Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Lumileopardi kirjoitti: Pe Helmi 16, 2024 5:31 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: To Helmi 15, 2024 12:16 am
Joskus hoidottomuus voi tuottaa tulosta, mutta aika harvoja tapauksia itse tiedän, joissa olisi tuon tien valittua käynyt hyvin.

Sama pätee aika pitkälle psyykkisissä ongelmissa.
Joko sitoudut määrättyihin hoitoihin (lääkkeet, terapia) tai päätät pärjätä itse.
Toiset voi selvitä itse, toiset ei.

.
Ei psykiatrilla käyvän ihmisen tarvitse sitoutua mihinkään. Ajan voi tilata silloin kun itselle sopii
Eikä lääkäri määrää mitään hoitoja eikä määrää lääkkeitä, lääkäri kirjoittaa niitä ja potilas päättää syökö vai ei. Määräys kohdistuu apteekkiin joka määrätään toimittamaan potilaalle hänen lääkkeensä.
Lääkäri ja potilas neuvottelevat yleensä yhdessä lääkkeistä, mikä sopii , mikä ei.
Jos Tikkasen lääkäri on antanut hänelle vapaat kädet kirjoittaa itselleen reseptejä se voi johtua siitäkin että lääkäri on tajunnut että Tikkanen kirjoittaa joka tapauksessa oman kombonsa. Vaikee sanoa .
Jotta ei asia hajoaisi täysin käsiin, lisään tähän koko tekstin, josta oleellisen olit jättänyt pois.
Jos ihminen sairastaa syöpää, hän joko suostuu määrättyyn hoitoon tai päättää selvitä ilman hoitoja radikaalilla elämäntapa muutoksella ja vaihtoehtoishoidoilla.
Selvii tai ei.
Joskus hoidottomuus voi tuottaa tulosta, mutta aika harvoja tapauksia itse tiedän, joissa olisi tuon tien valittua käynyt hyvin.

Sama pätee aika pitkälle psyykkisissä ongelmissa.
Joko sitoudut määrättyihin hoitoihin (lääkkeet, terapia) tai päätät pärjätä itse.
Toiset voi selvitä itse, toiset ei.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Ei psykiatrilla käyvän ihmisen tarvitse sitoutua mihinkään. Ajan voi tilata silloin kun itselle sopii
Eikä lääkäri määrää mitään hoitoja eikä määrää lääkkeitä, lääkäri kirjoittaa niitä ja potilas päättää syökö vai ei. Määräys kohdistuu apteekkiin joka määrätään toimittamaan potilaalle hänen lääkkeensä.
Lääkäri ja potilas neuvottelevat yleensä yhdessä lääkkeistä, mikä sopii , mikä ei.
Jos Tikkasen lääkäri on antanut hänelle vapaat kädet kirjoittaa itselleen reseptejä se voi johtua siitäkin että lääkäri on tajunnut että Tikkanen kirjoittaa joka tapauksessa oman kombonsa. Vaikee sanoa .
Huoh ihme saivartelua.
Lääkemääräys - resepti

Totta kai lääkäri, oli minkä tahansa alan, toivoo potilaan sitoutuvan hoitoon.
Aika turhauttavaa hoitavalle esim psykiatrille, jos potilas ramppaa vastaanotolla, muttei kuitenkaan syö lääkkeitä, eikä muutenkaan suhtaudu vastaanottavasti suositeltuun hoitoon.

Mutta jos haluat olla eri mieltä. Ole rauhassa🤗
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Aaa… okei. Olen antanut itseni ymmärtää, että täällä on alan ammattilaisia enemmän kuin TYKSin kahviossa lounasaikaan.😂😂
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Täällä on tätä hassua asennetta.
Mä yritän ihan ystävällisesti ja rauhanomaisesti kirjoitella omia ajatuksiani.
Halveksumatta kenenkään mielipiteitä tai näkemyksiä. Mielikuvitusta tai muuta.

Tikkaseen sen sijaan suhtaudun erittäin kriittisesti siksi, että minun ’silmiin’ hänessä julkitulleen perusteella, on erittäin paljon psykopaattisia piirteitä.
Kaikki muut saavat rauhassa olla erimieltä, mutta minulle käytös, toiminta, asenne, ei selity millään muulla.

