"?
-
diipadaapa
- Armas Tammelin
-
Jack the Ripper
- Jessica Fletcher
Oliko se tappaja loukannut itseään ikkunasta tullessaan? Verijäljet eivät oikein sovi poliisin kuvaukseen "joko tekijän tai muun ulkopuolisen DNA". Eihän ole tavanomaista että ihmisten takapihan kuisteilla on jonkun ohikulkijan verta...
Luulen että on löytynyt tupakantumppi tms. tekopaikan läheisyydestä esimerkiksi takapihalta josta on saatu DNA-jälki ja poliisi käyttää DNA-kikkaa nimenomaan hiillostamismielessä tekijäehdokkaita kuten Tannerta vastaan.
Odotellaan nyt syyskuuta jolloin poliisi tekee "välitilinpäätöksen" ja juttu siirretään (toivottavasti ja todennäköisesti) KRP:lle...
Luulen että on löytynyt tupakantumppi tms. tekopaikan läheisyydestä esimerkiksi takapihalta josta on saatu DNA-jälki ja poliisi käyttää DNA-kikkaa nimenomaan hiillostamismielessä tekijäehdokkaita kuten Tannerta vastaan.
Odotellaan nyt syyskuuta jolloin poliisi tekee "välitilinpäätöksen" ja juttu siirretään (toivottavasti ja todennäköisesti) KRP:lle...
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
-
Tiina
- Sherlock Holmes
Urho kirjoitti:Juu, unohdin mainita, että tuo Volvo-linja saattaa todellakin olla suutari, mutta pakko se on silti käydä läpi.
Saattaapi olla juu.
Itsekin olen monenmonituiset kerrat pöllöillyt vieraalla asuinasueella etsimässä jotain tuttavan taloa jossa harvemmin tulee käytyä.
Hiljaa olen ajellut koko talorivin ohitse ja jossain sitten kääntynyt pois kun tajunnut etteihän se etsitty talo oo lähimaillakaan
Onneksi ei ole (ilmeisesti) mitään murhia tapahtunut käyntini aikana eikä sen jälkeenkään.
Luojalle kiitos navigaattorista nyt löytyy heti perille
Täsmälleen samanlaiset olivat aatokseni tuona perjantainaamuna ajaessani töihin ja kuunnellessani uutista radiossa. Kuka muistaa mistä kirjasta/elokuvasta olisi voitu kopsata?ABC kirjoitti:Tuosta murhaajan tekotavasta kysymys kaikille palstalaisille: minua on alusta asti vaivannut ajatus, että tuo sisääntulo eli ikkunan läpi tuolilta ponnistaen olisi apinoitu jostain leffasta tai tv-sarjasta jonka olen joskus nähnyt. Muistaako kukaan mistä se ehkä voisi olla? Voi olla, että useammassakin jutussa on lyöty tuolilla ikkuna sisään ja sitten sen päältä sisälle.
Ymmärtääkseni murhaajalla oli jokin toinenkin ase kuin puukko, tuoli oli apuna kiipeämisessä eli tekijä on hypännyt tuolilta ikkunan läpi. Kädet edessä? Poliisihan pyysi aluksi vihjeitä tyypeistä, joilla on käsi loukkaantunut. Eli se on voinut tahriintua ikkunaa lyödessä tai kun on heiluttu murha-aseiden kanssa. Puukkohan on terävä ja voi viiltää vähän murhaajankin sormiin, kun on kamppailu käynnissä.
Nopea katoaminen mietityttää. Oliko turvapaikka lähellä, kuski odottamassa tms. Tappajahan on ollut varmaankin aika verinen, on myös mahdollista, että suut, silmät verta täynnä tappaja on tehnyt sen mokan, että on ottanut piponsa pois joko talossa sisällä (DNA hiuksista) tai heittänyt sen johonkin pensaikkoon lähelle. Jos tyyppi on ollut yksin liikkeellä, luulen, että on ns. vaimoton tapaus, koska kyllä muija olisi huomannut tahrat autossa, jos ei ole ehtinyt vaihtaa vaatteitaan. Koska tyyppi katosi niin nopeasti, en usko hänen vaihtaneen vaatteitaan heti.
Mitä uhri muuten teki ennen Luvataa. Hänhän on ollut aika vanha opiskelija valmistuessaan. Milloin Julius on perustettu ja millaisia asiakkaita hänellä on ollut. Mitä oli ennen Juliusta?
