Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Anteeksi, mutta mistä tiedät, että vuonna 2000 Tikkaselta on otettu huumeseula?
Tuon kertominen julkisesti on hänen henkilökohtaisten terveystietojen paljastamista ja rikos.
:shock:

Monet aineet, kuten amfetamiini, näkyvät testeissä noin kaksi viikkoa. Sen sijaan esimerkiksi kannabis voi näkyä virtsanäytteessä pitkäaikaisen käytön jälkeen noin kuukaudenkin.
Kaikki varmasti odottaa tähän vastausta.
Toivottavasti et ole osallistunut Tikkasen hoitoon tuolloin, koska Tikkasena tekisin välittömästi ilmoituksen.

Minusta tämä kuvastaa hyvin terveydenhuollon ammattilaisten luetettavuutta. Potilastietoja läntätään minfoon surutta, jos se tukee omaa näkemystä asiasta. :shock:
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Talvi24
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 11:07 am Ihan ensimmäisenä.
Tuon vuosituhannen vaihteen Euroopan reissussa tapahtuneen psykoosin jälkeen Tikkanen hakeutui hoitoon PALATTUAAN Suomeen.
Hyvässä tapauksessa Tikkanen on ollut reissussa pidempään ja testien tekeminen olisi ollut jo turhaa.

Ja sitten liitteessä kustannuksia, joita yhteiskunnalle aiheutuu. Tuo ~26,5 miljoonaa euroa psykiatriseen erikoissairaanhoitoon kertoo varmasti paljon myös sinulle.
Minusta tämän aiheen voisi jo jättää.

On hienoa, että joku pystyy ajattelemaan, että mielenvinksahduksiin ei millään päihteellä ole osaa eikä arpaa ja kaikkea voi vetää surutta aiheuttamatta mitään sen suurenpaa vauriota aivoissa. :oops:
Onko joku täällä ajatellut, "että mielenvinksahduksiin ei millään päihteellä ole osaa eikä arpaa ja kaikkea voi vetää surutta aiheuttamatta mitään sen suurempaa aivoissa." Minä en ajattele noin. Kyllä päihteet oivat vaurioittaa aivoja.

- Epäilen, sinun kuitenkin tarkoittaeen minua, kuitenkin ilman ensimmäistäkään perustetta." Ole siis hyvä Miss Holmes ja osoita, missä olen mielestäsi näin luullut!
Tämä on nyt jo toinen kohta, johon pyydän sinulta tarkennusta.

Luulisi sinun huomanneen, että meillä on käytössä faktoja varsin vähän. Sellaisessa tilanteessa on tällaisella anonyymillä keskustelupalstalla kyllä mahdollista ryhtyä kehittelemään vaikka minkälaisia teorioita. Olen tuonut esille niitä tietoja, joita olemme julkisuuden kautta saaneet. Enkä ole tainnut edes vetää niistä johtopäätöksiä.

Tikkasella todettiin psykoosi hänen hakeutuessaan hoitoon 26 vuotiaana. Oireet eivät olleet siis väistyneet hänen palattuaan Suomeen. Huumeseula kuuluu ns. rutiineihin varsinkin ensipsykoosin yhteydessä. Ei meillä ole yhtään sen enempää tietoa tuosta psykoosista eikä siitä todennäköisesti enempää kerrotakaan. Tarkemmat tiedot on hänen potilaskertomuksisaan ja ne kuuluvat todennäköisesti salassa pidettäviin terveystietoihin).

Sen sijaan jos Tikkasen todetaan mielentilatutkimuksessa olleen psykoosissa murhan tekohetkellä ja jos huumeseulassa olisi löydös, olisi se merkityksellinen löydös ja varmaan julkisuuteen tuotava.