Tästä on turha lähteä vääntämään kättä, koska vastaus tulee aikanaan. Uskoisin, että mt-tutkimuksen tulos tulee julki kautta tai toista.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Tämähän on aika rankka tapaus jopa oikeuslaitokselle mielestäni.

Syytettynä on tekemiensä tutkimustensa perusteella arvostettu ammattilainen, joka kieltää tehneensä mitään väärin. (Vaimon pyynnöstä ainoastaan lyöneensä…)

Syytettynä henkilö, joka TARKALLEEN tietää miten pitää TOIMIA, KÄYTTÄYTYÄ JA HENGAILLA, jotta luokitellaan ’hulluksi’.

Eli minun mielestä se ’vaarallisin’, joka pystyy luikertelemaan läpi oikeusjärjestelmän olemalla oma itsensä -> psykopaatti 🤦🏻‍♀️

Mä veikkaan, että Tikkanen tulee luistamaan jopa surmasta ja saa jonkun FU**ING minimituomion kuolemantuottamuksesta 🥹

Mä niin toivon, ihan omaisten vuoksi, ettei tätä tapausta taputella sinne ’lost- not found”-kansioon.
Kaikki tarvitsevat aina vastauksia👍🤭🤔😂
Talvi24
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Puolustus vetoaa vakavaan psyykkiseen sairauteen, vetoa Tn olleen teon tehdessään psykoosissa / psykoosista näyttö käytettävissä olevien tietojen perusteella kehno

"Psykiatrin puolustus muistuttaa, että poliisi oli kuulusteluissa sanonut psykiatrin olleen lamaantunut, mikä voisi viitata psykoottisuuteen.

Syyttäjä kuitenkin muistuttaa, että poliisin vastaus jatkui vielä tästä siten, että poliisi kertoi psykiatrin olleen kuitenkin hyvin looginen eikä mikään viitannut psykoottisuuteen." (Ilta Sanomat 7.12.23). Tämä oli ilmeisesti katoamisilmoituksen teko vaiheesta 16.12.22.

***** Aika kehno yritys Koortilta.

Mikään ei ole viitannut missään vaiheessa tapahtumia, missään kohtaamisissa psykoottisuuteen. Ei ennen kun T jää kiinni ja turvautuu siihen, että psykoosi iski nyt.

Kiinni otto 17.12.22 psykoottinen olo / menossa psykoosiin
- Tikkanen sanoo: "Oloni on psykoottinen." Poliisit kertovat mitä kääröstä löytyi, johon T: "No niin."
- Toisen tiedon mukaan T sanoo: "Kaikki on ollut viime aikoina niin sekavaa. Luulen, että olen menossa psykoosiin."

"Käräjäkäsittelyssä kuultiin useita asiantuntijoita, jotka kyseenalaistivat miehen väitteen psykoosista.

Myös kaikki henkilöt, jotka tunsivat syytetyn ennalta ja olivat hänen kanssaan tekemisissä henkirikosta seuranneena päivänä, kertoivat hänen käyttäytyneen enemmän tai vähemmän normaalisti." (Iisalmen sanomat 29.1.23.

**** Hienoa, että syyttäjällä on ollut useampikin asijantuntija ja ovat noin selvästi todistaneet, kyseenalaistaneet Tn väitteen psykoosista.

Syksyllä -22 "Tikkanen oli kuullut ääniä, ja hän koki, että nimenomaan hänelle oli olemassa jonkinlainen viesti. Hänellä oli epätodellinen olo eikä hän tiennyt, oliko hän mies vai nainen." (Seiska 31.1.24)

**** Aika irrallinen juttu, kun ei edes tietoa, missä vaiheessa syksyä ja miten pitkään kesti. Eipä ollut kertonut tuosta hoitavalle psykiatrille, joka ei ollut missään vaiheessa 8/21 - 11/22 ajalla olleissa 8 tapaamisessa todennut psykoottisuutta eikä järjettömyyttä.

***** Käytössä olevien tietojen perusteella olisi aika erikoista, jos mielentilatutkimuksessa todettaisiin Tn olleen teko hetkellä psykoosissa.
QwertyKeyboard
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja QwertyKeyboard »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Helmi 16, 2024 11:06 am Hyvin ympäripyöreästi tuosta oli julkisuuteen istunnossakaan. Vähän popsin liikaa -tyylillä.

Toistaiseksi kuitenkin on faktaa vain tuo itsensä ylilääkitseminen. Mitään viitteitä muuhun ei ole missään ollut.