Ensinhän se tekijä oli rikkonut sen lasin ja sitten kiivennyt tuolin päältä sisään, eikö poliisilta lipsahtanut jossainvälissä että tekijän "toinen astalo" on niiden hallussa ja selvittelivät kuuluuko se tekijälle vai onko ottanut sen pihalta (luulisin että tämä on se millä ikkuna on rikottu)
Mä oon siinä käsityksessä että on julkisesti mainittu että tekijän verta on jäänyt tekopaikalle (voi olla kuvitelmakin)
edittii
"Surman tutkinta on edennyt pitkälle. Poliisilla on hallussaan muun muassa toinen surma-aseista, tekijän hätäkeskuksen nauhalle taltioitunut ääni sekä tekijän DNA." -Iltalehti-
Mä oon siinä käsityksessä että on julkisesti mainittu että tekijän verta on jäänyt tekopaikalle (voi olla kuvitelmakin)
edittii
"Surman tutkinta on edennyt pitkälle. Poliisilla on hallussaan muun muassa toinen surma-aseista, tekijän hätäkeskuksen nauhalle taltioitunut ääni sekä tekijän DNA." -Iltalehti-
Vaikutelma syntyi siitä, että Iltalehden toimittaja 18.5.07 halusi käyttää uutisessa sanaa verityö:Tattoo kirjoitti:Mä oon siinä käsityksessä että on julkisesti mainittu että tekijän verta on jäänyt tekopaikalle (voi olla kuvitelmakin)
"Poliisi uskoo myös surmaajan saaneen vamman veriteon yhteydessä. Hänestä on saatu myös DNA-näyte."
Itse ajattelisin, että dnata muttei verta on löytynyt siitä toisesta murha-aseesta eli tylpästä esineestä. Koska dna voi olla lähtöisin jostakusta muusta, niin poliisi saattoi esittää vangitsemista myös sellaisesta henkilöstä, jonka dna ei täsmännyt.
Yhdessä Iltalehden kuvassa mielestäni näkyy ikkunan alla vihreä muovituoli, ja sen vieressä kokoontaitettavan rautakehikkoisen tuolin raato. Ei muovituolilla tietenkään saa ikkunaa rikki.diipadaapa kirjoitti:Tuolla muovituolilla saa muutaman kerran kolminkertaiseen lämpölasiin lyödä että se hajoaa.ABC kirjoitti:Voi olla, että useammassakin jutussa on lyöty tuolilla ikkuna sisään ja sitten sen päältä sisälle.
Voip olla...teppo kirjoitti:Vaikutelma syntyi siitä, että Iltalehden toimittaja 18.5.07 halusi käyttää uutisessa sanaa verityö:Tattoo kirjoitti:Mä oon siinä käsityksessä että on julkisesti mainittu että tekijän verta on jäänyt tekopaikalle (voi olla kuvitelmakin)
"Poliisi uskoo myös surmaajan saaneen vamman veriteon yhteydessä. Hänestä on saatu myös DNA-näyte."
Itse ajattelisin, että dnata muttei verta on löytynyt siitä toisesta murha-aseesta eli tylpästä esineestä. Koska dna voi olla lähtöisin jostakusta muusta, niin poliisi saattoi esittää vangitsemista myös sellaisesta henkilöstä, jonka dna ei täsmännyt.
Sitten kun vielä mainittiin että tekijä on loukkantunut, nii saattaa olla että veri oli mielikuvitusta, en tosiaankaan oo varma luinko sitä mistään.
Vaiika nimenomaan kyllä mainitaan että poliisin hallussa on TEKIJÄN dna.
DNA
Mun mielestä tähän kyseisen murhatutkintaan sopisi todella hyvin, ettei poliisilla ole koskaan ollutkaan tekijän DNAta vaan tieto on annettu hämäystarkoituksessa - ilmeisesti siksi, että joku idiootti säikähtäisi tunnustamaan. Poliisin tiedottaminen tässä tapauksessa on ollut just tollaista fuulaa kaikin puolin "kohta tulee pidätys", "ensi viikolla ratkeaa", "poliisi lähes varma tekijästä" ja sitten kun pidätys todella tulee niin yhtä hyvä ehdokas olisi varmaankin löydetty heittämällä sokkona kivi olan yli Porin torilla - ainakin julkisuudessa esitetyt "perustelut" olivat aivan luokattomia (Tämän täytyy olla tekijä, koska näytteli murhaajaa kerran näytelmässä - WTF?!?!?)