Olen samaa mieltä, että keskustelu huumepsykoosin mahdollisuudesta voitaisiin jättää, kun se ei johda mihinkään.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 12:44 pm
Tuon kertominen julkisesti on hänen henkilökohtaisten terveystietojen paljastamista ja rikos.
:shock:

Monet aineet, kuten amfetamiini, näkyvät testeissä noin kaksi viikkoa. Sen sijaan esimerkiksi kannabis voi näkyä virtsanäytteessä pitkäaikaisen käytön jälkeen noin kuukaudenkin.
Kaikki varmasti odottaa tähän vastausta.
Toivottavasti et ole osallistunut Tikkasen hoitoon tuolloin, koska Tikkasena tekisin välittömästi ilmoituksen.

Minusta tämä kuvastaa hyvin terveydenhuollon ammattilaisten luetettavuutta. Potilastietoja läntätään minfoon surutta, jos se tukee omaa näkemystä asiasta. :shock:
Huumeseula kuuluu ns. rutiineihin erityisesti ensipsykoosin yhteydessä. Se, että ihmiseltä otetaan huumeseula tuollaisessa tilanteessa on nimenomaan hyvää hoitokäytäntöä, ei sitä oteta salamyhkäisesti vain joistakin ihmisistä ja toisista sitten ei. Ei se ole mitään Tikkasen terveystietojen paljastamista. Hänen terveystietojensa paljastamista olisi se, että joku asiasta tietävä paljastaisi tuon huumeseulan löydöksen. Jos Tikkaselta olisi jäänyt ottamatta huumeseula vahingossa, niin se olisi ollut virhe.

Toiseen kohtaan jo kommentoinkin, että julkisuuteen ei todennäköisesti toimiteta mitään lisätietoa tuosta psykoosista, josta on aikaa jo noin 22 vuotta. Eri asia sitten, jos mielentilatutkimuksessa todetaan Tn olleen psykoosissa ja jos kiinni oton jälkeen otetussa huumeseulassa olisi löydös, niin silloin se voisi selittää psykoosin puhkeamista. Näillä niukoilla tiedoilla en kyllä pidä todennäköisenä sitä, että T olisi ollut psykoosissa tekohetkellä.
taotao
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja taotao »

Sinä itse kirjoitit:
" Sen väitteen voimme todella unohtaa, että Tikkasen psykoosi 26 vuotiaana olisi amfetamiinin tai minkään muun huumeen aiheuttama (huumeseula ja erilaiset oireet)"

Meillä ei ole varmaa tietoa, onko seulaa otettu. Ja jos on, mitä siinä on näkynyt.

Lainaukset korvattu nuoliviittauksella
-NILS-
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Lopulta tästä hillittömästä vääntämisestä jäi päällimmäisenä minulle ajatuksiin, että Tikkanen on aina lääkinnyt itseään omilla diagnooseillaan ja lääkeiden käyttö on ollut holtitonta. Hän ei ole sylkenyt lasiin ja on myös kokeillut muita stimulantteja.
Tämä ajatus tukee edelleen sitä, että suurin ongelma ei ole ollut mt-ongelmat, vaan lääkkeiden käytön seurauksena tulleet oireet.
taotao
Neuvoja-Jack

Itse ajattelen, että on kyse mt-ongelmien / häiriintyneen mielen + päihteiden ja lääkkeiden yhteisvaikutuksesta.

Hän on pystynyt asemansa ja ammattinsa vuoksi paljon piilottelemaan asioita.

Lääkäreitä edelleen pidetään muka jotenkin parempina ihmisinä, ja tämä oli vielä oikein psykiatri. Varakas. Tiedettäkin tehnyt.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 12:02 pm
Zorro7 kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 11:58 am Kyllä ne seulat on varmaankin otettu ja ymmärrän että se on jo jollain taholla tiedossa jos psykoosi liittyi päihteisiin (mm. Kannabis)
Ei taida silti olla sellaista tietoa että se julkisesti kerrottaisiin?

Juurikin tästä lähti liikkeelle koko amfetamiini-hässäkkä.

Tikkanen on itse diagnosoinut itselleen ADHD, jonka hoidossa yleisesti käytetään amfetamiinijohdannaisia.
Tuolla diagnoosilla ja lääkityksellä on helppo perustella amfetamiini löydökset testeissä.