Faktaa tuntuu olevan myös se, että Tikkanen kaunistelee ja kiistää syyllisyytensä.
Kaunistelee myös ruumiin hävitysoperaatiota.
Ja hakee sympatiaa surullisella tarinallaan siitä, että oli matkalla tappamaan itseään.
Miksi?
Katumus? Miksi?
Tuossa itsensä tappamis tarinassa kusee vain se, että jos hän oli matkalla tappamaan itsensä miksi hän otti ruumiin mukaan. Eihän häntä enää kuolleena haittaa vaikka vaimon ruumis todennäköisesti useiden päivien jälkeen löytyy asunnosta. Jos taas hänellä ei ollut aikomustakaan tappaa itseään silloin se ruumis piti hävittää paremmin, jotta siitä ei jää kiinni kun elämä jatkuu.

Ei näissä laajennettu itsemurha tapauksissa missä ensin on tapettu perhe ja sen jälkeen itsensä oikeastaan ikinä se tekijä lähde näkemään hirveää vaivaa ja ota isoa riski kiinnijäämisestä ja lähde kuljettelemaan ruumiita julkisella paikalla jonnekin.

Se, että Tikkanen näkee vaivaa rakentaakseen tälläisiä psykologisesti vaikuttavia tarinoita saa minut entistäkin vakuuttuneemmaksi, että tässä oli Tikkasella pakkomielle tehdä rikos ja luoda valta-asema itselleen missä hän selittelee itsensä uhriksi kun vaimo on kadonnut vaikka hän tosia-asiassa itse tappoi hänet. Hän teki tätä samaa jo aikaisemmin siinä autojutussa ja alkon näpistys tapauksessa ja nälkä tälläiseen vain kasvoi kun selitykset onnistuivat.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes kirjoitti:
"Toistaiseksi kuitenkin on faktaa vain tuo itsensä ylilääkitseminen. Mitään viitteitä muuhun ei ole missään ollut"

Edellä oleva oli lainattuna ehkä hieman irrallisena, viittaamassa ilmeisesti siihen, kun Tikkasesta oli 5/2013 tehty Valviran se ilmoitus, joka johti lääkärin oikeuksien rajoitukseen 4/14 - 3/15. T on itse kertonut oikeudessa tuolloin käyttäneensä ylisuuria annoksia unilääkettä (vai unilääkkeitä). Muita lääkkeitä ei kertonut olleen vaikuttamassa asiaan.

Oikeudessa T on tuonut esille sen, ettei syksyn 2022 aikana olisi käyttänyt ylisuuria lääkeannoksia ja ettei hänen lääkityksensä olisi ollut viemässä häntä väittämäänsä psykoosiin.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

^ Juu, juurikin tarkoitin sitä oikeuksien rajoitukseen liittyvää.
Joku ehdotti, että olisi potilaisiin kohdistunut tuo epämääräinen lääkitseminen, mutta siitä ei ole mitään ollut missään, ainoastaan itsensä lääkitsemisestä.
Zorro7
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Zorro7 »

Niin itse olen nähnyt sellaisen viestin/kommentin missä asiasta kirjoitettiin että rajoitukset olisivat siihen lepsuun reseptimääräilyyn perustuneet.
En vain muista löytyykö viesti tästä ketjusta vai joltain toiselta sivustolta. Luultavasti tästä ketjusta mutta ei ole tullut kahlattua läpi jotta löytyisi.
Spekulaatio
ruusumaa
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

Zorro7 kirjoitti: La Helmi 17, 2024 7:18 pm Niin itse olen nähnyt sellaisen viestin/kommentin missä asiasta kirjoitettiin että rajoitukset olisivat siihen lepsuun reseptimääräilyyn perustuneet.
En vain muista löytyykö viesti tästä ketjusta vai joltain toiselta sivustolta. Luultavasti tästä ketjusta mutta ei ole tullut kahlattua läpi jotta löytyisi.
Spekulaatio
Tässä ketjussa se on ollut. Tästähän on poistunutkin kauheasti viestejä.

Yleisin syyhän oikeuksien rajoittamiselle on PKV-lääkkeiden liika määräily. Joko itselle tai muille.