Oma veikkaus on, että jos DNAta ei ole, niin pimeeksi jää tää juttu. Jos DNA on niin sitten voi vaikka selvitä niinkuin se puoliksi suomalaisen tytön tappo oliko nyt Skotlannissa, joka selvisi kun n.5 vuotta myöhemmin tekijä murtautui johonkin taloon Etelä-Englannissa, ja jätti DNAtaan talon oveen. Poliisi ratkaisi murron ja sai siinä sitten samalla tappajan kiinni.
Oma veikkaus on, että jos DNAta ei ole, niin pimeeksi jää tää juttu. Jos DNA on niin sitten voi vaikka selvitä niinkuin se puoliksi suomalaisen tytön tappo oliko nyt Skotlannissa, joka selvisi kun n.5 vuotta myöhemmin tekijä murtautui johonkin taloon Etelä-Englannissa, ja jätti DNAtaan talon oveen. Poliisi ratkaisi murron ja sai siinä sitten samalla tappajan kiinni.
-
Kyllikki S
- Adrian Monk
Tuntuu tosiaan siltä, että sitä DNA:ta ei ole mutta pelotteen takia pidetään yleisö epätietoisena asiasta
Ihmetyttää vähän tämä Tannerin vangitsemisen täysi tuomitseminen vaikka ikävää toki jos syytön joutuu kärsimään.
Pitää kuitenkin muistaa, että ei häntä vangittu pelkästään sen murhanäytelmän takia. Lehdistö kertoi, että Tanner tunsi Jukka S.Lahden henkilökohtaisesti! Lisäksi oli tämä Lahden vaimon tunnistus. Ja asiaan on saattanut vaikuttaa sekin, että Tanner lähti heti murhan jälkeen lomille Thaimaahan. Ja vielä lisäksi Lahti oli kiinnostunut ns. "hiljaisesta tiedosta" ja mentoroinnista joilla on ainakin jotain yhteyttä tähän hahmometodimenetelmään(käsittääkseni ainakin). Ovat saattaneet noiden harrasteiden puolesta olla yhteyksissä. Ja kun vielä päälle tulee jonkun naapurin vihjailut niin olisiko kohtuullista tsekata kuinka asiat oikeasti menee???
Mielestäni poliisia on tuomittu kohtuuttomasti asiassa.
Ja kuten jo aikaisemmin intin: pientä päivitystä murhaajan tuntomerkkeihin olisi nyt syytä saada koska ainakaan Tannerilla ei sitä haettua pottunokkaa ja kaukana toisistaan olevia silmiä ollut.
Onko vaimo vaihtanut antamiaan tunnusmerkkejä? Onko haettu henkilö siis tummatukkainen? Pituus 175cm, vai edelleen yli 180?
Volvo on todennäköisesti turha vihje.
Outoa muuten, että naapuri oli havainnut kyseisen volvon puoli tuntia ennen murhatyötä. Mutta ikkunan rikkomiseen hän ei havahtunut. Vain 30 min myöhemmin!
Ihmetyttää vähän tämä Tannerin vangitsemisen täysi tuomitseminen vaikka ikävää toki jos syytön joutuu kärsimään.
Pitää kuitenkin muistaa, että ei häntä vangittu pelkästään sen murhanäytelmän takia. Lehdistö kertoi, että Tanner tunsi Jukka S.Lahden henkilökohtaisesti! Lisäksi oli tämä Lahden vaimon tunnistus. Ja asiaan on saattanut vaikuttaa sekin, että Tanner lähti heti murhan jälkeen lomille Thaimaahan. Ja vielä lisäksi Lahti oli kiinnostunut ns. "hiljaisesta tiedosta" ja mentoroinnista joilla on ainakin jotain yhteyttä tähän hahmometodimenetelmään(käsittääkseni ainakin). Ovat saattaneet noiden harrasteiden puolesta olla yhteyksissä. Ja kun vielä päälle tulee jonkun naapurin vihjailut niin olisiko kohtuullista tsekata kuinka asiat oikeasti menee???
Mielestäni poliisia on tuomittu kohtuuttomasti asiassa.
Ja kuten jo aikaisemmin intin: pientä päivitystä murhaajan tuntomerkkeihin olisi nyt syytä saada koska ainakaan Tannerilla ei sitä haettua pottunokkaa ja kaukana toisistaan olevia silmiä ollut.
Onko vaimo vaihtanut antamiaan tunnusmerkkejä? Onko haettu henkilö siis tummatukkainen? Pituus 175cm, vai edelleen yli 180?
Volvo on todennäköisesti turha vihje.
Outoa muuten, että naapuri oli havainnut kyseisen volvon puoli tuntia ennen murhatyötä. Mutta ikkunan rikkomiseen hän ei havahtunut. Vain 30 min myöhemmin!