Tuon kertominen julkisesti on hänen henkilökohtaisten terveystietojen paljastamista ja rikos. :shock:

Tikkanen on itse diagnosoinut itselleen ADHDn, mutta emme tiedä, mitä lääkettä hän on siihen käyttänyt. Yksi mahdollisuus on amfetamiinijohdannainen Metyylifenindaatti, mutta on paljon muitakin. Jos huumeseulassa olisi lääkityksestä johtuen amfetamiinia, olisivat pitoisuudet paljon pienemmät kuin jo kyseessä olisi amfetamiinin aiheuttama psykoosi.

Toisaalle jo kirjoitinkin, ettei minulla ole tietenkään mitään Tn potilastietoja. Huumeseula kuuluu tosiaan ns. rutiineihin erityisesti ensipsykoosin osalta. On hyvää hoitokäytäntöä ja jos olisi vahingossa jäänyt ottamatta, olisi se ollut virhe.

Tämä tuli googlaten esille. Noiden 10 pääotsakkeen alla, jokaisen kohdalla on erikseen vielä iso määrä aineita, jotka testi testaa.
Huumeseula /Testillä mitattavat aineet ja niiden näkymisajat virtsanäytteessä:

Nimi Tarkkuus(ng/ml) Havaittavissa käytön jälkeen noin
Amfetamiinit 1 - 6 päivää
EDDP/Metadoni 2 - 3 päivää
Buprenorfiinit 3 - 6 päivää
Bentsodiatsepiinit 2 - 14 päivää
Kokaiini 1 - 5 päivää
Meta-amfetamiinit 1 - 6 päivää
Morfiinit 1 - 5 päivää
Ketamiini 2 - 5 päivää
Opiaatit (esim. heroiini 1 - 5 päivää
Kannabis Satunnaisessa käytössä 1-14 päivää, jatkuvassa käytössä noin 30 päivää.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 1:35 pm Lopulta tästä hillittömästä vääntämisestä jäi päällimmäisenä minulle ajatuksiin, että Tikkanen on aina lääkinnyt itseään omilla diagnooseillaan ja lääkeiden käyttö on ollut holtitonta. Hän ei ole sylkenyt lasiin ja on myös kokeillut muita stimulantteja.
Tämä ajatus tukee edelleen sitä, että suurin ongelma ei ole ollut mt-ongelmat, vaan lääkkeiden käytön seurauksena tulleet oireet.
Se vaan, että lääkkeiden holtiton käyttö pitäisi olla todennettavissa. Kyllä hänen terveystietonsa, käyttämänsä lääkitykset jne käydään mielentilatutkimuksen yhteydessä tarkkaan läpi. Nyt on tiedossa vaan, että unilääkkeitä oli käyttänyt liian suuria annoksia 2014.

"… omilla diagnooseillaan", ei ole tietoa muusta kuin itsensä tekemästä ADHD-diagnoosista. Se on saattanut olla ihan oikein diagnosoitu, emme vaan tiedä, millä perusteella T on diagnoosin tehnyt. Toisaalta myöskään hoitava psykiatri ei ainakaan oikeuden julkisissa tiedoissa ollut diagnoosia kumoamassa, tieto oli, että ADHD lääkitys ollut käytössä. Aikuisten kohdalla ADHD-diagnostiikka kuuluu aikuispsyiatrien tehtäväksi.
Masennuslääkkeitä oli omatoimisesti kokeillut, muttei hoitava psykiatri ainakaan tuonut esille lääkkeiden väärinkäyttöä 2021-2022.

On todennäköistä, että emme tiedä läheskään kaikkea hänen mielenterveysongelmistaan. Onko siellä pitkällä väliajalla ollut hoitamattomia ongelmia. Sekin todennäköisesti selviää mielentilatutkimuksessa. Voi olla, että kyse on enemmänkin monitekijäisestä asiasta.
Väkivaltaa paennut

Viesti Kirjoittaja Väkivaltaa paennut »

taotao kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 1:39 pm Itse ajattelen, että on kyse mt-ongelmien / häiriintyneen mielen + päihteiden ja lääkkeiden yhteisvaikutuksesta.