Tai vaikka molemmille.
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
Talvi24
Jessica Fletcher

QwertyKeyboard kirjoitti: La Helmi 17, 2024 5:44 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: Pe Helmi 16, 2024 11:06 am Hyvin ympäripyöreästi tuosta oli julkisuuteen istunnossakaan. Vähän popsin liikaa -tyylillä.

Toistaiseksi kuitenkin on faktaa vain tuo itsensä ylilääkitseminen. Mitään viitteitä muuhun ei ole missään ollut.

Faktaa tuntuu olevan myös se, että Tikkanen kaunistelee ja kiistää syyllisyytensä.
Ja hakee sympatiaa surullisella tarinallaan siitä, että oli matkalla tappamaan itseään.
Miksi?
Katumus? Miksi?
Tuossa itsensä tappamis tarinassa kusee vain se, että jos hän oli matkalla tappamaan itsensä miksi hän otti ruumiin mukaan. Eihän häntä enää kuolleena haittaa vaikka vaimon ruumis todennäköisesti useiden päivien jälkeen löytyy asunnosta. Jos taas hänellä ei ollut aikomustakaan tappaa itseään silloin se ruumis piti hävittää paremmin, jotta siitä ei jää kiinni kun elämä jatkuu.

Ei näissä laajennettu itsemurha tapauksissa missä ensin on tapettu perhe ja sen jälkeen itsensä oikeastaan ikinä se tekijä lähde näkemään hirveää vaivaa ja ota isoa riski kiinnijäämisestä ja lähde kuljettelemaan ruumiita julkisella paikalla jonnekin.

Se, että Tikkanen näkee vaivaa rakentaakseen tälläisiä psykologisesti vaikuttavia tarinoita saa minut entistäkin vakuuttuneemmaksi, että tässä oli Tikkasella pakkomielle tehdä rikos ja luoda valta-asema itselleen missä hän selittelee itsensä uhriksi kun vaimo on kadonnut vaikka hän tosia-asiassa itse tappoi hänet. Hän teki tätä samaa jo aikaisemmin siinä autojutussa ja alkon näpistys tapauksessa ja nälkä tälläiseen vain kasvoi kun selitykset onnistuivat.
Auton mereen ajo vaimo, 4 lasta ja koira kyydissä oli selvästi tahallinen. Se näkyy erittäin selvästi videolta, joka on kuvattu edestäpäin. T painaa kaasua ihan kunnolla. Sama havainto taksikuskilla, joka näki tilanteen. Tilanne ollut erittäin traumaattinen kaikille kyydissä olleille. Oletettavasti eivät saaneet siihen minkäänlaista kriisiapua, "kun se oli vain vahinko."

"Mies kuvaili poliisikuulustelussa tapahtumaa ”traumaattiseksi”. Hän kertoi syyttäneensä itseään tilanteesta. Mies kertoi panikoineensa tilanteessa.
Tilanne oli täysin vahinko eikä minulla ollut missään tilanteessa tarkoitus ajaa autoa mereen, mies sanoi kuulusteluissa." (HS 19.12.22.)

**** Tikkanen sanonut "… täysi vahinko eikä minulla ollut missään tilanteessa tarkoitus ajaa autoa mereen." Miksi hän painotti noin. Ehkä poliisit olivat kysyneet suoraan.

Auton mereen ajo menee yli käsityskykyni (siis ihan kenen tahansa tekemänä yhtä monta ihmistä ja koira mukana). Heidät oli vihitty noin kuukautta aiemmin 7/2021. Ensimmäinen käynti psykiatrilla 18.8.21. Seuraavana päivänä 19.8.21 mereen ajo 19.8.21.
Jos tuota havainnollistavaa videota ei olisi, olisi helppo uskoa taphtuma vahingoksi. Kyllä johtaa ajatukset pahuuteen, mitä se sitten tarkemmin onkaan. Toivottavasti mielentilatutkimus selvittää tätäkin.

Vaimon murha:
Syyttäjä ei ole valitettavasti pystynyt osoittamaan tekoa ennalta suunnitelluksi, koska piti Tn kertomaa Lasolin ostosta talviseen ikkunan pesuun sopivana! (vaikka T ei ole ehkä koskaan elämässään pessyt ikkunoita). Lasten olo omien toisten vanhempien luona ei ollut myöskään riittänyt.

Muut tarvikkeet ruumiin hävittämiseen T oli ostanut murhan jälkeen.