Hän on pystynyt asemansa ja ammattinsa vuoksi paljon piilottelemaan asioita.

Lääkäreitä edelleen pidetään muka jotenkin parempina ihmisinä, ja tämä oli vielä oikein psykiatri. Varakas. Tiedettäkin tehnyt.
Miss Holmesin yhteenveto yllä ja tämä kommentti kuvaavat nimenomaan sitä mitä todellisuudessa tapahtuu. Läheisten on hyvin vaikeaa tulla kuulluiksi, vaikka lopulta olisivat ymmärtäneet mistä on kyse, koska lääkkeiden ja alkoholin sekakäyttö on helppo lääkärin salata. Työyhteisössä kaikki tuntevat ahkeran ja kunnollisen kollegan, joka tarvittaessa kuittaa huolipuheet läheisten omina elämänhallinnan ongelmina. Kulissit pysyvät pystyssä usein pitkään sairaslomaan, sairauseläkkeeseen, totaaliseen burnouttiin, itseaiheutettuun kuolemaan tai muuhun surulliseen lopputulokseen saakka.

Luonnollisesti viranomaiset tunnistavat kuvion vielä heikommin. Th-yhteisössä saattaa joku ymmärtääkin, mutta aihe on tabu ja siihen tiedetään liittyvän syvää häpeää. Puuttumisen kynnys on äärimmäisen korkea: Tiedetään että alkoholisminkin osalta se on Suomessa muita Pohjoismaitakin korkeampi.
Väkivaltaa paennut

Talvi24 kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 2:01 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 1:35 pm Lopulta tästä hillittömästä vääntämisestä jäi päällimmäisenä minulle ajatuksiin, että Tikkanen on aina lääkinnyt itseään omilla diagnooseillaan ja lääkeiden käyttö on ollut holtitonta. Hän ei ole sylkenyt lasiin ja on myös kokeillut muita stimulantteja.
Se vaan, että lääkkeiden holtiton käyttö pitäisi olla todennettavissa. Kyllä hänen terveystietonsa, käyttämänsä lääkitykset jne käydään mielentilatutkimuksen yhteydessä tarkkaan läpi. Nyt on tiedossa vaan, että unilääkkeitä oli käyttänyt liian suuria annoksia 2014.

"… omilla diagnooseillaan", ei ole tietoa muusta kuin itsensä tekemästä ADHD-diagnoosista. Se on saattanut olla ihan oikein diagnosoitu, emme vaan tiedä, millä perusteella T on diagnoosin tehnyt. Toisaalta myöskään hoitava psykiatri ei ainakaan oikeuden julkisissa tiedoissa ollut diagnoosia kumoamassa, tieto oli, että ADHD lääkitys ollut käytössä. Aikuisten kohdalla ADHD-diagnostiikka kuuluu aikuispsyiatrien tehtäväksi.
Masennuslääkkeitä oli omatoimisesti kokeillut, muttei hoitava psykiatri ainakaan tuonut esille lääkkeiden väärinkäyttöä 2021-2022.

On todennäköistä, että emme tiedä läheskään kaikkea hänen mielenterveysongelmistaan. Onko siellä pitkällä väliajalla ollut hoitamattomia ongelmia. Sekin todennäköisesti selviää mielentilatutkimuksessa. Voi olla, että kyse on enemmänkin monitekijäisestä asiasta.
Miksi viittaat koko ajan unilääkkeisiin? Tikkanen on maininnut ne vain esimerkkinä.
Kerropa miten Valviran resurssit riittävät puuttumaan unilääkkeiden määräämiseen itselleen. Voin kertoa, että ne eivät riitä.

Miksi viittaat lyhytaikaiseen käyttöön? Tikkanen mainitsi sairaalajakson jälkeisen käytön. Milloin se mielestäsi oli? Oikeuksia rajoitettiin 2014.

Tikkasen lääkäri on kuvannut mielialalääkkeiden käytön olleen monipuolista. Sitä paitsi kaikkea mielen itselääkintää voidaan perustellusti pitää ainakin Tikkaselle sopimattomana. Hänen on katsottu olleen siihen kykenemätön jo 2014 tehdyn arvion perustella ja sen vaarantavan ulkopuolisia.
Viimeksi muokannut Väkivaltaa paennut, Ti Helmi 06, 2024 2:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
taotao
Neuvoja-Jack

Joo, jotenkin en nyt usko mihinkään lyhytaikaisesti vähän enemmän unilääkkeitä. Tuskin Valvirakaan ihan pienestä lähtee rajoittamaan lääkärin oikeuksia.

Siellä voi olla mukana rauhoittavat, vahvat kipulääkkeet ja ties mitä. Kaikkea tietoa tuskin on nyt julkisuuteen jaettu.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

On suorastaan naiivia kuvitella, että oikeuksia lähdettäisiin rajoittamaan lyhytaikaisen unilääkkeiden liikakäytön takia.

Kyllä se todellakin vaatii huomattavaa väärinkäyttöä, että tuollaiseen rajuun toimenpiteeseen lähdetään.

Suomessa on noin 20.000 työikäistä lääkäriä ja vuosittain oikeuksia rajoitetaan keskimäärin 26lta lääkäriltä.
Eli ei noita rajoituksia todellakaan tehdä kepein perustein, eikä usein. SE ON ÄÄRIMMÄINEN ratkaisu ja koskee 0,13% vuosittain. Joukossa on varmasti virheensä uusijoita.....
Liitteet
tempsnip.png
tempsnip.png (205.66 KiB) Katsottu 860 kertaa
Talvi24
Jessica Fletcher

Väkivaltaa paennut kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 11:48 am Talvi24:
"Missä kohtaa olen mielestäsi väittänyt, että minulla olisi kokemusta lääkkeiden väärinkäyttäjistä? Sinulla ilmeisesti on kovinkin mittavaa?"

Joko tarkoituksella tai alitajuisesti ilmaiset asioita vähätellen ja kyseenalaistaen ikään kuin olisit asiantuntija tai niin se ainakin välittyy. Itsemme kautta toisaalta koemme maailman, joten joku toinen saattanee saada kommenteistasi objektiivisemman kuvan.

Kyllä, minulla on mittavaa kokemusta, ml Valvira. Itselääkitsevät th-ammattilaiset ovat uhka sekä omalle että läheistensä hyvinvoinnille ja heillä on poikkeuksetta ylivertainen käsitys omasta kyvystään diagnosoida ja lääkitä itseään. Siinä vaiheessa kun Valvira resurssoi puuttumisprotokollan ollaan todella vakavassa tilanteessa. Jos se ei toimi hälytyskellona, niin tuskin mikään. Eikä tässä tapauksessa toiminut, koska Tikkanen joko jatkoi tai palasi riskialttiiseen itselääkintään. Se kertoo hänestä todella paljon. Kiistatta.

Ja mitä faktoihin tulee, niin lääkkeiden käytöstä lainaus mediasta kuului:
"Tikkanen kertoi itse, että hänen lääkärin oikeuksiaan oltiin joskus rajoitettu, sillä hän oli sairaalasta päästyään käyttänyt esimerkiksi liian paljon unilääkkeitä."
Tämä jättää epäselväksi kuinka kauan lääkkeitä oli loppujen lopuksi käytetty ja myös mitä kaikkea lääkitystä se koski. Unilääkkeet on Tikkanen maininnut esimerkkinä.
Ehdottomasti Valviran ratkaisu olisi mielenkiintoinen, mikäli se on saatavilla.