Motiivikaan ei selvinnyt. Taloudellista motiivia ei ollut. Mustasukkaisuuden osuudesta murhaan jäi epäilys, mutta sitä ei pystytty osoittamaan. Ihan varmaksi ei ole voitu sanoa surma-asettakaan, ei vaikka siitä kynttilänjalasta oli vertakin löytynyt. Ellei se ole murha—ase, niin joku vastaava.

Tikkanen on kertonut aikeekseen hävittää ensin vaimon ruumis mereen ja sen jälkeen hukuttutua itse. On hän voinut kokea tuossa tilnteessa elämänsä olevan ohi.
Oli hän tehnyt melkoisen urakan ruumiin kanssa ja siivoten asunnon niin, että siellä oli poikkeuksellisen siistiä. Lasolia oli kulunut melkein toinen 2 l pullosta. T tapasi Vn omaisia, poliiseja, ohimennen muutaman naapurinkin. Oli asioinut poliisiasemalla ja kahdessa kaupassa. Vaimon ruumiin hävittäminen ei onnistunut. Tiedä sitten, jos olisi lähtenyt hommiin esim. 3 t aiemmin pimeyden turvin. Pelkät kääreet painoivat yli 20 kg.

En tiedä, miksi T murhasi Vn. Minun on vaikea ymmärtää esim. tappamisen pakkoa tai tarvetta toteuttaa joku murhafantasia.
Mielentilatutkimus onneksi selvitää tätä.
Talvi24
Jessica Fletcher

ruusumaa kirjoitti: La Helmi 17, 2024 7:24 pm
Zorro7 kirjoitti: La Helmi 17, 2024 7:18 pm Niin itse olen nähnyt sellaisen viestin/kommentin missä asiasta kirjoitettiin että rajoitukset olisivat siihen lepsuun reseptimääräilyyn perustuneet.
Spekulaatio

Yleisin syyhän oikeuksien rajoittamiselle on PKV-lääkkeiden liika määräily. Joko itselle tai muille.

Tai vaikka molemmille.
Luin vuodenvaihteessa koko siihen astisen ketjun läpi ja samalla liitteenä olleet lehtijutut ja olen sen jälkeen seurannut. Lehtijuttuja olen senkin jälkeen katsonut valikoiden. Minulle ei ole jäänyt mieleen, että lääkärin oikeuksiaan olisi rajoitettu "… lepsuun reseptimääräilyyn" liittyen muutoin kuin ainoastaan itse oli käyttänyt ylisuuria unilääkeannoksia. Tuon T on itse kertonut oikeudessa. Lääkärin oikeuksien rajoittamiseen liittyivät myös ne työajanhallintaan liittyvät ongelmat.

Kaikkea tietoa ei lääkärin oikeuksien rajoittamisesta ole tuotu julkisuuteen. Mikäli olisi ollut "lepsua resepimääräilyä voisi jopa kuvitella, että olisi tuotu julkisuuteen.

Luulisin, ettei NILS ole ylläpitäjänä poistanut oleellisia juttuja. Ylipitkiä lainuksi näkyy poistelevan.
keijo_kaleva
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja keijo_kaleva »

QwertyKeyboard kirjoitti: La Helmi 17, 2024 5:44 pm

Miksi?
Katumus? Miksi?

Niinpä. Hirveä ja kohtalokas vaiva. Miksei vain tappanut itseään lääkkeillä, jos oikeasti oli itsemurha mielessä.
ässähai
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja ässähai »

ruusumaa kirjoitti: La Helmi 17, 2024 7:24 pm
Spekulaatio

Tai vaikka molemmille.
Ehkä tämä psykiatri tappoi vaimonsa, koska vaimo sai selville, miksi se siippansa määräili liikaa PKV-lääkkeitä. Sekä itselle että muille. Ja etenkin keille muille - keille kaikille muille!

Ja vielä etenkin, minne ne kaikki lääkkeet päätyivät... jos Tikkasen vaimo sai selville ne loppukäyttäjät... Spekuna vaan että mitäköhän siitä tiedosta olisi seurannut Tikkaselle ja niille muille, ja Tikkasen vaimolle.
Suomen perustuslain 109 §:n mukaan oikeusasiamiehen tulee valvoa, että tuomioistuimet ja muut viranomaiset sekä virkamiehet, julkisyhteisön työntekijät ja muutkin julkista tehtävää hoitaessaan noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa.
Vastaa Viestiin