Itselääkitsevät lääkärit muuttuvat ikään kuin kemiallisiksi roboteiksi. Heillä on työkalut modifioida tunnetilojaan ja aktiivisuustasoaan haluamansa tavoitteen mukaisesti. He eivät koskaan ole krapulassa kuten alkoholistit, jolloin hetkelliset herätyksetkin todellisuuteen jäävät puuttumaan.
Riippuvuuksien tiedetään lisäävän väkivallan riskiä. Jos ja kun Tikkanen on lääkinnyt itseään ja mikäli lääkkeiden vaikutuksen alaisuudella katsotaan olevan merkitystä itse tekoon, ei se kuitenkaan saa olla lieventävä, vaan nimenomaan raskauttava tekijä:
Tikkaselle on tehty selväksi jo 2014, että lääkkeiden väärinkäyttö on ulkopuolisille mahdollisesti vaarallista (vrt vaarantaa potilasturvallisuuden), mutta hän on siitä huolimatta jatkanut tietoisesti riskialtista käytöstä.

"Valvira rajoitti Tikkasen lääkärinoikeuksia keväällä 2014 voimakkaasti, koska epäili hänen voivan vaarantaa potilasturvallisuuden."
Pyysin sinua Väkivaltaa kokenut osoittamaan: "Missä kohtaa olen mielestäsi väittänyt, että minulla olisi kokemusta lääkkeiden väärinkäyttäjistä?"
- et pystynyt osoittamaan. En ole tuonut esille, että minulla olisi kokemusta lääkkeiden väärinkäyttäjistä, kun ei minulla ole. Mutta en voi myöskään yhtyä kuvitelmiin nyt tapaus Tikkasen kohdalla sellaisia asioita, joista ei ole edes minkäänlaista vihjettä esille tuotu ja jotka ovat osoitettavissa vaikka emme niistä tietoa erikseen saisikaan.

En edes vähättele, en edes alitajuisesti (kuten epäilet). Ehkä sinä koet vähättelyksi sen, että pohjaan faktatietoon ja sitä meillä on niukasti. Ehkä olen joutunut kyseenalaitamaan sellaisia luuloja ja kuvitelmia, joille ei ole mitään faktaa tueksi osoittaa. En todellakaan leiki asiantuntijaa, en ole psykiatrian asiantuntija. Luulen, että sinun kannattaa miettiä omien kommenttiesi objektiivisuutta. Vaikuttaa siltä, että esiinnyt jollain tavoin asiantuntijana, ja tiettyihin asioihin ilmeisesti keskittyen, mutta en tiedä minä asiantuntijana eikä se minulle kuulu.

Palaan vielä aiempaan kommenttiisi, jossa taisit syyttää minua kokemusasiantuntijuuden vähättelystä. Ehkä voit yrittää osoittaa sen, missä olin näin mielestäsi tehnyt. En ollut millään tavoin edes maininnut enkä viitannt kokemusasiantuntijuuteen ennen tuota kommenttiasi. Eilen mainitsin Tikkasen omasta kokemusasijantuntijuudesta psykiatrian erikoistumiseen päätyessään, että sairastmansa psykoosin verran hänellä sitä on ollut.
Väkivaltaa paennut

Talvi24: On vaikeaa osoittaa eritellen ristiriitoja kirjoituksissasi. Niitä on niin paljon.
Sinä toistat toistamastasi päästyäsi omaa näkemystäsi. Vuoropuhelusta ei voi puhua, vaan tunnut harrastavan monologeja. Hyvän lääkärin ominaisuuksiin kuuluisi kuitenkin kuunteleminen herkallä korvalla, jotta potilaalle välittyy tunne nähdyksi ja kuulluksi tulemisesta. Tutkimusten mukaan se on tärkeämpää kuin eksakti diagnoosi. Ehkäpä ja toivottavasti toimitkin ammatissasi toisin. Paha mieli sinusta tulee.

Otetaan kuitenkin muutama esimerkki:

1.
Yhtäältä väität, ettei meillä ole tietoa lääkkeiden käytöstä, mutta toisaalta väität, että meillä on tieto, että Tikkasen oikeuksia on rajoitettu lyhytaikaisen unilääkkeiden liikakäytön vuoksi. Kerro, millä painottamallasi faktaperusteella väität näin? Kerro lisäksi miten Valviran resurssit riittävät puuttumaan unilääkkeiden määräämiseen itselleen tilapäisessä päivystys- tai muussa stressissä (mikä ei lähtökohtaisesti edes ole kiellettyä)?

2.
Sinä annat ymmärtää, ettei Tikkasen psykiatrin viittaama monipuolinen mielialalääkkeiden itselääkintä ole ongelma. Kyllä se on. Tikkasen itselääkintä on todettu vaaralliseksi 2014. Lääkkeiden väärinkäytön ehkäisyn perusteet eivät todellakaan täyty, kun hän on jatkanut tai uudelleen aloittanut itselääkinnän ja laiminlyönyt hoitosuositukset.
Duodecim kirjoittaa:
"Suurin osa suomalaisista käyttää reseptilääkkeitään vailla päihtymystarkoitusta, ja vain 2 % on väärinkäyttänyt niitä viimeksi kuluneen vuoden aikana. Yleisimpiä väärinkäytettyjä lääkkeitä ovat bentsodiatsepiinit, opioidit ja gabapentinoidit. Väärinkäyttöriski tulee huomioida aina, kun määrää siihen sopivia lääkkeitä. Huolellinen ja tuomitsematon anamneesi, status ja hoitosuositusten noudattaminen ovat avainasemassa lääkkeiden väärinkäytön ehkäisyssä. Potilaalle laaditaan ja kirjataan hoitosuunnitelma, jossa on määritelty lääkehoidon perusteet ja seurantasuunnitelma. Silloinkin kun väärinkäyttö on todettu, hoito suunnitellaan potilaan lääketieteelliset tarpeet huomioiden. Päihdehoitoyksikköön ohjataan henkilöt, joiden lääkkeiden käyttö on päihdehakuista ja runsasta, sekä monipäihderiippuvaiset."
Viimeksi muokannut Väkivaltaa paennut, Ti Helmi 06, 2024 4:07 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Sovitaanko yhdessä niin, että aihe ”tikkanen, huumeet & lääkkeiden väärinkäyttö” on nyt sinetöity.

Jokaisella on oma näkemyksensä ja faktojen kanssa tästä ei pidemmälle päästä.

Ainoa mitä tässä enää tapahtuu, on se että muut menettävät hermonsa 😂

Puolustus, eli Koortti & Tikkanen yrittää saada Tikkaselle suojan pitkää tuomiota varten syyntakeettomuudesta.

Tikkanen ei mielestään ole surmannut vaimoaan, vaan hakannut vaimon pyynnöstä.

Tikkasen mielentila on ollut puolustuksen mukaan alavireinen, masentunut, ahdistunut ja väsynyt jo 2021 loppu vuodesta lähtien.

Hän on ollut hoitosuhteessa, mutta ei ole lähtenyt suositettuun terapiaan.
Hän on ollut myös hyvin oma-aloitteinen lääkityksen suhteen.

Hoito ei myöskään ole ollut yhtäjaksoista, vaan siinä on ollut välissä yli puolen vuoden tauko.

Masennustiloissa harvoin ensimmäinen määrätty lääke auttaa, vaan joudutaan kokeilemalla etsimään se oikea tai oikea kombo.

Tikkasella on kuitenkin ollut pitkä jakso ilman kontaktia hoitavaan lääkäriin. Onko hän tuona aikana määritellyt itse itselleen sopivia lääkkeitä?

Tikkanen oli hoitavan lääkärin mukaan ollut syksyllä 2022 masentunut ja ahdistunut. Lopettanut jopa omatoimisesti lääkityksen.

Kuitenkin hän hakeutui psykiatrinsa vastaanotolle vasta lokakuun lopussa.

Miksi? Eikö hänen mielen ammatilaisena olisi pitänyt tajuta hakeutua takaisin hoitoon jo paljon aiemmin?
Vastaa Viestiin